Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til utenlandske nettbutikker for fiskeutstyr?


Fezken
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker mye waveinn.com, rett og slett på grunn av det SINNSYKT store utvalget de har. Her finner du ting som de fleste andre nettbutikker ikke har til en ganske rimelig penge (spesielt i forhold til norske butikker :P)

Ellers har man jo AliExpress, hvor jeg kjøper mesteparten av snellene mine (Daiwa og Shimano), svivler og sen/braid. Alt på AliExpress er mye billigere enn alle andre nettbutikker og kvaliteten er som regel lik så lenge du kjøper kjente merker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En grei side er idealo.de, en slags prisjakt.no for Tyskland. Jeg sammenlignet nettopp 15 haspelsneller i øvre sjiktet ( over 1500 kroner) og 9 haspelstenger i det høyere sjiktet, og prisene der ligger BETYDELIG under norske priser. I noen tilfeller er prisene i Norge 3x så høye. Google er verdiløs når du skal finne gode priser. Mine to dyre Daiwa sneller kjøpte jeg i sin tid direkte fra Japan og betalte i Yen. Det ble godt under halv pris ferdigimportert. 
Jeg er så heldig å ha familie i mellomeuropa, så da lønner det seg voldsomt å reise dit, kjøpe utstyr og reise tilbake. På siste handel på omtrent 14000 kroner « på tilbud» priser i Norge, sparte jeg 6949 kroner. En Shimano SpeedMaster DX 270MH 9' 14-42g har en villedende pris på 4369, men selges for 2699. Laveste pris den har vært solgt for i EU er rund 1450 kroner men nå i høysesongen selges den for rund 1600. Ille at veiledende pris på den er rund 1800 kroner i EU, mens 4369 er prisen her på berget.

Det er helt ok å betale noe mer i Norge for å redusere risiko, men dessverre så er det ikke konkurranse og skyhøye avanser og priser. Det har blitt betydelig verre de siste årene, og det kan ikke være noe annet enn grådighet og andre lugubre faktorer som ligger bak prissetting, som lukter svidd.

Det er ikke hver dag jeg kjøper utstyr, så neste handel blir garantert ikke fra en norsk butikk. Selvom de på høsten ofte kan tilby « avslørte» produkter til halv pris, ligger de fortsatt over vanlige utsalgspriser i resten av Europa. 
Så er det ikke alltid slik: min kvalitetskikkert fikk jeg billigst i Norge. Fiskeutstyr er dog svindyrt og jeg kan ikke forstå at « veiledende» priser er 3 x så høyt enn ellers i Europa. Det lukter svidd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.  

Ja, helt enig i at prisene her i Norge er altfor stive. For 4000 kr får man rimelig drøye stenger fra Japan, som etter det jeg kan skjønne holder en mye høyere kvalitet enn det som finnes i det europeiske markedet.

Har nettopp gjennomført en relativt stor bestilling fra Japan, og venter nå på noen nye ultralette stenger og en Daiwa Exist LT. Kommer antageligvis til å fortsette å handle mesteparten av stenger og sneller fra Japan.  Blir hjemmeferie på meg i år, så måtte ha noe ekstra for å krydre tilværelsen. Heller noe kvalitetsutstyr som gir meg glede i mange år, enn fyllesyke og fregner etter en uke i Hellas - til mye lik pris.

Kommer nok til å bruke blant annet waveinn og aliexpress til sluker og annet småtteri. Svært dårlig utvalg på gjelder ultralett tackle i norske (nett)butikker. 

God sommer og skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.7.2020 at 2.03, Fezken skrev:

Takker for svar.  

Ja, helt enig i at prisene her i Norge er altfor stive. For 4000 kr får man rimelig drøye stenger fra Japan, som etter det jeg kan skjønne holder en mye høyere kvalitet enn det som finnes i det europeiske markedet.

