Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig, og fra 01.01.2015 !


 Share

Recommended Posts

4 mil fra grunnlinjen. Altså langt til havs...

Ja, det stemmer, noe jeg ser som 1 minus. Det avhenger selvfølgelig om hvor dypt det er i området det gjelder . Det er ikke tillat å tråle grunnere en 60 meter allikevel. Jeg er glad uansett for hva som er oppnådd og velger å glede meg over det, istedenfor å bli irritert over at det fortsatt ikke er optimal ønske...Håper også at påbudet kontrolleres av de som har ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo et skritt i riktig retning.

Hvilke innflytelsesrike venner er det som primært fisker innenfor disse 4 nm, siden grensen er satt der?

Bra poeng. Lurte på det samme selv... Ikke rart at vi er kåret som den mest korrupte land i Nord Europa i flere år på rad. Nok om det , mye som skjer i kulissene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo et skritt i riktig retning.

Hvilke innflytelsesrike venner er det som primært fisker innenfor disse 4 nm, siden grensen er satt der?

Jeg tviler i hvertfall på at det er reketrålerne i Oslofjorden. :) Men at eierne av noen av villaene de passerer på vei inn til Rådhuset for å selge bifangsten sin kan være involvert, vil jeg ikke utelukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med hvem som kan fiske innenfor 4 mil og hvem som kan fiske utenfor er regulert av båtstørrelsen. Alle båter over 11m må ha en konsesjon for å fiske med trål i enhver form. Untatt snurrevad, den er klassifisert som not og det gjelder andre regler for den.

Jeg har forsøkt å finne de aktuelle reglene på nett, men har ikke funnet dem så langt, så akkurat hvilke båtstørrelser som kan fiske hvor kan jeg ikke si, bare at det finnes et regelverk for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forvirret her. Det står jo

"Påbudet om bruk av sorteringsrist i rekefisket i Skagerrak vil også bli gjort gjeldende i rekefisket i Nordsjøen utenfor 4 nautiske mil fra grunnlinjen fra 1. januar 2015"

Altså innenfor OG utenfor 4 nautiske mil fra grunnlinjen. Hvorfor er da rekefiske i Oslofjorden untatt denne reglen? Det rimer ikke helt spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rekefisker som fisker ytterst i Oslofjorden skrev i tønsbergs blad at alle der bruker rist. Lenger inn fikk de dispensasjon fordi de påsto at uten bifangst ville de måtte gi opp. Nå er det hvertfall en av de trålerne som utprøver en ny type rist. Den sorterer ut småreker og småfisk, men om den sorterer bort litt større fisk vet jeg ikke. Ser man på torsken og flyndra de selger fra reketrålerne i for eksempel Oslo hadde det vært mye bedre å la dem gå konkurs enn å la dem fortsette med et økonomisk og økologisk ødeleggende fiske.

Friluftsfjorden! Fri for trål og garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vært noe problem med noen sel eller skarv hvis fjorden var slik Martin beskriver den på 80-tallet men når det meste er fisket ned blir alle,også vi et problem. Jeg vet at det høres veldig uvitenskapelig ut når jeg sier ta vekk trål og garn,skyt noen sel,masse skarv og fortell sportsfiskerne hva som gjelder og går. Men er det så galt all den tid det vitenbaserte har vist seg ikke å fungere. Danskene vet hvor stor skade skarven gjør så vi trenger ikke å finne opp hjulet enda en gang. Dessverre bruker ikke danskene den viten de har til sterkt å begrense skarvebestanden, bare litt for syns skyld.

For endel år tilbake telte vi 80 skarv som forlot indre del av Sandebukta/ Sandeelva på vei til overnattingsstedet lenger ut i Oslofjorden. Den er en god jeger og tar naturligvis mye småfisk og yngel.

Det er ganske mange jeg snakker med som vil frede fjorden helt i tre til fem år..

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.