Gå til innhold
Fiskersiden

Spis mer fisk Oppdrettsindustrien produserer sunnere laks enn noensinne


Afre
 Share

Recommended Posts

Målsetningen er vel at laksen en gang i fremtiden skal få ''fem om dagen'' og sunnere enn det blir det vel ikke.. :rolleyes:

Ser for meg at laksen etterhvert blir flyttet til grønnsakshylla, omkranset av reklame for Bama..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at laksen etterhvert blir flyttet til grønnsakshylla, omkranset av reklame for Bama..

Siden jeg snart har vokst ut av fiskeklærne i størrelse XXL så kikket jeg litt på et par slankesider. En av de sidene jeg fant hadde forskjellige matvarer som skulle dekke diverse behov. Der ble det poengtert at laks ikke var en god kilde til omega 3 siden andelen enumettet fett var økt. De mente at fordelingen av fett ble feil og at laks skulle i kategorien usunn.

Om man skal tro på det de sier har jeg ingen formening om da kosthold til primater er langt unna det jeg har kompetanse på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykker kommentarene under reklameartikeln var intressante at lese. som f.eks. antifrukt sitt inlegg. Sa allt, og Svendinfiskervenn kan finne svarene der..............

Btw, det var vell ca 12-13 år siden jeg kjøpte min siste bit oppdrettslaks. Spiser kunn villfisk og knappt noe dyrekjøt.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykker kommentarene under reklameartikeln var intressante at lese. som f.eks. antifrukt sitt inlegg. Sa allt, og Svendinfiskervenn kan finne svarene der..............

Btw, det var vell ca 12-13 år siden jeg kjøpte min siste bit oppdrettslaks. Spiser kunn villfisk og knappt noe dyrekjøt.

Mnja, jeg er veldig åpen for svar, men velger å ikke legge lit til det man finner i kommentarfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, jeg er veldig åpen for svar, men velger å ikke legge lit til det man finner i kommentarfelt.

Bare at velge som sagt men, ingen garanti for att alle svaren i kommentarfeltet er useriøse, spørs vem som har postet kommentaren, eller? Samtidig, for det aktuelle spørsmålet, får i vert fall jeg en fornimmelse av att folk flest er veldig urolige på hva dei får i seg av gifter fra o-laks, det er et varsku bare det. I vert fall for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at velge som sagt men, ingen garanti for att alle svaren i kommentarfeltet er useriøse, spørs vem som har postet kommentaren, eller? Samtidig, for det aktuelle spørsmålet, får i vert fall jeg en fornimmelse av att folk flest er veldig urolige på hva dei får i seg av gifter fra o-laks, det er et varsku bare det. I vert fall for meg

Nå er du inne på det - men nei - det er ikke "bare å velge" hvilke svar du skal lese. Det er kort fortalt forklaringen på hvorfor vi har fordommer her i verden. For hjernen vår er det veldig praktisk å bestemme seg tidlig for et inntrykk/oppfatning, for så i fortsettelsen å lete etter de fakta som støtter den initielle opplevelsen. Det er grunnen til at førsteinntrykket oss mennesker i mellom er viktig. Det eneste problemet med å opptre slik er at det eliminerer muligheten for en konstruktiv diskusjon om en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at velge som sagt men, ingen garanti for att alle svaren i kommentarfeltet er useriøse, spørs vem som har postet kommentaren, eller? Samtidig, for det aktuelle spørsmålet, får i vert fall jeg en fornimmelse av att folk flest er veldig urolige på hva dei får i seg av gifter fra o-laks, det er et varsku bare det. I vert fall for meg

1. Å vise til kommentarfelt som dokumentasjon for ein påstand er i beste fall meget tynt.

2. At du får ein fornemmelse om at "folk flest" er veldig urolige på kva dei får i seg av gifter frå o-laks, treng ikkje bety at det er gifter i o-laks. Det kan like gjerne bety at "folk flest" ikkje har peiling, eller ikkje veit definisjonen på "gift".

Eg personleg har eit inntrykk av at "folk flest" trur at akkupunktur fungerer, men det åleine betyr ikkje at det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Å vise til kommentarfelt som dokumentasjon for ein påstand er i beste fall meget tynt.

2. At du får ein fornemmelse om at "folk flest" er veldig urolige på kva dei får i seg av gifter frå o-laks, treng ikkje bety at det er gifter i o-laks. Det kan like gjerne bety at "folk flest" ikkje har peiling, eller ikkje veit definisjonen på "gift".

Eg personleg har eit inntrykk av at "folk flest" trur at akkupunktur fungerer, men det åleine betyr ikkje at det er sant.

Det behøver heller ikke bety all verden hva en kjøpt og betalt "ekspert/forsker" hevder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du inne på det - men nei - det er ikke "bare å velge" hvilke svar du skal lese. Det er kort fortalt forklaringen på hvorfor vi har fordommer her i verden. For hjernen vår er det veldig praktisk å bestemme seg tidlig for et inntrykk/oppfatning, for så i fortsettelsen å lete etter de fakta som støtter den initielle opplevelsen. Det er grunnen til at førsteinntrykket oss mennesker i mellom er viktig. Det eneste problemet med å opptre slik er at det eliminerer muligheten for en konstruktiv diskusjon om en sak.

Hva jeg meinte med å "velge" var at du kan antingen lese alle svaren, eller lavære, inget annet. Jeg selv leser alle svar og har ikke noen forutfattet meining om disse "svarene" Dog så er jeg såpass innsatt i problematikken slik at det er enkelt å luke ut dei svarene som ikka har noen faktabakgrunn, men det er jeg det.

Mvh fra en fiskebiolog.................. ;)

1. Å vise til kommentarfelt som dokumentasjon for ein påstand er i beste fall meget tynt.

2. At du får ein fornemmelse om at "folk flest" er veldig urolige på kva dei får i seg av gifter frå o-laks, treng ikkje bety at det er gifter i o-laks. Det kan like gjerne bety at "folk flest" ikkje har peiling, eller ikkje veit definisjonen på "gift".

Eg personleg har eit inntrykk av at "folk flest" trur at akkupunktur fungerer, men det åleine betyr ikkje at det er sant.

Som sagt tidligere, jeg har bare kommentert et tidligere innlegg om et intressant svar. Betyder absolutt ikke at dette er sanningen og vem sitter med den her? Det er bare velge mellom å lese, eller ikke å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.