Gå til innhold
Fiskersiden

Stang nr. 2


m.f
 Share

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte i våres en Berkley Pulse XCD Travel 8' 3-15g med Daiwa Legalis LT 1000D da jeg trodde jeg kom til å fiske mest i marka og mindre vann, og muligens noe fjellfiske.

Stanga er helt suveren den, og fungerer utmerket til det jeg kjøpte den til, men har fisket en del i større vann enn hva jeg trodde, og har dermed lidd litt av at jeg føler at jeg har en for lett stang som jeg ikke kommer langt nok med. 

Så spørsmålet er, er det noen som har anbefalinger til en stang som kunne vært neste steg i samlingen når det kommer til størrelse? Både størrelse på stang og snelle er jeg litt usikker på, samme når det kommer til merke på spesielt stang. Av snelle tror jeg at jeg kommer til å gå for en Daiwa igjen, da jeg kun er fornøyd med den. Også lest en del positivt om den, og prisen er overkommelig.

m.f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingen konkrete tips til hvilken modell du bør velge (men Berkeley og Daiwa er velprøvde merker), men det synes som du bør kjøpe en lengre stang, for eksempel en stang på 9-11 fot, og tilpasset slukvekter på 5-25 gram eller noe i den duren. Så bør du kjøpe en litt større snelle (2500 eller 3000 modell), slik at du får litt mere sene. Dette vil også bidra til lengre kast. Og du har litt mer å gå på hvis du skulle få på litt større fisk. 

Til mitt fjellfiske etter ørret har jeg nettopp en slik ekvipasje. Var nylig på hardangervidda, og den ene dagen blåste det kuling. I medvind klarte jeg da å kaste over 100 meter med en 20 grams sluk, og 0.14 braid... klarer nok å kaste bortimot 70 meter når det er vindstille også. Og jeg er ikke spesielt flink til å kaste.

og btw, ingen grunn til å kjøpe de dyreste modellene. Stenger og sneller i mellomklassen er i dag nesten like gode som de langt dyrere modellene.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@piscator Ja, noe i den duren jeg kanskje tenkte. Syns det er veldig vanskelig med stang da det er et  uendelig utvalg av forskjellige merker og igjen varianter. Får vel kanskje ta en tur innom en butikk, men ville ha en liten formening først :)

Er heldig vis ikke så alt for ivrig etter å ha det dyreste utstyret, så kunne godt tenke meg en god løsning på noe mer fornuftig.

Endret av m.f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ei 11' stang, da har du også ei stang som også er godt egnet til ørretbomber. 

Dette er et greit alternativ 

https://www.skittfiske.no/berkley/149004/berkley-lightning-ht-11-5-30g-haspelstang--3-delt

Når det gjelder snelle så har jeg en klar anbefaling, Daiwa Fuego LT 2500D. Her får du det meste av hva Daiwa har å tilby av teknologi til en svært hyggelig pris. 

https://www.skittfiske.no/daiwa/197346/daiwa-fuego-lt-2500d-høy-teknologisk-utgave

Kjøpte meg ei i vår, bruker 0.13 Power Pro på den sammen med 11 eller 13' stenger. Er kjempefornøyd, brukte tidligere ei litt eldre Shimano Stella som hadde en veiledende pris på over 7 tusen for 15 år siden. Har smurt og tatt vare på Stella snella, men ei mellomklassesnelle fra i dag fungerer bedre enn det beste som var tilgjengelig for 15 år siden. Jeg ga 1100 kroner for Fuego snella, kan sikkert ikke forvente samme levetid som på Stella, men kan jo bare kjøpe ei ny om 5-7 år. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2020 at 0.35, abbor skrev:

Anbefaler ei 11' stang, da har du også ei stang som også er godt egnet til ørretbomber. 

Dette er et greit alternativ 

https://www.skittfiske.no/berkley/149004/berkley-lightning-ht-11-5-30g-haspelstang--3-delt

Når det gjelder snelle så har jeg en klar anbefaling, Daiwa Fuego LT 2500D. Her får du det meste av hva Daiwa har å tilby av teknologi til en svært hyggelig pris. 

https://www.skittfiske.no/daiwa/197346/daiwa-fuego-lt-2500d-høy-teknologisk-utgave

Kjøpte meg ei i vår, bruker 0.13 Power Pro på den sammen med 11 eller 13' stenger. Er kjempefornøyd, brukte tidligere ei litt eldre Shimano Stella som hadde en veiledende pris på over 7 tusen for 15 år siden. Har smurt og tatt vare på Stella snella, men ei mellomklassesnelle fra i dag fungerer bedre enn det beste som var tilgjengelig for 15 år siden. Jeg ga 1100 kroner for Fuego snella, kan sikkert ikke forvente samme levetid som på Stella, men kan jo bare kjøpe ei ny om 5-7 år. 

 

 

Ikke dumt. Tror jeg kommer til å gå for denne løsningen, bare usikker på hvilken stang jeg kommer til å kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva stang angår, sikler jeg på en 11, 6 eller 14, 6 Fenwick wild wingd 5-30 g, og jeg innrømmer gjerne at look én er med på å ta valget for meg, foruten at min læremester og samboer hva fisking angår, har god erfaring med denne stanga :rolleyes: ser skitt fiske har den på tilbud nå, ellers få steder som har den som jeg har funnet iallefall. 

Det må sies at jeg er veldig fersk som fisker, og tenker at 14,6 kanskje er litt overkant av hva jeg klarer å håndtere skikkelig eller ha utbytte av. Men det er vel mer hvor man fisker som avgjør det? Tar gjerne imot litt innspill på det. 

Stanga jeg bruker mest nå er ei lang Berkeley stang med shimano stradic haspelsnelle på :)

Hørt mye bra om Daiwa sine sneller, mye valuta for pengene visstnok, så sikter meg inn på en sånn en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den 12.9.2020 at 1.12, CatFish81 skrev:

Hva stang angår, sikler jeg på en 11, 6 eller 14, 6 Fenwick wild wingd 5-30 g, og jeg innrømmer gjerne at look én er med på å ta valget for meg, foruten at min læremester og samboer hva fisking angår, har god erfaring med denne stanga :rolleyes: ser skitt fiske har den på tilbud nå, ellers få steder som har den som jeg har funnet iallefall. 

Det må sies at jeg er veldig fersk som fisker, og tenker at 14,6 kanskje er litt overkant av hva jeg klarer å håndtere skikkelig eller ha utbytte av. Men det er vel mer hvor man fisker som avgjør det? Tar gjerne imot litt innspill på det. 

Stanga jeg bruker mest nå er ei lang Berkeley stang med shimano stradic haspelsnelle på :)

Hørt mye bra om Daiwa sine sneller, mye valuta for pengene visstnok, så sikter meg inn på en sånn en. 

Bly lagt inn bakerst i håndtaket hjelper hvis lange stenger kjennes fremtunge i bruk. De vil kjennes mye lettere, selv om de faktisk er tyngre.

Et annet potensielt problem med lange stenger er plass til ordentlig baksleng, det er begrenset hvor man får fullt utbytte av de for kasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger rundt 10-11 fot er vanligvis et godt minste felles multiplum. Lengre stenger kan være en fordel ved fiske med bombarda eller søkke og flue samt fiske i elv hvor man skal løfte snøret og få buen tvers over strømmen. Men ulempen er soleklar med en gang det er litt busker og kratt rundt deg og lengden går litt ut over gleden ved mindre fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 13 fot Westin 10-30 gram til markfiske etter smålaks og sjøørret. Til slikt fiske er en lang stang godt egnet. Men jeg hadde ikke engang vurdert å bruke den stanga til slukfiske etter feks sjøørret i sjøen. Det synes jeg den er alt for lang til. Til det foretrekker jeg 9-10 fot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser intet galt med å bruke stenger på 13-14'  eller lengre til  kystfiske -  dersom  det er plass til ordentlige kast (baksleng) med slike stenger på fiskeplassen. Min erfaring fra den tiden jeg drev mest aktivt med dette indikerer imidlertid at dette relativt sjelden er tilfelle fra svaberg etc, og de stengene jeg brukte mest var 10-11'. Kortere enn dette er lite aktuelt, annet enn for båtfiske eller veldig spesielle forhold.

Poenget er at idealet er å ha begge deler (eller mer), og velge stang etter forholdene - dersom det varierer hvor du fisker (og det gjør det vel?).

Som sagt tidligere så balanseres lange stenger greit ved å legge inn bly bakerst, dersom de ellers kjennes tunge (frem-tunge) å fiske med. Totalvekten er sjelden viktig, det er balansen (med snelle) som teller.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.