Gå til innhold
Fiskersiden

Denne kveiten veier 170 kilo


Recommended Posts

Hele 231 centimeter lang var kveiten tsjekkeren Frantisek «Frank» Polivka kroket og landet i Havøysund i Finnmark onsdag. Vekttabellen tilsier fantastiske 170 kilo.

– Onsdag hadde vi besøk av en ekte dronning her i Havøysund, sier Brian Ahlers til Hooked.

Ahlers er fiskeguide hos Norway Guide Fishing, som denne uken altså har han hatt gjester fra Tsjekkia, nærmere bestemt Pilsen. Det ble en kjempesuksess for turistene.

Kjempekveiten til Polivka ble altså målt til hele 231 centimeter. Så stor fisk tas ikke til land ved campen til Norway Guide Fishing. Derimot blir vekten regnet ut basert på en lengdeformel, før fisken blir sluppet løs igjen. Dette er heldigvis en stadig mer utbredd metode når det kommer til store kveiter. Normalt blir de store kveitene målt i sjøen, men ikke i dette tilfellet.

– Selv om guide Brian Ahlers hjalp til så godt han kunne, var gjestene meget utrygge på å håndtere den svære fisken i bølgene. Med adrenalinkrefter klarte de derfor å løfte den inn på dekk, selv om den egentlig var alt for stor til å løftes, sier campeier Hans Hagerup.

Frank med 231cm helleflynder fanget på SG 3D herring shad haddock 368x550

61 år gamle Frantisek Polivka fra Pilsen i Tjekkia med sitt livs fisk, en kveite på 170 kilo fra Havøysund. (Foto: Privat)

Etter et par kjappe bilder ble fisken satt tilbake i sitt rette element, og den svømte hjem til sine egne jaktmarker på direkten.

Den enorme kveiten falt for en 3D Herring på 25 centimeter fra SavaGear, for øvrig i torskefarger. Den 61 år gamle fangstmannen satte både personlig rekord, camprekord og tsjekkisk rekord med samme fisk.

The post Denne kveiten veier 170 kilo appeared first on HOOKED.no.



Denne artikkelen er autopostet med RSS - Vis hele artikkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser ikke folk at dette er uholdbar behandling av en så stor fisk?? Limer inn min kommentar fra hooked.no:

Sorry, men jeg har null tro på at denne fisken overlever. Den har fått en behandling som ikke er en så stor fisk verdig. Du kan ikke dra opp i båten en så stor kveite uten at den påføres skader. Tenk deg kraften av en 170-kilos fisk som deiser i dørken. Du ser til og med blodvann liggende på dørken. I tillegg skades fiskens slimlag veldig lett, særlig rundt sporden. Jeg ser kraftige merker etter tau rundt sporden på kveita. Det er dødsdom for fisken å bli løftet etter sporden, da knekkes rygghvirvler og slimlag ødelegges (nei, den dør ikke umiddelbart, men på sikt). Jeg vil etterlyse mer kunnskap om Catch & Release på kveite og Norway Guide Fishing bør vite bedre enn å gjøre det på denne måten og kalle det Catch & release. Hooked.no bør også utvise en skepsis til måten denne fisken har blitt behandlet på.

Her må man gjøre et valg.

-Enten foretar du en ordentlig catch & release på fisken (som innebærer å IKKE ta den ombord i båten, ei heller ha tau rundt sporden på fisken som du deretter løfter den etter)

-Eller så tar du vare på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jaggu var dette ikke godt nok heller. Nei la oss heller slutte å fiske. Vi kan se på havet og drømme i stedet. Da bli i alle fall ingen fisk bifangst, feilkroket, middagsmat eller på annen måte ikke sluppet ut. slipper man ikke ut er man reven. slipper man ut etter beste mulighet er jaggu det også feil. Skal tro hvor mange sportsfiskere(alle med båt og stang) som har C&R nett til en slik fisk. Virker som alt av fangst blir fy fy her for tiden.

