Gå til innhold
Fiskersiden

Artsdagbok 2013, MSJ


scampern
 Share

Recommended Posts

Aner ikke hvor jeg skulle plassere denne, men vil gjerne opprette en dagbok her på forumet hvor jeg holder oversikt over fangster og arter for 2013.

Bilder vil også bli lagt ut og dersom arter skulle dukke opp jeg ikke kan identifisere selv (er totalt fersk omtrent) så vil tips her mottas med takk.

I tråd av inspirasjonen fra Asgeir vil alle tidligere fangster "slettes" og jeg begynner fra scratch. Dersom alt går veien blir det en tur ut i dag, på utkikk etter flatfisk, noe jeg aldri har fått før :)

Har en flytebrygge jeg gjerne vil teste, det eneste jeg er skeptisk til er at det er brakkvann der, men dette området er meget dypt (30 meter antageligvis) og jeg antar derfor vannet på bunnen er mer enn salt nok.

Dersom denne "dagboken" skal flyttes til et mer passende område har jeg ikke noe i mot det :)

Endret av scampern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei scampern,

Jeg kan flytte innlegget, denne typen passer best i de regionale forumdelene, men hvilken del av landet fisker du i?

Brakkvann skal du ikke kimse av, som Emil og Tommy sier over her er en rekke arter å finne i brakkvann, og litt avhengig av hvor du fisker har jeg fint lita tru på at vannet bare 5-10m ned er noe annet enn rent saltvann. Flytebrygga er ingen dum plass å starte, og det kan være godt med liv under der. Bare pass på kjettingene :P Hvis det ikke napper på 30m, gå grunnere, og leit etter fisken. Varier også med agn og krokstørrelser, blåskjell er noe drit å få til å sitte på kroken, men det er et virkelig godt agn. Kan med fordel surres fast i en reke(bit), med agnstrikk.

Moro at Asgeir har inspirert deg til å begynne fra scratch, hadde jeg hatt mye mer tid til rådighet skulle jeg gjort det samme. :)

Tipser om at vi har en egen artslistetråd også, hvor du kan ha listen din liggende.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei scampern,

Jeg kan flytte innlegget, denne typen passer best i de regionale forumdelene, men hvilken del av landet fisker du i?

Brakkvann skal du ikke kimse av, som Emil og Tommy sier over her er en rekke arter å finne i brakkvann, og litt avhengig av hvor du fisker har jeg fint lita tru på at vannet bare 5-10m ned er noe annet enn rent saltvann. Flytebrygga er ingen dum plass å starte, og det kan være godt med liv under der. Bare pass på kjettingene :P Hvis det ikke napper på 30m, gå grunnere, og leit etter fisken. Varier også med agn og krokstørrelser, blåskjell er noe drit å få til å sitte på kroken, men det er et virkelig godt agn. Kan med fordel surres fast i en reke(bit), med agnstrikk.

Moro at Asgeir har inspirert deg til å begynne fra scratch, hadde jeg hatt mye mer tid til rådighet skulle jeg gjort det samme. :)

Tipser om at vi har en egen artslistetråd også, hvor du kan ha listen din liggende.

Skitt fiske!

Jeg hører hjemme på sørlandet, så du kan gjerne flytte tråden dit :)

Hadde kun følgende arter på lister (hele livet): Laks, sjøørret, blåstål, makrell, hornhjel, lyr, sei, spansk makrell, vanlig makre, torsk, knurr(eller fjesing, var bare 6-7 år så husker ikke)

så det er ikke en voldsom liste jeg gir avkall på ;)

Når du sier gå grunnere, mener du da jeg jeg skal sveive opp noen meter på samme sted, eller skal flytte meg til et sted det er grunnere ? (ja takk begge deler)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører hjemme på sørlandet, så du kan gjerne flytte tråden dit :)

Hadde kun følgende arter på lister (hele livet): Laks, sjøørret, blåstål, makrell, hornhjel, lyr, sei, spansk makrell, vanlig makre, torsk, knurr(eller fjesing, var bare 6-7 år så husker ikke)

så det er ikke en voldsom liste jeg gir avkall på ;)

Når du sier gå grunnere, mener du da jeg jeg skal sveive opp noen meter på samme sted, eller skal flytte meg til et sted det er grunnere ? (ja takk begge deler)?

Jeg tenker å gå nærmere land hvor det er grunnere, de fleste artene er enklest å finne langs bunn. Les litt om forskjellige tackler også her på forumet og andre steder. Hvis det primært er agnfiske du vil gjøre, selvsagt. Vet du hva slags bunn det er der du prøver? Blanding av sand og steinbunn er oftest å foretrekke, er det mudder så er muligens ikke artsrikdommen så voldsom.

Da flyttes tråden til Sørlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å gå nærmere land hvor det er grunnere, de fleste artene er enklest å finne langs bunn. Les litt om forskjellige tackler også her på forumet og andre steder. Hvis det primært er agnfiske du vil gjøre, selvsagt. Vet du hva slags bunn det er der du prøver? Blanding av sand og steinbunn er oftest å foretrekke, er det mudder så er muligens ikke artsrikdommen så voldsom.

