Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter SØ i Ofoten og Lavangen-området


Cochise
 Share

Recommended Posts

Ser at det skal avholdes sjøørret-seminar på Høgskolen i Narvik, onsdag 03. mai. Kan bli spennende!

For mer info:

NOJFF

Har ellers hatt meg noen småturer med fluestanga uten hverken å kjenne eller se blankfisk. Virker helt dødt. Har ikke sett fisk som spretter på månedsvis, begynner å få skikkelig abstinens :wub:

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres interresant ut! Sikkert mye fint å lære på det seminaret!

Synd at det ikke har vært noe liv, hvor har du vært å fiska ?

Selv så var jeg med på den Landsdekkende Sø konken som var forrige helg! Hjff arrangerte! Det ble ikke tatt en eneste Sø iløpe av de 22timene konkurransen varte!! Var veeeldig uheldig me forholda, sterk pålandsvind med tsunami bølger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andersen: Har vært mange turer på Langstranda, Tyttebærvika ved Rombaksbrua, Ornesvika- og endel turer utover Lavangsnes (ved Sjøvegan). Hadde to turer ved sistnevnte sted i helga. Så noen få vak, sansynligvis sei. Lavangsfjorden står full av småsei på ca 30 cm lengde. Fredag var det nydelige forhold, helt blankstille.

Har som sagt vært ute flere ganger i uken siden romjula, har ikke hatt en eneste sikker observasjon av blankfisk. Tidvis har det vært fin sei å få, men mars måned er den dårligste (for meg) på mange år. Håper at varmen og det fine været vi har nå fører til at det blir mer fart i fisken. Ødela termometeret mitt, så jeg fikk ikke tatt temp'en i vannet i helga :D

Fikk ikke med meg SØ-konkurransen. Med så dårlige forhold som det har vært der jeg ferdes mest, er det lite sansynlig at jeg ville tatt meg bryet med å melde meg på.

Torsdag tar jeg med meg "Guide" til Skjomen (Måonies har hytte der, og er lokalkjent). Hører flere som har tatt fin fisk ved kraftstasjonen. Blant annet ryktes om at en 8-åring tok en laks på 7 kg på sluk der i påsken.

Har du vært no' ute? Hvor fisket du under konkurransen?

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo kjente SØ plasser i narvik området, rart at det ikke har vært noen fart egentlig.

Men det været som har vært i det siste så burde det jo være gode temperaturer for SØ.

Men lett skal det ikke være, ikke lett å lese og forstå seg på den hersens fisken... hehe :D

Men lokalkjent guide i skjomen så kan det vel ikke gå galt ?! hehe

Det burde være gode forhold for fast fisk da, Sø er jo ganske stasjonær fisk som ikke oppholder seg så fryktelig langt ifra vassdraget den tilhører... og med den SØ bestanden som Skjoma huser så burde det jo være flust meg blankfisk i fjorden skulle man tro.

8åring som huker en laks på 7kg er jo bare supert, han er nokk hekta for livet.

Har fundert litt om det er best når stasjonen summer og går, for da kommer det jo ned ferskvann hele tiden og det er nokk det som gjør at fiske stiller seg der ?!

Men det må være andre plasser man kan stå å fiske på enn atme den jævla kraftstasjonen.. ikke særlig pent dær.

Må jo være flere ness som har litt strøm og gode bunnforhold så det kan oppholde seg fisk.

Området vi fiska på under konken var ved grytting vassdraget, det var satt opp et område på vel 4km som konkurranse deltakerne kunne boltre seg på... men som nevnt tidligere så ble det ikke landa en eneste fisk under hele konken, men må nokk skylde litt på forholda, det har vært et strålende være hele vintern men seff under konken så skulle det blåse som f. typisk!

Ellers så har jeg ikke prøvd meg noe etter Sø siden da, her ute på Andøya så er stortsett Snøen borte og masse fiskevann er isfrie, så det blir storsett ferskvannsfiskee etter ørret og røye!

2 dagers fiske har gitt 7ørret ca. største fisk 4.5hg! ingen kjemper men de kommer etterhvert!

Fisken har vi fått på flue, sluk, mark og lodd!

Det er godt å være igang med fiskinga, begynnte å bli meget lei isfisking!!

Nå venter man bare på at juni kommer og laksen skal til pers!!!

