Gå til innhold
Fiskersiden

Previously on 24


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Dette har skjedd. Du tenker kanskje at Putin styrer borti ruskiland, men den som sitter med både atomknappen og kontaktene kjennes bare som Mister Igor. Mister Igor er en trivelig fyr som digger symfonisk metal og kan tenne bål i alle situasjoner, og har mer enn en fisk på samvittigheten. Desverre for verden kom Mister Igor i mannlig overgangsalder og begynte å få mage. Dette bekymret han såpass at han ikke fulgte med på hva Putin puslet med, og dermed fikk Putin kjørt igang litt krig og greier. Men det er ikke det som er bekymringsverdig. Mr Igors norske venner, som han hadde en grei avtale med, de sendte laks og havinformasjon, og Mr Igor sørget for at regjeringer ikke blandet seg inn, begynte å bli for grådige. Og dermed satt Mr Igor og tenkte, jammen de ødelegger jo for fisken, er virkelig verden så kjip? Da kan jeg likegodt trykke på knappen.

Heldigvis for oss alle er Mr Igor litt sindig, og bestemte seg for å gi det, og oss, en siste sjanse. Hvis Herr Vodkastør kunne få 24 kule arter i løpet av 2024 skulle han la være å trykke på knappen. Men desverre hadde Herr vodkastør funnet ut at kombinasjonen Vodka og kalde fingre reduserte evnen hans til å male livaktige smurfer, og hadde bestemt seg for å ta et år med kun å legge puslespill.

Verden var nær undergangen, og hvis det ikke hadde vært for hans finske venn, som i et saunabesøk nevnte at det kan jo hende det finnes andre fiskere som hører på symfonisk metall og drikker alkohol mens de ser på stangtupper. Mr Igor kjørte i gang subrutinene på google, som han tross alt eier, og hvem andre enn deres kjære undertegnede dukket opp i søket.

Når de fikk meg i kontakt og snakket russisk svarte jeg Davai, vodka Perkele, og det ga Mr Igor håp.

Så kort fortalt, for å redde verden fra atomundergangen må jeg få 24 kule arter i 2024 i løpet av 24 episoder. Det blir riktignok bare to turer i måneden, så det er mulig me må juksa litt.

Så vel, jeg har litt å fare med, men verdens undergang vil jeg ikke ha på mine hårete skuldre, så det var ikke annet enn å pakke øl og stenger og legge i vei.

Det begynte, tja , godt er vel å ta hardt i..

sypike6jan.jpg.7ac2836863affb585ddee7dc01039828.jpg

Selvom de har kule svømmemønstre og en overlevelsesevne på lik linje med kakerlakker så har FNs komite for hvilke fisker som er kule bestemt at sypiker er og blir ikke kule. Her måtte det tas hardere i, og jadda

brungylt6jan.jpg.82331967022f7832cfe1f04ded8f6456.jpg

Brungylten er leppefiskenes sorte får, enfant terrible, og periferifisk. Hvem kan ikke digge en rufsete slark som går i grenselandet? Jeg har ikke bekreftet med Mister Igor som tross alt er vant til større fisk, men jeg er rimelig trygg på at dette var en i boks.

Forholdene var forsåvidt fine

6jan.jpg.4e86d2a2b50766c809a72453cac29883.jpg

når man ser bort fra at selv en sibirkuldeekspert ville grøsset av hvor kaldt det var. Nå vet jeg jo at østlandet har tosifrede kuldegrader, men det er pinglegrader uten skikkelig luftfuktighet, og Mr Igor som har vært både her og der vet at hver enkelt grad langs kysten mot ekte hav teller som minst ti i isolerte strøk, men uansett jeg har vært ute en vinternatt før, og dette var ikke natt engang. Og så runnet det på svært så gjenkjennelig vis

1970211751_hgjel6jan.jpg.53aa7863e81f0b2d186b377fc6931aa1.jpg

Hågjel er kule. De er opportunister med et sleskt smil og underfundige blikk. Men FNs komite har bestemt at de er agntyver og bare det. Sannsynligvis er det fordi laksemafiaen ikke liker dem, ettersom de vokser ganske langsomt, så no go mr ølgylt.

Når det da like etterpå runnet på et velkjent og velkjært vis var dog ølgylten smil og lutter glede. Jeg trengte ikke se det grønne øyet komme mot meg for å vite hva det var, men det er pokkern så kult allikavel.