Folk etterlyser fangstraporter og undrer hvorfor ingen skriver. Vel.. Her er mye av grunnen. Når den kommer så er ikke fangstmetoden god nok og/eller godkjent av visse brukere. Vi får vel alle mann ha med en profesjonell C&R mann på fisketurer. Så ikke brukerne må ta støyten OM noe ikke stemmer med den lokale codeksen blant de over ivrige C&R fiskerne. La oss forby fiske uten profesjonell. så slipper vi slikt.

*rister på hode* Nok får være nok.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jaggu var dette ikke godt nok heller. Nei la oss heller slutte å fiske. Vi kan se på havet og drømme i stedet. Da bli i alle fall ingen fisk bifangst, feilkroket, middagsmat eller på annen måte ikke sluppet ut. slipper man ikke ut er man reven. slipper man ut etter beste mulighet er jaggu det også feil. Skal tro hvor mange sportsfiskere(alle med båt og stang) som har C&R nett til en slik fisk. Virker som alt av fangst blir fy fy her for tiden.

Folk etterlyser fangstraporter og undrer hvorfor ingen skriver. Vel.. Her er mye av grunnen. Når den kommer så er ikke fangstmetoden god nok og/eller godkjent av visse brukere. Vi får vel alle mann ha med en profesjonell C&R mann på fisketurer. Så ikke brukerne må ta støyten OM noe ikke stemmer med den lokale codeksen blant de over ivrige C&R fiskerne. La oss forby fiske uten profesjonell. så slipper vi slikt.

*rister på hode* Nok får være nok.

enig med deg. Litt for mange verdens mestere her..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får dere slutte å være så hårsåre. Det er viktig at folk lærer seg riktig catch & release på kveite, ellers kan de liksågodt la være. Da kan man heller ta vare på fisken. Å opplyse om riktig håndtering av fisk ved catch & release ser jeg på som en viktig oppgave vi har, og er ikke på noen måte gjort for å prøve å være "ekspert" eller "verdensmester".

Og hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg ikke nødvendigvis mener man skal slippe ut slik fisk, jeg har tatt vare på storkveiter selv (er ingen svoren catch & release-fantast), men om man har plan om å slippe ut fisken bør man i hvertfall ikke ta en så stor kveite opp i båten. Jeg klandrer ikke uvitende turister, men de profesjonelle guidene som driver med dette på heltid bør vite bedre. Det er deres håndtering av fisken jeg reagerer på.

Dette har forøvrig ingen sammenheng med den pågående diskusjonen her på forumet om rapportskriving. De som fisker i denne rapporten er heller ikke brukere på forumet. Jeg reagerer på at profesjonelle fiskeguider kan opptre slik og deretter slå seg på brystet etterpå og fortelle at fisken svømte levende og friskt tilbake.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*notat* kan man ikke profesjonell C&R på kveite så kakk den heller. Okei. Skal vel praktisere det heretter.

Kakk alt på kroken.

Du er tydeligvis en kverulant du.

Skal man fiske kveite og ønsker å praktisere catch & release på den, så bør man også sette seg inn i hvordan man på en grei måte kan håndtere fisken slik at den har gode sjanser til å overleve. Det er faktisk ikke veldig vanskelig. Du må på ingen måte være "profesjonell" som du kaller det. Nå er det faktisk du som er vanskelig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja OM du går inn FOR C&R PÅ akkurat KVEITE så er det jo en ting. Men alle andre som plutselig støter på kveite skal te det på måfå????

på matauk etter skrei og får kveite så skal man kunne behandle den som man vil? blir litt dobbelt moral det vel?

En annen ting er vel at om man drar ut for å fiske kveite for C&R, så MÅ man nesten ha C&R matte for dette. og kran som løfter 300kg+.(i alle fallfall om man vil ha avbilding av fisken) Det i seg selv gjør det jo umulig for privatpersoner å fiske kveite. Og vi ve vet jo alle at yrkesfiskere ikke fisker kveite for moro.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det jeg sier. Korrekt behandling når man går inn for C & R på kveite er det som adresseres her.

