Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner trenger tips fra folk med erfaring på dorging/trolling med dyprigg etter kveite


Rana530
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestilt meg en dyprigg som jeg tenker å bruke mest til å dorge etter kveite (Cannon Uni-Troll 10 STX). Har lest mye om emnet rundt om på diverse fiskesider, men fortsatt er det en hel del jeg trenger tips til av folk som kan dette.

Kan en "vanlig" havfiskestang brukes til dorging av kveite på dyprigg? Har en helt ny Penn Regiment III Boat 20-30lbs stang, og en Penn Fathom II Lever Drag 2 Speed 25 snelle. Kan dette brukes til dorging etter kveite?

Er ute etter gode wobblere som kan brukes sammen med dyprigg. Jeg har aldri brukt wobbler til noe fiske, så må ha det litt inn med t-skje. Ser mange sier Rapala wobblere er bra til kveite. Men er det noen som har konkrete eksempler på wobblere som funker bra? Da tenker jeg ikke bare på merke, men også størrelse og modellnavn. Siden jeg tenker å bruke wobblerne på dyprigg så er det vel en fordel at de ikke er så dyptgående? Så man lettere kan beregne hvor dypt de går under loddet til dypriggen.

Ser også at noen sier klypene man får kjøpt for å feste snøret til dypriggwaieren kan være for svake ved f.eks dorging med agnfisk. Hvilke klyper er best til kveitefiske? Tenker også å prøve å dorge med hel agnfisk, i tillegg til wobbler. Noen anbefaler å feste det med strikk i stedet for klype når det fiskes med agnfisk. Har noen eksempel på hvilken type strikk som egner seg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.5.2024 at 1.57, Rana530 skrev:



1. Kan en "vanlig" havfiskestang brukes til dorging av kveite på dyprigg? Har en helt ny Penn Regiment III Boat 20-30lbs stang, og en Penn Fathom II Lever Drag 2 Speed 25 snelle. Kan dette brukes til dorging etter kveite?

2. Er ute etter gode wobblere som kan brukes sammen med dyprigg. Jeg har aldri brukt wobbler til noe fiske, så må ha det litt inn med t-skje. Ser mange sier Rapala wobblere er bra til kveite. Men er det noen som har konkrete eksempler på wobblere som funker bra? Da tenker jeg ikke bare på merke, men også størrelse og modellnavn. Siden jeg tenker å bruke wobblerne på dyprigg så er det vel en fordel at de ikke er så dyptgående? Så man lettere kan beregne hvor dypt de går under loddet til dypriggen.

3. Ser også at noen sier klypene man får kjøpt for å feste snøret til dypriggwaieren kan være for svake ved f.eks dorging med agnfisk. Hvilke klyper er best til kveitefiske? Tenker også å prøve å dorge med hel agnfisk, i tillegg til wobbler. Noen anbefaler å feste det med strikk i stedet for klype når det fiskes med agnfisk. Har noen eksempel på hvilken type strikk som egner seg til dette?

1. Ja og ja. :) Det er et bra sett for dette fisket.

2. Jeg har dorget lite med woblere, mest med agnfisk og jigg. Men jeg har et par mindre kveiter på en amerikansk wobler beregnet for å fiske etter super-gjedda musky. (Jeg husker dessverre ikke merket.) Du har rett i at du helst ikke vil ha en wobler som dykker for mye, men du fisker med wobleren veldig tett på riggloddet så det er uansett begrenset hvor mye wobleren rekker å dykke så dette er ikke veldig viktig. Du vil også ha en wobler med skikkelig grovt kroksett. Da blir det meste av nordiske varianter litt pinglete. Men Rapala Magnum har mange kveiter på samvittigheten og er verdt en kikk.

3. Jeg har elmotor og dorger gjerne sakte, rundt 1,5 knop, da fungerer det med klype (med jigg eller agnfisk). Men det fleste bruker bensinmotor og ligger rundt 2 knop, da løser klypa fort ut, særlig med agnfisk. Helt vanlig gummistrikk gjør jobben, gjerne litt tynn strikk (Jeg brukte noen i en boks med masse ulike farger fra Biltema før jeg kjøpte elmotor). 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

1. Ja og ja. :) Det er et bra sett for dette fisket.

2. Jeg har dorget lite med woblere, mest med agnfisk og jigg. Men jeg har et par mindre kveiter på en amerikansk wobler beregnet for å fiske etter super-gjedda musky. (Jeg husker dessverre ikke merket.) Du har rett i at du helst ikke vil ha en wobler som dykker for mye, men du fisker med wobleren veldig tett på riggloddet så det er uansett begrenset hvor mye wobleren rekker å dykke så dette er ikke veldig viktig. Du vil også ha en wobler med skikkelig grovt kroksett. Da blir det meste av nordiske varianter litt pinglete. Men Rapala Magnum har mange kveiter på samvittigheten og er verdt en kikk.