908540182_havmusfrste.jpg.8d640f89a8310412f15b2e399787e44c.jpg

Og alle, selv nobels fredskomite, er enige om at dette er norges kuleste fisk, og selv om det finnes noen gode utfordrere ute i verden så er det neimen ikke sikkert de overgår.

Og bare for å være på den sikre siden, så fikk jeg en til

havmus6jan.jpg.cc86cc8b92ec680d214611fca3ab41f1.jpg

På dette tidspunktet var fingrene så kalde at det å børste løv av fisk ikke var særlig aktuelt, og jeg regnet med at Mr Igor ville være fornøyd med to i første episode, så jeg sulte opp, sa "#¤#%&%&%¤## så kaldt det er, og dro hjem.

 

I tråd med tidligere tråder kan jeg jo for morro skyld telle fisk

Sypike 3

Brungylt 1

Hågjel 1

Havmus 2

Totalt 7

 

To be continued

havmus1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sjosprøyt skrev:

Spiste du den hågjelden eller? For i min bok så er det et mord hvis du dreper noe uten å spise det.

Så du spiser mygg du klasker, og tar med deg fuglene du treffer med bilen hjem og tilbereder dem?

Hågjelen er verken drept eller spist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Jon-Eirik Brobak skrev:

Mord?

For fisk som blir kakket i hodet, spiller det nok mindre rolle hva som skjer med den i etterkant. Men jeg kan være med på at hva som skjer med «liket» har betydning for det etiske regnskapet. 

Selv har jeg fått hele to hågjel i mitt lange fiskerliv. Den ene ble sluppet ut og den andre ble kakket for å kunne vise til barna (en ekte hai, lissom). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/8/2024 at 10:36 AM, Ølgylt said:

Så du spiser mygg du klasker, og tar med deg fuglene du treffer med bilen hjem og tilbereder dem?

Hågjelen er verken drept eller spist

Når det gjelder Hågjelden kan du ihvertfall klippe kroken hvis det ville skadet den å rive kroken ut, og den dør jo ikke av dybdesyke heller.

En ufattelig vakker skapning... . legg merke til hvordan den beveger seg når du slipper den ut igjen.

Hvis du dreper den så beveger den seg ikke lengre, og det er jo ikke serlig morsomt, spennende eller grasiøst.

Endret av sjosprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg trenger noen belæring i hvordan avkroke fisk.

Jeg er fullstendig enig i at det ikke er nødvendig å drepe fisk du ikke trenger, så her sparker du inn åpne dører. Er jo unektelig litt nysgjerrig på hvorfor du tværer på dette. At hågjelen døde eller led noen overlast er kun i ditt hode, og for min del hadde det vært greit om sprøytet ditt hadde holdt seg der.

Og ja, hai svømmer på ufattelig grasiøst vis, det er like digg å se hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/13/2024 at 12:25 PM, Ølgylt said:

Er jo unektelig litt nysgjerrig på hvorfor du tværer på dette.

Fordet jeg ser så mye av det generelt i verden, vi mennesker har jo et iboende instingt for å drepe. En temmelig fraværende respekt for naturens vidunderlige skapninger.

Vel her i fjorden vet jeg at det var enormt mye fisk av alle slag - spesielt laks, for 50 år siden, mange av de utilgjengelige gårdene rundt fjordene her var bygget på "lakse penger". Noen av laksetårnene står der fremdeles, som en råtnende grasiøs kuriositet fra fortiden.

En kar jeg kjenner har 20 teiner ute, han har fått 4 torsk nå i vinter.

Jeg har fått 1 liten taretorsk på 5 år... det er 4 år siden nå.

Jeg bare tenker at instinktet for "å ta vare på", som i gamle naturreligioner hvor man visste at hvis man tar for mye av naturens ufattelige underverker i dag så er det ikke noe igjen i morgen - burde få en større plass og respekt i våres daglige sinn.

Men jeg har da musefeller på loftet jeg også... og så har jeg tatt meg et glass hjemmelaget rødvin - ikke minst.

Endret av sjosprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG20231223155628.thumb.jpg.41f30be585c24ef416971f9ff88de0bd.jpg

Bergen kan være vakker i snø, men strengt tatt hører sånt fanden til, eller østlandet. Bare for å nevne det altså.

