Gå til innhold
Fiskersiden

Revestreker og morgenbett


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Siden jeg ikke skal på noen ferie i sommer, har det blitt noen kjøreoppdrag til og fra Bergen Lufthavn Flesland for familiemedlemmer den siste tiden. Mandag var det svigermor og en venninne som skulle utenlands, og flyet gikk før fuglene. Klokken 04.30 kjørte vi fra Knarvik, og en times tid senere var turistene droppet av på flyplassen og jeg var på vei på fisketur. Når en først står opp gudsjammerlig tidlig kan en nemlig like godt nyte de nydelige timene før resten av verden våkner.

Planen for den grytidlige morgenen var karuss, hybrider og kanskje, om jeg var virkelig heldig, en ekte bergenskarpe. Jeg var på plass ved bredden av godvannet litt før klokken 06.00, og så vakende karuss allerede før jeg hadde kastet ut den første neven med mais og brød, som da er både agnet og grunnfôret vi bruker til disse sære og ofte veldig forsiktige fiskene.

Før jeg fikk rigget opp den første stangen hørte jeg rasling bak meg, og lenge før et eneste agn hadde havnet i vannet fikk jeg valuta for å stå grisetidlig opp. Det var nemlig en rev som hadde sneket seg innpå meg, og som nå satt og studerte denne snodige skapningen på to bein.

Min første tanke var å stå helt rolig for å se hva reven foretok seg. Den satt egentlig bare rolig og kikket, og reagerte ikke da jeg fisket opp mobilen og tok et par bilder av den. Det gikk også helt fint å finne frem speilrefleksen, og det neste kvarteret fikk jeg fotografere det flotte dyret mer eller mindre som jeg ville. Resultatet ble slik:

IMG_5544.JPG
IMG_5549.JPG
IMG_5550.JPG
IMG_5558.JPG
IMG_5563.JPG
IMG_5567.JPG
IMG_5579.JPG
IMG_5581.JPG
IMG_5582.JPG
IMG_5587.JPG
IMG_5577.JPG

Jeg spurte selvsagt reven hva den egentlig sier, men fikk ikke noe svar. Litt smatting var all lyden den lagde da jeg donerte et hamburgerbrød for sporty modelloppdrag på kort varsel. Så var den borte, like kjapt som den hadde kommet snikende. Dermed var det dags for å tenke på fiske igjen.

IMG_5589.JPG

Karussfisket vi bedriver er ikke avansert. Dupp, krok, et par splitthagl og noen maiskorn eller brødkuler til agn er alt du trenger. Herligheten blir presentert like utenfor land, tett opp mot vannvegetasjonen. Denne morgenen lot ikke bettet vente på seg. Den første karussen var på land etter under et minutt, og i løpet av de neste tre timene fikk den følge av ytterligere ni artsfrender.

IMG_5594.JPG

Tre karpe/karuss-hybrider ble det også, og alle fikk de seg et opphold i den store SavaGear-håven jeg hadde med meg. Er håven stor nok funker den nemlig ypperlig som keepnett. Dagens siste kast gikk klokken kvart på ni, og da duppen gikk under, tilslaget ble satt og fisken flekte med seg noen meter snøre på direkten, levde håpet om karpe. Det ble med håpet.

IMG_5596.JPG

Dagens fjerde hybrid var nokså mye større enn de foregående, og fightet iherdig på lett utstyr. Til slutt måtte den likevel kapitulere, som øktens desidert beste fisk. Etter noen kjappe bilder fikk alle fiskene svømme tilbake igjen der de kom fra, slik at vi kan treffes igjen ved en seinere anledning.

IMG_5622.JPG

Den første uken av årets sommerferie har vært fantastisk værmessig, og selv om vi nå har hatt et par grå dager, skal Sydenstemningen komme snikende igjen til helgen. Jeg blir ikke veldig overrasket over meg selv om det blir flere grytidlige morgenstunder med fiskestengene de kommende ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.