Gå til innhold
Fiskersiden

Vi lager skal lage miljøvennlige fiskesluker!!


 Share

Recommended Posts

Jeg er en del av en studentgruppe som jobber med et prosjekt om å utvikle hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre og forsterket av andre miljøvennlige produkter. Vi er interessert i å få synspunkter fra andre fiskere som dere for å vurdere om det er et marked for slike produkter i Norge.

 

Her er noen spørsmål vi gjerne vil ha deres tanker om:

Ville du være interessert i å bruke hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre i stedet for tradisjonelle kroker?

Hvilke fordeler ser du med slike sluker, og hva kan være eventuelle ulemper?

Hvor viktig er bærekraft og miljøhensyn for deg når du velger fiskeutstyr?

Hva ville du være villig til å betale for slike sluker sammenlignet med konvensjonelle kroker?

Er det andre aspekter eller funksjoner du ønsker å se i slike produkter?

Din tilbakemelding vil være til stor hjelp for oss i å utvikle et produkt som kan møte behovene til fiskere. Takk på forhånd for din deltagelse og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Jobur skrev:

Jeg er en del av en studentgruppe som jobber med et prosjekt om å utvikle hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre og forsterket av andre miljøvennlige produkter. Vi er interessert i å få synspunkter fra andre fiskere som dere for å vurdere om det er et marked for slike produkter i Norge.

 

Her er noen spørsmål vi gjerne vil ha deres tanker om:

Ville du være interessert i å bruke hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre i stedet for tradisjonelle kroker?

Hvilke fordeler ser du med slike sluker, og hva kan være eventuelle ulemper?

Hvor viktig er bærekraft og miljøhensyn for deg når du velger fiskeutstyr?

Hva ville du være villig til å betale for slike sluker sammenlignet med konvensjonelle kroker?

Er det andre aspekter eller funksjoner du ønsker å se i slike produkter?

Din tilbakemelding vil være til stor hjelp for oss i å utvikle et produkt som kan møte behovene til fiskere. Takk på forhånd for din deltagelse og hjelp!

Jeg antar dette er samme prosjektet som du skrev om for litt siden, men at det nå er snakk om "sluker" ikke kroker som sådan? 

Hjemmelagde wobblere i tre er jo "big bissniss" i enkelte miljøer, særlig knyttet til harlingfisket i Namsen og andre elver, og de riktige navnene oppnår fantasipriser. Så at det er et marked med høy betalingsvillighet for dette, er det liten tvil om. Men om denne hjemmeproduksjonen av wobblere er mer miljøvennlig enn mer maskinell produksjon, har jeg ingen forutsetning for å utale meg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TT skrev:

Jeg antar dette er samme prosjektet som du skrev om for litt siden, men at det nå er snakk om "sluker" ikke kroker som sådan? 

Hjemmelagde wobblere i tre er jo "big bissniss" i enkelte miljøer, særlig knyttet til harlingfisket i Namsen og andre elver, og de riktige navnene oppnår fantasipriser. Så at det er et marked med høy betalingsvillighet for dette, er det liten tvil om. Men om denne hjemmeproduksjonen av wobblere er mer miljøvennlig enn mer maskinell produksjon, har jeg ingen forutsetning for å utale meg om. 

Hei og takk for svar TT, måten vi skal gjøre wobblerene mermiljøvennlig er via å fjerne plastikken fra "skjegget" til wobblerene erstatte limet brukt i produksjon med en miljøvennlig limaktig substans som ikke vil forurense vannet og forgifte marint liv i nærheten. Angående kvalitet av krokene så skal vi bruke en seig type tre for å unngå at de knekker eller at ulike deler av kroken løsner.

Med vennlig hilsen, 

Herman Eikesdal/ En av guttene i gruppen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eksempel på en finsk produsent som lager "hjemmelagde" wobblere i litt større skala. https://www.rrvaappu.fi/epages/rrvaappu.sf/?ObjectPath=/Shops/2017112803/Categories&Locale=en_GB&Currency=NOK

Som du ser koster disse nesten 300 kr.stk. 

Det finnes wobblere helt uten leppe (det du kaller skjegg), og der hodeformen på wobbleren får den til å dykke. Men disse dykker ikke særlig dypt. Jeg ser det imidlertid som vanskelig å skulle lage wobblere uten en gjennomgående streng av metall og uten maling og lakk. 

