Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske med wobbler


Lar51986
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Vi alle bruker forskjellige ting til fisket. Selv har jeg mange forskjellige wobblere men bruker dem sjeldent. Har alltid med meg noen men prøver dem bare dersom det er helt dødt. Selv synes jeg sluker og spinnere fisker bedre. Men igjen så er dette en personlig ting tror jeg. Om det er grunt der du fisker med mye ting i vannet vil du sette deg fast hele tiden. Da må du velge en wobbler som ikke går så dypt. 

Knute valg har ikke så mye å si bare du er vant med den knuten eller de du bruker. Til skjøting av sene bruker jeg bare uni knot. Se vedlagt youtube link. Har faktisk slutta helt med svivler også nå bruker jeg bare VMC duo snap. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fiske med wobbler fra land som man fisker med sluk. Men de letteste wobblerene vil jo ikke være så enkle å kaste. Så gå for wobblere med litt vekt. 
 

Jeg bruker alltid wobblerhempe når jeg fisker med wobbler. Størrelsen tilpasses hva jeg fisker etter. Hempa knytes fast med vanlig dobbel slukknute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over fungerer wobbler fint fra land så lenge du velger modeller med litt kastevekt. Feks er IMA Komomo II i 90-SF og 110 alltid med i mitt skrin når det står ørret på menyen, uansett om jeg er i ferskvann eller saltvann men det finnes mange alternativer. Selv i vann med småfisk bruker jeg gjerne de minste av Rapala sine countdown-modeller, kontra for eksempel spinnere.

Jeg bruker alltid hempe ved fiske med wobbler, sluk, jigg etc. Min favoritt er Evergreen E.G Wide Snap, disse bruker jeg både til spinnfiske og trolling.  De er dessverre ikke tilgjengelige i Norge, men en snartur på nettet løser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 5.10.2020 at 15.00, Lar51986 skrev:

Hei

Noen som har erfaring med bruk av wobbler ved fiske fra land? Kan se at det er best egnet i båt, men ønsker tips om hvordan man kan best fiske med wobbler fra land.

 

Hvilken knuter synes dere fungerer best for feste av svivel/sluk ved bruk av mono-sene? Og evt. ved skjøting av mono-sene?

Når man fisker med wobbler fra land, det viktigste er å lese strømen i omrødet hvor wobbleren skal bevege seg. Både hastighet og dybde av vannet er viktige og ut ifra man bør velge en wobbler. For eksempel, min erfaring er at en jerkbait modell, ( god eksampel er duo realis jerkbait) som er veldig efektiv i stillestående eller i sakterennende vann, mister sine egenskapper i hurtigrennende vann. Bevegelse er da ikke tilstrekelig og man må sveive mye hurtigere ellers mister kontakt med den. Samtidig er hurtig sveiving ikke å anbefale i hurtigrennende vann.

Man bør ha litt kunnskap hvordan krokøye på wobbleren justeres, for å oppnå onskelig bevegelse av den. Dette er nesten umulig å gjøre på de plastiske wobblere og man må ha flere eksemplarer for å deke områder foran seg. Noen få skritt nedover og vannet er helt anerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.