Har nettopp gjennomført en relativt stor bestilling fra Japan, og venter nå på noen nye ultralette stenger og en Daiwa Exist LT. Kommer antageligvis til å fortsette å handle mesteparten av stenger og sneller fra Japan.  Blir hjemmeferie på meg i år, så måtte ha noe ekstra for å krydre tilværelsen. Heller noe kvalitetsutstyr som gir meg glede i mange år, enn fyllesyke og fregner etter en uke i Hellas - til mye lik pris.

Kommer nok til å bruke blant annet waveinn og aliexpress til sluker og annet småtteri. Svært dårlig utvalg på gjelder ultralett tackle i norske (nett)butikker. 

God sommer og skitt fiske!

Interessant: har du en link til hvilke japanske aktører du bruker?  Har kun handlet 2 Daiwa Certate sneller der i sin tid, men er ute etter en Daiwa Excist LT selv, samt to gode haspelstenger til « fjordfiske» fra land ( stortsett makrell, torsk, lyr, sei osv.). Kronekollapsen har ødelagt noe av handelen med Japan og EU, men også jeg rister på hodet av især de villedende priser man setter i Norge. Er det importørene eller de store aktører som tar disse vanvittige avanser? At det er lov å ha veiledende priser som er nær 3 ganger så høye enn i EU. Jeg fant EN stang blant alt jeg sjekket som hadde en lavere utsalgspris i Norge ( ikke Shimano, Daiwa, Westin)...og den var utsolgt, og dermed er prisen ikke reel. Shimanopriser er helt bak mål, og når det gjelder haspelsneller, så foretrekker jeg Daiwa ( ihvertfall fra ballstic og oppover. Jevnere kvalitet, som regel bedre plass for snøret, og ellers stortsett like bra eller bedre en Shimano sine toppmodeller. ( ergonomi, vekt, brukervennlighet, kaste- og bremseegeneskaper, samt at de holder lenge, om man skylder de i ferskvann og oppbevarer de frostfritt, og er forsiktig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp bestilt en shimano snelle og to shimano stenger fra https://www.angeln-shop.de.

De sender uten moms, og 20 euro i forsendelse.

Det hele vil koste meg 7900 kroner ferdigimportert inkl.norsk moms og fortollingsgebyr. 
på en ledende nettside i Norge mener de at villedende pris for dette inkl. frakt er 19.216, men de er « på tilbud», og da får du det for 11976. ( stanga er utsolgt, og de har en snelle igjen).

Jeg kan ikke forstå at det er lov å sette « veiledende » priser nær 3 ganger så høy enn i resten av Europa/ verden. 
Dette er nær kriminell virksomhet i mine øyne, og da handler jeg ikke fiskeutstyr i Norge. 
Jeg er veldig spent på om Shimano, som har sagt opp sine avtaler med den norske importøren fortsetter med å lure forbrukere. Gjør de det så bør forbrukermyndigheter komme inn i bildet. Jeg er ganske så forbannet på at endel importører/ produsenter har monopol på prissetting, og at myndigheter godtar slikt svineri.Det er i grunn latterlig at jeg få kjøpt utstyr i utlandet ferdigfortollet til 42% av villedende prisen i Norge. 

Endret av Monitor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.7.2020 at 17.48, Nils-H skrev:

AnglingDirect trekker av en eller annen grunn ikke fra VAT ved salg til Norge :(

Er vant til at pakkene fra dem er innom til fortolling i et par fine uker, men prisforskjellen er såpass stor på en del varer at det er relativt rimelig å handle hos dem. Vet ikke om jeg besvarte det du stusset på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fauxdinand skrev:

Er vant til at pakkene fra dem er innom til fortolling i et par fine uker, men prisforskjellen er såpass stor på en del varer at det er relativt rimelig å handle hos dem. Vet ikke om jeg besvarte det du stusset på.

