erik Posted August 5, 2024 Report Share Posted August 5, 2024 Live-ekkolodd, fremoverseende ekkolodd, Forward Seeing Sonar (FSS). Noen mener det ødelegger sportsfisket, andre mener det er sportsfiskets fremtid. Det alle er enige om er at det er dyrt, skikkelig dyrt. Men kanskje det endrer seg nå? Vi har skrevet og filmet en hel del om Lowrance sin nye serie budsjettmodeller, Eagle. Omtrent samtidig som vi mottok en Eagle for testing sprakk nyheten om Eagle Eye, 16.07.24 ble den presentert på ICAST-messen i USA: Les mer på bloggen: Nyhet: Lowrance Eagle Eye (teamcolibri.blogspot.com) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted August 5, 2024 Report Share Posted August 5, 2024 nok en gang takk for suveren brukerinformasjon! Prisen er alltid en viktig grunn til at mange av oss ikke "gidder" å holde oss oppdaterte med den aller nyeste teknologien, men så lenge som mulig klarer oss med de gamle og velprøvde greiene. Å forøke å utvikle kompromiss som det Lowrance tydeligvis prøver på her er nok markedsmessig smart, slik du er inne på Erik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 5, 2024 Author Report Share Posted August 5, 2024 (edited) Takk! Jeg har forsåvidt alltid oppdatert en av enhetene mine til siste generasjon, litt nerd er man jo... Men jeg har aldri kjørt "full remake" på alt ved generasjonsskifter. Dessverre har dyrtiden også rammet meg, så nå har jeg ikke lengre pengene til den praksisen. Da er det hyggelig at leverandørene lar en få låne utstyr. Uten forbehold også til og med, både Garmin og Lowrance har alltid lånt ut utstyr uten føringer på hva som skal skrives/ filmes eller hvordan etc. Det er jeg ganske imponert over, for det er ikke alltid at det jeg formidler er utelukkende positivt. (Som et eksempel er det to "stikk" i artikkelen her, ett til Garmin og ett til Lowrance.) Edited August 5, 2024 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted August 7, 2024 Report Share Posted August 7, 2024 Veldig intressant, jeg så litt på FSS tidligere med fant ut at det ble for dyrt med tanke på hvor mye (lite) jeg faktisk ville ha brukt det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 8, 2024 Report Share Posted August 8, 2024 22 timer siden, Gabriel skrev: Veldig intressant, jeg så litt på FSS tidligere med fant ut at det ble for dyrt med tanke på hvor mye (lite) jeg faktisk ville ha brukt det. Jeg har hatt en tidligere modell av Eagle (Hook Chirp), samt diverse mellomklassemodeller fra Lowrance (Ti, TI2 og FS). Konklusjonen min er at har du først prøvd berøringsskjerm vil man ikke tilbake til knapper. Så om du synes en ny FS blir for dyr, ville jeg heller sett etter en brukt mellomklassemodell enn en ny Eagle. Det ligger stadig slike på Finn. Noen er overpriset, andre ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted August 10, 2024 Report Share Posted August 10, 2024 On 8/8/2024 at 12:03 PM, TT said: Jeg har hatt en tidligere modell av Eagle (Hook Chirp), samt diverse mellomklassemodeller fra Lowrance (Ti, TI2 og FS). Konklusjonen min er at har du først prøvd berøringsskjerm vil man ikke tilbake til knapper. Så om du synes en ny FS blir for dyr, ville jeg heller sett etter en brukt mellomklassemodell enn en ny Eagle. Det ligger stadig slike på Finn. Noen er overpriset, andre ikke. Poenget er vel at jeg helst vil ha forward facing om jeg skal ha noe, og da har det jo tidligere vert snakk om helt andre prisklasser enn 10000 for Eagle Eye 9. Uansett er dette er veldig intressant produkt men samtidig så kommer vi nok til å se feks Garmin svare med noe tilsvarende på sikt. Dette kan bli intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 10, 2024 Author Report Share Posted August 10, 2024 Som jeg nevner i artikkelen tipper jeg vi ser en Garmin Striker med LVS12 om ikke så altfor lenge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted October 18, 2024 Report Share Posted October 18, 2024 On 8/10/2024 at 8:27 PM, erik said: Som jeg nevner i artikkelen tipper jeg vi ser en Garmin Striker med LVS12 om ikke så altfor lenge. Ja, jeg tror det er veldig mulig, men sannsynligvis vil de se på hva Lowrance leverer og forsøke å gi noe tilsvarende eller hakket bedre til omtrent samme pris innen neste sesong. Jeg er veldig intressert i å prøve Lowrance Eagle nå men jeg tror det kan være sunt å vente til Garmin kommer med sitt motsvar. Tenk om man kunne fått både side scan og FFS i samme enhet til en passelig pris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 18, 2024 Author Report Share Posted October 18, 2024 (edited) SideScan og FSS fra samme ekkoloddgiver har noen praktiske problemstillinger, både for utforming av ekkoloddgiveren og vinkling/ montering av den, jeg er tvilende til at det blir en god løsning. Men jeg har tatt feil før. Jeg har det fra ganske gode kilder at neste generasjon Striker vil ha en mulighet for FSS. Detaljene er dog ukjent. Lowrance har bekreftet at vi får låne en Eagle Eye for testing, men vi får den neppe utlevert før båtsesongen er avsluttet. Til helgen har jeg tenkt å avslutte testingen av den vanlige Eagle-varianten med en runde på dypt vann så lenge vinden holder seg unna. Så får vi finne på noe gøy med den vi har, for Lowrance ville at vi skulle lage et «stunt» i steden for å sende den tilbake. Lodde ut til en junior kanskje? Edited October 18, 2024 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts