erik Posted September 28, 2021 Report Share Posted September 28, 2021 Den største fordelen med min Jon 12 er også den største ulempen. Lett vekt kommer fra tynn aluminium uten noen form for demping eller isolasjon. Les mer på bloggen: https://teamcolibri.blogspot.com/2021/09/pimp-my-jon-gummimatter.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted September 30, 2021 Report Share Posted September 30, 2021 (edited) Julas gummimatter er fine å stå på i garasjen også. Hvor fornøyd er du med Jon i litt bølger og sånt nå som du har hatt den en stund? Tenker kanskje mest på bølger fra passerende båter. Jeg er fortsatt i den flerårige planleggingsfasen på Operasjon Biltaksjolle. Edited September 30, 2021 by Fiskemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 30, 2021 Author Report Share Posted September 30, 2021 Etter diverse turer i Oslofjorden må jeg si det går forbausende bra. Hadde en litt stressende opplevelse i sommer da 2-3 fulle idioter fant ut at det var artig å kjøre en daycruiser i halvplan rundt og rundt oss i prammen, men selv det gikk bra. (Skvalpet inn 2-3 liter vann.) Men den forrige jolla (Alumarine 10) var mye bedre i bølger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted October 1, 2021 Report Share Posted October 1, 2021 (edited) 13 hours ago, erik said: Etter diverse turer i Oslofjorden må jeg si det går forbausende bra. Hadde en litt stressende opplevelse i sommer da 2-3 fulle idioter fant ut at det var artig å kjøre en daycruiser i halvplan rundt og rundt oss i prammen, men selv det gikk bra. (Skvalpet inn 2-3 liter vann.) Men den forrige jolla (Alumarine 10) var mye bedre i bølger. Ja, skjønner lett at Alumarinen er bedre i bølger, men antar at det er noen fordeler plassmessig og med håndtering etc med Jon om man kun skal fiske i beskyttede fjorder og vann. (i noenlunde vær) Fulle idioter får man håndtere når de eventuelt dukker opp. Edited October 1, 2021 by Fiskemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 1, 2021 Author Report Share Posted October 1, 2021 Bruken min er i fjorden med diverse øyer (kun på dager med lite vind), pluss mindre vann og elver. På sikt får jeg nok den "skikkelige" båten hjem hit igjen og da vil den overta fjord-turene. Ikke så mye på grunn av bølgene som på grunn av fartspotensialet, Oslofjorden har drøye etapper når toppfarten er 3 knop versus 40. Jeg kom fryktelige nære å kjøpe en liten bensinmotor til prammen her i sommer, for å få opp farten, men endte med å kjøpe et LiFePo4-batteri til og heller leve med at prammen ikke har enorm rekkevidde. Da veksler jeg på å bruke batteriene (som 12V) i prammen, og (som 24V) i Starwelden og sparte dermed en haug med penger siden batteriet til elmotoren i Starwelden uansett måtte skiftes. For meg var overgangen fra jolle til pram den riktige, jeg har ikke angret et sekund. Prammen er lettere å lagre, og har mye mer anvendelig innvendig areal siden dørken er flat. Den er også bedre å være to personer i, siden den som sitter i fremre halvdel kan veksle på å bruke fremre tofte, midtre tofte eller campingstol midt i mellom (ved dorging vil man sitte godt). En voksen person på fremre tofte i Alumarine 10 gir feil vektfordeling i jolla, ved mindre vedkommende fremme er veldig mye lettere enn vedkommende bak. Prammen er mindre følsom for vektfordelingen foran-bak så man står friere til å plassere både bagasje og folk der det er praktisk. Prammen er (overraskende nok) også bedre å ro, den er mer retningsstabil når det er apostlenes krefter som driver den versus Alumarine 10. Rundt Oslo er det en haug med vann der man (idiotisk nok) har forbudt elmotor sammen med forbrenningsmotor, og da er det viktig for meg å kunne ro effektivt ved behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted October 1, 2021 Report Share Posted October 1, 2021 At den er grei å ro var veldig nyttig info for min del. Tipper det ihvertfall i begynnelsen kommer til å bli en del roing. Her jeg bor vil nok bilen stå det meste av langtransporten uansett. Roing er en veldig grei metode om man feks dupptroller etter sjøørret (sykt effektivt til tider) Og ikke minst så gir det fisketurene et lite men sårt tiltrengt preg av mosjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 1, 2021 Author Report Share Posted October 1, 2021 (edited) I år har jeg slowtrollet mye med agnfisk (laue) etter SØ, fart rundt 1-1,4 knop. Det var virkelig en "höydare" frem til makrellen kom i våres, og skal utforskes mye mer fremover. Selv i Starwelden liker jeg slowtrolling godt, kontra å dorge raskere med bensinmotoren. Delvis fordi det er stille og fredelig med elmotoren, delvis av miljøhensyn, delvis av økonomiske årsaker men først og fremst fordi jeg opplever det som svært effektivt. Jeg skal utforske slowtrolling med agnfisk etter gjedde til våren, kontra å slowtrolle med gummi som jeg har drevet mest med etter gjedde frem til nå. Når vi dorger så sakt med agnfisk blir egentlig sideparavanen å anse som en dupp. På tide å legge ut noen hundre wobblere på Finn... Edited October 1, 2021 by erik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted October 4, 2021 Report