Da flyttes tråden til Sørlandet :)

Det er en blanding av agnfiske og slukdenging som blir det jeg skal fokusere på :)

Har ikke peiing på hvordan jeg lager takler.. Mange av uttrykkene som brukes skjønner jeg ingenting av, men har klart å lage et enkelt paternoster takkel iallefall :P Vet ikke om det vil gi meg god klaff, men har nå iallefall landet en blåstål og en fin torsk på det..

Men det er uten attractors så vet ikke om flyndren er interessert i det da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Torskehviskeren", "Snikende regnskapsfører, vakende torsk" "Cod of Legends" "Catch me if you Cod"

Ja, mulighetene for en tittel er mange etter dagens opplevelse.

.

Jeg er ingen forfatter, og sliter litt med å finne ut av hvordan jeg skal gjenfortelle opplevelsen på en best mulig måte.

Men for å si det slik...

Torsken ble oppservert nærmest flytende opp i vannskorpen, i tanga, rett der jeg og min kjære stod å fisket.

Hva i all verden er dette her for noe tenkte vi, en svær torsk som "cruiser" rundt i oppe i tanga. Den tok "stripa" en gang, på en så rolig og avbalansert som jeg noensinne har sett en fisk oppføre seg.

Søndagstur tenkte vi.

Jeg aner ikke hva den hadde for planer, den gled fløyelsemykt oppe i vannskorpen fra den ene enden siden til den andre, før den bestemte seg for et dypdykk.

I full ekstase så hev jeg selvsagt sluken etter droget febrilsk. Hadde på mine første 45 min ikke fått et eneste napp, så dette var en kjærkommen overraskelse. Men torsken, sløv, og rusa på livet som den var, la ikke merke til den nydelige makrell imitasjonen av en sluk jeg hev etter den.

Før torsken var ferdig med stripa si, fikk jeg en ny adrenalinpåvirket idè. Jeg tar den med hoven!! Torsken var jo tross alt nesten helt inntil land.

Hev meg rundt og løp ned svaberget. Akkurat i idet jeg skulle gjøre meg klar for å hugge til så bestemmer torsken seg for å dykke ned.

Kanskje blir det ikke noe fisk idag tenkte jeg.. Såra og vonbråten.

Vi fortsatte å vente på at engangsgrillen skulle bli varm, og dengte sluker utover fjorden i kjent stil. Kjæresten dro opp et par små lyr som fikk livet tilbake.

"Der er den igjen!" Roper kjæresten min. DENNE gangen slipper den ikke unna tenker jeg. Hoven gripes med et fast håndtrykk, jeg sniker meg ned høyre kant av svaberget, så stille og rolig som jeg bare kan, og venter på at torsken skal komme til meg. Kan ikke huske sist gang kroppen min var så liten og i ett med landskapet. Tenk dere: "Snikende regnskapsfører."

Torsken kommer selvsagt til endes på sin sedvanlige stripe, og jeg hiver ut håven. I fullstendig forvirring prøver torsken å svømme inn i svaberget, sekund før hoven min klarte å nå frem. Det ga meg de nødvendige sekundene jeg trengte for å fange den i hoven min! Hvorfor den trodde det var et hull i fjellet det sliter jeg enda med å begripe.

ALDRI før har jeg opplevd noe lignende, å fange en fisk på 1,5 kg+ uten noe annet redskap enn en hov. Dama skrek av glede og jeg var full av adrenalin.

Til opplysning så ble fisken sluppet ut igjen. Normalt sett ville jeg aldri ha gjort det, hvis jeg fikk en så stor matfisk. Denne gangen ble det gjort fordi jeg syntes synd på den. Har aldri sett en dummere fisk. Den brukte litt tid på å komme seg til hektene igjen men svømte ned til dypet etter 30 sekund og så ut til å være i god form. Den lærte av feil og kom ikke opp til overflaten igjen ;)

Så da var EN art av 100 fanget.

torskehviskeren.jpg?t=1370638435

Torsken var 66 cm, noen som vil tippe en vekt?

PS: Vurderer å bytte nick til: Mats Grylls, for dere som har sett mann mot natur.

Endret av scampern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligste atraktor på flyndre er pærler i div. Farger. Disse tres bare inn på krokfortommen. Pærlene får du i velutstyrte fiskeforettninger eller i hobbyforettninger.

Pærlemorfargede kan være værdt å prøve, de finner du i hobbyforetninger.

Jeg bruker å rense rekene når jeg fisker flyndre. Er det skrubbe, sandflyndre og rødspette du går for er en hel skrella reke ikke no problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Ny art i dag, lyr. Liten og ble sluppet ut. Så da har jeg 2 arter.

Fikk dessverre ingen flyndrer i dag, så skal tusle litt med å lage et bedre takkel nå (forhåpentligvis).

Så en fin flyndre som svømte 2 meter fra der jeg stod, så var fristet til å prøve å fange den med hendene mine men antar at flaksen jeg hadde med torsken i går ikke ville gjenta seg, så jeg holdt meg på land. Ellers hadde jeg et kraftig napp men fisken ville ikke sette seg på.

