Gå til innhold
Fiskersiden

Farge på sene


mariusse
 Share

Recommended Posts

Om fisken ser og bryr seg om sene er en evig diskusjon med mange svar. Min gamle fiskekompis brukte alltid knallgul Stren til markfiske etter ørret, og fikk mer fisk enn meg^_^

Personlig tar jeg ikke sjansen på at farget sene ikke spiller noen rolle, og bruker derfor alltid klar sene, feks FC, ytterst mot agnet. Bruker man braid er det også andre grunner til at fortom er lurt. 
 

For øvrig enig med @erik hva gjelder hvor spørsmål postes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken ser senen, og merker bevegelsen av den med sidelinjesensorene. 

For fisken vil det se ut som tang, gress, stim av småfisk, etc.

Hvor spiller mye rolle i om fisken bryr seg.

I klart stille vann vil fisken mest sannsynlig være mer var, mens i strømfylt elv eller sjøen har det neppe noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge er fint å ha, men stort sett er falgevarget gjort av andre grunner enn hva fisken ser minst. Personlig bruker jeg rød på en snelle fordi jeg synest det ser fint ut på den snella, gult på en annen fordi den er lett å se i mørket og en med ulik farge hver tiende meter fordi da er det lett å se hvor langt over bunnen jeg er. Bruker uansett fortom av ett eller annet slag så da føler jeg det betyr lite hva farge som er på braiden.

Høres likevel interessant ut at knallgul funket bra på ørret da, om det var tilfeldigheter eller ei. Her har nok fiskeutstyrprodusentene noe de kunne ha prøvd å markedsføre. Gul til torsdager og grønn på fredager eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vikandreas7 skrev:

Høres likevel interessant ut at knallgul funket bra på ørret da, om det var tilfeldigheter eller ei. Her har nok fiskeutstyrprodusentene noe de kunne ha prøvd å markedsføre. Gul til torsdager og grønn på fredager eller noe sånn.

Knallgul har en klar fordel, og det er at den er lett å se. Ved finfiske med mark i elv i dårlig lys, kan det faktisk være et poeng. 
 

For øvrig er det vel rød-grønn eller blå-blå som er det sentrale fargevalget for mange den kommende uka … 

PS @Ølgylt Bergen teller ikke med i den siste kommentaren min. Der er det vel rene regnbuen … 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.