Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd og sender dedikert til dypt vann


Pero
 Share

Recommended Posts

Riktig. LM og LH er dobbeltbåndsgivere og krever i praksis et ekkolodd som takler det. BSM er et eksempel, HDS Carbon eller NSS Evo3 andre eksempler.

Fordelen med modul(er) er nettopp at man blir mindre avhengig av at skjermenheten er «siste nytt». :) Samtidig tar modulen endel av jobben fra prosessoren i skjermenheten, et prinsipp jeg personlig liker godt. Men andre mener sikkert at moduler kompliserer, så dette er ren synsing fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Her var det mange dyktige ekkolodd eksperter. Jeg skal oppgradere ekkolodd og svingere i båten og har derfor noen spørsmål ved valget av svinger for fiske på 150 til 300 meter. Typisk i fjellskrenter. Det som var tenkt innkjøpe er den nye modellen fra Garmin , GPSMAP 723xsv med en 1kW svinger. Det er 2 svingere fra airmar jeg har vurdert:

TM260 - hyggelig pris, uten chirp

TM265LH - litt dyr

Tenker at det er bra med smal søke-kon når jeg skal finne fisk nær bratte skrenter, og begge svingerene skal vel ha 6 graders kon. Vil jeg berges uten chirp med TM260, eller er det så store fordeler med chirp at jeg burde gå for det?

Det et disse alternativene jeg har kikket på, men jeg jar aldrig hatt ordentlige ekkolodd med skikkelig effekt, så jeg er nokså fersk på dette området. Er det helt andre svingere jeg burde sett på i stedet setter jeg pris på forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltsjekk at 723 er kompatibel med 265, det er ikke alle xsv-modellene som er det (av en eller annen grunn.) 

Begge disse giverne gjør jobben på en utmerket måte. 265 viser fisk i vannsøylen litt bedre enn 260, og L-frekvensbåndets bredere konevinkel kan være fint også inne på grunnere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg har enda ikke kommet meg til å kjøpe nytt ekkolodd med svinger. Ikke bare å bli enig med seg selv om hva man skal gå for... Hadde noen spørsmål angående svingerne, noen som kan si noe om forskjellen på tm258 og tm260 i bruk? Tror det står mellom disse når svinger skal kjøpes inn. Har ikke helt utelukket TM265LH, men da jeg har i dag panoptix ps30 og ps31 som kan brukes ned til omlag 60m, er jeg usikker på om jeg trenger TM265LH. Det er vel kanskje bare på seien midt i vannlaget jeg da vil få gleden av denne? Ekkolodd/plotter modul blir muligens en 922xs eller noe på det nivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen på 258 og 260 er konevinkelen. Litt enkelt sagt er 258 rettet noe mer mot fisk litt høyere i vannlaget enn 260 som er ideell for bunnkomposisjon (myk/ hard bunn) og fisk tett på bunnen. 

922xs er så vidt meg bekjent ikke kompatibel med 265, men den er kompatibel med 260/258.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM260 har større følsomhet enn TM258. Den største forskjellen er at TM260 har en symmetrisk og fin signalkon med lite sidelober. Den har også mye lavere Q-faktor på 200 kHz noe som gir et klarere bilde. TM258 har det jeg vil kalle et rotete strålemønster med mange og kraftige sidelober. Visste ikke engang at de produserte TM258 lenger, ser ingen grunn til velge denne når en mye bedre svinger som TM260 er tilgjengelig til en ikke så mye høyere pris. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tyde på at at en må på toppmodellen 8410xsv for å få støtte for tokanals CHIRP hos Garmin. Det er teksten tokanals CHIRP 40-250 du må finne under Frequencies supported hos Garmin for å verifisere at TM265LH støttes. 

 

Lowrance HDS Live er rimeligste alternativ som støtter TM265LH. Jeg byttet fra TM260 til TM265LH for 8 år siden, ingen tvil om at TM265LH er en betraktelig bedre svinger enn TM260. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg brukte 8410 i fjor, var det den eneste som støtter 265 uten modul. Men om de helt nyeste xsv-modellene kan ha støtte for den vet jeg ikke, du må sjekke med supporten (de har en liste som de av en eller annen grunn ikke legger på nett). Det er heller ikke gitt at dersom en xs-modell støtter feks Airmar 175/185 så støtter den også feks m-serien basert på samme element. Kort sagt bør man dobbeltsjekke med support så lenge man ikke kjøper en 8410. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe mer mystisk dokument enn Transducer selection guide som brukes for å sjekke hvilke svingere er kompatible med hvilke ekkolodd. Alt er ikke helt oppdatert, men det ser ut til at bare 8400xsv, GSD25 og GSD26 støtter tokanal CHIRP.

https://www8.garmin.com/marine/PDF/transducer_selection_guide.pdf

 

2-kanals CHIRP kan vise begge kanler samtidig, om det fyrer av begge kanaler samtidig eller om det fyrer annenhver gang varierer mellom forskjellige modeller. Jeg har Simrad S5100 ekkoloddmodul som fyrer alle tre kanaler samtidig.

