Gå til innhold
Fiskersiden

Beste fangstredskap (bursdagsgave; garn,ruse, line?)


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei: )

Har kjøpt snekke sammen med mor og stefar og min kjære mor har snart bursdag og ønsker seg: "utstyr som fanger fisk" :D

Lurer på: hva fanger mest fisk? Bakkeline, toggegarn, trollgarn, torskeruse?(lovlig?), havfisketeine, sniksnøre osv osv.

Vet dette ikke er et matauk forum men tipper det er endel her som har litt peiling, og som kanskje tipse meg i riktig retning ift bursdagsgaven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid synes line er kjekkare enn garn. Mykje finare fisk, og nesten ingen daude ved fangst. Tek også mindre plass, og er enklare å holde orden på, men det er jo sjølvsagt litt arbeid å egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line er veldig artig, kommer som regel dypere enn garn (med mindre du har lyst å trekke garn fra 60-70 meters dyp) pluss du får ofte veldig mye mer "spennende" fisk. Husker første gang jeg fikk piggskate på line, var utrolig gøyt, så absolutt noe jeg vil anbefale å prøve. Vil forresten ut i fra den erfaringen jeg har med line, anbefale makrell som agn, enten som små biter du kutter av siden eller som "koteletter" der du bare kutter hele makrellen opp i flere biter. Har prøvd mye forskjellig som agn, blant annet sild, brisling, sypike, sei, lyr og reke, men har fått best resultater med makrell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha i pose og sekk skjønner du Ølgylt ;)

Setter linen på vei ut, fisker/koser oss, og trekker lina på vei hjem ;) (for eksempel)

Høres ut som en glimrende ide.

Da ville jeg hatt to-tre snik, så de kan settes på forskjellige dyp og ikke er så tungt som vanlig line

Og legg blyet på sniken oppi en flupose

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en glimrende ide.

Da ville jeg hatt to-tre snik, så de kan settes på forskjellige dyp og ikke er så tungt som vanlig line

Og legg blyet på sniken oppi en flupose

Den tanken har også streifet meg..

men to-tre snik har vel bare ute 18 kroker tilsammen mot en line som har 100 ? Men jeg tror stefaren min har en bakkeline fra før, som vi kanskje kan bruke når vi har veldig god tid?

Hva er enklest å sette alene i båten?

Men garn virker ikke aktuelt? Pga dødfangst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ingen sportsfiskere til å anbefale garn, selvom det er både enkelt og effektivt.

18 kroker plassert riktig gir mer enn nok mat

Hva med miniline til flyndrer? Det er også noe jeg har lekt med.

Nei jeg ser dette med garn, og det er ikke noe jeg liker selv heller.

Eventuelt måtte garnet ha blitt satt og trukket samme dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.