Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter SØ i Ofoten og Lavangen-området


Cochise
 Share

Recommended Posts

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du sier noe dær, fisking er det jo stortsett hele året... men Sø fisket har en tørkeperiode fra desember til begynnelsen av mai... hvertfall her ute.

Har dere lagt slagplan for lakse/sø sesongen ? Selv så blir det fiske i lokale elver og vann, målselv, senja, finnmark (forhåpenligvis) og såklart fiske i ofoten's elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Beisfjord har jeg utforsket lite, mye på grunn av at det ser ut til å være få steder det er lett å fiske med flue på tur innover dit. Etter det jeg forstår, er hele innerste delen av fjorden definert som vernesone (?) Noen som kan fortelle meg hvor grensen egentlig går? Men, skal ta meg en kjøretur innover i nærmeste framtid.

Det ble forøvrig bare tull i helga. Som forventet alt for mye vind. Mulig det blir tur onsdag. Noen som vil være med?

Planene for sommeren er forøvrig lagt. I tillegg til å besøke de mest kjente vassdragene i Ofoten-området (Skjoma, Råna, Elvegårdselva og Rombaksbotn) blir det en tur til Mo (Ranelva) og Beiarn. Blir det tid, skal jeg prøve å avlegge en visitt i etpar Trondhjems-elver.

Videre nordover: Spansdalselva, Sjøvegan, Reisaelva, Altaelva, Oksfjordvassdraget.

Synes allikevel at SØ-fisket i hav på denne årstiden kan være like spennende som å stå i elv.

Så får vi håpe på bra vannføring. I fjor pakket jeg ned stanga 21. aug pga tørre elver.

Cochise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var på fjorden (Salangen) sist fredag og dorga med wobbler etter sjøørreten. Brukte en StrikePro 10.5 cm-11g.,hvit/.blå. Konsentrerte meg om øysundet denne gangen. Resultat; fylte stampen med småsei. Vel, vel greit nok beste sommermaten jeg veit om :) . Brodern fiska fra land på lørdag et par timer. Fikk ikke noe, skylda på haillet, men så mye SØ som gikk langs land. Så her er det bare ALLE MANN TIL STENGENE!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei folkens:-)

Er en fluefisker som skal til ballangen på bryllup og tenkte å ta litt fiskeferie i samme slengen, er det noen som skal ut en tur i det området denne og neste uke som har lyst til å ta med seg en fluedenger fra fjellet? Er lite dreven på sjøfiske, har såvidt prøvd litt SØ men ikke bikka 30cm ennå;-)

Vært gøy å treffe noen artsfrender der oppe:-)

MVH Steinar Grådal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

30 des 2007 kl 1400 utenfor Harstad: Fikk en SØ og mistet flere, riktignok ikke store fiskene, men allikevel gøy på en forventet bomtur. Perfekt fiskevær for fiskeren i allefall, vindstille og -1 grad. Tar en tur til i morgen for å se om det kan bli noen flere...

Andre som har fått noe i området i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 des 2007 kl 1400 utenfor Harstad: Fikk en SØ og mistet flere, riktignok ikke store fiskene, men allikevel gøy på en forventet bomtur. Perfekt fiskevær for fiskeren i allefall, vindstille og -1 grad. Tar en tur til i morgen for å se om det kan bli noen flere...

Andre som har fått noe i området i det siste?

Det må jeg si,,,er artig å høre at noen prøver seg på denne tiden.

Tror nok fisken kan være tilstede her, men er få som forsøker seg

Dette frister til å finne frem stangen igjen.

Gratulerer så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Heihei.

Var faktisk ute en tur i går ettermiddag, på hemmeligstedet mitt nord for Rombaksbrua sammen med en kompis. Jeg fikk 2 SØ på ca 3 hg. Turkompisen fikk en på drøyt halvkiloet. Jeg mista (seff) en på godt over kiloen. Jeg fiska med rosa rekeimitasjon (flue).

