Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til kontroll av fisketurisme


Recommended Posts

3 timer siden, piddien skrev:

Så du synes ikke at man trenger beviser før man beskylder store grupper av mennesker for grov kriminalitet? 

Dette er ikke grov kriminalitet. Drap, ran, voldtekt etc er grov kriminalitet. 

Så vidt jeg kan se beskylder jeg ingen for noe utover det jeg selv har sett. Jeg behøver ikke å se UPs statistikk for å forstå at de er en nødvendighet. Å si at det er et behov for kontroll er ikke en beskyldning. Dette gjelder de fleste ting i samfunnet, er det ingen kontroll ala storebror som ser deg, så vil noen ta seg til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

Dette er ikke grov kriminalitet. Drap, ran, voldtekt etc er grov kriminalitet. 

Så vidt jeg kan se beskylder jeg ingen for noe utover det jeg selv har sett. Jeg behøver ikke å se UPs statistikk for å forstå at de er en nødvendighet. Å si at det er et behov for kontroll er ikke en beskyldning. Dette gjelder de fleste ting i samfunnet, er det ingen kontroll ala storebror som ser deg, så vil noen ta seg til rette.

Erik . Jeg har fått skarpe kniver i strupen av yrkes turister  ( bokstavelig ) og når jeg har påpekt - angrepet  slik faenskap i flere fiskecamps  . Kan være stolt av at 15 kgs grensen ikke kom av seg selv...Dag Kjelsås var også en god pådriver ,og etter at vi tok flere runder rundt om i landet. 

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, erik said:

Dette er ikke grov kriminalitet. Drap, ran, voldtekt etc er grov kriminalitet. 

Så vidt jeg kan se beskylder jeg ingen for noe utover det jeg selv har sett. Jeg behøver ikke å se UPs statistikk for å forstå at de er en nødvendighet. Å si at det er et behov for kontroll er ikke en beskyldning. Dette gjelder de fleste ting i samfunnet, er det ingen kontroll ala storebror som ser deg, så vil noen ta seg til rette.

Det er ikke bare det drap, ran og voldtekt som er grov kriminalitet. Her er et eksempel på det: http://www.aftenposten.no/norge/Siktet-for-grov-kriminalitet---pusser-opp-for-regjeringen-92956b.html 

Hvis det som skrives i denne tråden stemmer, så bedrives det grov organisert økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet.

Det var ikke du som kom med beskyldningene, du skrev at du tvilte på om man trengte bevis da jeg spurte Martin Lopez om beviser på hans påstand om at en stor andel av fisketuristene dumper fisk og smugler profesjonelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, piddien skrev:

Det er ikke bare det drap, ran og voldtekt som er grov kriminalitet. Her er et eksempel på det: http://www.aftenposten.no/norge/Siktet-for-grov-kriminalitet---pusser-opp-for-regjeringen-92956b.html 

Hvis det som skrives i denne tråden stemmer, så bedrives det grov organisert økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet.

Det var ikke du som kom med beskyldningene, du skrev at du tvilte på om man trengte bevis da jeg spurte Martin Lopez om beviser på hans påstand om at en stor andel av fisketuristene dumper fisk og smugler profesjonelt. 

Bevis ??? Reis rundt om i landet ,  besøk fiskecamps og anmeld alle som ikke holder seg til gjeldende normer  Da får du ikke tid til å fiske .....  Ja , det bedrives  grov organisert økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet.

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, BAN said:

Kan ikke se hvor jeg og Erik ikke er enig da vi begge har observert det samme. Lavere kvote er det vel ikke noen som har sagt noe om og et av forslagene i tråden er jo å øke kvoten basert på hvor lenge man er i landet.

Du skrev "Når politiet går ut og forteller at dette er et stort og økende problem så må man jo tro dem. Det er også politiets jobb å samle beviser." 

Altså må man anta at politiet har beviser.

Erik skrev "Jeg tviler på at man trenger beviser på det."

