Gå til innhold
Fiskersiden

Remy's Karpegutsing - Fangstrapport - Fisk


Remy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jaja, da var det 7 dager i Ulsrud vannet og aldri 7 dager i det vannet igjen. Tror OP har kakka eller tatt med seg alle karpene [ :) ]. I natt var det 14 stenger i sjøen, i går 12. Ingen ting. Fred fikk et run i dag, men med snøret igjennom 350 meter med liljer var det jo dømt til å gå ditt pepparn gror. Karpe utstyr selges billig i forbruker forumet snart!!!!

Neida, blir et par turer i september, men til tre andre vann og!! Ulsrud står ikke høyt i kurs hos meg i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ingar

Uff....tenk og kaste bort en uke på denne måten da![ :) ]

Ja, er det ikke forferdelig? Han kunne jo vært ute på byen for å spre sine gener(auda[V][ B) ] [8D]) samt støtte statskassa med menge avgiftskroner. Glad for at Bondevik & Co ikke forstår hvor avhengighetsskapende sportsfiske er, jeg.[8D][ :) ] Ellers ville vi vel fått forbud, sportsfiskemonopol eller skyhøye avgifter[8D] For ikke å glemme omregistreringsavgift på fiskestang/snelle.....[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen er vel bare siste spiker i kista for diskusjonen om hvilken art det kreves litt over middels innsats for å lure. Multe er nok enda mer frustrerende, men kan selvsagt gi bifangster for de som synes dette er morsomt. Remy gjorde det eneste riktige, han satset 110% på dette ene, og han feilet. Neste gang er han kanskje ikke like uheldig og får en flott fisk. Sånn er det bare. Noen liker det enkelt, og noen liker karpefiske ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy skal ha masse cred for innsatsen! Er vel ikke så mange (inkludert meg selv) som skjønner hvor vanskelig det er å lure karpene på Ulsrud. Karpefiske er kanskje mer enn noe annet marginalt, synd det ikke klaffa helt... Du får komme deg tilbake til fluefiske igjen nå Remy ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Denne diskusjonen er vel bare siste spiker i kista for diskusjonen om hvilken art det kreves litt over middels innsats for å lure. Multe er nok enda mer frustrerende, men kan selvsagt gi bifangster for de som synes dette er morsomt. Remy gjorde det eneste riktige, han satset 110% på dette ene, og han feilet. Neste gang er han kanskje ikke like uheldig og får en flott fisk. Sånn er det bare. Noen liker det enkelt, og noen liker karpefiske ;-)

God innsats. Og ikke fordi jeg ikke unner deg Remy, eller andre for den saks skyld, en stor karpe, for det gjør jeg, men det er kanskje litt nyttig at folk får se at karpefiske generelt sett er både vanskelig og tålmodighetskrevende.

Naturligvis KAN man ha flaks, og lykkes med en gang, med det hører til unntakene. Til sammenlikning kan jeg opplyse at jeg brukte fem år, ca 70 økter, og rundt 2500 timers effektivt fiske på å lande min første (og til nå eneste) karpe over 10kg, og det etter å ha satset hardt i mange av Skandinavias beste karpevann. Om dette forteller at jeg har hatt mye uflaks, eller er udyktig, det får bli opp til andre å vurdere, men det illustrerer ihvertfall litt om hvor krevende dette fisket i sin alminnelighet er. Det beste rådet jeg kan gi er at man ikke må gi opp, og for all del: man må tåle å mislykkes. Hvis ikke bør man finne på noe annet å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Denne diskusjonen er vel bare siste spiker i kista for diskusjonen om hvilken art det kreves litt over middels innsats for å lure.

Vel, er ikke helt overbevist om at karpe er det vanskeligste du kan fiske etter i Norge hvis du også tar med et par saltvannsarter;

* Havål på 15+ fra land.

* Svartskate, foreløpig landet nøyaktig null på sportsfiskeutstyr, og det er ikke fordi dyktige havfiskere ikke har forsøkt.

Imidlertid blir jo slikt svært så subjektivt, karpene vet man hvor er, men er vanskelige å få til å bite, å finne fisken er nok den største utfordringen for de to nevnte saltvannsartene. Men at det kreves både tid, flaks og dyktighet for å lykkes med alle tre eksempler er hevet over enhver tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Denne diskusjonen er vel bare siste spiker i kista for diskusjonen om hvilken art det kreves litt over middels innsats for å lure.

Vel, er ikke helt overbevist om at karpe er det vanskeligste du kan fiske etter i Norge hvis du også tar med et par saltvannsarter;

* Havål på 15+ fra land.

* Svartskate, foreløpig landet nøyaktig null på sportsfiskeutstyr, og det er ikke fordi dyktige havfiskere ikke har forsøkt.

Imidlertid blir jo slikt svært så subjektivt, karpene vet man hvor er, men er vanskelige å få til å bite, å finne fisken er nok den største utfordringen for de to nevnte saltvannsartene. Men at det kreves både tid, flaks og dyktighet for å lykkes med alle tre eksempler er hevet over enhver tvil.

Naturligvis er ikke karpe den eneste arten man må regne med litt over gjennomsnittlig innsats for å lykkes på, men som du er inne på er utfordringen av litt ulik art for de forskjellige artene. Mange saltvannsarter er relativt enkle å få til å bite, men å få et eksemplar av en fåtallig art i det enorme havet blir jo som å lete etter den berømmelige nåla i høystakken. Vi ser jo at til og med på karpe, som stort sett fiskes i små vannvolum, så må man fiske rimelig presist, og plassere agnene der fiskene er. Det er ikke alltid man klarer å fore karpene til seg (innen rimelig tid)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå ikke si at karpe er vanskelig på den måten at man trenger stort sett bare presentere agnet riktig og forsvarlig, så er detr bare å vente og vente. Mange mange mange andre fisk jeg ville påstått som vanskelig, da jakten er vanskelig.... men at det er lett å få en på land er vel helt opp til karpa om den gidder eller ikke fant jeg ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Vil nå ikke si at karpe er vanskelig på den måten at man trenger stort sett bare presentere agnet riktig og forsvarlig, så er detr bare å vente og vente. Mange mange mange andre fisk jeg ville påstått som vanskelig, da jakten er vanskelig.... men at det er lett å få en på land er vel helt opp til karpa om den gidder eller ikke fant jeg ut!

Hvordan vet man om man har presentert agnet riktig og forsvarlig hvis man ikke har hatt napp da. Eller fisker man alltid riktig men det er ikke alltid Karpa gidder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.