3. Jeg har elmotor og dorger gjerne sakte, rundt 1,5 knop, da fungerer det med klype (med jigg eller agnfisk). Men det fleste bruker bensinmotor og ligger rundt 2 knop, da løser klypa fort ut, særlig med agnfisk. Helt vanlig gummistrikk gjør jobben, gjerne litt tynn strikk (Jeg brukte noen i en boks med masse ulike farger fra Biltema før jeg kjøpte elmotor). 

Hei og takk for utfyllende svar. Da slipper jeg kanskje å kjøpe en egen dorgestang/snelle til kveitefiske. Det koster nok med alt annet utstyr man skal ha :D

 

Jeg ser at de som fisker med wobbler etter kveite anbefaler å bytte ut originalkrokene og splittringene med noe sterkere. Så det blir jeg nok absolutt å gjøre. Siden jeg skal dorge med dyprigg, kan jeg da egentlig fiske med flytende wobbler også? Har vært og søkt på store wobblere (18-20 cm), men virker som det er et veldig begrenset utvalg i norske nettbutikker på så store størrelser. Skal se om jeg finner noe i fysiske fiske/sportsbutikker.

 

Har aldri hatt egen dorgemotor på båten min, men holder på å montere en festebrakett nå. Motoren jeg har er en 2,3 hk Honda bensinmotor. Er det slik at man ikke vil klare å dorge så sakte som 1-1,5 knop med en bensinmotor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste der kan jeg driste meg til å svare på. Og det er så enkelt at det kommer an på båt og motor. Har du en relativt lett båt med en stor, kraftig motor, kan nok 1 knop bli vanskelig. Enkelte motorer kan kjøres i «trolling mode», som vel senker turtallet. Dessuten finnes det vel egne trollingpropeller, som også tillater lav fart. Drivanker vil også senke farten. Men har du en egen liten dorgemotor på en større båt, bør du kunne kjøre ganske sakte. Den hondamotoren din har jo rimelig liten propell. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, TT skrev:

Det siste der kan jeg driste meg til å svare på. Og det er så enkelt at det kommer an på båt og motor. Har du en relativt lett båt med en stor, kraftig motor, kan nok 1 knop bli vanskelig. Enkelte motorer kan kjøres i «trolling mode», som vel senker turtallet. Dessuten finnes det vel egne trollingpropeller, som også tillater lav fart. Drivanker vil også senke farten. Men har du en egen liten dorgemotor på en større båt, bør du kunne kjøre ganske sakte. Den hondamotoren din har jo rimelig liten propell. 

Med hovedmotoren min, en Mercury 40 hk så klarer jeg ikke å gå saktere enn ca. tre knop. Så håper jeg klarer en del saktere med dorgemotoren. Får bare prøve å se hvor fort/sakte det går. Har en helt åpen båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rana530 skrev:

Har aldri hatt egen dorgemotor på båten min, men holder på å montere en festebrakett nå. Motoren jeg har er en 2,3 hk Honda bensinmotor. Er det slik at man ikke vil klare å dorge så sakte som 1-1,5 knop med en bensinmotor?

Så små motorer pleier å være ensylindret, noe som sammen med enkel konstruksjon betyr støy og vibrasjoner. Med så liten hovedmotor som 40HK hadde jeg ikke brukt noen bensindrevet dorgemotor selv, da hadde jeg brukt drivanker i steden. Ett på hver side av båten. Men her får du bare prøve deg litt frem og finne ut av hva du trives godt med selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, erik skrev:

Så små motorer pleier å være ensylindret, noe som sammen med enkel konstruksjon betyr støy og vibrasjoner. Med så liten hovedmotor som 40HK hadde jeg ikke brukt noen bensindrevet dorgemotor selv, da hadde jeg brukt drivanker i steden. Ett på hver side av båten. Men her får du bare prøve deg litt frem og finne ut av hva du trives godt med selv også.

