Gå til innhold
Fiskersiden

Artsdagbok 2013, MSJ


scampern
 Share

Recommended Posts

Anbefaler deg å lese litt på tidligere tråder på forumet for å bli litt husvarm :) sa finner du fort ut at korrekt kroking er ganske sentralt i de fleste grener innen sportsfiske. Greit at artslister er personlige men få tar deg seriøst om du inkluderer håndfanga arter. Lykke til videre med artsjakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese litt på tidligere tråder på forumet for å bli litt husvarm :) sa finner du fort ut at korrekt kroking er ganske sentralt i de fleste grener innen sportsfiske. Greit at artslister er personlige men få tar deg seriøst om du inkluderer håndfanga arter. Lykke til videre med artsjakten!

Tror ikke jeg trenger å tas seriøst av enkelte som har skrevet i denne "dagboken" min.

Har ikke tenkt å fange artene mine for hånd, da må jeg holde på til jeg er 110 år gammel, og torsken er ubetydelig hvorvidt den inkluderes eller ikke, trenger ikke akkurat være proff for å fange den(fått 4 til siden sist gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport søndag:

Torsk, 40 cm, hadde ikke tenkt å beholde den men jeg hadde ikke sjanse til å få ut kroken.

Blåstål, 27 cm (ny art).


Kjæresten fikk en sei men den inkluderes ikke på listen min, kun i fiskebollene hun lagde på kvelden :)

Bilder kommer senere, for det var hun som tok dem på hennes mobill.

Og til opplysning var alt fanget på sportsfiskeutstyr ;)

Begynner virkelig å få sansen for meiting, det beit villig og var lett å sette tilslaget i går, all fisk fikk lokkemiddelet godt inne i kjeften. Brukte reker som var en ny opplevelse, utrolig effektivt og lett å presentere på en god måte på kroken

(fikk også 2 småtorsk til og en mindre blåstål som ble sluppet ut igjen), samt en taskekrabbe som likte fiskesloen min og ble med i gryta.

Endret av scampern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å lage noe eder og galle ut av dette, det var kun ment som et vennlig råd. Og siden det er jeg som sitter og oppdaterer og prøver å holde et øye med artslistene til både amatørene og proffene på FS, så følte jeg det var "jobben" min å gjøre nettopp dette :)

Nå har du jo ingen liste enda, annet enn denne tråden, så det er vel strengt tatt ikke noen issue dette, i tillegg til at torsk ikke akkurat er en vrien art å få..... Skulle du derimot velge å lage en "offisiell" artsliste i artslistetråden, så skal det være kun arter fanget på sportsfiskeutstyr.

---

En krokløs spinner kan du sikkert fint bruke på lett fiske, spesielt med fiske rett ned, og noen lokkende bevegelser opp og ned i vannet, og også driftfiske. Som attraktor til å fiske mer statisk på avstand er den kanskje litt tung, og trekker senen ned, og kan gjøre det lettere å sette fast kroken i noe.

Meite er kjempegøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å lage noe eder og galle ut av dette, det var kun ment som et vennlig råd. Og siden det er jeg som sitter og oppdaterer og prøver å holde et øye med artslistene til både amatørene og proffene på FS, så følte jeg det var "jobben" min å gjøre nettopp dette :)

Nå har du jo ingen liste enda, annet enn denne tråden, så det er vel strengt tatt ikke noen issue dette, i tillegg til at torsk ikke akkurat er en vrien art å få..... Skulle du derimot velge å lage en "offisiell" artsliste i artslistetråden, så skal det være kun arter fanget på sportsfiskeutstyr.

---

En krokløs spinner kan du sikkert fint bruke på lett fiske, spesielt med fiske rett ned, og noen lokkende bevegelser opp og ned i vannet, og også driftfiske. Som attraktor til å fiske mer statisk på avstand er den kanskje litt tung, og trekker senen ned, og kan gjøre det lettere å sette fast kroken i noe.