Ser du ikke forskjellen?

Forslaget om lavere kvote kommer fra artikkelen som tråden omhandler: "Utenlandske fisketurister skal ikke få ta fisk ut av landet, så fremst den ikke er fisket gjennom registrerte anlegg.". Det vil si at de som bor hos venner, familie og på mindre campingplasser o.l. som ikke er spesielt innrettet mot utenlandske fisketurister og ikke ønsker å ta på seg omkostningene man må regne kommer med å registrere seg ikke vil ha noen kvote.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, piddien skrev:

Du skrev "Når politiet går ut og forteller at dette er et stort og økende problem så må man jo tro dem. Det er også politiets jobb å samle beviser." 

Altså må man anta at politiet har beviser.

Erik skrev "Jeg tviler på at man trenger beviser på det."

Ser du ikke forskjellen?

Forslaget om lavere kvote kommer fra artikkelen som tråden omhandler: "Utenlandske fisketurister skal ikke få ta fisk ut av landet, så fremst den ikke er fisket gjennom registrerte anlegg.". Det vil si at de som bor hos venner, familie og på mindre campingplasser o.l. som ikke er spesielt innrettet mot utenlandske fisketurister og ikke ønsker å ta på seg omkostningene man må regne kommer med å registrere seg ikke vil ha noen kvote.

 

Please , les hva du skriver ... Normene og regler er klare : 15 kg ( Mange av oss har slitet for å få det til ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Martin Lopez said:

Please , les hva du skriver ... Normene og regler er klare : 15 kg ( Mange av oss har slitet for å få det til ) 

"Utenlandske fisketurister skal ikke få ta fisk ut av landet, så fremst den ikke er fisket gjennom registrerte anlegg"

Sitatet er fra artikkelen du linket til, uthevelsen er min. Jeg leser hva jeg skriver, jeg skulle ønske at den som skrev artikkelen gjorde det samme (ordet "fremst" er brukt feil, det heter "så fremt").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, piddien skrev:

"Utenlandske fisketurister skal ikke få ta fisk ut av landet, så fremst den ikke er fisket gjennom registrerte anlegg"

Sitatet er fra artikkelen du linket til, uthevelsen er min. Jeg leser hva jeg skriver, jeg skulle ønske at den som skrev artikkelen gjorde det samme (ordet "fremst" er brukt feil, det heter "så fremt").

15 kg . Det holder . De kan også ta med seg alt det de ønsker og om det blir fortollet ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Martin Lopez said:

15 kg . Det holder . De kan også ta med seg alt det de ønsker og om det blir fortollet ...

 

Jeg er helt enig i å opprettholde gjeldende kvote (og som er foreslått andre steder i tråden, intensivere kontrollen), det jeg ikke er enig med er de forslagene til innstramninger som er foreslått i artikkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, piddien skrev:

Jeg er helt enig i å opprettholde gjeldende kvote (og som er foreslått andre steder i tråden, intensivere kontrollen), det jeg ikke er enig med er de forslagene til innstramninger som er foreslått i artikkelen. 

Da er vi enige om at vi er uenige ;) Innstramninger bør til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/06/2016 at 1:57 PM, erik said:

"Kysttorsken er i ferd med å forsvinne fra flere fjorder grunnet ukontrollert og hensynsløst turistfiske." Det er en ganske frisk påstand, finnes det noen dokumentasjon på at sportsfiske gjør dette?

Det lurer jeg også på. Kysttorsken har vel vært i tilbakegang lenge. Tidligere har kongekrabbe og kråkeboller blitt utpekt som årsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, piddien skrev:

Det lurer jeg også på. Kysttorsken har vel vært i tilbakegang lenge. Tidligere har kongekrabbe og kråkeboller blitt utpekt som årsaker. 

