Gå til innhold
Fiskersiden

Gulp vs naturlig agn..?


fredsjo
 Share

Recommended Posts

Hei

Har egentlig aldri brydd meg noe særlig med kunstig agn før i dag. Satt meg ned å leste en del om Gulp, og da fortrinnsvis til saltvannsfiske. Må si jeg ble någet imponert over hva jeg leser. Om jeg har blitt lurt av reklame er usikker, så derfor spør jeg her: Er naturlig agn fremdeles best, eller blir det slått av Gulp sine produkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kommer vel an på fiskemetode, art og forhold. I "Napp og nytt" ble det for noen år siden hevdet at gulp! utfisket naturlig agn etter rødspette, jeg forstod det slik at de da hadde testet gulp! Børstemark opp mot agn som reke og makrell under driftfiske fra båt... Hva som jevnt over er bedre enn det andre vet jeg ikke, men kunstagn er jo en artig variasjon å ha i tillegg til naturlige agn :)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har fått lite på ren Gulp fisket statisk men den er ganske effektiv til å erstatte jigger uten smak og lukt. Rigget på et lite jigghode eller en fluedupp funger Gulp veldig bra. (Om den er bedre enn andre jigger med lukt/smak vet jeg ikke) Kombinasjonen av Gulp og ekte agn og Gulp fungerer ofte veldig bra til Havfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt endel gulp i ferskvann og saltvann.

I ferskvann har jeg ikke fått noe som helst på gulp. Med eller uten lukt.

I saltvann har jeg fått noe , torsk og lyr. Som ikke er særlig vrien selv på en sildesluk.

Naturlig agn er fremdeles best i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått litt av hvert på GULP!børstemark - ved statisk fiske. Det er vel det som avgjør om det fungerer som agn. Kommer vel på i farten rødspette, sandflyndre, steinbit, sei, torsk, sjøørret - og sikkert også flere. Husker også en som testet ut et tokroks paternoster til berggylte. En med reke og en med GULP!. GULP! vant faktisk..

I senere tid har jeg vel landet på at det er godt i kombinasjon med annet agn. Mitt standard rødspetteagn består nå av en GULP! børstemark tredd inn på kroken og opp langsfortommen. Så meitemark på kroken - for så å låse det av med en liten bit GULP! ved krokspissen. Veldig fiskbart. I tillegg til spette har jeg fått kveite og tunge på dette. Kveita var nok et ulykkestilfelle.

Duppmeite med GULP! børstemark har gitt sjøørret - men det er vel liten grunn til å bruke det når man har tilgang på ekte vare.

Så man skal nok ikke avskrive disse agnene helt - like lite som man skal sverge troskap til graven og tilbake til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk fisket en del med Gulp - og har fått veldig trua på børstemark som kombo ved aktivt fiske etter flatfisk. Når det gjelder statisk fiske har den funka veldig bra på leppefisk og kutlinger - men ikke nødvendigvis på veldig mye annet. Ved mikromeite etter sære ting som f.eks. tangstikling har det funket med 1-2 tentakkelbiter av Gulp børstemark. Sitter godt på kroken og varer ca. tusen ganger lengre enn rekefot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg om denne videoen er helt upartisk, men virker som de var fornøyd med Gulp! til flatfisk i allefall:

Jeg har i allefall kjøpt ei "bøtte" Gulp! Sandworm, så skal jeg forsøke å agne med reke på en krok og Gulp! på en annen :) Har litt tro på at lukten av Gulp! i allefall kan lokke til seg litt mer enn uten..

EDIT: Ser i en annen video at vedkommende sitter med en Gulp!-genser, så kanskje ikke HELT upartisk ;) Men ut i fra kommentarene her, så syns jeg Gulp! høres ut som noe som er verdt å forsøke i allefall :)

Endret av fredsjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket en del med Gulp sandworm rundt stavanger i vår. Har fått flyndre på stort sett hver eneste tur. Mest skrubbe men også en del rødspette.

Fisket gulpen aktivt fra land med en dropshot rig med omlag en meters avstand til søkket.

Har også fisket med gummi ''worms'' uten lukt, noe som har resultert mye følgefisk og bomhugg. Har da byttet til Gulp og har da stort sett fått de til å inhalere agnet.

Har blitt en del bifangst av torsk, gylter, lyr og SØ, men ingen piggvar :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg selv har erfart, og det som fremkommer i tråden så kan ikke Gulp sammenlignes med naturlig agn. Det er mer å betrakte som en jig med mer lukt og smak en konkurrentene.

Tester som er gjort med Gulp er alltid aktivt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.