Mulig jeg må vurdere elmotor jeg også. Hvilken elmotor har du? Har du tips til elmotor som kan brukes i saltvann, og på en 17,5 fots båt? Og som ikke koster en formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En egen dorgemotor kan vel i prinsippet bety noe for sikkerheten også? For oss som stort sett holder oss i rom sjø der det «kryr» av andre båter, betyr dette lite. Dessuten bør jo moderne, godt vedlikeholdte påhengere, være rimelig driftssikre. Men skulle motoren likevel svikte, vil jo en ekstra motor kunne bringe deg i havn eller i det minste hindre deg i å drive på skjær til hjelpen kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2024 at 11:12 PM, Rana530 said:

Mulig jeg må vurdere elmotor jeg også. Hvilken elmotor har du? Har du tips til elmotor som kan brukes i saltvann, og på en 17,5 fots båt? Og som ikke koster en formue.

 

Jeg har ePropulsion Spirit 1.0 plus påhengsmotor og den er helt fantastisk til dorging. Klarer fint sakte dorging hele dagen lang.

 

Men hvis jeg skulle ha kjøpt til en båt som allerede har en annen påhengsmotor så hadde jeg uten tvil slått på stortromma med en GPS Trollingmotor. Da kan du styre med en liten fjernkontroll du har i lommen og båten korrigerer automatisk kursen sin, du kan også motoren at den skal holde båten i ro slik at du ikke flytter deg. Da korrigerer motoren automatisk for drifting som feks vind og vannstrømmer og holder deg på plass slik at du kan være der fisken er.

 

Det er ufattelig fint hvis du feks er på en god fiskeplass og vil kaste inn mot land. De fleste trollingmotorer av god kvalitet vil klare en 17 fots båt uten problemer, det skal veldig lite krefter til for å flytte en båt i lav hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gabriel skrev:

 

Jeg har ePropulsion Spirit 1.0 plus påhengsmotor og den er helt fantastisk til dorging. Klarer fint sakte dorging hele dagen lang.

 

Men hvis jeg skulle ha kjøpt til en båt som allerede har en annen påhengsmotor så hadde jeg uten tvil slått på stortromma med en GPS Trollingmotor. Da kan du styre med en liten fjernkontroll du har i lommen og båten korrigerer automatisk kursen sin, du kan også motoren at den skal holde båten i ro slik at du ikke flytter deg. Da korrigerer motoren automatisk for drifting som feks vind og vannstrømmer og holder deg på plass slik at du kan være der fisken er.

 

Det er ufattelig fint hvis du feks er på en god fiskeplass og vil kaste inn mot land. De fleste trollingmotorer av god kvalitet vil klare en 17 fots båt uten problemer, det skal veldig lite krefter til for å flytte en båt i lav hastighet.

Skal først prøve bensinmotoren jeg har. Men vurderer sterkt elmotor etter hvert, spesielt hvis bensinmotoren ikke klarer å kjøre så sakte som 1 knop. Men vet ikke om jeg vil bruke så mye penger på motor som det de som har fjernkontroll og flere andre funksjoner. Får ta en vurdering etter hvert som jeg får prøvd ut dorging meg dyprigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Rana530 said:

Skal først prøve bensinmotoren jeg har. Men vurderer sterkt elmotor etter hvert, spesielt hvis bensinmotoren ikke klarer å kjøre så sakte som 1 knop. Men vet ikke om jeg vil bruke så mye penger på motor som det de som har fjernkontroll og flere andre funksjoner. Får ta en vurdering etter hvert som jeg får prøvd ut dorging meg dyprigg.

Som jeg nevnte, hvis jeg skulle hatt en ren dorgemotor så hadde jeg ikke vert i tvil en gang. Med fjernkontrollen så kan du bare peke i en retning du vil og den tar deg i den retningen, eller til og med sette opp en GPS rute slik at båten automatisk går langs land rundt et helt vann eller en vik mens du bare står og kaster.

 

Det er ganske rått å kunne slippe å bekymre seg over feks vindretning, at man bare kan stå å kaste mens man beveger seg sakte langs kysten. Eller at man kan finne et sted man liker å holde seg helt i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg dorger etter kveite lar jeg agnet gå 2m over bunnen, ser hele tiden loddet på dypriggene på ekkoloddene å justerer de underveis, har Cannon el rigger.

Har aldri fått de helt store, oftest 1-1,5m.

Har fått 10kg's på dodger med flue bak så de tar tydligvis det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.5.2024 at 22.46, Antares 6 skrev:

Når jeg dorger etter kveite lar jeg agnet gå 2m over bunnen, ser hele tiden loddet på dypriggene på ekkoloddene å justerer de underveis, har Cannon el rigger.

Har aldri fått de helt store, oftest 1-1,5m.

Har fått 10kg's på dodger med flue bak så de tar tydligvis det meste :)

Dorger du da med hel agnfisk? Har du et bilde av krokene du bruker til dette?