Share Posted October 4, 2021 (edited) Når makrell eller horngjel er aktiv kan det være litt krøllete å forsøke og duppmeite noe annet i sjøen ja. Men synes å merke at dupp eller agnfiske generelt ofte gir større sjøørret. "Betestrolling" etter gjedde virker å være en effektiv metode om man ser på Sverige. Edited October 4, 2021 by Fiskemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 4, 2021 Author Report Share Posted October 4, 2021 Jeg kan ikke si at jeg får større SØ på agnfisk, men jeg får definitivt flere. Hovedproblemet med agnfisk i makrellsesongen er at det går så himla mye agnfisk. Når man tauer opp 30-50 makrell på en økt går det fort 20-30 agnfisk også. Da blir fryseren tilsvarende fort tom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted October 6, 2021 Report Share Posted October 6, 2021 Hvis du hiver makrellen i fryseren blir den full igjen. Jeg har fått sjøørret på makrellstrimler også men agnfisk er nok bedre. Frosne sardiner fra den asiatiske butikken har fungert bra og er kanskje billigere og lett tilgjengelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted October 12, 2021 Report Share Posted October 12, 2021 Den 1.10.2021 at 11.07, erik skrev: I år har jeg slowtrollet mye med agnfisk (laue) etter SØ, fart rundt 1-1,4 knop. Det var virkelig en "höydare" frem til makrellen kom i våres, og skal utforskes mye mer fremover. Selv i Starwelden liker jeg slowtrolling godt, kontra å dorge raskere med bensinmotoren. Delvis fordi det er stille og fredelig med elmotoren, delvis av miljøhensyn, delvis av økonomiske årsaker men først og fremst fordi jeg opplever det som svært effektivt. Jeg skal utforske slowtrolling med agnfisk etter gjedde til våren, kontra å slowtrolle med gummi som jeg har drevet mest med etter gjedde frem til nå. Når vi dorger så sakt med agnfisk blir egentlig sideparavanen å anse som en dupp. På tide å legge ut noen hundre wobblere på Finn... Du har sikkert beskrevet dette før, men kanskje det kan gjentas; Hvordan rigger du for dette fisket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 13, 2021 Author Report Share Posted October 13, 2021 (edited) Jeg har ikke produsert noe om det fisket, det står på listen over ting en burde skrevet eller filmet noe om. Jeg gjorde et forsøk på dette senest i går, men pga vind ble det for mye sus. Jeg bruker stenger og sneller tilsvarende det vanlige trollingfisket, men snellene er fylt med braid (Biltemas for anledningen) og så ca 20 meter monofilament ytterst. Mono bruker jeg for at klypene til sideparavanene skal fungere skikkelig. Slepet blyes ned med 20-50g dorgesøkke eller blyparavan. Typisk 20g på den som går mot land og 40-50g på den som går lengst fra land. Da går den innerste på ca 2 meters dyp og den ytterste på ca 4 meter i 1,7 knop. Jeg har prøvd litt ymse agnskaller. Det meste fungerer, men ulike skaller fungerer bedre eller dårligere ved ulik fart. De med skje (feks Fladen) fungerer best i sakte fart, mens de som bare gir rotasjon kan fungere helt opp mot 2,5-3 knop. Det er viktig å da både velge skalle etter farten man skal holde, og så tilpasse avstanden fra blyet til skallen for optimal gange. Desto nærmere skallen man fester blyet, desto roligere gange på agnfisken. Gode svirvler er et absolutt must. Edited October 13, 2021 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted October 13, 2021 Report Share Posted October 13, 2021 Tnx! Agnskaller er satt på handlelista. Foreløpig er det nok for mye makrell i fjorden, men april er jo rett rundt hjørnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 14, 2021 Author Report Share Posted October 14, 2021 (edited) Et lite tips om agnskaller, som det tok meg personlig mye frustrasjon å finne ut av.... Felles for alle skaller jeg har brukt, er at sena går gjennom skallen, og så har du en treblekork i enden som festes i fisken. For at ikke agnfisken da skal dras til en C pga presset fra snøret (da snurrer den voldsomt) festes sikres i hullet i skallen med tannpirker eller en liten plastpinne. Det er et knot fra Helv****... i praksis å få perfekt legnde på senebiten mellom skalle og krok. Hvis man derimot dropper hele tannpirkeren og i steden trer på et par duppstoppere (krok-duppstoppere-agnskalle) så går det som en lek å justere så lengden på sena mellom skalle og krok blir perfekt. Edited October 14, 2021 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted October 14, 2021 Report Share Posted October 14, 2021 ja, duppstoppere av gummi er bedre enn tannpirker. Men bruk gjerne tre istedenfor to stoppere, for å redusere risikoen for at fikseringen gir etter (gjør det samme når jeg bruker boltrigger til karpe). Og ja, fiksering er avgjørende for å unngå at agnfisken bøyer seg. Hvis det skjer vil agnfisken rotere for raskt. Ut over det at den fisker mye dårligere vil sena tvinnes, slik at sena ender opp som en ball. Har opplevd dette noen ganger. Ved perfekt montering skal agnfisken rotere SAKTE. Bruk virvler for å unngå tvinn. At man får til monteringen av agnfisken er gjerne forskjellen på suksess og fiasko under dorging. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.