Gå til innhold
Fiskersiden

Vurderer gå over til multi..


Innlandskonglen
 Share

Recommended Posts

Har brukt mono så lenge jeg var liten gutt men nå etter jeg har begynt fiske mye med spinner og mindre med levende agn + at jeg kom til ett mer ``avansert`` terreng i helgen mistet jeg 10 eller flere agn... Og tror jeg kunne ungått det om jeg hadde hatt noe sterkere snøre og ettersom jeg skal bruke sessongen på å reise mye rundt så vurderer jeg halvhjertet å prøve noe nytt...

Dette er jeg helt fersk på så trenger gode råd for etter å lese blir jeg litt forvirret.! Men slik jeg har forstått det trenger man en type multifilament innerst på spolen for så gå for mono eller fluor ytterst eller fortom som det kalles. Fordi fisken ser multien og at den slites ved kontakt med steiner e.l. isåfall hvor lang skal denne fortommen være?? Så skal man bruke annerledes knute på multi. gjelder det nano også?

Og hva vil gjøre sena sterkere om man bruker multi innerst på sena da den nesten alltid ryker på knuten som da fremdeles vil være mono? Jeg forstår ikke men mitt viktigste spørsmål er hvor lang fortom jeg skal ha.

Detaljer om utstyret. 3-14g 9 fots stang. Fisker mest med kastedupp eller spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig å legge noen runder med mono innerst på spolen da multi er glatt så man risikerer at det sklir på spolen. Multi er sterkere enn mono slik at man kan gå ned i diameter på sena samt at multi er helt stumt så man har bedre kontakt med det som er i enden og bedre registrerer napp osv.

Forøvrig så håper jeg at du med levende agn snakker om mark da det ikke er lovlig å fiske med annet levende agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for tips. skal innom butikken nå straks. Mulig jeg evt går for en litt tykkere mono. Men nå har jeg lært meg en ny knute og da og den er definitivt sterkere å mulig det var knuta sin skyld at jeg mista så mange sluker?.Med levende agn mente jeg mark og den slags kryp, ja veit at kjime er ulovlig fiske med

Endret av Innlandskonglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig tviler jeg på at å gå over til multi løser problemet du har. Om bunnen er så fæl kunne kanskje wobbler vært tingen?

Om du begynner å fiske med multi kommer du nok til å like det, men det er jo noe annet. Du kan gå ned i tykkelse, slik at du kaster lengre og du får bedre kontakt med agnet. Mono-fortommen trenger jo ikke å være ultratynn heller, så går du litt opp i diameter på den klarer du kanskje å røske løs sluken om du setter deg fast. Å ha en fortom på 1,5 meter går ikke så mye utover kastelengden heller at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker multifilament på noen mine stenger, og har gjort det en stund, og er i grunn fornøyd. Bedre kastelengde og bedre følelse med fisk er helt klart fordelene.

Ulempene er at den slites fort, fliser seg med en gang dersom man får en liten skade på en ring eller lignende og har en lei tendens til å sette seg helt fast i sluker og slikt dersom man først er uheldig og får sluken borti sena.

Man må også venne seg til å ikke rykke så hard ved napp da man risikerer å dra kroken rett ut av kjeften på fisken, men det er normalt ikke noe problem, samt at det har hendt et par ganger at jeg har glemt meg og knytt vanlig knute for å se sluken forsvinne i kastet, man må huske at det er glatt snøre og vanlige knuter duger ikke.

Jeg fisket til å begynne med alltid med fortom, men personlig har jeg gått over til å knyte multi rett i snella og rett i svivelen, ikke noe mono her.

Fortom er etter min mening bare tull da jeg får like mye fisk uten, og det er ingenting som tyder på at fisken ser snøret, hverken i ferskvann eller i sjøen, og om den ser snøret så biter den tydeligvis helt fint likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker multifilament på noen mine stenger, og har gjort det en stund, og er i grunn fornøyd. Bedre kastelengde og bedre følelse med fisk er helt klart fordelene.

Ulempene er at den slites fort, fliser seg med en gang dersom man får en liten skade på en ring eller lignende og har en lei tendens til å sette seg helt fast i sluker og slikt dersom man først er uheldig og får sluken borti sena.

Man må også venne seg til å ikke rykke så hard ved napp da man risikerer å dra kroken rett ut av kjeften på fisken, men det er normalt ikke noe problem, samt at det har hendt et par ganger at jeg har glemt meg og knytt vanlig knute for å se sluken forsvinne i kastet, man må huske at det er glatt snøre og vanlige knuter duger ikke.

