Gå til innhold
Fiskersiden

Havmus spørsmål.


stranger79
 Share

Recommended Posts

Fikk for første gang en havmus hann i helgen. Liten tass på kiloet blank. Oppdaget den hadde en "kølle" på skallen, full i knøttsmå pigger, med en liten fordypning den legges ned i på pannebrasken

Brukes den til forsvar, eller til og imponere damene, eller begge? Noen som vet?

post-27223-0-75236700-1424683477_thumb.j

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jahaja? Fikk det ikke til og stemme og ha snabben plassert der. Siden bjellene sitter bak, skulle en jo anta resten sitter sammen med dem, som hos andre fjerne slektninger. :D Takker for svar.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne linken:

http://extrememarine.org.uk/cynefineithaf/category/chimaera-reproduction/five-sex-organs-chimaera-reproduction/

Der står det den brukes til og holde hunnen mens de kobler seg under parring. Som virker mye mer logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som hadde vært interessant å vite var hvor stor havmus-hannen blir. Av de 9 havmusene jeg har fått har kun to vært under 1kg og begge var hanner. Det er også de eneste hannfiskene jeg har fått. (960 gram begge to). Jeg har ikke sett så mye på det, men det var interessant siden hannfisken din også var relativt liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig hanner er mindre hos mange arter. Men hadde absolutt vært artig og vite ja. Kanskje de med flere mus enn oss på land sitter med litt info. Jeg har jo bare 6. Hvorav en hann og de 2 minste fra tidligere var hunner uten tvil. Hvorav begge under kiloet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.