Gå til innhold
Fiskersiden

Remy's Karpegutsing - Fangstrapport - Fisk


Remy
 Share

Recommended Posts

Syns det virker ganske drøyt dette Remy. Du sier altså at du har fisket helt perfekt, men dessverre for deg så gadd ikke Karpene å bite? Altid morsomt med folk som sier dem fisker riktig, enda morsommere blir det når de ikke får fisk?[ :D ]

Edit: Så hva slags rigger, for, agn, kroker osv man bruker er ikke viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sikkert lak, helt sikkert... sitt og kompliser det du, please do, hvis du for din egen del får mer ut av fisket av den grunn... Gidder rett og slett ikke å legge meg opp i en tåplig diskusjon. Enten så biter fisken, eller så biter den ikke, slik er det med all fisk...

Jeg har fisket så perfekt som jeg er kapabel til, og om jeg tror jeg fisker feil så hva **** fisker jeg for??? FOr en ****** dum kommentar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter ikke å kompliserer eller prøver å lage noen diskusjon her Remy, jeg tror heller ikke at Karpefisket og Karpefisketeori er blitt det det er blitt fordi noen ønsket å komplisere noe heller, heller fordi noen ønsket å utvikle noe! Man så at disse fiskene og annen fisk også for den saks skyld trengte andre metoder, agn osv også tilpasset man seg deretter. Blir jo litt barneTV å si dumme fisken ville ikke bite selvom jeg gjorde alt riktig. Men det er kanskje enklere det enn å spise store Kameler![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Enten så biter fisken, eller så biter den ikke, slik er det med all fisk... Jeg har fisket så perfekt som jeg er kapabel til, og om jeg tror jeg fisker feil så hva **** fisker jeg for???

Det kan jo være interessant å finne ut HVORFOR fisken biter, eller eventuelt IKKE biter? Dette gjelder jo uansett type fisking. Enig at karpefiske ofte blir gjort mer "vitenskaplig" enn det er grunn til, men generelt er det liten tvil om at karpe er blant de mer vriene artene å lure. At du fisker så perfekt som du er kapabel til behøver ikke spille noen rolle. Om man ikke lykkes kan skyldes mange ting; uflaks, fisken er uinteressert i å spise, eller fiskeren har rett og slett ikke de ferdigheter og den erfaring som skal til..

Og at karpe er blant de mest vriene artene, der det krever litt over gjennomsnittlig innsats, kunnskap og ferdighet for å lykkes, er da ikke noe vi her på forumet har funnet på. Dette er jo erfaringen til flere millioner sportsfiskere i løpet av de siste 50 årene. Og denne observasjonen/erfaringen er jo ganske interessant all den tid karpefiske er MYE enklere enn andre typer fiske på noen områder, for eksempel at det sjelden er snakk om å lete etter noen nål i en høystakk, da de fleste karpevann er relativt små. Vi VET vi har fiskene praktisk talt rett foran oss hele tiden. På tross av dette er den ofte omtrent kul umulig å få til å bite... Det er med andre ord en helt annen type utfordring, enn feks (dyp)havsfiske, der det å treffe på fisken er den store utfordringen. Å få fisken til å bite er som regel relativt enkelt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Piscator, uten at jeg er noen ekspert på hverken karpefiske eller fiske generellt. Tror ikkke det er noen vits i å komme med noen flere superlure innlegg her for Remy har bestemt seg og ønsker ingen diskusjon. Også enig i deg at det ikke er noe vits i å gjøre ting mer komplisert enn det det er, men noen ganger må det til! KISS er en god rettesnor. Tror heller ikke det er noen tilfeldighet at feks OP får så mye Karper som han gjør heller i forhold til oss andre. For det første så har han en del flere døgn enn de fleste av oss og jeg tror ikke det stopper der. Interesse for fisken, kreativitet og evne til å kanskje sette seg litt i fiskens sted og innimellom stille seg spørsmålene Hvorfor, Hvordan, Hva osv er nok noe av det som gjør at en del får mer fisk enn andre. Dette avspeiler seg jo også i feks konkurranser hvor de stadig er de samme som går igjen være seg meitekonkurranser, isfiskekonkurranser, storfiskkonkurranser, slukkonkurranser osv osv. Og ja Remy jeg kommer selvfølgelig til å fortsette å prøve å tenke for å gjøre mitt fiske så interessant som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

Tror heller ikke det er noen tilfeldighet at feks OP får så mye Karper som han gjør heller i forhold til oss andre. For det første så har han en del flere døgn enn de fleste av oss og jeg tror ikke det stopper der. Interesse for fisken, kreativitet og evne til å kanskje sette seg litt i fiskens sted og innimellom stille seg spørsmålene Hvorfor, Hvordan, Hva osv er nok noe av det som gjør at en del får mer fisk enn andre. Dette avspeiler seg jo også i feks konkurranser hvor de stadig er de samme som går igjen være seg meitekonkurranser, isfiskekonkurranser, storfiskkonkurranser, slukkonkurranser osv osv. Og ja Remy jeg kommer selvfølgelig til å fortsette å prøve å tenke for å gjøre mitt fiske så interessant som mulig!

