Gå til innhold
Fiskersiden

Yeeessssss!


Florø`en
 Share

Recommended Posts

Da har ENDELIG Florø`en fått den arten han har vært fascinert,bergtatt, fortryllet og forhekset av siden han så den på bilde første gang.

Og det er noen år siden, var vel ca 13 år og nå er jeg passert 40.

En stor takk til Ølgylt og Fisk & Rask for hjelpende info og min kule bror Mr.Volcom for å dra meg enda mer i gang på artsraidet (til min samboers fortvilelse da jeg fisker nok fra før av, MENER HUN)

Dere har nok forstått hvilken art,om ikke, kommer det.

Den er nok ikke verdens vanskeligste fisk å få , men mye er lett når en kan det.

Dette er ikke en revolusjonerende rapport , men for meg en indre lykke på denne hybrid skapningen kalt Helhode- Chimaera Monstrosa i sin familie eller GULLHÅ om du vil.

Det hele er en litt snodig historie for turen var spontan, men helt naturlig når jeg tenker meg om.

Skulle kjøre til Stord Sykehus med min kjære samboer onsdag 5 des for de hadde ledig og det hadde ikke SIR sykehus i Stavanger. Kjapp kirugi men med full narkose. Jeg måtte være anstand.

Dette skulle skje i 10:00 tiden torsdag morning.

Ka sko eg finna på , PÅ STORD !!!!

INGEN VERDENS TING, men Bonten derimot va jo ein snaue 2 timer borte nå. Hun nekta ikkje det grann, sa at bare eg va tebage t 09:00 så va alt greit.

Fekk hu inn på hotell Almås , klemde i U et par ”sov-uden-å-våkna-før-8timer-tabelettar” og va avgårde i 1/2 10 tiå.

Tett tidskjema , men drøye 6 timar på Bonten konne vera nok

Vindstillt , 10 blå gradere og snører på vei ner te bånn ca 23:30.

Eg va på BONTEN(igjen) og småtrippa som ein dridunge rett før pakkanne kom på jula kvellen.

Ei stang med glidetakkel og ein med pastor nostor ( ja eg vett det ikkje e skreve rett, drid nå i d) takkel.

Begge lykt-lada med lopezzz slange ( tenke nytt vet du)

Sypigene va sykt plagsomme fram te ett tiå så roa det seg ner, men måtte rappa t et par før de tog tegningen. Likte ikkje 10 kalle.

Sypike.jpg

Skikkelig stiv pinne

Så fekk eg et par sei og et par lyr. Faktisk mye liv hele natta.

sei.jpg

lyr.jpg

Så var det roligt ein stonn , uret va rondt 2 så fikk et kraftigere napp, kjekkere trodde eg , men nei.

Double av kvittling og bruskgjel , men art nummer 4 og 5 for kvellen.

h%25C3%25A5gjel2.jpg

Merkelig , men kanskje en lærdom som sikkert mange av dere allerede vet. All annen fisk kom på preste takkelet , Hadde nå mens begge takkel var oppe montert på en 4 cm lightstick .

Det var det rolig ei stund te , MENNNNNNNNNNNNNNN så kl 02.30 da nappa det heftig på ene stanga så rolig en liten pereiode , så stakk den bare. Klemte til og der var fast fisk.

Da den nærma seg kaien og jeg med Led Lenser rett i tryne på den så kun en ting, ei lysende kule som kom mot meg, øyet til HAVMUTZA.

Der var den endelig, i levende live rett foran meg , kun litt over 2 m mellom den og meg.

Håv, kor i Helv****... va håven ? Jo, satt opp mot stakitt gjerde.

2 sjumils steg og eg hadde an, ner mydla to dumperdekk, litt difusst akkurat i håvingsakten, men klask de va an. Sprell levanne og inn i skinnsede på bilen t damå. Måtte jo ikkje skada hu :o)

Måtte jo få fine benk å ligga på. Eg brølte så høgt at ein man kom ud på skuta så låg t havn rett ved og lurte litt. Tommel opp fra meg så la han seg ijenn.

Tog bilder og studerte an så lenge at eg glømte neste ud at an trengte vann. Et kyss på nasen, i håven og rolig ud igjen.

YESSSSSSSSSSSS, endelig, nå kan eg ta på meg tre-dressen og sovå med et stort smil.

Denne var forresten nr 74.

mus1.jpg

mus2.jpg

Kikkte på klokkå, ca 03.00

Eg konne jo reisa ner te hu på Stord og få någen timar på aua, men fekk de ikkje heilt te.

