Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbit på denne årstiden


Audiosan
 Share

Recommended Posts

Blåskjell tror jeg ikke jeg vil spandere på han :lolu: Eneste agnfisken jeg har pr dags dato er sei.

Så en kan vel ta et tilleggs spørsmål her da. er det noen i Trondheim som selger frossen agnfisk? makrell eller sild.

Er ei sann "asiamat"-sjappe i sentrum som har makrell, akkar, ymse obskur fisk og skalldyr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåskjell tror jeg ikke jeg vil spandere på han :lolu: .

Blåskjell er blandt de viktigste næringsemnene til steinbit, så det er høyaktuellt agn til akkurat denne arten. Gå på apoteket å kjøp en slik "gasbind-pølse" som normalt blir brukt til bandagering av fingre.

Lag en trakt av en brusflaske. Tre en stubb av "gasbindpølsa" inn på tuten og fyll pølsa med rå rensa blåskjell.

Du kan også supplere med knuste strandkrabber, strandsnegl o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en liten tur i dag. Agn ble makrell. dessverre var det ikke så mye som et napp av noe steinbit, eller noe annet for den saks skyld. derimot klarte jeg å vikle tacle inn i forankringen til flytebrygga, og dermed røk hele sullamitten. Ettersom jeg viste det kun er mudderbunn der, så ble det ikke tatt med ekstra søkke. mistet også en sandeel jig. Da pakket jeg sammen å flyttet med til min mer eller mindre faste plass. Kom akkurat tidsnok til å kapre plassen før 2 asiatere :ass: De ble stående i høyden og speide om jeg dro igjen. hektet på en gul og oransje 35g sildesluk og kastet ut. Tenker det var kjipt for de å se at stanga gikk i en skikkelig bue ved kast nr 4, og opp kom en fin Torsk på 54 cm og 1.5Kg :fish: Etter det så gikk de. Men det ble jaggu bare med den ene også. Ettervært ble vinden litt for mye, og det var best å bare pakke sammen og dra med seg middagen hjem :bbq:

post-28783-0-19054600-1394041710_thumb.j

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at steinbiten er på vei til å forsvinne her på vestlandet

Jeg og. Har ikke fått en på mange år på disse kanter. Selv når jeg har fisket aktivt etter den. Dykkere har nok mye av skylden for krympende bestand.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. noen som har en formening om hvordan Steinbit fiske er nå på vårparten? Og eventuelt hva den helst biter på.

Tenke meg ut en tur på Torsdag.

Hei

Jeg har dykket ganske mye i trondheimsfjorden i tidligere år, Og jeg pleide å starte sesongen etter vinteren i midten eller slutten av mars. Da fant jeg ganske mye steinbit på ganske grunt vann. Den kan være nesten oppe i fjæresteinene nå på våren. senere, når vannet blir varmere, så trekker den ned på litt dypere vann, men ikke mer enn 10-15 m

Vikhammer pleide å være et sikkerstikk for steinbit

Tipper du får den på kokte reker jeg, med et eller annet blankt foran for å fange oppmerksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Det er jo en herfra som faktisk kroket 3 stk i løpet av et par timer i 2013. Og vet det e tatt en hel masse steinbit rett utenfor kjærringberget tidligere.

Så kom deg på kjærringberget og fisk masse steinbit der da, istedenfor å kaste bort tiden her inne?

Nei, det er faktisk ikke tull. Han som kroket tre stk i løpet av et par timer i 2013 var nok heldig med dagen og tidspunktet, for de resterende 364 dagene i året er steinbitfisket helt elendig i trondheimsfjorden. Ja det ble tatt masse steinbit tidligere, men har du ofret et tanke om at det kanskje er derfor det ikke tas så mye lenger? Steinbiten står på konsentrerte områder, og er et lett offer for overfiske på dens konsentrerte områder.

Det blir fremdeles tatt steinbit på sluk i hele trondheimsfjorden, men det er langt i mellom de. Det ble også tatt flekksteinbit utenfor munkholmen tidligere, vi står ikke å fisker målrettet etter den av den grunn.

Så fisk gjerne etter steinbit så mye du vil, ha i bakhodet at bestanden er lav og at den ofte tåler gjenutsetting selv etter stygg kroking, men spar oss for den arrogante tonen til svarene du får, er personer med reel tyngde som prøver å bistå her.

Endret av O.C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.