Fin tid i vente, måtte d bare komme regn så elvene fylles med vann og god oppgang av laks!! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på sjøørreten titt og ofte... men det har ikke blitt mye fisk av den grunn :lol: For min del er det kun fluefiske som gjelder. Vet det er flere her i området som bruker Seatrout Spoon etter SØ i havet, og har hatt god suxecc med den. Spurte SO om dette, som svarte at han anbefalte sildesluker ("og det er ikke spekkhoggere jeg snakker om", svarte han :rolleyes: , så som Toby. Han sier at måtte han velge seg èn sluk til allround-bruk, ville han tatt en svart og gul tiger-toby. Og tipset om at man ikke skulle være redd for å bruke fargesterke sildesluker. Kastewobblere kunne også benyttes, da i fargerike kreasjoner. Se an vær, temp i vann og luft samt om vannet er grumsete eller ikke når man vurderer farger.

Isfiskesesongen er (heldigvis) på hell her i området også. Begynner å bli lei :P Mye overflatevann de fleste plassene.

Fikk meg en tur til Skjomen sammen med Måonies torsdag kveld. Startet ved stasjonen i Sør-Skjomen. Det var fullt trykk på vannet, og vanskelig å fiske med flue. Fikk noen magre, små småsei. Måonies hadde en SØ på ca halvkiloen etter sluken helt inn i fjærsteinene, men den ville ikke ta. Utpå kvelden stoppet faktisk anlegget nesten helt opp, noe som førte til at store stimer med småsei stod helt oppunder land.

Vi kjørte derfor et stykke tilbake mot Skjomenbrua, hvor vi fant oss en idyllisk liten strandsone. Det rant en bekk ut i havet der. Så to otere som lekte seg i vannkanten, og vi skjønte fort hvorfor: Småsei! Overalt! På ti kast fikk jeg like mange sei. Magre, ca 25-30 cm lange. Helt vilt. Det var faktisk helt umulig å kaste ut uten å ha fisk etter flua. Prøvde å flytte oss litt, men det var like forhold over alt. Vi fikk oss uansett en finfin kveldstur, og sprøstekt småsei på åpen flamme i solnedgangen smakte fortreffelig (fikk 2-3 sei som var litt større og feitere enn gjennomsnittet.

Blir nok ikke å ta meg mange turene til kraftstasjonen, kan ikke akkurat kalles idylliske omgivelser. Det er i tillegg vanskelig å lande fisken på fjære sjø. Men, veien inn til Skjomen har mange fine plasser som kan være spennende å teste, både for fluefiskere og metall-slengere. En rekognoseringstur kan anbefales.

Fredag kveld kjørte jeg ut til "Hot-spot'en" min i nærheten av Sjøvegan. Så endel fisk som vaket kraftig midtfjords, men ikke annet å få enn en og annen mager småsei ved land. Mistet en liten SØ, ca 25 cm, slo seg av i lufta. Snakket med en unggutt som hadde fått en 1/2 kg SØ kvelden før på sluk, stranda bortenfor der jeg stod.

Tror faktisk ennå det er i tidligste laget; iallefall i Sjøvegan-distriktet. Har ikke hørt om fisken har vandret ut av vannet ennå. Problemet her oppe i nord mht SØ-fiske i hav er jo også at det snart er lyst hele døgnet. Ser at varmeperioden den siste tiden har hatt positiv innvirkning på SØ'en, nå er det nok like før den begynner å gå oppunder land.

Sikkert bare jeg som har vært uheldig gjennom vinteren, mht at jeg ikke har sett / tatt blankfisk. Jeg har hatt MANGE turer i perioden romjul- ut april. Tidligere sesonger har gitt bedre uttelling, i år har jeg ikke sett SØ på månedsvis på de faste plassene, noe som er uvanlig. Den største utfordringen er ikke å få sjøørret; det er å finne den! Vind og is i ringene er mindre irritasjonsmomenter til sammenligning.

Vet flere som har vært på bl.a. Langstranda i det siste uten å få annet enn sei. Ingen sikre observasjoner av blankfisk.

Er det forresten noen på forumet som kan si noe om hva som kjennetegner SØ's vaking i havet? Hvordan skiller man et SØ-vak fra et sei-vak, f.eks? Når jeg mener "sikre observasjoner" tenker jeg at man ser fisk som spretter, ikke vaker.

Andersen, du må la oss få høre om du fikk noe på siste tur.

Gstrike:

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Langstranda rett før helga, mye vak men det meste var småsei. Høres det kjent ut?? :blink: Var noen vak som skilte seg ut ifra de vanlige småsei-vakene med plask og slag med sporden. Jeg vil karaktisere de som slafse-vak, og en som var nedom meg insisterte at det var SØ-vak.

