Gå til innhold
Fiskersiden

Krokingsprosent på opphengerfluge. Irritasjon.


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Eg har prøvd meg ein del med opphengerfluge etter fjellørret og sjøørret. Eg har fått mykje fisk på det, men irriterer meg mykje over dårleg krokingsprosent.  Som regel har eg brukt pattegris og muddler str 6-10 og enkeltkrok.  Eg har no lyst å prøve ut dobbeltkrok og str 12 i håp om bedre krokingsprosent. Er det nokon med erfaring med dobbeltkrok på opphengerfluga? Kva med str 12 vs 6…? Bruker glidetakkel. Tenker å prøve denne. 

Screenshot_20231126-001124.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet mange har gode erfaringer med opphengerflue, men rent personlig har jeg hatt dårlig uttelling på dette. Tror generelt at det lønner seg ikke å bruke for stor flue, både med tanke på kroking, og fordi en stor flue kanskje kan påvirke gangen til sluken? Jeg bruker også dobbbeltkrok i str 12, selv om jeg altså har hatt dårlig uttelling til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knyter også på en opphengerflue i ny og ne, både etter ørret og sjøørret, uten at det gir de helt store resultatene. Det virker som det først og fremst er småfisken som går etter flua. 

I tillegg fisker jeg en del med flue og dupp. Både med flue bak og foran duppen. Sistnevnte med 2-3 fluer som opphengere, gir jo tilsvarende oppsett som ved en opphenger foran sluken. Ved flue og dupp i begge varianter opplever jeg en del feilslag, dvs. fisk som ikke sitter. Enkelte sjøørretfiskere har begynt å fiske med små tubefluer og en liten treblekrok, og mener det gir færre bomslag. Foreløpig er utvalget av tubefluer til sjøørret ganske begrenset, men man kan jo binde selv. Jeg fant noen varianter på nett, som er kjøpt inn, men ikke testa ennå. De ser selvfølgelig ikke helt ut slik jeg vil ha dem ...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.