Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger bistand med valg av kroker og størrelse for konstruksjon av bakkeline :)


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

Har allerede laget en "mini-line" men vil lage en til, med litt bedre kroker enn de jeg har brukt på den forrige.

Tenkte å lage en line som "hel-garderer". Det vil si:

Jeg vil ha halvparten av krokene beregnet for større fisk som torsk/sei/lyr og halvparten av krokene beregnet for mindre arter som rødspette, skrubbe osv.

Hvilken størrelse bør torske-krokene ha ? 4/0 ?

Hvilken størrelse bør flyndre-kroker ha? 1/0 ?

Og hvilken type krok anbefaler dere for en bakkeline? Det er kroker som bør kunne brukes mange ganger uten å forringes, og det aner meg den vanlige agn-kroken ikke vil gjøre susen. Bør de være rustfrie?

Link til kroker og type tas imot med takk :))

Skal også lage en snik med sikt, men prinsippene blir vel de samme hva angår krok-størrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sørlandet blir det vel mest 1-3 kilostorsk, og flyndrer rundt kiloen, på begge kan du bruke 1/0 - 2/0

Men flyndrene liker jo å dra rundt på agnet før de svelger så hva som er riktig på line vet jeg neimen ikke. Men antagelig bør du ha mindre krok enn man burde anta, og følgelig mindre agn, men går du for langt ned fyller du opp lina med små sandflyndrer og hvitting.

Hva med å lage en testline med bare 10-15 kroker av forskjellige størrelser og former for å se hva som funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sørlandet blir det vel mest 1-3 kilostorsk, og flyndrer rundt kiloen, på begge kan du bruke 1/0 - 2/0

Men flyndrene liker jo å dra rundt på agnet før de svelger så hva som er riktig på line vet jeg neimen ikke. Men antagelig bør du ha mindre krok enn man burde anta, og følgelig mindre agn, men går du for langt ned fyller du opp lina med små sandflyndrer og hvitting.

Hva med å lage en testline med bare 10-15 kroker av forskjellige størrelser og former for å se hva som funker?

God idè.

Kanskje da også kun bruke en type agn (bare i forskjellige størrelser) slik at jeg får en feel for riktig størrelse og at ikke agn-typen forstyrrer resultatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.