Helt enig, å få EN stor fisk kan alle klare, med litt flaks. Å gjenta suksessen gang på gang skyldes (nesten) aldri flaks, men dyktighet. Selv om det er mye tilfeldigheter i fisking, vil dyktigheten over tid bety mer for om man skal lykkes eller ikke. Og naturligvis er det mye statistikk her, jo mer tid man har anledning til å bruke, og faktisk bruker, jo større sannsynlighet har man for å lykkes, gitt at ferdighetene er de samme. Samtidig er det ikke NOK å bare bruke tid, den må brukes på en god måte. Det er slett ikke tilfeldig at de samme personene, som OP, lykkes gang på gang.

Og det er ihvertfall ingen tvil om at jo mer man tenker, jo mer interessant blir fisket. En av mine favorittfraser er at det viktigste fiskeutstyret verken er stenger, sneller, armer eller bein, men ens eget hode. Å bare fiske på måfå, uten noen bevisste tanker rundt det man driver med, gjør jo hele greia ganske likegyldig og uinteressant, eller hva...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel med fiske at man først og fremst skal kose seg og ha det moro... Slik ser jeg på det ihvertfall. Hvis karpefiske er så "science" og at en må ha en "fiskeiq" på 150+ så er det ikke rart det er få som driver med dette.

Tror nå at det mest går på tålmodighet ++, Remy hadde nok rett utstyr osv for jobben... Fisken ville bare ikke bite. [ :D )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

Tror heller ikke det er noen tilfeldighet at feks OP får så mye Karper som han gjør heller i forhold til oss andre. For det første så har han en del flere døgn enn de fleste av oss og jeg tror ikke det stopper der. Interesse for fisken, kreativitet og evne til å kanskje sette seg litt i fiskens sted og innimellom stille seg spørsmålene Hvorfor, Hvordan...

Konsekvent foring är oxå ett svar här. Veta vad och hur mycket som gått i vattnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tommern

Nå er det vel med fiske at man først og fremst skal kose seg og ha det moro... Slik ser jeg på det ihvertfall. Hvis karpefiske er så "science" og at en må ha en "fiskeiq" på 150+ så er det ikke rart det er få som driver med dette.

Det ene utelukker da ikke det andre. Selv om man er uhyre ambisiøs, bevisst og seriøs på den ene siden, kan man da nyte naturen, opplevelsen og sosialt samvær med venner på den andre. Det er ingen motsetning her, og jeg vil påstå at gleden blir større når man har litt større bevissthet rundt det man driver med. Det er faktisk en stor misforståelse å tro at det å være ambisiøs og bevisst tenkende er det samme som at gleden forsvinner. Når ble konsentrasjon og kos komplementære begreper!? Det er også en stor misforståelse å tro at det å være bevisst er det samme som at man må ha høy 'fiskeIQ' som du kaller det.

