Gå til innhold
Fiskersiden

Kan man bruke multiplikator til havfiske?


scampern
 Share

Recommended Posts

Tillater meg å tilføre noe her.

Ja, man finner greit sneller som både kan kaste og fiske havfiske.

Men de som er GODE til havfiske er ikke spesiellt gode til kasting, og de som kaster best er ikke de jeg ville kjørt grommest fisk på.

Blir som å kjøpe en amfibiebil, den kan både fugl og fisk, men er ikke best på noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å tilføre noe her.

Ja, man finner greit sneller som både kan kaste og fiske havfiske.

Men de som er GODE til havfiske er ikke spesiellt gode til kasting, og de som kaster best er ikke de jeg ville kjørt grommest fisk på.

Blir som å kjøpe en amfibiebil, den kan både fugl og fisk, men er ikke best på noen av delene.

Det forstår jeg.

Tanken var at siden jeg bor på sørlandet, og kommer vel sjelden til å kjøre noe mer enn maks en 5 kg's torsk ved pilking/agnfiske og søkker på 200-400 gram så kan vel en 7000 kastesnelle ambassadeur typen gjør jobben bra ?

Jeg har litt begrenset budsjett, så hvis jeg kan bruke noe som er tilfredstillende (for meg) over flere bruksområder så er det det aller beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella du har linket til er en LC (linecounter). Dvs at den har telleverk som viser hvor mye snøre du har ute. Disse er ikke egnet til å kaste med, men glittrende til feks isfiske, dorging og lett havfiske. Skal du ha en snelle for både lettere pilking og kasting ville jeg gått for en snelle uten telleverk. Som du forsåvidt nevner, hadde jeg også vurdert å gå opp en størrelse til 7000-serien, for pilkingens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella du har linket til er en LC (linecounter). Dvs at den har telleverk som viser hvor mye snøre du har ute. Disse er ikke egnet til å kaste med, men glittrende til feks isfiske, dorging og lett havfiske. Skal du ha en snelle for både lettere pilking og kasting ville jeg gått for en snelle uten telleverk. Som du forsåvidt nevner, hadde jeg også vurdert å gå opp en størrelse til 7000-serien, for pilkingens skyld.

Det var igrunnen det jeg håpte på i min naivitet (kan nada om denne type utstyr). Håpte jeg kunne få en snelle med line-counter som det gikk ann å kaste med.. Hvorfor blir det feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var igrunnen det jeg håpte på i min naivitet (kan nada om denne type utstyr). Håpte jeg kunne få en snelle med line-counter som det gikk ann å kaste med.. Hvorfor blir det feil?

Når du skal kaste, ønsker du at så lite leamikk i snellen som mulig skal dras rundt av spolen.

- Desto mer leamikk som skal dras rundt, desto større motstand i snella, og kortere kast

- Kreftene ved kasting er store, og antall omdreininger på spolen blir veldig høye. Dette er tøft for leamikken.

Med andre ord vil en LC gi deg merkbart kortere kast, og sannsynligvis vil linetelleren ta kvelden ganske fort. Moral: Ikke bruk LC til kasting. :)

Hvor er det du holder til i verden Scampern? Er du i nærheten av meg, kan du få låne noen sneller og prøve med, så du får litt erfaring. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal kaste, ønsker du at så lite leamikk i snellen som mulig skal dras rundt av spolen.

- Desto mer leamikk som skal dras rundt, desto større motstand i snella, og kortere kast

- Kreftene ved kasting er store, og antall omdreininger på spolen blir veldig høye. Dette er tøft for leamikken.

Med andre ord vil en LC gi deg merkbart kortere kast, og sannsynligvis vil linetelleren ta kvelden ganske fort. Moral: Ikke bruk LC til kasting. :)

Hvor er det du holder til i verden Scampern? Er du i nærheten av meg, kan du få låne noen sneller og prøve med, så du får litt erfaring. :)

Takker for god info. Høres lurere ut å holde seg til en uten line-counter da;)

Kanskje et triks (uten line-counter og ekkelodd) er å merke sena med vannfast tusj dersom man møter på en lyr/sei stim for eksempel?

Holder til i Kristiansand, så tror det blir litt langt å kjøre for å låne snelle ;) , men tusen takk for tilbudet:D

Aldri prøvd multiplikator før til å kaste med, men har litt sansen for det. Føler det er en sterkere snelle som kan håndtere litt lodd og slikt enn en tilsvarende haspel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt det selv, men det finnes diverse linetellere for å montere på stangen din når du skal fiske vertikalt (pilke) hvis du vil ha kontroll på dybden. Med litt trening klarer du å holde nogen lunde kontroll på hvor mye sene du har ute, ved å telle hvor mange ganger seneføreren går frem og tilbake. Jeg gjorde dette selv før jeg gikk over til LC-sneller for trolling, og du treffer rimelig bra så lenge du ikke skal ha veldig mange meter ute.

Kristiansand blir litt langt ja. :)

En haspelsnelle som Shimano Stella SW 30000 tåler nok mer enn hva du klarer å finne av fisk nord for ekvator i hvert fall, men faller litt utenfor målgruppe og budsjett. :) I praksis er jeg enig med deg i at en multiplikatorsnelle er tingen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det meste her og vil si at en av de beste snellene du kan bruke til begge deler som er bra og kaste med og tåler litt bank ang havfiske og er ambassadeur 7000 syncro. Så en annen og nevnte en ambass 7000.

MEN som flere sier , dette er en midt i mellom løsning. Godt råd , kjøp 2 , en til hvert formål

Skitt fiske

Testa mye her og kan si meg enig i det meste over ang en snelle til begge deler blir. " laua" løsning.

Men skulle du gå for den løsningen er en Ambassadeur 7000 syncro en som klarer fint begge deler, men den heller mer mot kasting enn havfiske , men takler medium grovt havfiske bra. God snøre kapasitet og.

Godt råd: kjøp 2 sneller , en til hvert formål

Skitt Fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det meste her og vil si at en av de beste snellene du kan bruke til begge deler som er bra og kaste med og tåler litt bank ang havfiske og er ambassadeur 7000 syncro. Så en annen og nevnte en ambass 7000.

MEN som flere sier , dette er en midt i mellom løsning. Godt råd , kjøp 2 , en til hvert formål

Skitt fiske

Testa mye her og kan si meg enig i det meste over ang en snelle til begge deler blir. " laua" løsning.

Men skulle du gå for den løsningen er en Ambassadeur 7000 syncro en som klarer fint begge deler, men den heller mer mot kasting enn havfiske , men takler medium grovt havfiske bra. God snøre kapasitet og.

Godt råd: kjøp 2 sneller , en til hvert formål

Skitt Fiske

Takker for svar :) . Skal sjekke den syncro snellen :)

Hadde jeg bodd i en annen del av landet enn sørlandet hadde jeg definitivt kjøpt 2 sneller. Men fisken som fiskes her nede er ikke så heftig stor så antar det derfor går veldig greit med en mellomløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler

AVET sxj mc (magic cast)

En av den beste snellen i verden.

Men Emil da... har du å griseknoen vært nask på kirsebærene igjen?

Vil si Avet sxj er et stykke fra å være en av verdens beste sneller... grei snelle til sitt bruk men det er et godt stykke til toppsjiktet...

Jeg har en sx selv (dog ikke MC) og må si at den bærer litt preg av at det er en rimelig snelle med litt laber brems som man fort må dra til på bekostning av frispol...

Men som sagt så er det en grei snelle til sitt bruk...

Meen når det er sagt så må jeg si at jeg personlig hadde heller valgt en Avet ovenfor en ambiss... :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.