Gå til innhold
Fiskersiden

pris krepsagn ?


gjørsmeiteren
 Share

Recommended Posts

Interessant problemstilling.

Tror det vanligste er å bytte fisk mot kreps i en slik sammenheng, men fisk ligger jo på 30 til over hundre kroner kiloen i butikk, så 30 kroner kiloen er vel ikke helt urimelig å foreslå. Skal du selge 50 kilo, blir det 1500 spenn, og det kan jo sikker prutes på i tillegg.

Gjør du dette for å tjene penger, og ikke som en vennetjeneste, bør du lese om bestanden i vannet du tar de ut fra, slik at du ikke uforvarende tømmer vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant problemstilling.

Tror det vanligste er å bytte fisk mot kreps i en slik sammenheng, men fisk ligger jo på 30 til over hundre kroner kiloen i butikk, så 30 kroner kiloen er vel ikke helt urimelig å foreslå. Skal du selge 50 kilo, blir det 1500 spenn, og det kan jo sikker prutes på i tillegg.

Gjør du dette for å tjene penger, og ikke som en vennetjeneste, bør du lese om bestanden i vannet du tar de ut fra, slik at du ikke uforvarende tømmer vannet

Okei, tusen takk. Jeg er jo hverdag på mjøsa, uansett plass, så hiver vederbuken seg over marken´maisen og ørekyta mii. Og jeg mener det er mye med sånn fisk her. Jeg har jo så lyst til å kjøpe meg nye meitestenger,utstyr osv... Og her om dagen på 3timer har jeg plutselig 30kg med vederbuk som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre noe med. Men blir kanskje en utfordring å få 100kg med buk om fyren vil ha det da.

Endret av gjørsmeiteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være registrert for å kunne selge fisk lovlig.

Lite fornuftig å finne her, men det er en start.

Jeg skal ikke si dette sikkert, men jeg mener å ha sett et sted at råfiskloven, som gir salgslagene enerett på førstehåndsomsetning av fisk ikke gjelder ferskvannsfisk . Denne kan selges fritt så lenge de andre reglene for momsplikt og skatter er oppfylt. I dette tilfellet er det vel ikke særlig relevant, da grensa er på 50 000 kr pr år

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si dette sikkert, men jeg mener å ha sett et sted at råfiskloven, som gir salgslagene enerett på førstehåndsomsetning av fisk ikke gjelder ferskvannsfisk . Denne kan selges fritt så lenge de andre reglene for momsplikt og skatter er oppfylt. I dette tilfellet er det vel ikke særlig relevant, da grensa er på 50 000 kr pr år

Problemet med å finne ut av reglene er at de er beregnet på fiskearter det drives kommersiell fangst på. Derfor må man selv sjekke opp regler for næringsvirksomhet, momsplikt og mattilsyn.

For en del år siden fikk en pensjonert yrkesfisker besøk av mattilsynet da han hadde solgt kattefisk. Var kun på hobbybasis for å komme seg opp av godstolen og ikke noe økonomisk vinning. Mattilsynet derimot så det ikke slik og la ned forbud da han ikke oppfylte kravene deres.

Tror trådstarter for enkelhets skyld bare skal beregne seg en liten slant for frakt og oppbevaring av fisken, og gi bort selve fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.