Gå til innhold
Fiskersiden

Øyungen i forandring


TT
 Share

Recommended Posts

Øyungen i Maridalen har jeg besøkt med jevne mellomrom i 25 år. I år kom første tur så seint som i går, da gutta insisterte på kanotur og jeg følte for en lavterskel variant. 
 

Ved demningen kom vi i snakk med en langdistansesvømmer som gikk i land akkurat da vi skulle sjøsette. Han fortalte om løypa han hadde svømt, og at da han hadde svømt på innsiden av den store øya, hadde han sett mye fisk. 
 

«Hæ? Har du svømt på innsiden av den store øya der?» 

Så lenge jeg har vanket på Øyungen har den største øya i sør vært forbundet til land med en solid flytetorv. En torv det gikk fast sti over, en sti som er markert på de fleste turkart. Men svømmeren sto fast på at han hadde svømt der, så det måtte vi ko tro på. 
 

Og ganske riktig, sundet var vidåpent og øya kunne for første gang på flere ti-år med rette kalle seg en øy.
 

Fra sør DAD03A30-46EE-40CD-BA7C-ADDC8E670663.thumb.jpeg.248054cc13b681cbd79fe107c07acee6.jpeg

Fra nord 

1E082C73-2883-4846-AA4E-CFF871AEA440.thumb.jpeg.b33d3dbc8208633a3d112522dc188fb6.jpeg

Strava mener fremdeles det går en sti der

2411CAF4-C04B-46D9-B092-D4FBBE7F95F8.thumb.png.3bbf466c1fa3643d5351dd625f47bd6a.png

Og svømmeren hadde rett, det krydde av små-abbor der. Store stimer kunne vi se fra kanoen. Og gutta fisker gjerne små-abbor, så vi stoppet der en stund. Men grensen for hvor mange abbor jeg gidder å rense, ble nådd ganske raskt … (CR er ikke så enkelt med hverken en 7-åring eller mark og dupp. Og jeg prøver å ha som prinsipp overfor barna at fisk som drepes skal spises….). 
 

486F17FE-425A-4A3F-9C4F-2A198F2B68DD.thumb.jpeg.e08ac9192d95efc92980b52a3727eb00.jpeg

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ølgylt skrev:

Vann eroderer så litt forandring er ikke rart, men det var jo mye som var forsvunnet. Når var sist noen så stien? 

Kudos for god oppdragelse. Jeg har riktignok lært mine å ta bilder og slippe ut igjen, men respekt for naturen kommer i flere former. 

Dette er ikke typisk erosjon, men en stor flytetorv som har løsnet. At flytetorv løsner og tar nye plasser er ikke uvanlig. Det spesielle på Øyungen er at denne «brua» Har ligget stabilt i flere ti-år. Torven var der i vinter da jeg kryssa over på ski.

Øya utenfor er for øvrig et yndet turmål med flere fine leirplasser, og sommerstid er det daglig noen som camperer ved Øyungen. Så muligheten for at noen har fått seg en ubehagelig overraskelse ved retur, er absolutt til stede. 
 

Vi kjører CR med bilde på små-ørret og til dels også makrell om bøtta blir for full, men for at minstemann skulle få abbor i går måtte vi over på mark og dupp, og da blir CR fort vanskelig. 
 

Jeg stekte små-abbor til kveldsmat i går, og da sa 7-åringen «nam, dette var godt - dette må vi ha igjen», så det var helt klart verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Øyungen havna i fiske-mediabildet igjen, noe mange sikkert har registrert, men "dronningen av Øyungen" ble altså tatt på stang her om dagen. https://www.ofa.no/sak/grov-orret-i-nordmarka/

8,9 kg i ett av Nordmarkas mest besøkte nærvann, må jo sies å være litt oppsiktsvekkende .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ølgylt skrev:

Det er nok den jeg mistet der for ca 15 år siden, ettersom jeg gjorde alt annet enn landingen riktig, og dermed lærte den hva den skulle unngå. 

Nå var den nok mett av dage og dement. 

Når den først bestemte seg får å begå harakiri, var det jo flaks at den valgte en som fisket med 0,22 Fireline. Et snøre du kan taue inn nesten alt som svømmer i norske farvann med. 

Selv har jeg fisket mest med 4’er stang og 0,15 mono-spiss de senere åra, og det er jeg redd kunne blitt i overkant interresant. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Plutselig hadde jeg en lørdag helt blottet for familiære forpliktelser. Planen var å jobbe samt kanskje rydde litt i kåken. Men når jeg hadde en hel lørdag «fri» og det var meldt sol og blå himmel, kunne jeg rett og slett ikke tilbringe hele dagen inne. I så fall ville jeg for all fremtid frasi meg retten l å klage over at jeg aldri får tid til tur. 
 

Det var imidlertid en åpenbar logistikkutfordring. Kona hadde tatt bilen. Det betydde at turvirksomhet måtte planlegges med kollektivtilbud (og jeg er Inge stor fan av å reise kollektivt …:P). I tillegg skulle jeg svi av noen timer, og ikke en hel dag. Følgende ble vurdert; Bogstad («stor» abbor og smågjedde), Øyungen (røye) og Malmøya (sjøørret). Til Malmøya var også sykkel et alternativ, men i og med at det ikke var så mange dagene siden jeg leste på nett at folk gikk på skøyter på Paddehavet, droppet jeg Malmøya av is-frykt. 
 

Valget ble Øyungen, mitt «nærvann». Dvs buss til Nydalen og Maridalsbussen til Skar. Der ifra på ski opp og inn på vannet. 
 

Kort oppsummert så var det 6 varmegrader, nesten vindstille og blå himmel. Jakke og votter kom aldri ut av sekken og lua hang for det meste på boret. 
 

Det hadde snødd tett i Oslo før helgen, og jeg fryktet det var mye snø på isen. Men med ski kommer man seg alltids frem uansett. Det lå rundt 40 cm med snø og isen var minst 50 cm. Heldigvis var det intet overvann. 
 

Et realistisk mål for slike turer tilsier at alt over null fisk er bra. I går innfridde dette. En røye og en abbor lot seg lure på den tiden jeg satt i sola. Begge ble spist til kvelds. 
AABBE821-0ED6-477A-8BFF-C83EEABCC6FE.thumb.jpeg.76c4e111458c9e61906774dee49e6dab.jpeg22377E89-F12E-405F-B2DD-3E0E456CCD4A.thumb.jpeg.ed35e3ad1b13a3a93afd44f989773b98.jpeg11AD2B13-4B61-492D-B483-3A6157573EB6.thumb.jpeg.becbe410d16cfe6764d96949492f1cdd.jpeg21B26A30-0785-44BD-8560-8303E663F7C4.thumb.jpeg.82705298e97550bd339ebd684ebf07a1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.