Uansett; lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En wobbler lagd av bare tre er nok miljøvennlig, men like nyttig som en bil uten motor. Med andre ord, juletrepynt.

Men jeg skjønner at dette er et skoleprosjekt hvor man skal utfordre teorier, og hvem vet, kanskje det kommer noe nytenkning ut fra det.

Så til spørsmålene dine.

Det er litt plast og sånt på en vanlig wobbler, så noe miljøgevinst kan det være, men ikke nok til at jeg vil vektlegge bærekraft og miljøhensyn til grunn til å kjøpe en.

Som en kuriositet kunne jeg nok betalt en 200lapp for en slik wobbler.

Skulle jeg derimot fisket med den ville jeg vært svært skeptisk til krokringen. Det ville vel teoretisk være mulig å få den sterk nok med å flette bambus, men jeg måtte se det før jeg trodde på det.

Skal hele wobbleren være i tre vil det være ekstremt utfordrende å få den til å gå på riktig dyp med riktig gange, og skoleprosjekt vekker ikke tillit til utfresingen, men teoretisk mulig er det jo.

Jeg vil tro det er litt marked som juletrepynt og gaver, men hvis dere fjerner plast og lim og lar stålet være igjen øker nok markedet betraktelig.

Uansett et morsomt prosjekt, så lykke til og jeg vil gjerne høre hvordan det gikk etterpå.

ps. det jeg vil være spesielt interessert i å høre hvordan dere løste er:

      - krokring

      - hva dere herder kroken med

      - hvordan dere balanserer wobbleren

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jobur skrev:

Jeg er en del av en studentgruppe som jobber med et prosjekt om å utvikle hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre og forsterket av andre miljøvennlige produkter. Vi er interessert i å få synspunkter fra andre fiskere som dere for å vurdere om det er et marked for slike produkter i Norge.

 

Her er noen spørsmål vi gjerne vil ha deres tanker om:

Ville du være interessert i å bruke hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre i stedet for tradisjonelle kroker?

Hvilke fordeler ser du med slike sluker, og hva kan være eventuelle ulemper?

Hvor viktig er bærekraft og miljøhensyn for deg når du velger fiskeutstyr?

Hva ville du være villig til å betale for slike sluker sammenlignet med konvensjonelle kroker?

Er det andre aspekter eller funksjoner du ønsker å se i slike produkter?

Din tilbakemelding vil være til stor hjelp for oss i å utvikle et produkt som kan møte behovene til fiskere. Takk på forhånd for din deltagelse og hjelp!

Fiskesluker har ikke et stort miljø potensiale.

De kan brukes om igjen og forgifter ikke naturen dersom de ikke er laget av bly.

Vanligvis må en sluk ha vekt, det er kansje dens vigtigste spesifikasjon.

Men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg er enig med de foregående skribentene her; heller ikke sluk har noe stort forurensningspotensial, kanskje med unntak på steder som Saltstraumen, der dykkere har hentet opp betydelige mengder jern opp gjennom årene. Men for all del, som det skrives har wobblere av tre en lang historie, helt siden de ble funnet opp. Wobblere av plast var jo noe som dukket opp i etterkrigsårene. Man kan gjerne skifte ut plastskjea, kanskje helst med metall, men selv om man lager en mest mulig miljøvennlig wobbler er det viktig at det ikke går ut over soliditet og funksjonalitet. Og en gjennomgående stålstreng, slik at wobbleren ikke rives i filler når man får på en stor fisk virker nesten uunngåelig. 

Det har vært et visst fokus på blysøkker opp gjennom årene. Ja bly er veldig giftig, men primært i form av salter (oppløst i vann). Et blysøkke i seg selv vil neppe forurense særlig mye, og både når det gjelder egenskaper og pris har det vært vanskelig å utvikle gode erstatninger. Den største utfordringer når det gjelder bly handler om bruk av splitthagl i næringsrike vann, på samme måte som bruk av haglpatroner under jakt nær våtmarker. I slike områder vil fugl lett kunne spise disse haglene (fugl spiser grus med tanke på fordøyelse), og som en konsekvens av dette bli blyforgiftet. Dette er den viktigste grunnen til at blyhagl har blitt forbudt i patroner. Forgiftningspotensialet for øvrig, ute i terreng er trolig ignorerbart. Så for all del, erstatt gjerne bly med noe annet, særlig i splitthagl, men et søkke eller en pilk av bly representerer neppe det største problemet i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.