Gå til innhold
Fiskersiden

Cassius
 Share

Recommended Posts

Da var det min tur til luke. Heller sent enn ingen. Juleshopping med fruen gjorde at luka ble litt utstatt. Kjører helt enkelt en oppsummering av mitt fiske år. Fiskemessig har det blitt færre turer enn fjoråret. Noe bra fisk har dukket opp allikevel. Årsmålet var å bikke 110 arter samt gjøre det bra i NM sportsfiske lag i saltvann. Det har gjort at ferskvann for det meste har blitt nedprioritert.

Vinter

Endelig var det sjøis igjen i Oslofjorden. Det skjer ikke hvert år og må rett og slett hoved prioriteres. Under sjøørretfiske dukket det opp en fin bifangst.

Rognkjeks - 1210g.JPG

Rognkjeks. 1210g. Ny pers.

I slutten av januar var det NM i sjøisfiske. Med Thore på laget ble det en fin 11.plass og 15.plass individuelt. Fornøyd med det som førstegangs deltagende. Et vanvittig bra arrangement som anbefales på det høyeste! Ble ingen nye arter, men noen nye perser ble det.

Hvitting - 1380g.jpg

Hvitting 1380g

Hågjel - 1150g.jpg

Hågjel 1150g og ny festival rekord.

Vår

Påsken kom tidlig. Thore og jeg tok turen vestover for å jakte nye arter. Med base i casa del JOFL så var vi hvertfall i gode hender. Selv med brennende båt og ubertregt fiske så ble det ny art til slutt.

Blålange - 2740g.JPG

Blålange. Art #108

På kvelden var det perfekte kikkforhold. Med sekunders mellomrom dro vi hver vår kystringbuk og art #109.

Kystringbuk - 6,5g.JPG

Turen var allerede en enorm suksess. Fikk med meg et par perser også. Gjeveste var fløyfisken.

Vanlig fløyfisk - 198,3g.JPG

Vanlig fløyfisk. 198,3g.

I slutten av april var Aibel artsfiskekonkurranse på Karmøy med team Guttormsen. Med null prøvefiske og relativt lite stang inn endte vi allikevel på en 5.plass. Toppfisk ble ny pers på Sandflyndre.

Sandflyndre - 830g.JPG

Sandflyndre 830g.

På hjemmebane ti doblet jeg persen på Paddetorsk før sommeren kom.

Paddetorsk - 505g.JPG

Paddetorsk. 505g.

Sommer

Første del av sommeren var det kun en ting som stod i fokus. BASS! Mange rapporter om havabborfangster måtte sjekkes ut. I 8fots gummijolle og 5hester ble øynene i nærområdet dorget grundig. Det tok et par turer, men da vi først traff så kom ketchup effekten så det holdt. Havabbor ble plutselig hentefisk. Perset en god del ganger og fikk være en drømmeart å runde 110 arter på.

Havabbor - 930g.JPG

Havabbor 930g.

Vanvittig moro sportsfiske som jeg håper bare tar seg opp i årene som kommer.

Daniel og jeg fikk også med oss en tur til Sotra etter havål. Havålen glimtet med sitt fravær og havfiske klaffet heller ikke for min del. Prøvde på gylter på vei hjem da plutselig 0-5g stangen slo knute på seg. Perset så det holdt på berggylte.

Berggylt - 1860g.JPG

Berggylte 1860g.

Andre halvdel av sommeren var det Langesund festivalen. Hard kniving innad i klubben. Med team Guttormsen på laget ble vi knepent beste lag. Litt under målsetting på antall arter, men over målsetting på poeng og topp 20. Fikk med meg 3 nye perser.

Brungylt - 270g.JPG

Brungylt 270g.

Blåkjeft - 1105g.JPG

Blåkjeft 1130g.

Svarthå - 530g.JPG

Svarthå 530g.

Etter langesund var det Ansjos feber. Mr Ansjos. Vårt nye medlem Tyrone guidet hele artsnorge til ansjos. Måtte få meg en selv og hadde den største i sikkert en dag.

Ansjos - 12g.JPG

Ansjos. 12g. #111

Høst

Høsten kan oppsummeres kort. En fisketur til sunnmøre etter havål og tangbrosmer i oktober. Frank Sande stilte med losji og guiding. Aldri vært bedre vær i Fosnavåg. Desverre ville ikke havålene bli med opp. Fikk en tangbrosme. Heldigvis var det en STB og art #112.

Strandtangbrosme - 90,5g.JPG

Strandtangbrosme

Siden da har det blitt veldig lite fiske. Mye jobb, reise og vær har satt en stopper for det. Nå er det snart jul og isen legger seg fint på vannene i nærområdet. Så er det bare å krysse fingrene for sjøis denne sesongen også!

20161208_135318.jpg

God jul!

Endret av Cassius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.