 

Var ikke klar over at man kan klarer å se på ekkoloddet hvor det befinner seg. Har nettopp kjøpt dette ekkoloddet: Lowrance HOOK Reveal 9 med 50/200 HDI-svinger. Tror du det vil være mulig å se agnet med dette ekkoloddet/svingeren? Gjelder det bare med agnfisk, eller vil man eventuelt klare å se en jigg eller stor wobbler også? Jeg er mer enn fornøyd om jeg får en på 10 kg, så får vi heller jakte på større senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, erik skrev:

Bruk 50kHz med din ekkoloddgiver, så vil du se både dyprigglodd og agnfisk. Ser du ikke fisken/ jiggen/ wobleren så har du for langt slep bak dypriggloddet.

Men kan man selv velge hvilken frekvens man vil bruke? Eller velger den selv? Har akkurat montert den, og har båten på land enda. Så er ikke så veldig drevet på det enda. Har tidligere hatt et gammelt ekkolodd uten for mye innstillingsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så lenge du har angitt riktig ekkoloddgiver i installasjonsmenyen vil du ha disse valgene på 2D for frekvens:

200kHz (smal konevinkel på 12 grader, perfekt for dypt vann og der du ser etter bunnstruktur)

50kHz (vid konevinkel, perfekt der du vil se et større område under båten eller dersom du trenger dybde på veldig dypt vann)

High chirp (Bruker 160-240 kHz, litt større konevinkel enn 200kHz og bedre oppløsning for det du ser i vannsøylen men dårligere for å se detaljer på bunnen)

Low chirp (Bruker 40-60 kHz, litt større konevinkel enn 50kHz og bedre oppløsning for det du ser i vannsøylen men dårligere for å se detaljer på bunnen.)

 

I denne filmen bruker jeg samme ekkolodd og ekkoloddgiver som du har, og snakker litt om nettopp innstilling av 2D-ekkoloddet:

 

Hvis du vil ha mer detaljert gjennomgang av innstillinger så kan dette være verdt å lese: The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I. (teamcolibri.blogspot.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, erik skrev:

Ja, så lenge du har angitt riktig ekkoloddgiver i installasjonsmenyen vil du ha disse valgene på 2D for frekvens:

200kHz (smal konevinkel på 12 grader, perfekt for dypt vann og der du ser etter bunnstruktur)

50kHz (vid konevinkel, perfekt der du vil se et større område under båten eller dersom du trenger dybde på veldig dypt vann)

High chirp (Bruker 160-240 kHz, litt større konevinkel enn 200kHz og bedre oppløsning for det du ser i vannsøylen men dårligere for å se detaljer på bunnen)

Low chirp (Bruker 40-60 kHz, litt større konevinkel enn 50kHz og bedre oppløsning for det du ser i vannsøylen men dårligere for å se detaljer på bunnen.)

 

I denne filmen bruker jeg samme ekkolodd og ekkoloddgiver som du har, og snakker litt om nettopp innstilling av 2D-ekkoloddet:

 

Hvis du vil ha mer detaljert gjennomgang av innstillinger så kan dette være verdt å lese: The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I. (teamcolibri.blogspot.com)

Tusen takk for grundig forklaring. Jeg skal se videoen og lese meg litt mer opp om dette, så skjønner jeg det forhåpentligvis etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.5.2024 at 10.01, erik skrev:

Ja, så lenge du har angitt riktig ekkoloddgiver i installasjonsmenyen vil du ha disse valgene på 2D for frekvens:

200kHz (smal konevinkel på 12 grader, perfekt for dypt vann og der du ser etter bunnstruktur)

50kHz (vid konevinkel, perfekt der du vil se et større område under båten eller dersom du trenger dybde på veldig dypt vann)

High chirp (Bruker 160-240 kHz, litt større konevinkel enn 200kHz og bedre oppløsning for det du ser i vannsøylen men dårligere for å se detaljer på bunnen)

Low chirp (Bruker 40-60 kHz, litt større konevinkel enn 50kHz og bedre oppløsning for det du ser i vannsøylen men dårligere for å se detaljer på bunnen.)

 

I denne filmen bruker jeg samme ekkolodd og ekkoloddgiver som du har, og snakker litt om nettopp innstilling av 2D-ekkoloddet:

 

Hvis du vil ha mer detaljert gjennomgang av innstillinger så kan dette være verdt å lese: The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I. (teamcolibri.blogspot.com)

Vet du om man kan koble til svingeren til skjermen mens båten er på land? Mener jeg leste et sted at man ikke skulle gjøre det, men finner ikke helt ut hvor jeg har lest dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rana530 skrev:

Vet du om man kan koble til svingeren til skjermen mens båten er på land? Mener jeg leste et sted at man ikke skulle gjøre det, men finner ikke helt ut hvor jeg har lest dette.