Meite er kjempegøy :)

Vi kommer fra litt forskjellige steder, derfor ble det litt krasj.

Jeg er en hobbyfisker, først og fremst. Derfor opplevdes opplysningen om disse reglene som veldig masete og ikke veldig inkluderende for å være helt ærlig. Det tror jeg ikke dere vil at nye brukere skal oppleve heller. (jeg sikter ikke til det du skrev) Hadde en utrolig gøy naturopplevelse, og ble med bombardert med regler.

Det er bra jeg vet hvordan ting skal fanges nå, for at skal være offisielt, det kommer nok en offisiell liste etterhvert.

Uansett som du sa, og som jeg prøvde å skrive, torsken som art eller ei er irrelevant, for den er noe av det letteste å fange, derfor skjønte jeg ikke hvorfor alle skulle pitche inn med sine "2 cents". Det holdt med en (deg, du var jo først).

Uansett, ingen hard feelings, og vi kan legge ederen og gallen død ;) Glad du tok deg bryet til å forklare hensikten og takker for et flott forum med mye god informasjon for de som ikke er proffe og trenger å lære noen knep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nye arter, ferie og sjukdom.

Har dessverre vært borte fra fiskingen med sjukdom og ferie.

Nå har jeg vært ute og jeg har fått blåstål, makrell og sypike.

Sypike har jeg aldri fått før, så det var en spesielt morsomt art å få.

Den bet på en sildesluk med samme vekt som seg selv, så det var noe spesielt :P

Bilder kommer når jeg får tid, sånn at artene blir "offisielle".


Det er forøvrig masse blåstål her på sørlandet for tida, tenkte å prøve å sette verdensrekord, siden denne arten ikke har dette foreløpig. Kravet er at jeg må få vekten opp i ett pund.

Blir ny tur i dag etter jobb med dama, så da håper jeg på flere arter, har 5 til nå: Torsk, lyr, makrell, blåstål og sypike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er veldig plagsom på dypvannsfiske for du må sveive hele veien opp for en liten sild :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sypiker kan drive enhver man til vannvid på fisketurer, men den første av en art er alltid spennende :) sypike fungerer som agn, men jeg holder en knapp på makrell, sild og tilnøds sei :)

Har heldigvis ikke opplevd dette som et problem enda ;)

Har fått ny art, enten en bergnebb eller berggylt, litt i tvil. Bilder kommer senere av det jeg har fanget til nå, for en bekreftelse av artene mine, så da kan kanskje dere hjelpe meg å finne ut hva det er?

Ellers har jeg stekt min første gylte i pannen. Det var veldig god og annerledes smak synes jeg, men vil nok ikke gjentas for det var litt for mange ben :)

Min oppfatning, og her må noen gjerne korrigere meg, er at svabergfiske blir vanskeligere når det blir varmere i vannet? Føler det biter mye mindre nå enn tidligere i år, og følger behovet for en båt er veldig stort akkurat nå (har ikke båt dessverer..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at svabergfiske blir bedre når det blir varmt i vannet.. men et triks er å fiske bevegelig så du får fisket på flere forskjellige områder ila en dag.

Ok, håper absolutt det er riktig da :))

Kanskje jeg må prøve noen andre områder, der jeg er nå er det noe vanskelige å bevege på seg pga landskapet som sådan, men har et annet sted jeg kan prøve på det. Svermer med brennmaneter så det eneste som funker der er meiting så kroken kan ligge i fred uten å sette seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å fiske aktivt. Blir ofte mer fisk av det, da du får dekket av større områder. Slipper man rett nedfor svabergene blir det ofte gylter, og utpå alt mulig annet rart.

Tror jeg trenger et surfcast bly da, for det jeg har nå driver innover relativt kjapt. Klarer ikke stramme opp linen uten at den flytter seg inneover.

Dette med å flytte på seg er et veldig godt tips, dessverre har jeg glemt det litt i det siste, blir sta og blir stående :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.