Ellers var det utrolig morsom med den båten som stadig dorget forbi stranda, godt innenfor kastehold! :angry:

Har flere ganger hatt bra lyst å denge ut en voksen sildesluk uten dregg, blir så provosert av egoistiske fiskere som tar seg til rette og kamuflerer seg i båt!!!

Blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Gstrike! Jeg har også opplevd at båter dorger klin nært land mens man står og fisker. Dønn irriterende. Har funnet ut at noe av det som funker best er å foreta et langt kast, 10 meter foran båten når den kommer sigende. Og la snøret ligge! Evt kaste over snøret som henger etter båten. Vi får ordne oss en gammel hermetikkboks (kasteboks), 0.90 nylon og en gammal svenskpilk! Med krok! pelle seg bort!

Mmmmm.... slafse-vak! Fint ord, liker det. Høres bra ut, skal ut i kveld / natt. Tar ruta Råna-Skjomen-Håkvik-Langstranda. Har mistanke om at det står blankt på Langstranda, men at den står langt ut. Rapport følger. Regner med at Måonies og Verre blir med.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble entur etter blankfisk lørdagen, det er en strøm som renner så fint ute i havet ikke så langt fra der jeg bor.

Men jeg var maks uheldig, det var jo det minste floa ever den kvelden.

BAre etter 1-2 timer etter full flo så var det støvelhav... Umulig å fiske!

Men siden jeg var der så måtte man prøve litt, fangst ? Ja, MYE tang!!

Satser å prøve mer litt senere og da skal jeg ha sjekka førut hvor stor floa er!!!

Ellers så tar jeg turen til Ballangen i helga og besøker min gamle bestemor! Så jeg antar på det sterkeste at fluestanga blir med!

Blir sikkert å prøve litt i Råna.... trukke jeg gidder å kjøre helt inn i skjomen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg jo glede deg med at det er vantittige mengder småsei i Råna nå! Prøvde en liten halvtime igår formiddag, fikk eller hadde på småsei nesten hert eneste kast. :)

I går kveld dro jeg til Langstranda, stoppet på veien og prøvde ei bukt jeg syntes så spennende ut. 10 småsei i løpet av 15 min, mye småsei på Langstranda også.

Blir spennende å høre om Cochise opplevde noe annet igår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH!, dritt!!! En crazy småsei på fluestanga er jo alltid morsomt! Men på hvert kast ? pyton!! Selv om sjangsene er minimale for det store SØ fisket, så bli sjangsene ennå mindre da småseien er på hvert kast!!

Det var en lite nedtur at det er bare småsei å få....

Men tror man skal prøve litt alikavel, må jo få dagene til å gå =)

Håper Cochise kan melde om supert SØ fiske og null småsei! JErait :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cochise, blir du med på fisketur til Øyord/ veggfjell. Jeg har fått tips om hvordan man får sjørret ved veggen, og skal se om teori og praksis stemmer overens. Hvis det blir stille så kaster jeg fra båten eller fra land. Fluestanga er polert og snella rengjort. Et lite forbehold... Nå sner det.

Endret av propell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du tilbake på forumet, Prop! Bra. På tide.

I kveld er det uaktuelt med tur. Er på seinvakt... i tillegg blåser det for mye. Ser på TV2-været at det meldes 3 m/s vindstyrke i morgen. Lover bra! Stikker nok ut i morgen kveld hvis det slår an. Men, med tanke på at man kan ta vindstyrken som meldes på TV2-været og gange tallet med 2,5 for å finne rett styrke (slik været faktisk blir), får vi vente og se. Torsdag, kanskje? Drar til Sjøvegan / Lavangsnes en tur eller tre i helga.

Kom meg ikke avgårde tirs 09.05. Måtte på jobb en tur. Like greit, det begynte å blåse friskt i 22-tiden.

Var ute lørdag kveld sammen med Pampen og sønnen hans på 5. Kjørte til Råna, var der i sju-tida. Greie forhold... de fem første minuttene, før vinden tiltok. Store dønninger og motvind er alltid like moro :( Det ble derfor mest grilling på oss. Det stod en kar og fiska med flue uti vannet, jobba som en gal i motvind. Snakket med ham da vi skulle dra etter etpar timer... Så viser det seg at det var Andersen som var ute på tur :P Han hadde heller ikke fått noe. Du får ha lykke til neste gang du kjem, Andersen!

Kjørte Pampen og poden heim i 9-tida, satte så kursen mot Langstranda. Greie forhold der (litt vind), stod en kar der og fisket med sluk. Sjøl hadde jeg ikke napp, men slukfiskeren dro seg en og annen småsei.