Syns det er veldig vanskelig å få til tilslaget når jeg fisker med agn. Det eneste jeg har følt det har vært lett å lure med meiting er torsken, men det er jo fordi den sluker hele agnet langt ned i drøvelen så tilslag virker nesten unødvendig.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en forutsetning for å få til skikkelig kroking av fisken under meite er at man har stammet opp snøret ordentlig etter at ting har lagt seg på bunn. det kan være vanskelig å få til denne kontakten noen ganger og da er ofte løsningen enten tyngre søkke eller å til gripesøkker. ved å ha god kontakt med søkke og agn kan man også få tidligst mulig nappindikasjon og dermed i de fleste tilfeller unngå dype krokinger.

men noen torsker får man uansett ikke stoppa fra å kjøre ting ned i magen i et jafs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med to arter, torsken så slank ut, tipper halvannen kg ;)

Attraktorer er som Maritim sier, bare å tre på over kroken, innsveiving/oppstramming vil sørge for at de stort sett holder seg ved kroken, men du kan også bruke en duppstopper f.eks, for å holde de på plass.

Litt glade farger, og kanskje et blankt spinnerblad er slikt som lokker flyndre. Mange har hell med fortom knyttet på en krokløs skjesluk også.

Og bare for å være litt sær (men ikke for å ta fra deg gleden over fangsten); de fleste som teller arter teller kun de som er fanget på sportsfiskeutstyr - altså stang og snelle av et eller annet slag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med to arter, torsken så slank ut, tipper halvannen kg ;)

Attraktorer er som Maritim sier, bare å tre på over kroken, innsveiving/oppstramming vil sørge for at de stort sett holder seg ved kroken, men du kan også bruke en duppstopper f.eks, for å holde de på plass.

Litt glade farger, og kanskje et blankt spinnerblad er slikt som lokker flyndre. Mange har hell med fortom knyttet på en krokløs skjesluk også.

Og bare for å være litt sær (men ikke for å ta fra deg gleden over fangsten); de fleste som teller arter teller kun de som er fanget på sportsfiskeutstyr - altså stang og snelle av et eller annet slag ;)

Takk for det:).

Kunne jeg brukt en spinnersluk som attractor, dersom jeg tar av kroken?

Å fange en fisk med oldtidens sportsfiskeutstyr er jo mye gøyere og normalt sett mye vanskeligere (jeg var heldig siden den gjorde stripen sin to ganger og fikk 2 forsøk), så i min bok teller den i telling av arter, og ellers mye høyere enn et avansert verktøy jeg har fått kjøpt på min lokale sportsbutikk ;)

Jeg stusset over at så få reagerte på akkurat metoden/opplevelsen men det kan være jeg ødela fremstillingen litt med forsøket mitt på å skrive en god "tekst". Jeg er tross alt regnskapsfører og har ikke skrevet siden barneskole ;) Eller er det dagligdags å fange småpen torsk med hov? :P

om jeg kunne fanget den med et spyd hadde det vært enda gøyere, det er for min del innstinktene om jakt som driver meg ut for å fiske, og jo mindre redskapene hjelper, jo gøyere vil jeg tippe det føles å klare fangsten.

Jeg vil slå et slag for urmannen, det er han som lokker meg ut til havet med stanga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsket reaksjoner så jeg:

Standarden for artsfiske slik vi som sportsfiskere gjør det er at fisken skal krokes(inne i munnen). Krøking, "fiske" med hendene heller fanging med håv teller derfor ikke. Det er selvfølgelig opp til deg hvordan du selv vil gjøre det, men ikke forvent store mengder gratulasjoner når du tilsammen har 100 arter tatt på lystring, håv, teine og line :)

Lykke til videre.

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsket reaksjoner så jeg:

Standarden for artsfiske slik vi som sportsfiskere gjør det er at fisken skal krokes(inne i munnen). Krøking, "fiske" med hendene heller fanging med håv teller derfor ikke. Det er selvfølgelig opp til deg hvordan du selv vil gjøre det, men ikke forvent store mengder gratulasjoner når du tilsammen har 100 arter tatt på lystring, håv, teine og line :)

Lykke til videre.

Klart jeg ønsket reaksjoner, jeg har jo selv aldri opplevd lignende så jeg antok det ville være artig lesning for andre også, men der tok jeg feil :)

Ikke misforstå min entusiasme for "old-school" metoder som at jeg kommer til å gå ut å prøve å fange 100 arter slik. Da blir jeg ikke ferdig før jeg er 110 år gammel, så det blir selvsagt bare med den ene gangen, eller dersom en lignende mulighet oppstår igjen.

Endret av scampern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne regne den som en ny art for deg selv, men dette er et sportsfiskeforum.

Det vil si at fisken er fanget med sportsfiskemetoder.

Enkelte arter er mye lettere å fange med håv slik som små kutlinger og andre mikroarter. Rognkjeks er og lett å fange med hov om vinteren/våren.

Det er vel gøyere å fighte med fisk på stang enn å øse opp fisk med hov? :)

Lykke til videre med fiskingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.