Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle til beastmaster 240ML


roche
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en beastmaster 240ML 5-20g (med en billig Shimano 1000 snelle).

Har fisket i diverse vann etter ørret og snella har fungert fint til dette bruket.

I år tenkte jeg å teste ørretfiske i elv med mulighet for litt større fisk og tenkte det ville være greit med litt større snelle.

Vil 2500 bli for stort for denne stanga?

Tips taes imot med takk.

Annbefal gjerne snelle. Budskjett max 1000,-

Har sett på denne:

http://www.xxl.no/Root/Fiske/Sneller/shimano-Fiskesnelle-Technium-FC/p/1073669_1_Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roche, on 07 Feb 2014 - 15:17, said:roche, on 07 Feb 2014 - 15:17, said:

Hei.

Jeg har en beastmaster 240ML 5-20g (med en billig Shimano 1000 snelle).

Har fisket i diverse vann etter ørret og snella har fungert fint til dette bruket.

I år tenkte jeg å teste ørretfiske i elv med mulighet for litt større fisk og tenkte det ville være greit med litt større snelle.

Vil 2500 bli for stort for denne stanga?

Tips taes imot med takk.

Annbefal gjerne snelle. Budskjett max 1000,-

Har sett på denne:

http://www.xxl.no/Root/Fiske/Sneller/shimano-Fiskesnelle-Technium-FC/p/1073669_1_Style

Ohoi :)

Jeg bruker selv en Shimano Nexave 2500 på den stanga du prater om og det fungerer helt utmerket synes jeg.

Og fruen bruker en Shimano Sonora 2500 på en Shimano stang med kastevekt på 5-20 gr til ørret og kombofiske og er strålende fornøyd :)

Jeg har også en Shimano Aernos 3000 en BeastMaster 270 M, så størrelsemessig snelle kontra stang tror jeg det vil funke helt glimrende.

Har ingen personlig erfaring med den snella du nevner, men jeg sitter faktisk å sjesker på den selv.

Lykke til :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i høst/tidlig vinter Shimano Exage 2500 som skal gå sammen med Lawson 9' 5-25 gram, har ikke fått testet det enda, men tror det blir en fin kombo. Har hørt mye bra om Exage...

Så ei 5 delt Norwegian stang med andre ord? Har selv en Explorer 9' 7-28g som skal ha enten Exage 2500 eller technium 2500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sitter selv å vurderer denne til ei 7-28g 9' stang. Alternativet er Exage 2500.

Har en Exage 4000 på ei 10' stang til sjøfiske, og er strålende fornøyd med den.

PS: Snelle STØRRELSEN har lite å si. VEKTEN er mere viktig.

Well, om snella er for stor får du ett "brekk" i vinkeln når snøret skal gli av spolen når du kaster og ergo taper du noen meter. Hvor mye dette har å si strides de lærde om, men du taper helt klart noen meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering og størrelse av den første stang ringen som bestemmer slikt. og dette er forskjellig fra stang til stang. uavhengig av lengde og kastevekt. Min Daiwa 7 fot 5-25g har f.eks betraktelig mindre stang ring og plassert lenger inn enn min Lawson 7 fot 3-15g.

Pluss at ei Shimano 4000 størrelse trenger aldeles ikke å ha lik spole diameter som f.eks en Daiwa 4000.

Så dette er totalt individuelt og kan IKKE brukes som noen regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kan det jo også også nevnes at siden en mindre spole tømmes fortere for snøre under kastet, så vil en større spole gi lengre kast gitt at første stangring er korrekt plassert.

Jo mindre snøre på spolen, jo mer bremses kastet pga økt friksjon mot spolekanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken snellestr på beastmaster 3-14 240?

1000 eller 2000?

Har en twinpower 1000 på min, men har testet med en 2500 på sjørretfiske og det har gått helt greit. En anelse tung med 2500 men det har ikke vært noe problem å venne seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en twinpower 1000 på min, men har testet med en 2500 på sjørretfiske og det har gått helt greit. En anelse tung med 2500 men det har ikke vært noe problem å venne seg til.

Har i dag en mitchell avocet gold 3 2000 på stanga, men tenker at jeg kjøper en aernos eller rarenium. Men mulig at jeg også bytter beastmastern min (bx) 2-delt, i en beastmaster reisestang, 210/240L...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.