Gå til innhold
Fiskersiden

Tau til oppankring på dypt vann?


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

Takker for nyttig info.

Hvilke av ankrene her er av den typen du beskriver, og hvor mange kg mener du holder ? http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=338

Har lengden på kjettingen noe å si, eller er det kun tyngden ?

Hadde link til ei side her som omtalte hva man trengte, og hvordan man monterte dette, men den sida er tydeligvis død, kommer bare til start.no der nå ;)

Var det ikke snakk om om bruke en svivel et sted også, var det mellom dregg og kjetting ?.

Hva med blåse, hvor stor bør den være ? Ser at disse fort koster noen kr om man skal kjøpe en skikkelig en, kunne kanskje vært mulig å laga en av ei mindre plast-tønne eller lignende ?

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øverste er av typen jeg foretrekker, spesielt til bløt bunn. Dette roterer heller ikke så jeg bruker ikke svivel - svivel er for meg lite aktuelt til annet enn paraplydregg da den har en tendens til å rotere. Det meste av sjakler, skjøtestykker til kjetting osv vil du også finne på Biltema. Jeg har nå ordnet meg en stor blåse, men tidligere brukte jeg to kanner på 20 liter som jeg hektet sammen. Til oppkjøring har jeg et tau der jeg har spleiset fast en glatt jernring i den ene enden (eller du kan bruke en gørsvær sjakkel, men så store koster gjerne noen kroner - poenget er at de bør være så store så hele armen til ankeret går inni) og i den andre enden av tauet har jeg spleiset en løkke som er større enn ringen. Jeg tredde enden med løkken gjennom hanken på begge 20-literskannene, så tredde jeg ringen gjennom løkken for å feste de sammen. Ringen trer jeg innpå kjettingen før ankeret slippes ved å åpne en skjøt. Med sjakkel trenger du ikke åpne en skjøt. Lengden på kjettingen har lite å si - jeg kjøpte en kortlenket grov en på biltema. - Dvs jeg kjøpte vel 3-4 lengder av den slik at jeg kan skjøte eller fjerne alt ettersom hva jeg trenger. Har også både lett og tungt anker pga at det er aktuelt i bruk på flere båter.

Blåsa henger innpå tauet og liggger i vannet mens jeg fisker så er den ikke i veien i båten... Fordelen med 2 kanner kontra en stor blåse er at 2 kanner er enklere å stable bort i båten ved transport enn en stor rund blåse.

Ikke testet så mye vedrørende vekter på anker, men mener vi har holdt bra store båter både med 5 og 7,5-kilosutgaven (andre må gjerne korrigere om jeg er på tynn is her)

Ellers sjakler: http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=349

Ellers er et godt tips å krympe en krympeslange et stykke fra overgangen mellom tau og kjetting som også dekker knuten. og oppover tauet - det er her tauet har bunnkontakt og greit med ekstra beskyttelse - i tilleg gjør det at knuten glir enklere gjennom ring/sjakkel ved oppkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt et par mailer med prisforespørsel ang. line. For det er vel ingen her som sitter med "spesial-kontakter" til dette ?

Forstår jo at det blir et såpass volum og tyngde av både line, anker og blåser, at dette ikke er noe jeg kommer til å få plass til å lagre permanent i båten, men hvor mye vil f.eks 1000 m av en slik line veie, går det an å håndtere det i ei stor tønne uten å være vektløfter ?

Sitter forøvrig å leker med tanken på å lage en eller annen form for taukveiler, noen som har laga eller sett noe slikt i bruk før, som kunne funka til dette formålet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Det øverste er av typen jeg foretrekker, spesielt til bløt bunn.

Hei, hvordan funker dette ankeret på hard bunn vs paraplyanker?

Noen som har et godt tips for å bli kvitt ekstremt mye tvinn / engelskmenn i deler av tauet??? Tenker at det kan funke å henge et sylinderformet lodd / pilk på et par hekto i enden og "dorge" tvinnen ut. Eller? Tauet er flytetau 6 mm tykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Et problem jeg ser for meg ved oppkjøring av dreggen, når vet jeg at dreggen har kommet opp i blåsa ? Ikke akkurat mulig å se dette med x antall hundre, ja kanskje tusen meter tau ute....?

Usually a huge splash, then the buoy starts skating on the water.

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem jeg ser for meg ved oppkjøring av dreggen, når vet jeg at dreggen har kommet opp i blåsa ? Ikke akkurat mulig å se dette med x antall hundre, ja kanskje tusen meter tau ute....?

Er det fint vær og lite sjø ser man det ganske lett, som Haggis sier, men er det dårlig vær og endel sjø kan det være vanskelig. Da må man bare kjøre ekstra lenge, eventuelt stoppe og sjekke etter en stund. I slike forhold er den smart å være to i båten under dregging på dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem jeg ser for meg ved oppkjøring av dreggen, når vet jeg at dreggen har kommet opp i blåsa ? Ikke akkurat mulig å se dette med x antall hundre, ja kanskje tusen meter tau ute....?

Bruker du en 50cm eller større blåse så kan du kjøre litt sakte så kjenner du det napper til i båten når blåsa går under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å kikker etter blåse. Dreggen min + kjetting veier ca 23 kg, hvor stor blåse trenger jeg ?

Kan noen av disse fra biltema brukes ?