Kysttorsken er sær , akkurat som oss selv . De finner alltid sin plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om hele systemet ble lagt om? Fjerne retten til å ta med filet, kun sløyd fisk? Da ble det mulig å få til en selektiv kvote, der sårbare arter kan beskyttes med lave kvoter på arten, og heller litt større kvoter på fisk som sei, lyr, hyse, hvitting osv. Sånn som det er i dag så skjærer turistene ut den beste delen av ryggfileene, og hiver resten til måker og krabbe.

det er også etter min mening litt viktig her å skille mellom turistfiske og fiskesmugling. Den siste gruppen, fiskesmuglerne, kjøper like gjerne fisk svart fra fastboende nordmenn som fra egne landsmenn. Jeg har sett eksempler på dette på nyhetene, varebiler med over et tonn med filet som skal selges i utlandet. Dette er ikke turister, det er organiserte smuglere, og disse trenger vi ikke. Men det blir litt feil å ramme de vanlige fisketuristene for å ta disse, dette er lovbrudd, ikke bare i norge, men også i eu, fisk er tollbelagt inn til eu også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, piddien skrev:

Jeg synes at man først bør finne årsaken til nedgangen.

Ukontrollert garnfiske med fritidsfiskene som syndere . Derfor bør det også strammes med bruk av faststående redskap for fritidsfiskene . Faststående redskap : Kun yrkesfiskere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, cannonbang skrev:

Enn om hele systemet ble lagt om? Fjerne retten til å ta med filet, kun sløyd fisk? Da ble det mulig å få til en selektiv kvote, der sårbare arter kan beskyttes med lave kvoter på arten, og heller litt større kvoter på fisk som sei, lyr, hyse, hvitting osv. Sånn som det er i dag så skjærer turistene ut den beste delen av ryggfileene, og hiver resten til måker og krabbe.

det er også etter min mening litt viktig her å skille mellom turistfiske og fiskesmugling. Den siste gruppen, fiskesmuglerne, kjøper like gjerne fisk svart fra fastboende nordmenn som fra egne landsmenn. Jeg har sett eksempler på dette på nyhetene, varebiler med over et tonn med filet som skal selges i utlandet. Dette er ikke turister, det er organiserte smuglere, og disse trenger vi ikke. Men det blir litt feil å ramme de vanlige fisketuristene for å ta disse, dette er lovbrudd, ikke bare i norge, men også i eu, fisk er tollbelagt inn til eu også

Klokke ord er som rette urter i gode  råvarer :)  ... 

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piddien skrev:

Har du noen kilder på dette eller er det bare synsing?

 

3 timer siden, piddien skrev:

Du skrev "Når politiet går ut og forteller at dette er et stort og økende problem så må man jo tro dem. Det er også politiets jobb å samle beviser." 

Altså må man anta at politiet har beviser.

Erik skrev "Jeg tviler på at man trenger beviser på det."

Ser du ikke forskjellen?

Du har virkelig tungt for det....

Erik trenger ikke bevis for å skrive om hva han observerer. Samme med meg. Problemet er der og er helt åpenlyst for alle.

Bevis er det politiet som håndterer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gjordt noen kalkyler på hvor mye en fisketurist, d.v.s. dei som driv sjøfiske, legg igjenn etter sitt besøk her i landet?

Hvis vi f.eks ser på elvefisket (laks og sjøørret) så finnes det en heil drøs med forskjellige undersøkelser som viser hva en sportsfisker legg igjen lokalt i bygda. Og dette er ikke småsummer vi snakker om.

Her burde det gjøres meir for å på så vis sikkerstelle hvor mye disse havfisketuristene eg legg igjen her. Personleg trur jeg dette landet har tapt mye peng på å begrense uttaket for turismen, trur heller att dei fåtall kg som tas med heim har omsatt betydeligt mye meir enn hva trålarene omsett for den samme fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/07/2016 at 0:03 AM, BAN said:

 

Du har virkelig tungt for det....

Erik trenger ikke bevis for å skrive om hva han observerer. Samme med meg. Problemet er der og er helt åpenlyst for alle.