 

JackBauerGylt satt i hulen sin og paddet. Finnes det egentlig 24 kule arter i Norge? Hadde Mister Igor lagd en catch24? Hva er kult, og for hvem? Åkkesom burde verden reddes fra konsekvensene av laksebaronenes uendelige grådighet, og gitt tempoet de dreper fjorder i burde det skje fort. Så JBG hadde egentlig ikke annet valg enn å knyte ski på beina og be til floke. Eventuelt pakke litt fiskestæsj og se hva som skjer.

Været som var meldt kunne gi bittelitt håp, det var da en liten gul flekk på siden. Og riktig nok. Mens JBG tuslet i retning Bontelabo skinte solen i andre retninger, og når hovedpersonen ankom åstedet var det nesten fint, når man ser bort fra den stygge balja som sperret mesteparten av området og spylte ut rensemiddel av noe slag. Plystrende på Chekovs tema rigget jeg opp stenger og uti med den råtne makrellen, og så, ingenting. Ikke sypikenapp ikke krabbeflytting ikke hvittingnibbling, ikke seirykk, ingen verdens ting. Og verden som er så glad i å smøre tjukt på kom med dette.

IMG20240114140140.thumb.jpg.290dc1e00bb872e4876ea4bd1ee6883f.jpg

Oh yeah. Perfekte forhold for å redde verden.

JBG følte sterkt for å begynne på hjemtur, men det var da litt for ille å ikke få en eneste fisk, så det drøyde en kaffekopp, og så en til, og så runnet det faktisk.

IMG20240114153225.thumb.jpg.4c3cbdd94bc90ff6ac1efc8eaa539dc8.jpg

Det er en fisk, men å få lange til å bli kult krever retoriske evner over de Cicero hadde. Men SÅ! havnet JBG i et moralsk dilemma. Jeg har jo ikke lyst å spise lange, men jeg blir jo en morder om jeg ikke gjør det, henchmen teller ikke, de skyter uansett først, og langen hadde ingen skytevåpen gjemt på sin person. Hva i all videste verden skulle jeg gjøre?

Men vent nå litt.

Jeg kan jo bare ta løs kroken og slippe fisken uti igjen.

hm. 

JBG konkluderte med at det er nok en diskusjon som hører til et annet sted, og ettersom snøen nå var blitt sludd, og kom sidelengs konkluderte JBG med at han også hørte til et annet sted.

To be continued

 

Ps

Sypike 3

Brungylt 1

Hågjel 1

Havmus 2

Lange 1

Totalt 8

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye middag i den der, jeg får vanligvis brosmer og lange på rund kiloet. Største jeg får - og det er langt mellom dem, ligger på 2 til 3 kg.

Jeg liker godt brosme på smaken, den smaker skalldyr. Men den er seig i kjøttet og litt som viskelær, passer aller best til fiskekaker.

Foretrekker helt klart lange, smaker som torsk eller bedre. En slimete helvete å filitere da så.

Endret av sjosprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, sjosprøyt skrev:

Fordet jeg ser så mye av det generelt i verden, vi mennesker har jo et iboende instingt for å drepe. En temmelig fraværende respekt for naturens vidunderlige skapninger.

alle rovdyr har et innebygget instinkt for å drepe, for å skaffe seg mat, det gjelder også det altetende mennesket, uten at det i seg selv er noe galt. At det generelt har blitt slik at mennesker har drept all fisken de får er mer en kulturell enn en biologisk greie. I moderne tid har vi heldigvis klart å bringe nye perspektiver til torgs, og det er i dag mye sterkere bevissthet rundt det å ikke drepe mer fisk enn det man skal spise. I løpet av de femti-isj årene jeg her fisket har det skjedd utrolig mye bra. fang og slipp kulturen har ikke minst fått folk til å handtere fisk på en mye bedre måte. Liten vits å sette ut igjen fisk hvis den ikke vil klare seg. Økt økologisk bevissthet har også gjort det klart at det er viktigere å ta vare på de store individene, som også er de mest ettertraktede. Dette paradokset har jo ytterlig gjort det nødvendig å kunne handtere levende fisk på en forsvarlig måte. 