Virker som om sei-invasjonen har avtatt noe; at den har fordelt seg innover fjorden. Hører rapporter om fisk som spretter innover mot Skjomen, så det blir nok en tur dit i nærmeste framtid.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Cochise og jeg prøvde litt dorging etter sjøørret ved Veggfjellet i går. Det var et fantastisk vær, men kaldt som fan. Det var ingen vak, men vi måtte prøve. Desverre fikk vi som normalt ingen ting. Dvs. Cochise fikke en hai på flua (pigghå). Det krydde av dem, på ca 4 m dypt vann. Den kom selvfølgelig aldri ombord båten etter min traumatiske erfaring med hai i høst.

Vi dro til Øyjord, siden det ikke var tegn etter ørret ved veggen. Det var blankstille og ikke ett vak. lå her i vel 1 t. Prøvde noen kast med noen gullhoder og streamere. Jeg endte opp med å senke flua ned mot bunnen etter en torsk som kom sigende. Måtte bare prøve, og selvfølgelig bet den på. Den veide 4 kg så jeg tok den med. Jeg klarer bare ikke samme leksa når jeg kommer tomhendt hjem igjen.

Det var en fin tur, men det ser ut som at ørreten vinner i år. Er det noen som har fått ørret i Ofotfjorden på flue i år?

Endret av propell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp folkens!!

Hatt en fin 17mai ? Selv så ble 17mai brukt til å døve ned fyllesyken, det var rimelig hardt på jobb idag!

Litt dårlig samvittighet at jeg ikke var å fiska, men formen var rett å slett for dårlig :huh:

Var i helga entur i Ballangen og besøkte min gamle bestemor (altfor lenge siden jeg var der sist)

Det var en trivelig tur, morsomt å hilse på slektinger igjen.

Men det var også en lite baktanke med den turen og! Og det var nemmelig at jeg skulle ut å prøve meg

etter SØ'en... Så fluestang, fluer, vadere og Fiskersiden caps'en ble tatt med!!

I ren forargelse at jeg ikke fikk sett Liverpool kampen, så dro jeg entur til Råna på ettermiddagen.

Da jeg kom fram så var det fallt ganske mye og kanskje ikke idielle forhold men jeg var sterk i trua.

Litt vindkrusninger på havet sol og bare herlighet.... Fluestanga ble rigga med en synkende klump.

Kasta og kasta, bytta fluer i eningen, jeg prøvde alt jeg hadde at SØ fluer... Mickey Finn, Go cigar,Wollybuggers, kvitebjørn, Bite mye blond beaver, bite mye salty beaver, Carry reke, Jensen reke,

Chilli mps, Dynamitt(flue) hehe Orange tangloppe, Div børstemarker, tobis imitasjon osv...

Ingenting hjalp, kjente ikke noe som helst og på toppen av det så begynnte det å blåse ganske mye,

store dønninger slo i land og det ble hardere å hardere og kaste... Plutselig stoppa det en bil der jeg sto parkert, og det kom ned 2mann og en unge, de prøvde å fiske litt men de likte ikke forholda så de fyrte i bålet og kosa seg, jeg fortsatt nå å kaste... men ble bare mer og mer lei.

Tilslutt så kom den ene mannen bort til meg, og det var Cochise! Morsomt og møte folk fra forumet!!

Vi hadde en hyggelig samtale om fiske osv, de skulle forflytte seg til en anna plass der forholda var bedre.

Etter de dro så fiska kanskje jeg 1 halvtime til så dro jeg tilbake til Ballangen.

Jeg dro tilbake til råna i 01.45 ca når det var flo, fiska til 03.30 fikk noen sei men ingen SØ.

Orka ikke fiske lengre da det både regna, blåste og Snødde.

Summsumarium så var det en fin helg, fikk hilst på slektninger og kjent folk på forumet!

Skal tilbake til Ballangen om ikke altfor lenge, men da blir det fiske i elven i området...

Forsaelva, Rånaelva, Skjoma.

Morsomt om fler fra Narvik området som er her på forumet kunne ha fiska en plass ilag!

Sikkert vært morsomt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Vil først bare si takk for et kjempefint forum!

Har vært en del i Bogen/Østervika og fisket etter sjø-ørretten nå i vår,

men har så langt ikke sett snurten av den. Skal prøves igjen nå

i helga.

Ellers så er vel sjø-røya nå på tur ut i havet, så det bør jo

bli bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei til Kent og Larsen, artig å ha dere med i forumet.