Det går helt fint så lenge du stanser selve ekkoloddet. Med din enhet så trykker du kjapt på Power-knappen, da kommer det opp en meny hvor du kan stanse selve ekkoloddet mens resten av enheten fungerer som vanlig. Du ser den menyen i videoen jeg postet.

Langvarig "tørrkjøring" av ekkoloddgivere er aldri en god løsning. Derfor har alle ekkolodd en mulighet til å stanse signalet som normalt sendes til ekkoloddgiveren.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har nå bestilt meg denne EL-motoren, etter at bensinmotoren ikke lot seg starte: https://www.watski.no/Minn-Kota-Riptide-Endura-MAX-11G3K?artnr=136822

 

Dere som har EL-motorer, har dere hatt det på båt i saltvann? @erik @Gabriel Andre?

Motoren jeg har bestilt er beregnet for saltvann. Men lurer på om den kan/om det er anbefalt å ha den stående på båten når den ligger fortøyd på fjorden? Da tenker jeg kun på holdbarheten til motoren, er klar over at det kan være risiko for tyveri når den ligger i fortøyning. Litt tunvindt å ta den med hver gang man skal på sjøen, men samtidig så vil jeg at den skal vare lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min i saltvann ja. Båten min står på henger, men da jeg hadde båt permanent på vannet tok jeg av elmotoren og tok den med hjem. Riptide er saltvannsbestandig og skal tåle dette, men som alt annet har den godt av å skylles av med ferskvann om du har den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/31/2024 at 10:01 AM, erik said:

Ja, så lenge du har angitt riktig ekkoloddgiver i installasjonsmenyen vil du ha disse valgene på 2D for frekvens:

200kHz (smal konevinkel på 12 grader, perfekt for dypt vann og der du ser etter bunnstruktur)

50kHz (vid konevinkel, perfekt der du vil se et større område under båten eller dersom du trenger dybde på veldig dypt vann)

High chirp (Bruker 160-240 kHz, litt større konevinkel enn 200kHz og bedre oppløsning for det du ser i vannsøylen men dårligere for å se detaljer på bunnen)

Low chirp (Bruker 40-60 kHz, litt større konevinkel enn 50kHz og bedre oppløsning for det du ser i vannsøylen men dårligere for å se detaljer på bunnen.)

 

I denne filmen bruker jeg samme ekkolodd og ekkoloddgiver som du har, og snakker litt om nettopp innstilling av 2D-ekkoloddet:

 

Hvis du vil ha mer detaljert gjennomgang av innstillinger så kan dette være verdt å lese: The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I. (teamcolibri.blogspot.com)

Stilig!

Veldig bra og informativ video.

Men når jeg ser videoen så skulle jeg ønske at du forklarer mer hva du faktisk ser på skjermen, hva dem små måkene er og hva den fargeklatten er, hvis du skjønner.

Og hvordan ser du bunnen, er den steinete eller er det et tykt lag med mudder?

Jeg har ikke Lowrance men jeg trenger litt mer generell informasjon om hvordan du bruker og leser ekkoloddet, og du er antagelig den beste til å forklare det.

Kan godt være dette er dekket i andre tråder men jeg ser ikke noe problem ved å utdype også disse tingene når du først er inne på det.

Takker og bukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Bloggen har eksistert lenge, så mye har vært skrevet eller filmet opp gjennom årene. Dette med å tolke bunnkomposisjon skrev jeg en sak om i 2015:

https://teamcolibri.blogspot.com/2015/01/bruk-av-ekkolodd-for-se-bunntype.html?m=1

Ellers er det mye forklaring av hva du ser i den engelske artikkelen som handler om innstillinger. Der kan jeg gå litt mer i dybden på hver enkelt ting. Skulle jeg gjort det samme i en video hadde den blitt flere timer lang, og tatt svært lang tid å lage. 
 

Jeg sniker ofte inn litt om marin elektronikk både i videoer og artikler, siden det er mitt (litt sære) interessefelt innen alt det artige sportsfiske har å by på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, erik skrev:

Jeg bruker min i saltvann ja. Båten min står på henger, men da jeg hadde båt permanent på vannet tok jeg av elmotoren og tok den med hjem. Riptide er saltvannsbestandig og skal tåle dette, men som alt annet har den godt av å skylles av med ferskvann om du har den muligheten.

Ok, er kanskje lurt å ta den på land innimellom i alle fall for å skylle i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.