Gå til innhold
Fiskersiden

GULP ENDELIG.


Bymanen
 Share

Recommended Posts

:D Dette er en brannfakkel.Hva er det som skjer mellom laksefiskerne. Først tar dem fra oss fiske på sensommeren med å ikke bruke søkke til mark. Så en hel masse diskusjoner om at den er levende. Og nå har vi endelig fått noe som virker og ikke spreller (levende). Da er den farlig for fisken, for at den kan fiske etter at den er røket og satt seg fast i bunn (som ikke er konkret bevist enda). Alt setter seg fast i bunn da det er røket av, det være seg flue, sluk, reke, altså; alt som har synk til help er farlig for fisken. Så finn noen andre å plage nå. Vi fisker som fluefiskerne nå med dødt agn. La oss få egne soner lik fluefiskerne. Så er ingen misunnelige.

MVH

Bymanen ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest gjørs

Jeg er enig, men jeg er ingen laksefisker. Man kunne eventuelt hatt annenhver dag med flue og annet. Jeg skjønner at flue tar plass, men å ekskludere andre fiskere har jeg lite til overs for. Mye av grunnen til at jeg ikke fisker laks, er alle begrensningene og reglene. Et billig fiskekort stopper ofte meg fra å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, men jeg er ingen laksefisker. Man kunne eventuelt hatt annenhver dag med flue og annet. Jeg skjønner at flue tar plass, men å ekskludere andre fiskere har jeg lite til overs for. Mye av grunnen til at jeg ikke fisker laks, er alle begrensningene og reglene. Et billig fiskekort stopper ofte meg fra å fiske.

Klarer heller ikke alle reglene og køfiskinga. Det burde være mulig å ha frie soner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men var litt usikker på sammenhengen mellom laksefiske og billige/dyre kort som gjør at gjørs avstår fra fiske. Et billig laksekort er noe annet enn et billig innlandsfiske kort :P

Spm var altså om gjørs prinsippielt ikke fisker noe sted det er organisert fiskekort, eller om det er laksefiske han avstår fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Hei KIS. Jeg velger å fiske der det er gratis fremfor å fiske dyrt. Jeg synes det er kjipt å bli ansett som en snylter fordi jeg ikke fisker laks. Poenget er at jeg ikke vil høste når det koster skjorta. Jeg betalte 50 for å fiske 3 døgn på hitra i går, ikke noe problem. Hadde det kostet 500 så hadde jeg fisket i sjøen i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei KIS. Jeg velger å fiske der det er gratis fremfor å fiske dyrt. Jeg synes det er kjipt å bli ansett som en snylter fordi jeg ikke fisker laks. Poenget er at jeg ikke vil høste når det koster skjorta. Jeg betalte 50 for å fiske 3 døgn på hitra i går, ikke noe problem. Hadde det kostet 500 så hadde jeg fisket i sjøen i stedet.

Da det er det oppklart, laksefiske er jo noe for seg selv det-både hva fisket og prisnivå angår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er riktig jeg at laksekortet er det som koster siden det er de som fisker som får noe igjen for pengene. Synes det er merkelig derimot at noen har rett til å nekte fiskere som er ute å fiske andre arter i laksesesong og utenom laksesesong???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er riktig jeg at laksekortet er det som koster siden det er de som fisker som får noe igjen for pengene. Synes det er merkelig derimot at noen har rett til å nekte fiskere som er ute å fiske andre arter i laksesesong og utenom laksesesong???

Hei Hei.

Det var GULP jeg tengte å se synspungtene til dere på, ikke fiskekort. Fiskekort har hvert diskutert i mange år. Det er GULP som er helt ny i norge. GULPEN traff nesten ikke vannflaten før det ble skriking i trøndelag.

( se første innlegget.)

MVH

Bymanen

(fisker med alt som er lovlig. Alt mulig mann.) :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp-markene er geniale, selv om jeg personlig ikke synes de fungerer så bra som ekte mark. Men det er utrolig praktisk å ikke måtte planlegge markfisket sitt - at man kan prøve litt markfiske innimellom uten å måtte ha plukket (eller gravd) på forhånd. Synes det er bra at det forskes på slikt, og da er jo ikke forbud bra. Men kan skjønne at folk er litt redde for at de kan fiske videre etter å ha blitt slitt av da de sitter bedre på kroken (neppe noen lakseyngel som klarer å bite de av lett (i hvert fall ikke duggmarktypen) - mens de renser en krok med ekte mark på sekunder).

dyrt og kjedelig mener du ??
Hehe, ikke alle som bare vil fiske "lette" arter :):P Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Æ begynne å spekuler om folk bynne å bli toillat ! Her kom det en invasjon med GULP-fiskere i Gaula

i 2005, tross at det er forbudt ! Fylkesmannen har bestemt at det kun er lovlig med naturlig mark, kombinert

med søkke, så da må man ta seg bryet verdt å kjøpe eller grave mark. Å begynne å finne opp nye ting

og bruke det i et lakseførende vassdrag er helt vilt synes jeg.

Det er nok kjeltringer i lakseelva om ikke de fleste skal overgå sin egen fantasi med nye kreasjoner

på markangelen. En regel er til for å holdes, noe mere avansert enn det er det ikke !!!! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som laksefiskerne vel har fått med seg har det i ettertid kommet frem at det var bekymring for GULPS effekt på smolt/parr som spiste den som var hovedårsaken til forbudet.

Leste noe her om dagen om at redusert vekst hos smolt som spiste GULP var regsitrert, men har ikke funnet noen skikkelige kilder på dette enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ begynne å spekuler om folk bynne å bli toillat ! Her kom det en invasjon med GULP-fiskere i Gaula

i 2005, tross at det er forbudt ! Fylkesmannen har bestemt at det kun er lovlig med naturlig mark, kombinert

med søkke, så da må man ta seg bryet verdt å kjøpe eller grave mark. Å begynne å finne opp nye ting

og bruke det i et lakseførende vassdrag er helt vilt synes jeg.

Det er nok kjeltringer i lakseelva om ikke de fleste skal overgå sin egen fantasi med nye kreasjoner

på markangelen. En regel er til for å holdes, noe mere avansert enn det er det ikke !!!! :lol:

Hva i allverden er det du mener. Det vil jo si det samme som at det skulle være forbudt å bruke nye og moderne materialer i fluer også. Det skulle tatt seg ut hvis det kom regler som sa at det kun er lov å fiske med gamle klassiske laksefluer.

Nyskaping er det som driver oss videre men selvfølgelig skal ikke det nye være skadelig for omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med at de ikke vil ha utstyr som kan forsette og fiske etter at snøret har røket kan jeg forstå.

Man skal tenke på fisken litt også.

Men! Du drar kanskje 30 mil for og fiske ei helg. Hytte+bensin/diesel+mat og god drikke. Du har kjøpt utstyr for ca 2k. Hmmmm. Så klarer du ikke og betale mer enn 50 spenn for et fiskekort?

Jaddaaaaa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.