Smellde begge snørene ud igjen og i 4 tiå så fekk eg samme sort napp igjen og joda , dere kom hu seilanne inn mod kaien og tenkte raskt , ”dette va jo lett”.

Same håvings akt, noe mer rolig denne gang og der sklei hu av krogen og seilte rolig ner mod bånn igjen. Et rolig ” *****” , for eg hadde jo fått na men 2 hadde jo toppa heile driden.

Nå kjøre eg hjem.......men nei.

Klemde snørene udi igjen og satt meg ner. Rett øve 4 kom Onkel politi innom og lurte på ka det jekk i, eg fortalte og de så halløye på kverandre og lurte på om eg kødda. Kjøra fra Stavanger for å fisk ein fisk.

”Du drive med sånn forskning du” , nei sa eg, bare fiska arten å så kjøra hjem igjen.

Då kikkte de merr på kverandre og tenkte sikkert , me tar an me inn aligavell.

De sa nå god kvell og lykke t , men trengde ikkje det. Alt va i jo i boks

Nå begynte eg å bli segen i tryne så tanken på å pakka samen va ikkje ukjende + å unngå den verste kålbrannane i fingranne.

MEN så ca 05.30 sjøyd snøre avgårde ijenn og mye merr fart enn sist.

Eg klabbde te og fast fisk,. Denne va tyngre

Opp kom den vakraste fisken eg har sitt. Glinsende grønne øyer, høyreist giftmast og sidefinner på størrelse med seilå te Christian Radich.

Blei så ivrigge for denne va størrre en de 2 andre og muligens klubbrek.

Ner myddla dumperdekkå, men det va maks lavvann. Lang historie kort , hold på å enda med ein "Fisk&Rask-lubb-finte", å då hadde nok ein eller aen polakk fonne ein selvlysende Regatta flytedress klemt mydla to dekk, stivfråsen me ein håv i hånnå og Bergen mus oppi.

Men det orndna seg og opp kom hu. Ny klubbrek og flott som bare F.

E så betatt av denne fisken at eg sterk vurderte å prøva piggen for å virkelig få kontakt med muså.

Så klarna eg opp et lide øyeblikk og såg for meg hu på Stord som sko hentas, mens eg lå på Bergen akutten og brakk meg.

Feiga ud :o)

Vekt 1,607 kg

Takk Bonten!

Nådde akkurat t hu på Stord og alt var bare fryd og gammen.

mus3.jpg

mus4.jpg

mus5.jpg

bmw.jpg

Ps : gjett om eg måtte vaska bilen t kånå og hu lurte på ka så va på skinnsede. Eg sa hadde sølt litt Red Bull. He he

god%2520jul.jpg

godjul2.jpg

GOD JUL ya all

Dette va pakkesang fra nissen til meg i 2012.

Ærbødigst

Florø`en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Moro lesing fra et nokså velkjent scenario, give or take. Men du er ei kjerring som ikke vågde å kose med piggen, selv om du hadde grei unnskyldning. Ellers er Bergenspolitiet stort sett greie, så lenge du har en underlig skapning fra havet å vise de. Ølgylt kan litt av hvert om dette :P

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

konkurransefisker rister han ALDRI av seg :lol:

Konkfiske blir han vel aldri helt ferdig med, nei ihvertfall ikkje før han har nådd alle sine mål der, men neppe då heller hehe^^

MEN om me ser på tilbragt tid i år på fiske hans, så lede nok artsfiske ein heil del i antall timer :D Som undertittelen på TV-vest sa: "Artsfisker John Olav Florø-Larsen"!

Konklusjonen e at ein av de beste konkurransefiskerne i havfiske-Norge, har selv i særdeles HØY (hehe) alder greid å gå helhjerta inn på nye fiskemarker, med dedikert artsfiske for å utvide sin fiske-horisont enda mer. Dette syns eg e topp nåtsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkfiske blir han vel aldri helt ferdig med, nei ihvertfall ikkje før han har nådd alle sine mål der, men neppe då heller hehe^^

MEN om me ser på tilbragt tid i år på fiske hans, så lede nok artsfiske ein heil del i antall timer :D Som undertittelen på TV-vest sa: "Artsfisker John Olav Florø-Larsen"!

Konklusjonen e at ein av de beste konkurransefiskerne i havfiske-Norge, har selv i særdeles HØY (hehe) alder greid å gå helhjerta inn på nye fiskemarker, med dedikert artsfiske for å utvide sin fiske-horisont enda mer. Dette syns eg e topp nåtsj!

Nå er jo heldigvis konkurransefisket også blitt mer artsrettet også da :) og godt er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.