Når det er sagt, vi må alle gjøre ting på den måten vi trives best med. Hvis man synes det som kreves for å lykkes i karpefiske gjør fisket FOR seriøst, skal man ikke begynne med det. Det er flere aspekter ved karpefiske jeg heller ikke har særlig sansen for, for eksempel langdistansefiske etter monsterkarper i store reservoarer i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo verdt å nevne at før den legendariske Richard Walker begynte å fiske karper i England så var det allment betraktet som "next to" umulig å få de på sportsfiskerutstyr. Walker benyttet agn som ingen før hadde benyttet som kokte poteter og mais fisket friline eller dupp. Som regel Stalking... Karpe var fortsatt gjennom hele 50-60 og 70 tallet betraktet som den ultimate og nesten umulige fisken. Det var ikke før Kevin Maddocks fant opp hårriggen at karpefisket tok av og ble noe alle kunne få til. Dette skjedde vel omtrent i 1980 viss jeg ikke tar feil. Bolt-rig og agnet på hår utviklet seg gjennom hele 80 og 90 tallet til der vi er i dag. Igjennom en rekke mer eller mindre nyttige rigger og metoder. Noen har etablert seg som sikre vinnere. Feks Line aligner prinsippet, eller D-rigger eller kritisk ballanserte agn. LIkevel må det nok sies at så lenge man har en rigg som man vet funker så er det presentasjon og foring og agnet som vil være det avgjørende. En opprettholdt foring over tid vil kunne trekke sommerkarpene inn på plassen. (En forrutsetning for å få dem). Watercraft kaller engelskmennene kunsten å finne de gode fiskeplassene. Dvs identifisere plassen hvor karpene spiser sin daglige dose naturlig mat eller passerer på matsøk. En foring på en slik plass er en sikker vinner dersom agnet kan utkonkurrere den naturlige maten.Det er mange som har gått i baret med å fiske på feil sted. Dvs et sted hvor karpene omtrent aldri passerer.En god indikasjon på om karpene har vært på plassen kan man få ved å fore med 20mm boilies uten annen foring rundt. Småfisken vil ikke klare å spise dem opp og du vil etter en natt kunne se om karpene har vært der eller ikke. Jeg har personlig lite tro på teorien om at karpene er sære og ikke vil ta agnet. Selv i Ulsrud er fiskepresset tross alt moderat. Jeg har mere tro på at det rett og slett omtrent ikke har vært karper inne på foringene. En annen og viktig greie er å fiske på bunn uten for dypt mudder. Min erfaring med mudderbunn er at karpene med sin roting på forplassen kan komme til å grave agnet så dypt ned i mudderet at de rett og slet ikke finner det.Derfor leter jeg alltid etter harde områder på bunnen hvor jeg vil ha foringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Syver, fiskepresset i norske vann er moderat, og derfor er det teknisk sett enkler å få norske karper til å bite sammenliknet med skye storkarper i utenlandske vann som er på land flere titalls ganger hver sesong. Men likefullt, som du selv er inne på, karpefiske er mer teknisk omstendelig enn de fleste typer fiske. Taklene er jevnt over mer kompliserte, og en ting er å binde de, en annen ting er å få de til å fungere som ment. Ikke bare for å få fisken til å bite, men også for å klare og kroke den når den først biter. I tillegg kommer alle taktiske vurderinger om hvor agnene skal plasseres, type og mengde for osv. Alt i alt er det liten tvil om at karpefiske krever mer bevissthet enn de fleste andre typer fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Denne diskusjonen er vel bare siste spiker i kista for diskusjonen om hvilken art det kreves litt over middels innsats for å lure. Multe er nok enda mer frustrerende, men kan selvsagt gi bifangster for de som synes dette er morsomt. Remy gjorde det eneste riktige, han satset 110% på dette ene, og han feilet. Neste gang er han kanskje ikke like uheldig og får en flott fisk. Sånn er det bare. Noen liker det enkelt, og noen liker karpefiske ;-)

God innsats. Og ikke fordi jeg ikke unner deg Remy, eller andre for den saks skyld, en stor karpe, for det gjør jeg, men det er kanskje litt nyttig at folk får se at karpefiske generelt sett er både vanskelig og tålmodighetskrevende.

Naturligvis KAN man ha flaks, og lykkes med en gang, med det hører til unntakene. Til sammenlikning kan jeg opplyse at jeg brukte fem år, ca 70 økter, og rundt 2500 timers effektivt fiske på å lande min første (og til nå eneste) karpe over 10kg, og det etter å ha satset hardt i mange av Skandinavias beste karpevann. Om dette forteller at jeg har hatt mye uflaks, eller er udyktig, det får bli opp til andre å vurdere, men det illustrerer ihvertfall litt om hvor krevende dette fisket i sin alminnelighet er. Det beste rådet jeg kan gi er at man ikke må gi opp, og for all del: man må tåle å mislykkes. Hvis ikke bør man finne på noe annet å gjøre!