Ø

300 mm

400 mm

480 mm

580 mm

30-021_l.jpg

Ø mm

300 549,00 kr

400 699,00 kr

500 799,00 kr

600 899,00 kr

25-645_l.jpg

Volum Bæreevne kg

25 22

35 31

50 46

25-030_l.jpg

for fast fortøyning hadde jeg gått for den røde i midten, satt selv samme opp i sommer og virker veldig bra=) til dregg ville jeg egentlig ha brukt den nederste, det er veldig greit å ha et øye øverst som du kan gripe i hvis det skulle bli nødvendig. Men du må nesten se sitvasjonen litt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for fast fortøyning hadde jeg gått for den røde i midten, satt selv samme opp i sommer og virker veldig bra=) til dregg ville jeg egentlig ha brukt den nederste, det er veldig greit å ha et øye øverst som du kan gripe i hvis det skulle bli nødvendig. Men du må nesten se sitvasjonen litt an.

Hmm, lurer på om du kan ha misforstått, det var snakk om noe jeg kunne bruke til dypvanns-ankring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du skal satse på den største hvite blåsa. Selv bruker jeg en som er 80 eller 90 cm i diameter. Med denne bruker jeg sirka 900 meter med 5 knop og 500 meter tau.

92396_s.jpg

Tar plass i båten men gir mye motstand i vannet og bruker derfor atskillig mindre plass når jeg drar opp med normal fart (14-15 knop).

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lurer på om du kan ha misforstått, det var snakk om noe jeg kunne bruke til dypvanns-ankring.

ja du skal ha den til dreggen. Å som sagt, du burde se ann hva du får bruk for, hvis du mener at du får bruk for et øye for eventuelt universalt bruk fremover..men hvis du mener at det ikke er behov for det så er det nok billigere og gå for en blåse med enkelt øye. Men som spørmålet sa, ja biltema sine blåser holder mål=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du skal satse på den største hvite blåsa. Selv bruker jeg en som er 80 eller 90 cm i diameter. Med denne bruker jeg sirka 900 meter med 5 knop og 500 meter tau.

Tar plass i båten men gir mye motstand i vannet og bruker derfor atskillig mindre plass når jeg drar opp med normal fart (14-15 knop).

Ikke helt sikker på at jeg forstod deg her, hvor mye veier dregg og kjettingen din da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å kikker etter blåse. Dreggen min + kjetting veier ca 23 kg, hvor stor blåse trenger jeg ?

Kan noen av disse fra biltema brukes ?

Ø

300 mm

400 mm

480 mm

580 mm

30-021_l.jpg

Bruker selv denne på 580 mm, bare monter en diger sjakkel i blåsa. Funker som fy :wub: (5 knop :) full spiker..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endte opp med å bestille 1500 m 5 mm tau fra Norsk Fletteri, denne ankom rett før helgen, skulle ha det over i egnet dunke i dag, men da jeg åpnet esken som tauet lå stuet nedi, skjønte jeg at det kunne bli problemer. Det var ingen tau-ende å se, og det endte med at jeg måtte tømme esken helt å begynne å leite. Etter omsider å ha funnet en ende, tok det ikke lange tiden før problemet meldte seg, BACKLASH !!!

Holdt på i 3 timer med å forsøke å nøste opp i dette, men har maks greid noen få hundre meter. Er det virkelig slik at man ikke kan forvente at tauverk i slike lengder blir levert på annen måte enn stuet nedi en pappeske ?

Hadde gladelig betalt noen kr mere for en trommel eller lignende, nå har jeg et hellvette med å få dette fra hverandre, om jeg i det hele tatt greier det, var så forbanna etter 3 timers økten med dette at de kan være glad det var etter stengetid når jeg forøkte ringe leverandøren av dette. :);):D

Tenk om leverandører av fiske-sene skulle gjort det samme, 1500 m powerpro uten spole !!!!

Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre ? Sende hele "klysa" i retur til Bergen for å be dem fikse det hadde vel vært det rette :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å bestille 1500 m 5 mm tau fra Norsk Fletteri, denne ankom rett før helgen, skulle ha det over i egnet dunke i dag, men da jeg åpnet esken som tauet lå stuet nedi, skjønte jeg at det kunne bli problemer. Det var ingen tau-ende å se, og det endte med at jeg måtte tømme esken helt å begynne å leite. Etter omsider å ha funnet en ende, tok det ikke lange tiden før problemet meldte seg, BACKLASH !!!

Holdt på i 3 timer med å forsøke å nøste opp i dette, men har maks greid noen få hundre meter. Er det virkelig slik at man ikke kan forvente at tauverk i slike lengder blir levert på annen måte enn stuet nedi en pappeske ?

Hadde gladelig betalt noen kr mere for en trommel eller lignende, nå har jeg et hellvette med å få dette fra hverandre, om jeg i det hele tatt greier det, var så forbanna etter 3 timers økten med dette at de kan være glad det var etter stengetid når jeg forøkte ringe leverandøren av dette. :huh::angry::angry:

Tenk om leverandører av fiske-sene skulle gjort det samme, 1500 m powerpro uten spole !!!!

Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre ? Sende hele "klysa" i retur til Bergen for å be dem fikse det hadde vel vært det rette :angry:

retur med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da ringer jeg i morgen å ber dem løse dette.

Jeg er i utgangspunktet ikke alltid like tålmodig, men 3 timer med dette tullet synes jeg er nok. Var så forbanna etter å ha knotet med dette, at jeg ikke var å snakke til på flere timer, og hadde noen gjort det hadde jeg antageligvis gått av skaftet :)

Hva måtte du gi for tauet og porto??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.