Skal du ta vare på kveita spiller det vel liten rolle, da drar du den overbord og bløgger den fort og effektivt på forskriftsmessig vis.

Får man en kveite på ca. 40+ kg, bør den ikke tas ombord i båten om du har tenkt å slippe den ut igjen. Dette så lenge du ikke har en "cradle" eller et såkalt veieslynge for å løfte fisken i. Da kan du ta fisk på opp til 70-80 kg inn i båten.

Driver man sin virksomhet basert i stor grad på kveitefiske der man bedriver catch & release på arten, så bør disse guidene og virksomhetene sette seg inn i hvordan man kan best mulig behandle fisken før den skal ut igjen. Det er faktisk deres plikt. Jeg forventer ikke at uvitende turister og førstegangsfiskende skal kunne noe om dette.

Anbefaler forøvrig å lese den rutinerte kveitefiskeren Nikolassisens innlegg i følgende link.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/57073-cr-og-merking-av-kveite/?p=657106

Les gjerne videre betraktninger også.


En annen ting er vel at om man drar ut for å fiske kveite for C&R, så MÅ man nesten ha C&R matte for dette. og kran som løfter 300kg+.(i alle fallfall om man vil ha avbilding av fisken) Det i seg selv gjør det jo umulig for privatpersoner å fiske kveite. Og vi ve vet jo alle at yrkesfiskere ikke fisker kveite for moro.

Nei, man behøver ikke noe C&R-matte. Og jeg tror ikke det er bra for fisken å heises opp i en kran for deretter å settes ut igjen. En stor fisk bør holdes i vannet under hele prosessen. Da kan det være nok å sette en sikringskrok (kveitekrok) i underkjeven. Deretter kan du, i stedet for å taile fisken og risikere å ødelegge viktig slimlag, gi båten et lite kakk framover slik at fisken løfter seg og ligger flatt langsmed båten. Da vil du kunne måle den ganske nøyaktig. Det finnes en lengde-vekt-tabell for kveite som kan brukes til å estimere ca. vekt. Du får ikke de klassiske poseringsbildene i vannet, vil du ha det må du ta livet av fisken. Men bildene kan bli helt fine allikevel, for eksempel her:

IMG_0772-oyvind+storkveite+170cm-crop.jp

Fisk på 170 cm fra i fjor, +- 70 kg etter lengde-vekt-tabellen.

Eller les her: http://abornes.blogspot.no/2013/06/220cm-cr-finsk-sisu.html

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Øyvind her. Synes også det virker noe merkelig at de ikke ville håndtere den store fisken i sjøen pga store bølger og derfor tok den inn i båten. Hvis det var dårlig vær og mye sjø må det være enda mer risikofylt å løfte fisken inn i båten. Både for fisken og mannskapet?

Synes også det er litt underlig at Hooked slår opp dette som en stor nyhet, men at gjestene mine noen dager før får fisk på 111 og 170kg er uinteressant. Det har vel sammenheng med at begge disse fiskene ble avlvet.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er ganske enig der. men igjen. får man en 150kg kveite som "bifangst" så er det jo ingen med vettet i behold som ikke vil ha den om bord i båten for en foto shoot :D

spesielt etter å fightet den i 2 timer.

mitt første innlegg var også skrevet meget på generell basis. Mye på grunn av at det ikke ble nevnt ETT eneste positivt ord om selve fangsten.

Dette har dessverre blitt en trend her merker jeg. Tråkker heller ned på fangstmannen på alle vis.