Dette var min første tur i år. Har vært ute tidligere, men ikke giddet å rigge stangen pga aaaltfor mye vind. Ser ut som det er bra med SØ akkurat nå langs med land, men den virker småvokst.

Har en ide om at det vil bli action om noen dager (fullmåne). Pga tidlig påske har det ikke vært noe børstemarksverming å snakke om så langt.

Så nå er vi i gang.

Har vært en kald og lang vinter. Og det hjelper ikke på humøret at vinden står og banker med stiv kuling på 3. uken :)

Mht Råna: Var en tur i Ballangen her om dagen, ser det er noen fine strender mellom Råna og Ballangen på tur sørover. Noen som har prøvd seg der? Kan være verdt et forsøk, da det ser ut som det ofte er lite vind i området selv om det blåser i Råna.

Cochise

Er det noen som har prøvd seg etter SØ i det siste og fått noe i Narvikområdet? Selv har jeg prøvd 2 ganger på Langstranda uten mye hell. Ingen liv på reke, hverken med dupp eller på bunn. Eneste fangsten har vært en torsk på 3 kg på sluk og en sei på litt over halvkiloet på opphengsflue.

Hei, Spitz!

Langstranda kan være en utfordring, ja- og da særlig for fluefiskere. Svært vindutsatt. Et tips er å fiske over området bortover stranda etpar ganger, for så å kjøre til et annet sted og prøve. Har hatt god suksess med dette tidligere.

Nå er sjøørretsesongen i gang for min del, regner med det blir turer hver uke framover. Vi er tre kompiser som farter endel rundt for å lure sjøørreten i området.

Send meg gjerne en pm :D

Go get'em!

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm :P

Vel, er bra at man aldri blir utlært... med den kuldeperioden vi har hatt siden februar + vind i 3 samfulle uker, var jeg nesten sikker på at vi ikke kom til å se noe til SØ'en før tidligst om 14 dager. Dette lover jo bra!

Blir morsomt å se om det blir fangst på folk framover!

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag i 12-tiden dro jeg ut og fisket fra land i Narvikområdet, sammen med kona mi og sønnen vår på snart 2. De første 4,5 timene kjente jeg absolutt ingenting, bortsett fra en medium torsk som hang på i 10-15 sekunder, og hjemturen begynte å nærme seg siden sønnen vår ble trøtt og sliten.

Men nok en gang viste det seg at tålmodighet lønner seg. Etter 4,5 time med tilnærmet null liv eksploderte det rett etter at sluken traff vannet.

Det var ingen problem å se at det var en laksefisk da den tok sluken helt oppe i overflaten og var kjapt oppe i lufta, og jeg så også at dette var min livs fisk (tidligere pers var på 1,5kg)! Jeg hadde ingen erfaring fra kjøring av så stor laksefisk fra før, og det var ~10 år siden jeg fikk forrige fisk i denne slekta i havet, så jeg hadde et sinnsykt adrenalinrush og pulsen må ha vært borti 200+. Utstyret var jeg ganske sikker på skulle holde mål, men jeg klarer aldri å være 170% sikker på knuten i tillegg til at jeg ikke ante hvor godt fisken satt.

Den ga meg en bra kamp med mange utras der jeg virkelig fikk tynet mine skills med justering på bremsen. Siden jeg ikke visste hvor godt den satt kunne jeg heller ikke være sikker på om for hard bremse ville røske løs sluken, jeg fisker med multifilament så jeg har ingen hjelp av elastisitet i snøret for å dempe kreftene til fisken. Det jeg visste var at for løs bremse ville gjøre at fisken stakk ut med alt snøret!

Etter en god kamp fikk jeg endelig storfisken, i mine øyne, på land. Resultatet var en SØ i god kondisjon på 3kg og 64 cm! Min første SØ på 10+ år til tross for mye målrettet prøving i sommerhalvåret.

Fisken ved siden av et målbånd og sett i forhold til et standard pizza/bakepapir

52683_s.jpg

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21097/52683.jpg

En 1,5l Colaflaske blir liten i forhold

52684_s.jpg

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21097/52684.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.