Bevis er det politiet som håndterer...

Jeg må si at jeg er skuffet over hvor lett enkelte forumbrukere sluker fiskerlagets påstander om at det er turistfiskerne som er årsaken til reduksjon av kysttorskbestanden. Det er flere andre mulige årsaker, som nedbeiting av tareskogen:

http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2001/november/nedbeiting_av_tareskogen_i_nordnorge/nb-no

Kongekrabber som spiser opp maten til torsken:

http://forskning.no/skall-og-bunndyr-biologi-okologi/2010/11/kongekrabben-utrydder-fauna

Lakseoppdrett:

http://forskning.no/hav-og-fiske-fisk-oppdrett-naturressursforvaltning-miljoovervakning-okologi-stub/2008/02/torsk-liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, piddien skrev:

Jeg må si at jeg er skuffet over hvor lett enkelte forumbrukere sluker fiskerlagets påstander om at det er turistfiskerne som er årsaken til reduksjon av kysttorskbestanden. Det er flere andre mulige årsaker, som nedbeiting av tareskogen:

http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2001/november/nedbeiting_av_tareskogen_i_nordnorge/nb-no

Kongekrabber som spiser opp maten til torsken:

http://forskning.no/skall-og-bunndyr-biologi-okologi/2010/11/kongekrabben-utrydder-fauna

Lakseoppdrett:

http://forskning.no/hav-og-fiske-fisk-oppdrett-naturressursforvaltning-miljoovervakning-okologi-stub/2008/02/torsk-liker

Har ikke lest noen av det de skriver eller sier...

Når det gjelder kysttorsk så vet vi med sikkerhet at garnfiske utført av lokale helter i sørnorske fjorder har radert ut stortorsken. Taretråling og etterhvert økende havtemperaturer har radert ut store deler av tareskogen. Økende havtemperatur gjør også at torsken må finne nye gyteområder. Overfiske på kysttorsk av havfiskeflåten i perioder der vandrende torsk er utilgjengelig kan radere ut lokale bestander.

Dette er ting som er verre en turistfiskerne men det betyr ikke at de ikke påvirker lokale bestander.

Når det gjelder oppdrett så er jeg redd for at vi får en virkelig smell etterhvert når krepsdyr i store områder rundt anleggene er drept ned av lusegift. Dette vil påvirke hele økosystemer og på toppen troner torsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.7.2016 at 16.04, piddien skrev:

Jeg må si at jeg er skuffet over hvor lett enkelte forumbrukere sluker fiskerlagets påstander om at det er turistfiskerne som er årsaken til reduksjon av kysttorskbestanden. Det er flere andre mulige årsaker, som nedbeiting av tareskogen:

http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2001/november/nedbeiting_av_tareskogen_i_nordnorge/nb-no

Kongekrabber som spiser opp maten til torsken:

http://forskning.no/skall-og-bunndyr-biologi-okologi/2010/11/kongekrabben-utrydder-fauna

Lakseoppdrett:

http://forskning.no/hav-og-fiske-fisk-oppdrett-naturressursforvaltning-miljoovervakning-okologi-stub/2008/02/torsk-liker

Ingen som har sluket fiskerlagets påstander , dog bør vi høre - ta hensyn til alles påstander - meninger eller beviser  . Vi bør ikke glemme at HFI er med i bildet også , samt at reduksjonen av bestanden er sammensatt . Alle monner drar... Å prøve å få til en viss kontroll er bare bra . Yrkesfiskere er kontrollerte ( tidligere nevnt) Resten ,  fritids fiskere ,fiske turister , sportsfiskere er kontrollen basert på tillit til at de to første nevnte grupper kan reglene . Sportsfiskere kan reglene .  Ikke tenk kun på torsken , det er faktisk mange andre arter som bevist er blitt så å si utryddet pga fiske turisme : Steinbitt i Fedje området er en bevist eksempel ...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.