Gå til innhold
Fiskersiden

Testet: Biltemas isfiskestang


erik
 Share

Recommended Posts

Litt mer avanserte stenger til isfiske enn de tradisjonelle stikkene har blitt svært populære og så godt som alle de store leverandørene har minst ett alternativ. Her har vi hardtestet en av de aller rimeligste, Biltemas variant til 129,-

AVvXsEj19Hf4XloUrjzJOhBs_PVFZS_a2UuNplx2

Les mer på bloggen: https://teamcolibri.blogspot.com/2022/03/testet-biltemas-isfiskestang.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

Litt mer avanserte stenger til isfiske enn de tradisjonelle stikkene har blitt svært populære og så godt som alle de store leverandørene har minst ett alternativ. Her har vi hardtestet en av de aller rimeligste, Biltemas variant til 129,-

AVvXsEj19Hf4XloUrjzJOhBs_PVFZS_a2UuNplx2

Les mer på bloggen: https://teamcolibri.blogspot.com/2022/03/testet-biltemas-isfiskestang.html

God lesning, alltid artig å lese artikkelene dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenom tema, men jeg synes det er kjempegøy å se over biltemas fiskeutstyr. Mye er jalla, mens andre ting er fullt brukbart. For eksempel er jeg veldig glad i en ultralett stang jeg kjøpte der og jeg har fått en del fine abbor på Soft Bait art 40-523.

Som regel er ikke krokene og splittringene på slukene der av veldig høy kvalitet, men de kan byttes utB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke gitt at alt er ræl. En kopi av en kjent sluk kan sikkert fungere like bra som originalen. Og selv på originalsluker bytter jeg ofte ut splittringer og kroker. Men man bør jo teste gangen, og for eksempel hvor lett spinnerblader roterer, før man tar de i bruk. Uansett om man kjøper originalt eller kopi, det viktigste er å være kritisk, og vurdere soliditet og funksjonalitet. Generelt sett synes jeg å ane at mange billig-produkter ikke kan være laget av folk med særlig innsikt i fisking. Når det gjelder ismeitestenger er det viktig at stanga har ryggrad nok til den arten man er ute etter, slik at man kan kjøre fisken effektivt, men samtidig som den har myk nok tupp til å kunne kjøre fisken på kort sene uten at risikoen for senebrudd eller at krokholdet slites i stykker blir for stor. Svært få ismeitestenger jeg har testet imøtekommer begge disse kravene. Jeg tror jeg testet nesten et titalls forskjellige typer før jeg fant stenger jeg endelig var fornøyd med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, piscator skrev:

det er jo ikke gitt at alt er ræl. En kopi av en kjent sluk kan sikkert fungere like bra som originalen. Og selv på originalsluker bytter jeg ofte ut splittringer og kroker. Men man bør jo teste gangen, og for eksempel hvor lett spinnerblader roterer, før man tar de i bruk. Uansett om man kjøper originalt eller kopi, det viktigste er å være kritisk, og vurdere soliditet og funksjonalitet. Generelt sett synes jeg å ane at mange billig-produkter ikke kan være laget av folk med særlig innsikt i fisking. Når det gjelder ismeitestenger er det viktig at stanga har ryggrad nok til den arten man er ute etter, slik at man kan kjøre fisken effektivt, men samtidig som den har myk nok tupp til å kunne kjøre fisken på kort sene uten at risikoen for senebrudd eller at krokholdet slites i stykker blir for stor. Svært få ismeitestenger jeg har testet imøtekommer begge disse kravene. Jeg tror jeg testet nesten et titalls forskjellige typer før jeg fant stenger jeg endelig var fornøyd med...

Og hvilke var det? 

Biltema er godt representert i utstyrshaugen, det er primært sneller og kroker jeg aldri bruker derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker Ugly Stik sine 3 fots ismeitestenger, til abbor, ørret og røye. God ryggrad og myk tupp. Og solide, med gode ringer.  Litt for spinkle til målrettet gjeddefiske, men har tatt større gjedder på de som bonusfisk uten at det har bydd på særlig problemer under kjøring. Det går til nød! En god ismeitestang bør være ca en meter lang pluss/minus. De fleste stenger som er såpass lange er som regel for stive til abbor, ørret eller røyefiske. 

de nevnte stengene er ikke spesielt billige, de koster vel 350 kroner stanga eller noe sånt, men det er vel verdt å koste på litt ekstra for å få en stang som fungerer som man ønsker.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

Men man bør jo teste gangen, og for eksempel hvor lett spinnerblader roterer, før man tar de i bruk. 

Jeg har opplevd at spinnere fra Biltema ikke spinner i det hele tatt, mens andre går lett og fint i vannet. Så det er et godt tips du kommer med. 

Til sommeren har jeg lyst til å kjøpe en del Biltemautstyr og se hvor mye fisk man får på det kontra "dyrt" utstyr. For eksempel dregge med en ekte Møresilda på en side av båten, og billigutgaven på den andre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.