Jeg fisket til å begynne med alltid med fortom, men personlig har jeg gått over til å knyte multi rett i snella og rett i svivelen, ikke noe mono her.

Fortom er etter min mening bare tull da jeg får like mye fisk uten, og det er ingenting som tyder på at fisken ser snøret, hverken i ferskvann eller i sjøen, og om den ser snøret så biter den tydeligvis helt fint likevel.

Greia med å bruke monofortom til braid er jo flere ting, men kanskje den viktigste grunnen er for å hindre at sena ryker hvis den skraper en stein, eller noe annet i vannet. Braid tåler som sagt ingenting før den ryker av slik slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror største problemet jeg har hatt var knutene jeg har brukt før som jeg testa etter turen og var langt svakere enn sena på 0,16. nå har jeg lært meg noen bedre knuter samt at jeg skal være mer nøye på fukt først. og gått opp i tykkelse på monoen fra 0,16 til 0,20 for å være på den sikre siden men tror ikke dette skal gå altfor mye utover kastelengden min? Uansett så tror jeg 0,16 ellers skal holde imassevis så lenge jeg er nøysom med knutene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøye=....eeh... nøye

Nøysom= måteholden, beskjeden..

Svake knuter kan være svaret på problemene du hadde. Hva med gammelt eller skadet snøre?

Monosnøre er vel fremdeles som ferskvare å regne...

Derfor vil det alltid være lurt å handle slikt snøre hos en selger med stor omsetning (eller svært liten lagerplass).

Også det og bruke samme snøre over flere sesonger, kanskje i både sjø og ferskvann, setter deg opp for at snøret har fått slitasje og aldringsskader.

Stanga med monosnøre har svært lite godt av å stå i solveggen i timevis - hold den mest mulig i skyggen. Og gjerne oppbevar snella innimellom turene på en mørk, kjølig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med å bruke monofortom til braid er jo flere ting, men kanskje den viktigste grunnen er for å hindre at sena ryker hvis den skraper en stein, eller noe annet i vannet. Braid tåler som sagt ingenting før den ryker av slik slitasje.

Joa, jeg er med på at multi slites raskere, det er det ingen tvil om, og at den ryker når den er slitt, men det hørtes ut som om trådstarter hadde forstått det slik at man var helt tvunget til å bruke mono innerst og ytterst når man fisker med multifilament, og at fisken ville se multi'en.

Jeg bare la til at min erfaring er at det ikke er tilfelle, det vil si, det kan godt hende fisken ser multien, men det ser ikke ut til å ha noen betydning, man kan helt fint fiske med kun multi dersom man ønsker det, og jeg gjør det.

Derimot, setter man fast en spinner, sluk, whatever i steinete bunn, så er det lite sannsynlig at den løsner noe lettere med multi enn med mono, og fortom har heller ingen betydning, sitter det fast så sitter det fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki takk for svar :) Da blir det nok helst til at jeg fortsetter med mono snøre. Jeg gikk for 0,20 nå men ser nok at med den tykkelsen blir det lettere krøll enn med 0,16 der det blåser litt da vinden tar tak i sene som er løs litt raskere enn det gjorde med 0,16 men det var ikke problematisk så fort jeg var litt obs på det.. Kastelengden merket jeg ikke så stor forskjell på faktisk. Men det ideele blir nok fremdeles å holde på 0,16-0,18 mono for min del om jeg ikke går over til multisnøre neste sessong. Vi får se men takk for tips. lærte iallefall noe nytt nå og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk over til multi for mange år siden og har sverget helligt til det. men etter å ha røket multien veldig nærmt egen stang når jeg har satt meg fast i bunnen flere gangeri det siste så har jeg gått tilbake til mono igjenn..

frykelig irriterendes å stå der med halvfull spole......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd av multien har røket andre plasser enn i knuten. Og bruker man mono fortom så har man gjerne litt lavere bruddstyrke på denne. Akkurat for å unngå å miste multi snøret.

ja om jeg hadde brukt fortom så hadde det jo ikke skjedd, men da forsvinner jo en av fordelene med multi. bruddstyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da. Litt bruddstyrke ofrer du jo. men får flere fordeler. Opprettholder kontakten med fisken, beskytter mot slitasje mot steiner, fisketenner og andre skarpe gjenstander. Samt at man alltid berger multi snøret om uhellet skulle være ute.

Med full mono vil du også miste halve spolen med snøre ved brudd. Og man har ikke kontakten med fisken.

Bruk av fortom forutsetter så klart en nøye og god skjøteknute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.