Gå til innhold
Fiskersiden

Kan oppdrett av kveite - på land - overta etter oljen?


piscator
 Share

Recommended Posts

http://www.tu.no/industri/2015/01/28/kan-oppdrett-av-kveite---pa-land---overta-etter-oljen?utm_source=newsletter-2015-01-28&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

interessant artikkel om oppdrett av kveite og utfordringer ved landbasert oppdrett - hentet fra Teknisk Ukeblad. Å få til dette ville jo være den ultimate vinn-vinn situasjon, men som det skrives er det noen arealmessige utfordringer for å få til dette i stor skala, ihvertfall i like stor skala som det havbaserte oppdrettet i dag. For øvrig er vel ikke rømminger å betrakte som et problem i forbindelse med et eventuelt havbasert oppdrett av kveite, sånn som det er med laks og ørret...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveite rømmer som bare det hvis det ikke er tak over merden. De hopper ganske høyt når de er små. Ikke ofte man hører at folk har fått rømlinger, så det er neppe noe stort problem.

Selv er jeg stor tilhenger av at vi skal oppdrette flere arter siden ensidig fokus på en art er et blindspor. Røye, kveite, piggvar og flekksteinbit har vist seg å fungere godt. Særlig steinbiten trives godt med å ligge tett sammenpakket i en merd. Røye har jeg også tro på da den ikke trenger oppvarmet vann og ikke trenger å bli så stor. Porsjonsfisk på rundt 400 gram er svært ettertraktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveite rømmer som bare det hvis det ikke er tak over merden. De hopper ganske høyt når de er små. Ikke ofte man hører at folk har fått rømlinger, så det er neppe noe stort problem.

Selv er jeg stor tilhenger av at vi skal oppdrette flere arter siden ensidig fokus på en art er et blindspor. Røye, kveite, piggvar og flekksteinbit har vist seg å fungere godt. Særlig steinbiten trives godt med å ligge tett sammenpakket i en merd. Røye har jeg også tro på da den ikke trenger oppvarmet vann og ikke trenger å bli så stor. Porsjonsfisk på rundt 400 gram er svært ettertraktet.

-----

jeg tenkte mer på at hvis en kveite rømmer er det ikke et problem som med laks, snarere tvert i mot er det jo bare bra med litt påfyll til bestanden! ;) for øvrig enig i at man må tenke nytt i oppdrettsbransjen, også i forhold til nye arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpeoppdrett burde også være et alternativ, en av verdens mest populære matfisker og kan leve på vegetabilsk føde.

Siden vegetabilsk føde kan dyrkes og i så måte er bærekraftig er det underlig at vi ikke har oppdrett på vegetarisk fisk.

-----

jeg tenkte mer på at hvis en kveite rømmer er det ikke et problem som med laks, snarere tvert i mot er det jo bare bra med litt påfyll til bestanden! ;) for øvrig enig i at man må tenke nytt i oppdrettsbransjen, også i forhold til nye arter.

Det eneste negative jeg kan se er at oppdrettskveiter blir kjønnsmoden tidlig. Ikke uvanlig med rogntunge hunnkveiter på 8-9 kg og hanner fulle av melke på 5-6 kg. Spørsmålet er jo om de vil bli i stand til å reprodusere siden villkveita er fullstendig overlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vegetabilsk føde kan dyrkes og i så måte er bærekraftig er det underlig at vi ikke har oppdrett på vegetarisk fisk.

Det eneste negative jeg kan se er at oppdrettskveiter blir kjønnsmoden tidlig. Ikke uvanlig med rogntunge hunnkveiter på 8-9 kg og hanner fulle av melke på 5-6 kg. Spørsmålet er jo om de vil bli i stand til å reprodusere siden villkveita er fullstendig overlegen.

Med egg som ikke tåler uv-lys tviler jeg sterkt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpeoppdrett burde også være et alternativ, en av verdens mest populære matfisker og kan leve på vegetabilsk føde.

Vel karpe som all annen fisk må skite de og. En annen ting er at hvis vi hypotetisk skal drette opp karpe her i landet. Må vi nok innføre arter som egner for oppdrett. Det er ren utopi at dette ikke vil føre til potensiell fare for spredning av nye arter og uønskede arter i norsk fauna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel karpe som all annen fisk må skite de og. En annen ting er at hvis vi hypotetisk skal drette opp karpe her i landet. Må vi nok innføre arter som egner for oppdrett. Det er ren utopi at dette ikke vil føre til potensiell fare for spredning av nye arter og uønskede arter i norsk fauna.

All fisk skiter ja, viktig at vi ikke glemmer denne viktige opplysningen!

Det er neppe større fare for spredning av oppdrettskarpe enn det er for andre oppdrettsfisk (som f.eks den svartlistede regnbueørreten med alle de morsomme sykdommene) særlig siden karpe nødvendigvis må oppdrettes i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----

jeg tenkte mer på at hvis en kveite rømmer er det ikke et problem som med laks, snarere tvert i mot er det jo bare bra med litt påfyll til bestanden! ;) for øvrig enig i at man må tenke nytt i oppdrettsbransjen, også i forhold til nye arter.

Man vil ganske snart finne ut at det vil lønne seg å tukle genetisk med kveite. Så man vil ende opp med fjøsfisk versjon av kveite også. Dette vil på sikt gi de samme problemene som rømt laks og genetisk forurensing av ville lokale bestander. En mulig løsning kan være bruk av triploider/steril fisk til oppdrett. Men dette ligger nok et godt stykke frem i tid er jeg redd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil ganske snart finne ut at det vil lønne seg å tukle genetisk med kveite. Så man vil ende opp med fjøsfisk versjon av kveite også. Dette vil på sikt gi de samme problemene som rømt laks og genetisk forurensing av ville lokale bestander. En mulig løsning kan være bruk av triploider/steril fisk til oppdrett. Men dette ligger nok et godt stykke frem i tid er jeg redd

-----------

det var jo litt flåsete skrevet av meg, derav blunke-smiley'en. Men når det er sagt tror jeg ikke genetisk forurensning av fjøskveite vil medføre et like stort problem som til laks, mest fordi vi snakker om helt andre vannvolum enn en lakseelv. Og vil antall fjøskveiter i det fri noen gang kunne konkurrere med antall ville kveiter der ute i havet? For når det kommer til stykket er jo det største problemet med fjøslaks ikke deres genetiske sammensetning, men at det er så overveldende mange flere (rømte) fjøslaks enn villaks. Men mulig fjøskveiter vil ha dårligere vekstpotensial og tidligere kjønnsmodning enn vill kveite, noe som på sikt, ved omfattende innblanding, kan svekke genene for hurtig vekst hos ville kveiter også? Og det vil vi jo ikke ha noe av! ;)

Med egg som ikke tåler uv-lys tviler jeg sterkt på det.

-----------

tåler villkveitas egg UV-lys noe bedre enn fjøskveite? Er ikke noe av problemet med kveiteoppdrett at eggene generelt er så følsomme og sårbare? Og det er jo en grunn til at kveitene gyter på dypt vann (opptil flere hundere meter), der hvor det ikke er mye UV-lys... eller er det omvendt, siden kveita gyter dypt har ikke evolusjonen "utstyrt" eggene med UV-toleranse? De har jo ikke bruk for egenskapen der nede i mørket, og derfor er det ingen seleksjon mot å utvikle den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.