Når det er sagt, er det riktig at vi fortsatt har en vei å gå. Men hvis du ønsker å flagge denne kampen, som i seg selv er prisverdig, bør du i det minste sette deg inn i realitetene først. Å "angripe" Ølgylt, som gjennom mange år her på forumet har vist at han både har fornuftige holdninger og praksis på området, blir jo rett og slett et bomskudd. Som han selv skriver blir jo dette å sparke inn en åpen dør. Men for all del, jeg tror vi alle er enige om at vi ikke må slutte kampen for økt respekt for liv.

Og en ting til: selv om hovedregelen er ikke å drepe fisk man ikke skal spise, så fins det unntak. Man må ikke bli helt fundamentalistisk heller. I noen situasjoner er det riktig å tynne ut bestander, og mange fisker er ikke spesielt godt egnet som mat. Innimellom lar det seg ikke gjøre å sette ut igjen fisk fordi de er for skadet. Det er lov å bruke sunn fornuft.

Og til Ølgylt: håper ikke du opplever at tråden din blir "forurenset" av denne digresjonen. Som vanlig et bra initiativ fra din side, med mange artige perspektiver. Du er jo en av de få som holder denne siden i live.

mvh Piscator.

PS: og jammen klarte jeg ikke selv å karre meg ut til sesongdebut i helgen. Ble bare en steikerøye, men det var godt å komme igang igjen, og fisken smakte nydelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2024 at 8:44 AM, piscator said:

Økt økologisk bevissthet

La oss ta dette først, i de gamle naturreligionene visste man at hvis man tar for mye i dag - ja så er det ikke noe igjen i morgen.

Fiskeoppdrett produserer fisken sin selv, de tar tilsynelatende ikke noe fra naturen. Men konsekvensene er akkurat de samme, nitrit og skjelldyrødeleggende lakselus medisin fortrenger all annen fisk i fjorden.

On 1/15/2024 at 8:44 AM, piscator said:

Å "angripe" Ølgylt

Ølgylt slenger med leppa selv akkurat som jeg gjør det, han fårstår likesinnedene.

On 1/15/2024 at 8:44 AM, piscator said:

I noen situasjoner er det riktig å tynne ut bestander

Fortell meg hvilken naturlige bestander i norske fjorder som du syns bør tynnes ut til fordel for økosystemet ?

On 1/15/2024 at 8:44 AM, piscator said:

Ble bare en steikerøye, men det var godt å komme igang igjen, og fisken smakte nydelig.

Luksus, jeg fisker etter brosme og lyr for det er de eneste som klarer å overleve i fjorden her. Brosmen er seig som viskelær men jeg fisker for mat på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sjosprøyt skrev:

La oss ta dette først, i de gamle naturreligionene visste man at hvis man tar for mye i dag - ja så er det ikke noe igjen i morgen.

Fiskeoppdrett produserer fisken sin selv, de tar tilsynelatende ikke noe fra naturen. Men konsekvensene er akkurat de samme, nitrit og skjelldyrødeleggende lakselus medisin fortrenger all annen fisk i fjorden.

Fortell meg hvilken naturlige bestander i norske fjorder som du syns bør tynnes ut til fordel for økosystemet ?

Det at gamle "naturreligioner" og såkalte urfolk har så mye mer økologisk bevissthet enn dagens urbane mennesker er en sannhet med sterke modifikasjoner. Det fins en haug av eksempler på at tidligere tiders mennesker overbeskattet næringsgrunnlaget sitt. Man er rimelig sikker på  at dette er en viktig grunn til at mange storvokste pattedyr døde ut etter hvert som mennesket koloniserte stadig nye områder. At tidligere tiders mennesker ikke klarte å fiske tom havene handler delvis om befolkningsstørrelse, men mest om at de den gangen ikke hadde teknologi som gjorde dette mulig.

Fiskeoppdrett er en evig utfordring. Tanken er god, men for å produsere fiskekjøtt trenger fisken mat, og hvis vi henter denne fra havet fjerner vi jo mat den ville fisken i utgangspunktet trenger. I tillegg kommer utfordringene med sykdommer og avfall.

Det er vel få saltvannsbestander som trengs å tynnes ut, men det er nok av innsjøer og tjern med overbefolkede bestander av ørret, røye og abbor. Og selv i ganske sunne bestander er det bedre å ta ut litt småfisk og spare de store, som en bevisst strategi. For i utgangspunktet er jo fisken mer attraktiv jo større den er for oss sportsfiskere. Hvis vi ikke gjør noen systematiske grep risikerer vi derfor ubevisst å skjevbeskatte bestandene, og ta ut de mest verdifulle individene fra bestanden, og dermed over tid bidra til å skape tusenbrødrebestander. Dette har skjedd i veldig mange norske innsjøer og vann.