Men om man sleper en kveite om bord, hvordan er overlevelsen til den lavere enn en Torsk som er fanget på kaia og klasket i bakken ved at den ristet seg løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Audiosan: sier vel seg selv at om man skal praktisere c&r så må man prøe å gjøre det korrekt. Spesielt om man som fiskeguide har en praksis på c&r. Blir litt som yrkessjåfører som skal skifte dekk selv og egentlig ikke kan det så man gjør det på måfå. Komentarene her kritiserer utførelsen og ikke fangsten. Jegere trekker heller ikke på skuldrene om de skadeskyter elg el. Da er det ut å lete etter dyret ikke bare tenke: jaja jeg prøvde så godt jeg kunne, å dra hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er ganske enig der. men igjen. får man en 150kg kveite som "bifangst" så er det jo ingen med vettet i behold som ikke vil ha den om bord i båten for en foto shoot :D

spesielt etter å fightet den i 2 timer.

mitt første innlegg var også skrevet meget på generell basis. Mye på grunn av at det ikke ble nevnt ETT eneste positivt ord om selve fangsten.

Dette har dessverre blitt en trend her merker jeg. Tråkker heller ned på fangstmannen på alle vis.

Men om man sleper en kveite om bord, hvordan er overlevelsen til den lavere enn en Torsk som er fanget på kaia og klasket i bakken ved at den ristet seg løs?

Da tar man selvfølgelig vare på fangsten (om man får en 150 kgs kveite). De færreste vil vel da sette den ut igjen tradisjonelt sett.

Jeg kan gjerne gratulere fiskeren med den flotte fangsten. Men det må være lov å rette søkelyset mot det jeg mener er dårlig behandling av en fisk som med hensikt skal settes ut igjen. Dette er hovedansvaret til fiskeguidene i dette tilfellet, ikke fiskeren.

Du kan selv tenke deg trykket når en fisk på 150 kg klasker i dekk, det vil sannsynlig føre til skader på enten rygg, nakke, hode, slimlag eller annet. I tillegg er en kveite mye mer uhåndterlig enn en torsk i båten. En kveite som kommer i båten, vil som regel kaste seg rundt, slå med sporden i dekk og i verste fall knuse inventaret. Da er det også stor risiko for at den skader seg selv.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Det er jo derfor det er laget tabeller for å beregne vekta på kveitene.

Etter det siste møtet vi hadde i juryen for Villmarkslivs Norgesrekorder så har vi nå tillatt å godkjenne fangster basert på tabell, av håkjerring og kveite.

I internasjonal sammenheng er fisken "din" om du har holdt i fortommen som agnet\bait er festet i, så hva du vil frem til med det er jeg usikker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å få den om bord så er det jo heller ikke en godkjent fangst :D så da vil det ikke være mulig å få godkjente kveite fangster heller :D

Joda, det er den faktisk. De siste årene har det blitt enn allment godkjent måte å "veie" kveite på å ta lengden på dem. Mange turistbedrifter opererer med lengde på kveita og ikke med vekt når de snakker om størrelse. I for eksempel NM i Sportsfiske godkjennes også en kveite som er målt, da bruker man lengde-vekt-tabellen for å få en vekt på papiret. http://media.norgehavsfiske.se/2012/02/h%C3%A4lleflundratabell.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå smeller den ikke i dekk fra 1 meter høyde heller da. den glir mer ned i båten :) men ja. ved at den slår med sporen kan den skades. men ikke verre enn annen fisk. Den er jo dertil kraftigere bygd.

personlig hadde jeg ikke tatt vare på ei 150kg kveite nei. 10-15kg. ja.


obbien. okei. det må være ganske nytt. gjelder kun større fisk det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Da gjelder det egentlig bare å få målt beistet da.

Men nå gikk det litt utover tema da :P poenget var at det ved den minste anledning blir fanstmannen tråkket ned og kritisert for at ting KUNNE blitt gjort på en annen måte. (JA alt KAN TIL en vær tid gjøres BEDRE)

I dette tilfelle var det dog ikke fangstmannen som opprettet tråden men.

Dette bidrar jo veldig til den store reduksjonen i fangstraporter som (gjerne de samme) folket klager på.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.