 

En tokanals CHRP svinger har bare en XID (Transducer ID) denne er assosiert med høyeste frekvens. Dette betyr at hvis en kobler inn Low kanalen i et enkanels ekkolod så vil den ikke ha fungerende XID og riktige parametre for svingeren velges ikke automatisk og temperaturovervåkningen av svingeren virker heller ikke. Med et tokanals ekkolodd så antar det at Low er koblet til CH2 hvis en High (eller Medium) kanal av en tokanalssvinger er koblet til CH1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. Den oversikten fra garmin i linken var bra. Airmar sin kryss referanse tabell hadde også noe info. 

https://www.airmar.com/xref.html

Har mulighet til å få kjøpt en tm258 til 7000,- men det er kanskje verdt å gå opp til minimum tm260. tm265lh får nok vente noen år da plotter/ekkolodd blir litt i dyreste laget for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var valget for ekkolodd tatt. Det ble en 7410xsv enhet med tm185m svinger. Denne skal takle 2 kanaler, så jeg blir nok å skaffe meg en tm265lh etter hvert. Fikk tak i 185-en til 6500,- så da blir det den foreløpig.

Men... Det jeg nå lurer på nå er om en echomap 92sv kan bruke en 265lh selv om den ikke klarer å utnytte svingerens kraft? Tenker da at man stiller inn manuelt på svingertype og omså setter frekvens på fast 50khz eller 200 khz. Dette da jeg har mulighet til å låne en båt som har en 92 sv som eieren selv bruker. Svingeren han har i dag er en dårlig 77/200khz svinger som har stått i båten, ukjent type da kabel er kappet og merkingen er borte. Han skal kjøpe ny svinger til båten, så da ble jeg nyskjerrig på om det var mulig å komme med et tilbud der man betaler mellomlegget og monterer en 265lh slik at jeg kan ta med min 7410en når jeg låner båten, men at det fungerer relativt greit med 92sv til eieren?

Temperaturovervåkning vil kanskje ikke fungere, men man klarer vel ikke å koke en 1kw svinger med en ekkoloddmodul som kun klarer å levere 600W? Tenkte at man kaskje kan benytte en overgang man lager selv slik at man kun kobler jord, samt de to svinger-elementene til 92sv-en, og utelater temperatur og XIDT. 

Sikkert ikke mange som har kjøpt en tm265lh til en echomap, men jeg spør nå allikevel, så kanskje noen gode ideer dukker opp.

Endret av Kontepellarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut:D Skulle tro at følsomheten blir bedre selv om kanskje sendingen ikke blir optimal. Jeg skal sjekke dette med impedansen før jeg eventuelt monterer svingeren. Når svingerene har forskjellig impedans, er det selve svingerelementet som er forskjellig, eller har airmar justert impedans ved å legge til kondensator/resistans i serie eller parralell inne i giveren? Skulle jo tro det gikk helt fint å regne ut hvilken korrigerende impedans man trenger og koble inn?

Hadde egentlig ikke tenkt meg så dyrt oppsett for svinger og ekkolodd, men etter å ha lest litt vel mye blandt annet på dette forumet, ble fristelsen for storB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 eller 1000W sendeeffekt gjør liten forskjell, den store forskjellen er følsomheten til 1kW svingeren.

 

Imedansen til svingeren er en funkjson av svingerelmentet og eventuell impendanstilpasningstransformator. Airmar CHIRP har normalt 100 ohm nominell minimum impendans. Rimelige svingere har typisk høyere impendans enn dyrere. Grunnen til at jeg foreslår å sjekke med Garmin er at dette ekkoloddet er beregnet for rimeligere svingere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, ser den ligger på rundt 100 ohm når jeg leser i impedanstabell for 265LH. L elementet ligger på 120ohm ved 50khz som er laveste, og h elementet har 110 ohm ved 140khz.

Impedans på et par andre 600w jeg har sett litt på ligger på 250-350ohm, så det er jo en betydeli differanse.

Skal sjekke opp med garmin om de tror senderen takler dette. Får prøve å mekke i hop en impedanstilpassningstransformator i verste fall;) Takk for gode innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet litt tekniske datablad mens man venter på svar fra Garmin. Det ser ut til at det skal gå bra med b265lh på echomap-en. 

Dette er fra Airmar B75H svingeren som skal være kompatibel:

image.png.587f6774364100cf1fe602e1811b5e6b.png

Dette er fra B265LH, H elementet:

image.png.400f231ee5ad6d8d6ef20ed9625ed3bb.png

Begge elementene ser ut til å ligge på rundt 110ohm på laveste impedans. De ser ut til å ha omentrent samme resonansfrekvens, så dette ser lovende ut. Fant ikke en 600W lav chirp svinger med samme frekvens som jeg viste var kompatobel med echomap-en, men lav chirp i 265 har disse dataene:

image.png.626548d053117f26884e04ec1137d023.png

Omentrent samme impedans ved resonans, 115ohm.

Hvis dette stemmer så får man kanskje prøve. Det hadde vært intressant å se hva man kan prestere med echomap-en hvis dette funker.

Data hentet fra Garmin sin svingerside, og teknisk data katalog fra Airmar:

Technical Data Catalog | AIRMAR

Endret av Kontepellarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.