Dette er et klassisk resultat av "allmenningens tragedie". Det er mer enn nok ressurser for en liten beskatning. Men hvis det blir for stor totalbeskatning ødelegger alle for hverandre. Dette er jo grunnen til at mange holder sine god-vann hemmelig. De vet alt for godt at dersom vannet blir allment kjent blir det ødelagt på kort tid.

 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2024 at 10:20 AM, piscator said:

Det at gamle "naturreligioner" og såkalte urfolk har så mye mer økologisk bevissthet enn dagens urbane mennesker er en sannhet med sterke modifikasjoner. Det fins en haug av eksempler på at tidligere tiders mennesker overbeskattet næringsgrunnlaget sitt. Man er rimelig sikker på  at dette er en viktig grunn til at mange storvokste pattedyr døde ut etter hvert som mennesket koloniserte stadig nye områder. At tidligere tiders mennesker ikke klarte å fiske tom havene handler delvis om befolkningsstørrelse, men mest om at de den gangen ikke hadde teknologi som gjorde dette mulig.

Fiskeoppdrett er en evig utfordring. Tanken er god, men for å produsere fiskekjøtt trenger fisken mat, og hvis vi henter denne fra havet fjerner vi jo mat den ville fisken i utgangspunktet trenger. I tillegg kommer utfordringene med sykdommer og avfall.

Det er vel få saltvannsbestander som trengs å tynnes ut, men det er nok av innsjøer og tjern med overbefolkede bestander av ørret, røye og abbor. Og selv i ganske sunne bestander er det bedre å ta ut litt småfisk og spare de store, som en bevisst strategi. For i utgangspunktet er jo fisken mer attraktiv jo større den er for oss sportsfiskere. Hvis vi ikke gjør noen systematiske grep risikerer vi derfor ubevisst å skjevbeskatte bestandene, og ta ut de mest verdifulle individene fra bestanden, og dermed over tid bidra til å skape tusenbrødrebestander. Dette har skjedd i veldig mange norske innsjøer og vann.

Dette er et klassisk resultat av "allmenningens tragedie". Det er mer enn nok ressurser for en liten beskatning. Men hvis det blir for stor totalbeskatning ødelegger alle for hverandre. Dette er jo grunnen til at mange holder sine god-vann hemmelig. De vet alt for godt at dersom vannet blir allment kjent blir det ødelagt på kort tid.

 

Godt sagt, men tror du ikke det er motstridende til den Norske grunnloven at private eller annen av fiskeoppdrettere ødelegger den norske naturen og fauna for profitt, mens Ola Normanns muligheter til å fiske sin middag selv blir utradert?

Endret av sjosprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sjosprøyt skrev:

Godt sagt, men tror du ikke det er motstridende til den Norske grunnloven at private eller annen av fiskeoppdrettere ødelegger den norske naturen og fauna for profitt, mens Ola Normanns muligheter til å fiske sin middag selv blir utradert?

Jo, grunnloven kan absolutt leses slik, sånn jeg ser det. Vi har vel sett en økende tendens til at denne formuleringen i Grunnloven om at alle har krav på en ren luft og vann, og en fungerende natur, har blitt brukt til å gi miljøinteresser medhold i retten. Men det er et enormt etterslep her, og mange saker er ikke helt opplagte, fordi formuleringen i Grunnloven gir et ganske stort rom for skjønn.

Og rent konkret kan jeg ikke bli mer enig om at det er en skam at Ola Nordmanns mulighet til selv å kunne dra ut på havet eller i ferskvann, og fiske sin egen middag, har blitt stadig dårligere. Det kunne vi til og med gjøre i Oslofjorden i gamle dager. Nå er det kun makrell i sommerhalvåret, samt i kortere perioder sjøørret, havabbor og pelamide, tilbake. Men selv om vi burde ha denne muligheten betyr heller ikke det at vi fiskere er helt uten skyld i hvor dårlig det har blitt. I havet er det nok vanskelig å overbeskatte bestandene med sportsfiske, med mindre de er kraftig svekket av andre årsaker først. Men i ferskvann har vi sett tusenvis av eksempler på at grådighet og kortsiktig tenking fra "sportsfiskernes" side har ødelagt mange gode ørret og røyevann. Vi også må vise "magamål" og ikke fiske alt tomt så fort sjansen byr oss. Da ødelegger vi både for oss selv, og alle de som eventuelt kommer etter oss.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG20240130155058.thumb.jpg.b85e2cb0e4cfe9ef77e3996291b46d4e.jpg

 

Dette har hendt. 

