Gå til innhold
Fiskersiden

Begynne og fiske i sjøen, hva utstyr trenger jeg? (har stang, snelle og sene)


Kjeb
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på og ta med båten til sjøen (hvaler østfold) for og fiske der.

Jeg har en grei stang med kraftig sene, men hva annet bør jeg ha til grunnleggende sjøfiske? (tenker da på det i enden av snøret)

Jeg er ikke ute etter et spesielt fiske slag, men tar det som kommer...

-Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torsk og lyr kan du fiske med jigg i enden av snøret. sandeel, longshad og relax er tre fine jigger. dorging med dypgående wobblere kan også være effektivt etter disse artene.

flyndrer(sandflyndre, rødspette, skrubbe m.fl.) kan du meite fra divende eller oppankra båt. jeg har mest fiska fra drivende båt og brukt paternoster- takkel med slep. mange liker langskaftede kroker ala aberdeen, men det funker med kortskaftede ala owner chinu også. som agn funker reke, fiskestrimmler og børste- og fjæremark bra. gulpimitasjoner av disse markene fungere også, ihvertfall sammen med ekte agn(reke, fiskestrimmel).

sjøørret kan du jo dorge etter med wobblere. x-rap, strike pro 10,5, prey, bomber, husky jerk m.fl. funker bra. det er ofte effektivt å kaste fra båten. da fungere jo mange av de samme slukene og kystwobblerne som brukes fra land. jigg og vanlige wobblere fungerer bedre fra båt enn fra land og er effektive sø-fangere. x-rap og prey er wobblere jeg har brukt til dette fisket. av jigger så er langsmale saker bra siden ørreten ofte jakter på langsmale byttefisker.

skal du fiske dypere etter større arter så er det vel ofte agn som sitter i enden av snøret her på østlandet. har ikke fiska så mye dypt her på østlandet pga at jeg bortskjemt etter å fiska i NordNorge. sikkert andre som har mer råd på dette feltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Jeg har en følelse av at det blir en del forskjellig utstyr for saltvann ja...

Det blir nok mest dorging, så da blir det nok noen woblere.

Jigg'er blir vel mere kasting, eller kan de også dorges med?

Jeg er nysjerig på flyndra også, hvor langt over bunnen fiskes denne?

Er det vanlig meitemark du bruker?

-Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke ferdigrensede reker fra butikken, eller bør jeg kjøpe frosne hele?

Hva annet agner dere med?

-Kjell

Selv kjøper jeg frosne reker, har aldri prøvd ferdigrensede i lake og har ikke noen tro på det.

Hva jeg agner med varierer etter hva jeg fisker etter, men Makrell, Akkar og reker er agn jeg bruker en del. Men det går helt klart mest i makrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.