Må innrømme at jeg er like forvirret som dere; aner ikke hvorfor det tilsynelatende har vært så lite blankfisk i havet for tiden. Og da tenker jeg på området Råna-Skjomen-Narvik-Sjøvegan. Larsen, du har iallefall fått fisk, det er mer enn jeg kan skryte av :D Kanskje du har rett, Andersen... at fisken ikke har vandret ut i havet ennå. Men i dette området snakker man jo om to forskjellige typer vassdrag; F.eks i Råna og Sjøvegan har fisken et vann den kan stå i om vinteren. Det er jo ikke tilfelle i Lavangselva (Tennevoll), Elvegårdselva (Bjerkvik), Skjoma og Rombakselva. Trodde at fisken gjorde seg ferdig i elva på seinhøsten, for så å gå ut i havet igjen dersom den ikke har et vann å stå i.

Men, jeg fortviler ikke. Har en "spoiler" til dere på lur :) Kommer etter hvert!

Høres ut som en god idè å arrangere forum-tur! Jeg er selvfølgelig med! Elv eller sjø? Er full av forslag! Hva med å ta det i forbindelse med at du kommer sørover neste gang, Andersen? Slukfiskere er sjølvsagt også velkommen :D

Cochise

Får vel supplere Propells rapport fra turen natt til 18. mai. Var litt skeptisk til å dorge fra båten hans, da motoren hans er dobbelt så stor som meg. Ekkoloddet viste en vanntemp på 7.1-7.2 grader i fjorden. Turen over til Veggen (Veggfjellet) gikk raskt, Prop hang en sluk etter båten, mens jeg bandt på en svær, sort fiskeimitasjon. Hadde trua på flua. Sluk er ikke min greie. Og valget lønte seg. Jeg hadde småsei etter hele tida. Vi prøvde å øke tempoet, men da ble det helt dødt. Vi dorget i 3-5 knops fart, fulgte marbakken langsmed land. Som å se i et basseng: Vi så masse fin sei rett under båten og helt oppunder land. Litt skummelt område å dorge i dersom du har en stor båt og det er fjære sjø, da det flere steder lå store kampesteiner rett under vannflata.

Prop rigger seg til

220520061110dBM5o6ES7w3L1F32mM.JPG?58

Prop satte motoren i fri da det gikk en småsei på flua mi. Mens jeg tok den inn, så vi 7-8 store fisker under båten på ca. 4 meters dyp. "Jaja", tenkte jeg, "da kan vi iallefall berge middagsmaten mens vi ligger her". Fiskene var nok nærmere meteren i lengde. Prop heiv ut sluk. Jeg lot flua ligge i vannet på "min" side av båten. Da stimen begynte å gli under båten og nærmet seg min side, bestemte jeg meg for å flytte stanga slik at Prop fikk arbeidsrom. Idet jeg tok i stanga, snappet den ene fisken flua. Den var sterk som et beist. Ruste ikke ut, den gled bare rundt under båten. Tok en stund før jeg skjønte at det ikke var sei :) Første gang jeg har kjørt pigghå på fluestang. Lurer på om det finnes en norgesrekord for dette? :D

Gstrike: Du må ha båt for å komme deg over dit. Jeg mener det burde være fint å stå på land enkelte steder. Spør Propell, så tar vi oss en tur neste gang han er hjemme. Regner med du ser muligheten til å krysse en ny art av listen din :D

Dorget oss forbi Herjangen før vi satte kursen over mot Øyjord. Der lå vi mest stille og kastet litt fra båten. Som kjent dro Prop seg en fin torsk. Ikke akkurat "Battle of the year", men mat er mat. Kunne tatt flere dersom vi hadde giddet å gjøre den til. Det er slik det skal være, Prop! Ta det en trenger og la resten svømme videre.

Kjøring av torsk- på flue, seff :D

220520061143IHzml1KboubK7ekHwV.JPG?8

En fin tur, selv om det ble kaldt på natta. Og blankfisk så vi ikke snurten av.

Cochise

Endret av Cochise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Da var helga over og igjen kommer man fisketom hjem.

Var å prøvde meg både lørdags formiddag og kveld.

På formiddagen fulgte en ørret(ca 1 kg) etter flua helt inn til land, uten

å ville bite. Hadde en fisk til etter, men usikker på hva det kunne være.

Det var to stk som fisket i elveutløpet(østervik) på formiddagen og en på kvelden,

men er uvisst om de fikk noe.

Det som er mest fortvilende er at man ikke ser noe aktivitet!

Blir langhelg på meg til helga, og da er det bare å brette opp ermene igjen :)

Ellers hører man at det både taes og sees noe fisk i salangen, både

ørret og røye.

Visst tiden tillater det, stiller jeg mer enn gjerne på felles forum-tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.