Gå til innhold
Fiskersiden

På tide å prøve seg på håkjerring


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Etter tjue agnskift er det meget behagelig å ha et lavgir..

20 agnskift slapp eg heldigvis på Håkjerringturen, men har harr mange agnskift på andre turer. Enig me deg at det er veldig behagelig med lavgir, men ikke ett must :)

Eg trodde at lavgiret ble brukt hele tiden på storfisk, men som sagt, eg brukte det ikke en eneste gang på Håkjerringå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jaaaaaaada....så var det rapporten da.

Noe forzinket kom vi inn i fjorden(Nedstrand), god tro var mer tilstede enn godt vær på dette tidspunktet.

Skulle egentlig ligge tre båter på samme dreggen, men pga problemer med dregginga blei det to dregger.

Blei alikevel ikke så verst plassering på båtene, kunne føre samtale mellom de to minste.

IMG_7938_zpsd251ff52.jpg?t=1373962026

Store tackler og enda større agn blei tatt frem, det lukta spesiellt heftig i fjorden den dagen tror jeg hehe(håkjerringpølse).

Helge virka råklar for store ting, tommel opp.

IMG_7942_zpsf2aa49e9.jpg?t=1373961604

Vi fiska begge med to stenger, ei til kjerring og ei til vanlige størrelser.

Noe var bortom meg fire-fem ganger, det skulle selvfølgelig bli nabobåten som dro den opp.

Blålange over 8 kilo....fin start.

IMG_7945_zpsb8fd069c-1.jpg

Utover kvelden dro vi opp flere feite brosmer, den ene feitere enn den andre.

Dag vilmar hadde ikke samme roen som oss andre, så han forsvant relativt tidlig.

Her sitter han nok å vurderer å dra dreggen.

Glad jeg hadde 300mm med i kamerakofferten, det var litt langt unna i gyngende båt.

IMG_7940_zps5a7515ce-1.jpg?t=1373961897

Natta kom etter hvert, det samme gjorde ikke søvn....tror jeg.

Våkna brått klokka 01.30....grrrrrrr fra snella.....brosmealarm!!!

Etter å ha veid brosma til 7,5 kilo, blei det egentlig ganske stille resten av natta.

Frokosten kom tidlig neste morgen, halv fem gikk "kjøleskapet" opp hos meg, litt småfrysen og veeeldig trøtt.

Om vi hadde sovet godt??.....vet ikke om vi sov engang.

Dro et par brosmer til på morningen, men ingen kjerring hadde til nå funnet agnet vårt.

Etter ei stund fikk vi besøk, det var Tore Jan fra Karmøy havfiskeklubb og to matroser som hadde tatt turen inn.

Ettersom vi var trøtte og hadde slitt av dreggutstyret mitt, tok vi etter hvert turen bort for å henge oss på Tore Jan og co.

Litt frekt muligens, men jeg og Helge forsynte oss mer av fisken enn de som egentlig hadde funnet plassen.

Både jeg og Helge hadde fisk på vei opp samtidig, mens naboene våre trua med å kutte tauet vårt :lolu: .

Fikk min største brosme til nå i år, 10 kilo og smellfeit.

Denne sov nok ikke på magen om natta....

DSC_0245_zps74c0af1e-1.jpg?t=1373961634

Ikke lenge etterpå hadde Helge solid kontakt igjen, denne gangen fikk jeg ikke tatt bilde av fisken.....overtrøtt.

Men flexen i stanga hans fortalte meg at det nok var dagens største fisk.

IMG_7946_zps0796af77.jpg?t=1373961625

Lange på over 13 kilo, dagens største og siste fisk.

Når i rapporten det kommer kjerring?.....eh...neste rapoort :rolleyes2: .

Ingen kan si at vi ikke prøvde, og det blir nok ikke siste gang.

Synd vi bare blei tre båter, men det kommer flere sjanser.

Stillinga blei for øvrig 5-5 mellom meg og helge, fem brosmer på meg og 2 pluss blå og vanlig lange på helge(og en svarthå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt - så om ikke targetarten ville, så ble det jo en del fint, ser jeg. Hva er lurt når man fisker håkjerring - legge agnene på bunnen eller litt over?

Blyet lå helt på bunn når vi tok de 2 håkjerringene på Andørja, begge tok på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt seletøy ligger i området rundt korsryggen, så det er veldig avlastende for selve ryggen. Eneste jeg ser for meg som kunne vært bedre, er hvis jeg hadde hatt ei slik stang som er bøyd nederst under snellefestet.

Tatt ny ubekreftet verdensrek på Håkjerring i boknafjorden/ Nedstrandsfjorden i dag morges i 7- 8 tiden. Dere var nok en uke for tidlig gutter, eller kansje dere har lokket dem frem hehe kommer sikkert en oppdatering fra den lykkelige fisker i løpet av helgen. CR så den svømmer rundt der inne ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må slenge med leppa uansett, tror det må være manko på kontakt med det motsatte kjønn :lolu:

Denne turen ble tatt litt på sparket men vi har snakket om en kjerring satsing lenge å det vill bli flere turer.

C&R er en selvfølge å jeg forstår ikke hvorfor noen bare MÅ slenge med leppa på dette forumet.

Vi kan ikke noe for at det kommer bedritende dansker hit å gjør det de gjør å vi kan heller ikke noe for at noen drittunger lager en kjempesnik å drukner en kjerring.

PRØV Å FORSTÅ DET :ass:

Til dere som deltok her vill jeg bare si, nestegang sitter den ;)

Hyggelig å se at du lager en rap Kjetil.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dro-opp-monsterfisk-paa-11-tonn-4090815.html

"Monster" er vel ikkje til å unngå i media, uansett kor fin VI syns den er.. :wub:

Hvor gammel tror du fisken er?

– Dette blir bare tipping, men mellom 300 og 400 år ville ikke vært usannsynlig, sier han til TV2.no.

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fangst! men 3-400 år er nok en underdrivelse. For noen år siden ble det tatt en håkjerring på 350kg ved grønland. denne fisken ble analysert i Danmark og estimert til og være født på begynnelsen av 1700tallet. I tillegg har undersøkelser vist at håkjerringer har en gjennomsnittslig vekst på 0,5cm i året(!!)

Ellers er det nok mye og gå på størrelsesmessig på dem. Hvor mye vil bare tiden vise. Kan være greit og skalere opp utstyret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Florøen og Asgeir ligger fremdeles på plass, skal ligge til i morgen. Florøen hadde på en som slapp etter noen minutter så han venter fremdeles på sin første. Han fisker med alle stengene nå, men hadde jo vært for utrolig at de tok en som var enda større. Men krysser fingrene for at begge får en. Tredje turen deres nå, de lå å frøs nøttene av seg 2 helger i vinter uten hell, så fortjent er det ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.