Det var mer et hjertesukk. Hadde de gjort det etter boka, så hadde man ikke fått både britisk moms, og norsk moms på toppen der igjen. angeln-shop.de trekker fra tysk moms før de sender, så der betaler man bare moms en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.7.2020 at 23.35, Monitor skrev:

Da har jeg nettopp bestilt en shimano snelle og to shimano stenger fra https://www.angeln-shop.de.

De sender uten moms, og 20 euro i forsendelse.

Det hele vil koste meg 7900 kroner ferdigimportert inkl.norsk moms og fortollingsgebyr. 
på en ledende nettside i Norge mener de at villedende pris for dette inkl. frakt er 19.216, men de er « på tilbud», og da får du det for 11976. ( stanga er utsolgt, og de har en snelle igjen).

Jeg kan ikke forstå at det er lov å sette « veiledende » priser nær 3 ganger så høy enn i resten av Europa/ verden. 
Dette er nær kriminell virksomhet i mine øyne, og da handler jeg ikke fiskeutstyr i Norge. 
Jeg er veldig spent på om Shimano, som har sagt opp sine avtaler med den norske importøren fortsetter med å lure forbrukere. Gjør de det så bør forbrukermyndigheter komme inn i bildet. Jeg er ganske så forbannet på at endel importører/ produsenter har monopol på prissetting, og at myndigheter godtar slikt svineri.Det er i grunn latterlig at jeg få kjøpt utstyr i utlandet ferdigfortollet til 42% av villedende prisen i Norge. 

I Norge er det i praksis ikke lov til å operere med veiledende pris mot forbruker i det hele tatt. 

"Veiledende pris er en pris som grossist, importør eller produsent anbefaler at ytelsen skal selges for fra detaljist til forbruker. Ved prissammenligning med veiledende priser må det kunne sannsynliggjøres at de veiledende prisene er reelle alternative priser i markedet, det vil si både at grossist, importør eller produsent faktisk stipulerer veiledende priser og i så fall at en vesentlig del av omsetningen innenfor det aktuelle markedsområdet skjer til veiledende priser. I de fleste bransjer er veiledende priser i dag sjelden reelle sammenligningspriser fordi ytelsene på grunn av konkurransesituasjonen stort sett selges til en lavere pris."

Arbeidet som må gjøres av en forhandler (som driver med salg til forbruker, noe feks Normark som importør ikke gjør) for å sannsynliggjøre at veiledende pris er en reell pris, gjør at dette i praksis ikke er gjennomførbart. En forhandler kan derimot operere med "førpris", den kan de enkelt dokumentere med moderne kasseløsninger. Det syndes unektelig endel der også, men da handler det om bevisst manipulasjon, som er et lovbrudd. 

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukertilsynets-veiledning-prismarkedsforing#chapter-4-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

https://www.fishingtackle24.de/ 

Finfin side med bra utvalg og priser, de trekker fra moms, frakt-kostnaden er ikke ille, de sender fort og pakken ankommer grensen raskt.
Et annet pluss er at i hvert fall den transportøren jeg har brukt overleverer pakken til Posten/Bring, og ikke feks. DHL, som opererer med noen fortollingsgebyr som ikke ligner grisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
1 time siden, Vidario skrev:

Er ikke de utenlandske nettbutikkene pliktige til å oppgi MVA til mottakerlandet?

I teorien ja, praksis er litt "ymse" akkurat nå.

I utgangspunktet skal utenlandsk selger som selger til norsk privatperson registrere seg i VOEC, hvor de rapporterer inn MVA. Poenget er at de skal kreve inn MVA og betale til Staten på lik linje med innenlandske aktører. I en overgangsfase har man både mulighet for selger til å registrere seg (da slipper du som kjøper gebyret), og man kan bruke vanlig fortolling (det cannon beskriver) for å beregne MVA. Les mer om det, og hvordan du sjekker om en aktør er VOEC-registrert så du slipper gebyret, her: https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.