??? 70 økter a 36 timer..? For å få en karpe på over 10 kg!!?!! Har du prøvd med psykolog..? [ :D ][ :D ][ :D ]

Jeg takker for disse opplysningene! Jeg skal iallefall IKKE bruke av min fritid til et prosjekt med så dårlige odds! Fiske skal være gøy og ikke en prøve på hvor tålmodig en kan være. Det er iallefall min mening [ :o )] ! Oj... nå dreit jeg vel på draget igjen... [:I]

Neida, jeg mener det ikke så bokstavelig... Godt vi er forskjellige, men er karpefiskere generelt litt skrudde..? [ :D ]

Jeg er faktisk litt imponert av at noen gidder å bruke så mye tid på en slik fisk! Jeg tror ikke jeg skal prøve meg på karpefisking, jeg har ikke tid til å bli så hekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

??? 70 økter a 36 timer..? For å få en karpe på over 10 kg!!?!! Har du prøvd med psykolog..? [ :D ][ :D ][ :D ]

Jeg takker for disse opplysningene! Jeg skal iallefall IKKE bruke av min fritid til et prosjekt med så dårlige odds! Fiske skal være gøy og ikke en prøve på hvor tålmodig en kan være. Det er iallefall min mening [ :o )] ! Oj... nå dreit jeg vel på draget igjen... [:I]

Neida, jeg mener det ikke så bokstavelig... Godt vi er forskjellige, men er karpefiskere generelt litt skrudde..? [ :D ]

Jeg er faktisk litt imponert av at noen gidder å bruke så mye tid på en slik fisk! Jeg tror ikke jeg skal prøve meg på karpefisking, jeg har ikke tid til å bli så hekta!

psykolog er til liten hjelp. Karpefiske er veldig vanedannende, ja nærmest uhelbredelig..! [ :o ]

Men selv om jeg brukte mye tid, så hadde jeg da mye moro på veien! Jeg fikk jo tross alt flere hundre karper i str 2-8kg. Og samtidig hadde vi mye godt sosialt samvær på bredden med mye intern humor. Noen økter var dog hardere enn andre, og den hardeste var kanskje når jeg satt mutters alene en hel uke i Sämsjøn sommeren 1991. Etter mange dager uten aktivitet kroket jeg en stor fisk midt på natta, bare for å oppleve at den kjørte seg inn i takrørskogen. Av med klærne og ut og vade, men enden på visa var at fisken slet seg. Der sto jeg 50 meter ute i en takrørskog midt på natta med vann oppunder armene. Det var vel ikke fritt for at motløsheten holdt på å ta overhånd akkurat da! Og turen endte med at jeg gørblankade. Men revansjen var desto søtere da jeg året etterpå fikk min 10-kiloskarpe. Har aldri vært så lettet og glad som fisker noen gang, verken før eller senere. Og har aldri følt at jeg har fått en mer fortjent fisk heller for den saks skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner hvordan du har det Piscator[ :D ] !

Jeg har aldri bedrevet slike stunt på fiske, men persen er 5 døgn i strekk på hjortejakt i Stordal! Jeg hadde 2 brød og 2 tuber kaviar i sekken og satt som sagt 5 døgn i ei jaktbu på 1x2m aleine høyt til fjells! Det var så inni hel vete bratt og tungt å komme opp dit så jeg sa til de andre att jeg kom til å sitte der til jeg hadde med kjøtt ned igjen... Og tålmodighet svarer seg det [ :D ], femte morran så fikk jeg en bukk. Jeg hadde kontakt med jaktkompisene pr. jaktradio og på kvelden så var det lokalsending på radioen som sendte noe religiøse greier og dette linket jaktkompisene til meg på jaktradioen... Med slike venner så trenger man ikke fiender...[ :D ]

Den følelsen med å lykkes etter en slik tålmodighetsprøve er virkelig god! Og jeg regner med at den er like god ved fiske som ved jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Engelsk karpefisker har vel uttalt at det er 3 ting som er Alfa Omega med karpefiske. Location, Location og Location.

På Ulsrud er det vel snakk om noen flekker som er på størrelse med A3 ark. Disse plassene er vel blitt funnet med vannkikkert.

Men vet du ikke hva du skal lete etter eller hvor, så sliter du i Ulsrud. Jeg har ikke fått karpe i Ulsrud sjøl, så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt ordtaket bedre sent enn aldri? Vel, sent kom den, bedre vet jeg ikke. Klokken dønntidlig i dag var det fisk på. Etter å ha halt i land noe som føltes som en tømmerstokk med ror, kunne fisken hoves etter å ha dratt opp en del liljer. Veldig glad, ja, har jo lagt MYE tid i det, men så viste det seg bare at jeg fisket helt feil vann [ :D ]... jaja, sånn kan det gå. Blemmen er ihvertfall sprukket! Her er noen bilder av fisken! Kaller man ikke DETTE gutsing, er det ingenting som er gutsing. Tror mitt første ord var: Denne fortjener jeg!!!

remykarpe1.jpg

remykarpe2.jpg

remykarpe3.jpg

remykarpe4.jpg

Btw, fisken tok en 16mm dd popup banan og en halv 14mm sensas crazy banana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.