Men egentlig har det ikke hendt så mye siden sist. Det var litt vinter og så ble det litt vått og så skal det bli litt våtere.

Men midt oppi været skulle det bli en pause, så Ølgylten satt på buss fra jobb en dag han slutter litt tidligere og myste mot solen. Blir det en mulighet for en pils på bryggekanten i solskinnet tro? Verdt å prøve.

Pakkingen bestod i å ta sekken som ikke var pakket ut fra siden sist, hive et par pils og noen reker oppi og rett tilbake på bussen. Og ikke helt som uventet kom det siste solgløttet i det jeg var ca hundre meter fra valgt bryggekant.

vel vel, pils og bryggekant og nesten vindstille er ikke verst det heller.

Plassen leverer bra med leppefisk på vårparten og sommerstid, men ikke om vinteren, men en slenger kanskje.

Det tok ikke så lang tid før noe fant reka, men ingen leppe nei.

IMG20240130155526.thumb.jpg.fad36ffcb9b2c88cce863b052493dd3e.jpg

Torsk har potensiale til å være kult, men en liten prikkepetter i en forurenset fjordarm, nja..Jeg lot hemmelig oppdrag være hemmelig og prøvde heller å få fiskeeselet til å virke, men æppen nekta plent på å godta bildene (noe med lokasjonssetting) så de fikk ikke vite om Mr Torsk. Det gjorde derimot en god del forbipasserende, og torskehisttorier har de fleste. Så lenge jeg har agn i vannet og boks i hånda kan jeg godt høre om torskefanter fra det vide og brede, men mest det nære, men kanskje jeg skulle tatt ut ørepluggene?

En stund nappet det også på veldig akkarlignende vis, men jeg hadde ikke noe som egnet seg til å få dem opp for å sjekke. Akkar er jo ikke fisk, men de er kule. 

De sedvanlige sypikene var også innom.

Kalde pils er veldig godt, men det varmer ikke akkurat i kroppen, så så lenge satt jeg ikke der

To be continued

 

Ps

Sypike 7

Brungylt 1

Hågjel 1

Havmus 2

Lange 1

Torsk 1

Totalt 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kalde pils er veldig godt, men det varmer ikke akkurat i kroppen, så så lenge satt jeg ikke der"

he he, nei kaffe er vel bedre på denne tiden av året, evt med en konjakk til hvis man ikke skal kjøre. 

Å holde varmen er kanskje den største utfordringen under vinterfiske. Man kan jo pakke seg inn med varmedress, superundertøy i ull, lue, og varme støvler, men fingrene er en en evig utfordring. Kan ikke fiske effektivt med hansker eller votter. Fingervanter der tuppene er fjernet er en løsning, men fingertuppene er jo like eksponert for kulden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

Å holde varmen er kanskje den største utfordringen under vinterfiske. Man kan jo pakke seg inn med varmedress, superundertøy i ull, lue, og varme støvler, men fingrene er en en evig utfordring. Kan ikke fiske effektivt med hansker eller votter. Fingervanter der tuppene er fjernet er en løsning, men fingertuppene er jo like eksponert for kulden uansett.

Jeg synes det vanskeligste er i de situasjonene der aktivitetsnivået varierer. Skal man holde seg passiv, er det jo i og for seg bare å pakke seg inn i alt man eier og har av klær. 

Jeg har en flytedress som jeg bruker litt om jeg er i jolla vår og høst. Problemet er at den er så varm at om jeg må gå noe særlig mer enn ti skritt, så er jeg døden nær av overoppheting ... 

Før øvrig lenge siden jeg har sett og ikke minst fått en ordentlig torsk, @Ølgylt. Nå skremmer ikke en torsk på 2,7 kg vannet av  en havfisker, men her i urbane strøk var det en kurant matfisk i gamle dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.