Jump to content
Fiskersiden

Ekkolodd og sender dedikert til dypt vann

Recommended Posts

Riktig. LM og LH er dobbeltbåndsgivere og krever i praksis et ekkolodd som takler det. BSM er et eksempel, HDS Carbon eller NSS Evo3 andre eksempler.

Fordelen med modul(er) er nettopp at man blir mindre avhengig av at skjermenheten er «siste nytt». :) Samtidig tar modulen endel av jobben fra prosessoren i skjermenheten, et prinsipp jeg personlig liker godt. Men andre mener sikkert at moduler kompliserer, så dette er ren synsing fra min side.

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Går du for en TM265 så må du vel ha BSM-3 for å utnytte denne 100%. Dette av den enkle grunn at det er kun en XID fra denne giveren, noe som gjør at du ikke vil få optimal utnyttelse om den kobles med

Her kommer litt skjermbilder fra HDS-7 gen3 B175M. Som dere ser så er temperaturen fra giveren litt periodisk, vist nok ett kjent problem som skal være fikset i siste sw-update, men ordna tydelig vis

Forskjellen mellom 250W aog 500W rms effekt er minimal sammenlignet med forskjellen mellom en middels følsom og en svært følsom svinger så eneste forskjellen mellom NSS Evo2 og S2009 i ekkoloddytelse

Posted Images

Takk for svar. har innhentet et tilbud på ei syk pakke jeg skal ta stilling til som innebærr en s5100.

Men har jeg forstått det rett det som skrives om tm 265 l/H, at jeg heller bør velge modellen med L/M da M er bedre på å vise fisk enn H?

• 1 month later...
  • 2 years later...

Her var det mange dyktige ekkolodd eksperter. Jeg skal oppgradere ekkolodd og svingere i båten og har derfor noen spørsmål ved valget av svinger for fiske på 150 til 300 meter. Typisk i fjellskrenter. Det som var tenkt innkjøpe er den nye modellen fra Garmin , GPSMAP 723xsv med en 1kW svinger. Det er 2 svingere fra airmar jeg har vurdert:

TM260 - hyggelig pris, uten chirp

TM265LH - litt dyr

Tenker at det er bra med smal søke-kon når jeg skal finne fisk nær bratte skrenter, og begge svingerene skal vel ha 6 graders kon. Vil jeg berges uten chirp med TM260, eller er det så store fordeler med chirp at jeg burde gå for det?

Det et disse alternativene jeg har kikket på, men jeg jar aldrig hatt ordentlige ekkolodd med skikkelig effekt, så jeg er nokså fersk på dette området. Er det helt andre svingere jeg burde sett på i stedet setter jeg pris på forslag.

Dobbeltsjekk at 723 er kompatibel med 265, det er ikke alle xsv-modellene som er det (av en eller annen grunn.) 

Begge disse giverne gjør jobben på en utmerket måte. 265 viser fisk i vannsøylen litt bedre enn 260, og L-frekvensbåndets bredere konevinkel kan være fint også inne på grunnere vann.