FS Admin Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Selskapet som drifter HOOKED og Fiskersiden har et mål om å gjøre det lettere for folk å komme i gang med fisking, lære om nye teknikker og holde seg oppdatert om det som skjer. Bakgrunn Et diskusjonsforum som Fiskersiden er uvurdelig i en slik prosess. Men det er enkelte ting et diskusjonsforum rent teknisk ikke er veldig eget for. Som oppslagsverk / WIKI har et diskusjonsforum et vanskelig utgangspunkt, da mye av informasjonen forsvinner i innlegg som kan være vanskelige å finne tilbake til over tid. Spesielt for nye personer er dette ikke lett. Steg-for-steg Vi ser et behov for et enklere oppslagsverk hvor redaksjonen og brukere kan lage guides på en mer visuell måte enn dagens noe tungvinne "klipp-og-lim tekst - bilde her etc". Vi ser for oss Steg-for-steg med bilder med hotspots, forklaringer, i et enkelt og robust oppslagsverk. Type emner? Egnede emner for en ny steg-for-steg guideseksjon kan være teknikker, utstyr, takler, bindemønster etc. Hvordan ser det ut i praksis? Her er et eksempel på en iphone demontering. Bruk fantasien og se for deg en tackle beskrivelse for flatfisk eller no. Se her for live eksempel: http://www.ifixit.com/Guide/Installing+iPhone+5+Audio+Control+Cable/10792/1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Hei, Bernt Hvordan ser du for deg organiseringen av dette. Jeg har endel å bidra med, spesielt på fluesiden, men også mye annet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FS Admin Posted December 15, 2012 Author Report Share Posted December 15, 2012 Hei, Bernt Hvordan ser du for deg organiseringen av dette. Jeg har endel å bidra med, spesielt på fluesiden, men også mye annet. Hei Cannonbang Vel, det er i utgangspunktet opptil hver enkelt bruker å lage en guide. Så en blanding av vår redaksjon, frilansere og brukerne. Rent praktisk ser jeg vel for meg at det blir ulike kategorier (Eks fluefiske, havfiske, kystmeite, pilking) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Hei igjen Jeh har allerede planer om å lage en steg for steg beskrivelse av en av mine favorittfluer, peter ross i jula, både våtflua og nymfa som jeg selv har utviklet. Jeg har spesiell måte å lage vingene på som er enklere å få til enn den tradisjonelle teknikken. Kan bli bra dette tiltaket. Det har også tidligere blitt oppfordret til å bruke beskrivende titler på slike tråder for å gjøre dem søkbare, men det er mye som ligger i tråder med fangstrapporter og lignende også som er vanskeøig å finne igjen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FS Admin Posted December 15, 2012 Author Report Share Posted December 15, 2012 Spennende feedback! Får se om det er andre som henger seg på med meninger. Lite vits å bruke tid å ressurser hvis dette kun er interessant for et knippe mennesker Link to comment Share on other sites More sharing options...
skrekkjager Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 (edited) Høres veldig spennende ut. Jeg har allerede tenkt på en egen tråd for step-by-step guide og generelle tips til havfiske tackler (men som vanlig ikke fått ræva i gir) Har også sett at noen her på forumet har en del å bidra med (og andre har en del spørsmål) ang kystmeiterigger... Edited December 15, 2012 by skrekkjager Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Tackleguidene ville vært veldig tjent med en enklere måte å lage steg for steg på. Riktignok klarer ikke jeg å følge instruksjoner uten å lage egen vri på tingene, men kanskje andre gjør det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas94 Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 (edited) Dette tror jeg kan bli bra , høres veldigspennende ut, spesielt tackel-guide!!! Jeg kan gjerne bidra med noe Edited December 15, 2012 by Thomas94 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BanJon Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Litt som i de som allerede har bidratt med steg-for-steg hva demontering og vedlikehold av sneller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FS Admin Posted December 15, 2012 Author Report Share Posted December 15, 2012 Litt som i de som allerede har bidratt med steg-for-steg hva demontering og vedlikehold av sneller? Mulig! Har du noen lenker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eivind Stensrud Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Kult, kan da endelig som nybegynner kanskje se bilder av tackler som andre anbefaler. MTP "Tackle guiden". Dette kan vel også bli en fin funksjon å få tips til hvis man legger ut egne tackler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
halvorhg Posted December 17, 2012 Report Share Posted December 17, 2012 Genialt;) få i gang dette Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rage Posted December 17, 2012 Report Share Posted December 17, 2012 Hva med steg for steg lokalisering av fiskeplasser, finne forskjellige arter og slikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMedhaug Posted December 17, 2012 Report Share Posted December 17, 2012 Hva med steg for steg lokalisering av fiskeplasser, finne forskjellige arter og slikt? Det hadde vært veldig hyggelig Link to comment Share on other sites More sharing options...
BanJon Posted December 17, 2012 Report Share Posted December 17, 2012 Mulig! Har du noen lenker? Mulig jeg misforstod opplegget; jeg tenker på de trådene hvor brukere har bidratt med steg-for-steg guider på hvordan åpne og vedlikeholde visse snelletyper. Veldig god utbredelse på det i utenlandske fiskeforum; der finner man nesten alle snelletyper og har dermed en god mal for både haspel og multiplikatorsneller i mange sammenhenger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FS Admin Posted December 17, 2012 Author Report Share Posted December 17, 2012 Hva med steg for steg lokalisering av fiskeplasser, finne forskjellige arter og slikt? Tenker du lære å identifisere gode fiskeplasser? (Og hvor artene er) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rage Posted December 18, 2012 Report Share Posted December 18, 2012 Tenker du lære å identifisere gode fiskeplasser? (Og hvor artene er) Ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blogz Posted December 23, 2012 Report Share Posted December 23, 2012 Hva med en enkel grafisk fremstilling av utstyrstilpassing, altså stang, snelle, snørekobinasjoner. Bare sånn at folk slipper å kjøpe en ULstang og en Saragossa 16000 og fylle det hele med 0,08 fireline. En fremstilling som viser kastevekt-fra-til, snellestørrelse og bruddstyrke og tykkelse, og da litt om hva som passer til hva. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lystfisker´n Posted January 2, 2013 Report Share Posted January 2, 2013 Selv kunne jeg tenkt meg å lære om foto/video-produksjon for publisering. (Forum, Blogg, Youtube) Å lage en slik steg-for steg guide vil åpenbart føre til flere aktive skribenter. Først og fremst er det jo å håpe både på økt antall rapporter og kvaliteten på innholdet her på forumet. Kanskje kan vi også se ett greit tilsig av nye navn som utmerker seg i "fagpressen" Hva trenger man av utstyr - Foto/Video, Stativ, Blits/Lyskilder Hva trenger man av programvare - Forslag til både lisensierte og gratis programmer. Stilles det spesielle krav til Pc/Mac`en for denne type bruk? - Anbefaling av hardware-oppgraderinger. Enkel steg-for steg bruk av gratis programvare - videregående - avanserte alternativer. Tilsvarende for lisensierte program (er) Og ikke minst noen tanker/råd om hva man bør fokusere på når man er i felten og skaffer råmaterialet til sin fiskefilm/fotomontasje - Forberedelser, Lyd og lysbruk - Utsnitt - Regi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts