Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan flytte monosene fra en snelle til en annen?


Kontorstol
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg får snart en ny snelle i posten, og har bestilt 300m med multifilament fra Ebay. Det vil dog gå noen uker før jeg får senen, og derfor må jeg flytte over et par hundre meter med tynn mono fra den gamle snellen til den nye. Hvordan gjør jeg dette uten at det blir krøll? Er det bare å stille ned bremsen på den gamle snellen og sveive inn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort lignende før, bare at jeg tok av spolen på den gamle. Sveivet bare inn på den nye som jeg hadde skrudd fast i stangen, holdt igjen med fingeren for å prøve å holde det stramt. Fungert for meg i to tilfeller, ikke hatt noe krøll med det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi :)

Et lite tips underveis kan være å ta det litt med ro og ta en liten pause iblant så ikke bremseskiva blir så sinnsykt varm. Ei snelle med frontbrems har generelt større plass til en større bremseskive enn ei snelle med bakbrems. Det går helt sikkert greit, ei bremseskive er laget for å bremse, men ikke hundrevis av meter i slengen uten noen form for pause. Som sagt, det går helt sikkert greit, men noe jeg har i bakhodet når jeg skal til med sånt.

Langt fra alle monosener liker den temperaturen som kommer fra friksjonen mellom sene og finger eller andre ting som bremser sena det spoles sene fra. Løsningen min har vært å bremse spola med den ene tåa eller kneet. Høres litt knotete ut, med det går greit. Poenget mitt er å ikke ha kontakt med sena for den blir så lett svekka av temperaturer og bremse spola direkte og ikke med bremsen for at den skal legge seg stramt og fin.

GuddLøkk !!


Ps....et lite tips jeg huska på i farta....for å ta av sene bruker jeg alltid drillen....

enten sena skal hives eller om jeg spoler den over på ei tom senespole tredd innpå en blyant....

Bare husk på tempen på bremseskiva underveis, for det kan kjapt gå litt unna... :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn eit jorde. Bind sena fast i ein påle. Gå ut all sena og nytt sjansen til å strekke ho godt med det same. Så bytter du snelle og sveiver den på att. Eg gjorde alltid dette før eg fekk ungar. Vart lite kluss med vaser i den tida og kunne fylle snellene til randen uten at det gav problem...

På Jæren er det nok store jorder til dette då :thumbsup:

Har du tvinn på snøret er det bare å reise til preikestolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to båter og driver allikevel med kystmeite og kaster etter sjøørret fra land. I vann der det er båt tilgjengelig så driver jeg ofte fiske ved å ligge et stykke ute å kaste mot land. Svært effektivt der det er mye siv og fiske fra land er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.