erik

Members
  • Content Count

    4540
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    317

erik last won the day on October 22

erik had the most liked content!

Community Reputation

1643 Excellent

5 Followers

About erik

  • Rank
    Team Colibri
  • Birthday 01/02/1978

Contact Methods

  • Website URL
    http://teamcolibri.no
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Bærum, Norway

Recent Profile Visitors

11129 profile views
  1. Åpne den og sjekk at det alt er som det skal. Den skal være fylt med veske og selve elementet skal sitte fast slik du ser i PDF-linken jeg kom med lengre opp i tråden her.
  2. En råtipp fra min side er at når jeg fisker fra land, så er sikkert 80% av alle SØ jeg kroker, fisk jeg har sett før de tar. Typisk vak, hopp eller skyggen av fisken på grunna etc. Jeg fisker forsåvidt ikke på noen spesiell måte i de tilfellene, annet enn at jeg alltid forsøker å forutse hvilken retning fisken har, og så kaster over og foran den retningen, ikke "på" fisken, så jeg ikke skremmer den. Med nogenlunde grei sikt i vannet så ser en SØ sluken din på flere titalls meters avstand så lenge den er foran fisken.
  3. Jeg har vært i Danmark for å fiske SØ flere ganger, og som du sier går det mye i lett utstyr der. Men det henger nok sammen med at de ofte fisker over veldig grunt vann. De har strender som er nesten uendelig langgrunne utover, du vader 50+ meter før du har vann til lårene, og må fiske lett for å ikke sette deg fast. Samtidig jager disse ørretene mye reker og stingsild, det vil si små byttedyr, som igjen passer godt med den lette presentasjonen. Vi har slike biotoper i Norge også, for eksempel på Jæren, men forskjellene i biotop er nok hovedårsaken til forskjell i utstyr.
  4. Jeg har faktisk fisket mye etter laks (en stor forskjell kontra "fisket mye laks"). I en tid da man var yngre og dummere (eller mer tålmodig) frekventerte jeg elver både i Trøndelag og på Sørlandet i ukesvis hvert år. Det ble en hel del laks også, men desidert mest smålaks. Etterhvert skiftet jeg ut trøndere og sørlendinger med drammensere, og med det kom jeg også borti langt flere større laks. Men tilfeldighetene var aldri på min side på de litt større, de slapp med skrekken de gangene jeg kroket en av de. Jeg har nok et par tusen timer dorgende etter laks også, noe i Drammensfjorden me
  5. Det der er det ikke noen fasitsvar på. Her må man se an fra båt til båt, som du sier er det endel båter hvor det er plukk umulig å komme til, da får man se på alternativer. Ett slikt er å trekke kablene utenfor båten, og feste de under fenderlisten. Det høres kanskje teit ut, men jeg gjorde det på en Silver jeg hadde, og den eneste ulempen var egentlig at kablene er utsatt akkurat der det går "over" fenderlisten. Så de bør være et sted der det er minimal sjangs for at båten vil gnage mot brygge etc. Alternativt kan man legge rør langsmed gulvet inntil ripa, og dra kabler i de rørene, ba
  6. Nei, turen var bra den. Med såpass redusert kapasitet på fergen, og ingen ilandstigning i Kiel, var de mest "slitsomme" passasjerene borte eller så få at stemningen på båten var litt mer avslappet enn tidligere. Mindre folk over alt gjorde at det var lite eller ingen kø, alt måtte forhåndsbookes, noe som passet oss godt. De ansatte var også flinke med diverse regler og kontroll så smittevern var godt håndtert.
  7. Jeg tilbragte helgen på Kielfergen, og tenkte stort sett på at jeg skulle gjort det der i steden.
  8. Grattis! Bedre pers enn meg også, uten at det egentlig sier så mye da den er 6 kilo fra Drammenselva.
  9. Min Xi5 tok kvelden. Sannsynligvis vanninntrenging i motorhuset, som igjen førte til at alt nedi der stoppet opp. Det koster såpass mye å skifte den delen at jeg like gjerne kjøper ny motor. Dog Kudos til Mjøsservice for bra oppfølging, motoren min er ikke kjøpt via ham og utenfor alt av garantier og reklamasjonsrett men han kom med flere gode alternativer og jeg slapp i betale for «diagnosen» på min gamle.
  10. Dette er trist, MEN ikke nødvendigvis så trist som man skulle tro. Hvaler er stedvis «truffet» av store mengder ferskvann, det blir en slags brakkvansbiotop hvor saliniteten stadig endres (pga Glomma og tidevann/ vindretning). De typene tang og tare vi kjenner andre steder i fjorden trives ikke med det.
  11. Til sammenlikning har egen blogg 1.097.439 visninger per nå, og 565 kommentarer. Hvis vi anslår at halvparten av de 565 er svar fra oss i teamet, så er det 283 "frie" kommentarer som betyr 0,0003 kommentarer per sett/ lest. HA-posten din med 2 likes på 260 sett har et tilsvarende forholdstall på 0,008. Litt enkelt sagt er altså responsen her omtrent tretten ganger bedre enn på bloggen. Moral: Ikke start blogg.
  12. 010-10327-00 er artikkelnummeret til en ekkoloddgiver, nærmere bestemt denne: https://buy.garmin.com/en-AU/AU/p/836 Dett er så vidt jeg vet en Airmar P79 med Garmin logo på. 600W og 12 grader ved 200 kHz er i utgangspunktet et godt sted å starte for fiske på dypere vann. Men dette er en gjennomskytende ekkoloddgiver (dvs, den sitter på innsiden av båten og "skyter" signalet gjennom skroget), og de er ekstremt avhengige av optimal plassering/ montering. Hvis det er luft i glassfiberstøpen der giveren monteres, så blir resultatet elendig og man får uansett noe signaltap og -fordreining
  13. SOLGT! Etter litt omstrukturering av elektronikken i båten har jeg en Sonarhub til overs som jeg selger for 2000,- Ethernetkabel og strømkabel følger med. Mer info og skjermbilder her: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/10/til-salgs-lowrance-sonarhub.html SOLGT!
  14. Lagringen løser seg alltids, men kan bli kostbart om man vil ha båten nogenlunde lett tilgjengelig (og det vil man jo, det er derfor man har båt). Jeg har ved to anledninger endt opp med å leie plass i garasjeanlegg til båten (på henger). Sist kostet det meg 1000 per måned, og forrige gang omtrent det dobbelte (da bodde jeg i Oslo). Praktisk fungerte dette veldig bra, men det er merkbart når det løpende "båtregnskapet" har 1000-2000 i månedlig kostnad før man i det hele tatt har brukt båten. På den positive siden så er det veldig god rygge-trening i å ha båten i en fellesgarasje.