Gå til innhold
Fiskersiden

GStrike's fiskerier


GStrike
 Share

Recommended Posts

Idag ble det en liten tur på Astrid og meg, sammen med Sunniva og Truls. Nok en gang var det Kræmerkaia som lokket. En genial kai, som til alt overmål har skånet oss fra overflod av familien Gadus! :lol:

Dagens tur ble kort, drøyt 3 timer i friluft idag.

Sunniva åpnet med to sandflyndrer i rask rekkefølge. Tror ikke disse ble fotografert eller veid...

Var ikke det helt store bittet idag. Vi hadde endel napp som ikke ville sitte, men etter en stund klarte jeg å lure på land en liten flyndre. Ved første øyekast og da jeg kjente det rue skinnet, var jeg sikker på at jeg endelig hadde klart å lure skrubba. Men da jeg sjekket den så jeg lett den ekle buen... :blink::lol:

Jaja, flyndrer er alltid velkomne, uansett art!

Bittet var som sagt ikke det helt store, men etter å ha boostet opp makrellagnet med en reke (hosthosttipsfraAstridhosthost), så var det noe som viste interesse. Strammet forsiktig opp stanga, og kjente fin tyngde i den andre enden. Og etter ristingen så skulle dette være flatfisk.

Det var det!

IMG_2394.jpg

840 gram og ny pers. :lol:

IMG_2396.jpg

Etter dette var det stopp på flatfisken, og agntyvene overtok. To små hyser til Truls og to små hyser og en liten torsk til meg.

Astrid hadde vanskeligheter med krokfestet idag, og blanket desverre. Men kjenner jeg henne rett så er det bare forbigående!

Fin tur i fint vær. Ble litt kaldt etter at sola gikk ned.

Og i morgen blir det nok ny tur, med skrubbe som mål!

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har dabbet litt av med rapportskrivingen min, så får ta et skippertak nå... :)

Dama har hele tiden gått å kalt meg nerd etter at vi ble sammen, og hun fant ut hvor hektet jeg er på fiske. Hun har slettes ikke forstått min fasinasjon for fisk som etter hennes utsagn, ser for jævlig ut og heller ikke kan spises.

Men jeg har nå fått henne med på flere og flere turer etterhvert. Og fredag for en drøy uke siden var en av disse turene. Heller dårlig bitt, men en torsk og ei hyse på oss hver ble det da. I tillegg fikk jeg en liten sandflyndre, og hun fikk si første ulke. Hun ble utrolig fasinert, men det lot seg ikke gjøre å få tatt et poseringsbilde.

To dager senere, var det faktisk hun som spurte meg om vi ikke skulle dra å fiske. Hun hadde bestemt seg for at hun skulle få si første flyndre. Og som sagt, så gjort!

Og denne gangen var det faktisk mulig å få tatt et poseringsbilde (etter litt overtalelser og kompromisser). ;)

Andersdal-210408043.jpg

Sandflyndre på rundt 300 gram.

Fangsten måtte selvsagt feires med litt nikotin...

Andersdal-210408049.jpg

Etter dette har hun snakket flere ganger om å dra å fiske, og hun påstår at hun er litt flau over at hun er blitt skikkelig fasinert!

En artsnerd er født! ;)

Mandag 21. april var det endelig tid for å teste ut en plass Truls og jeg lenge har pratet om å teste.

Skal være mulig å nå ned mot 100 meters dyp fra land.

Land og land, når vi til slutt kom oss ned den verste bakken jeg har opplevd i min fiskekarriere, så befant vi oss på den eneste flekken med land langs hele skråningen. Tror vi hadde ti meter på deling, til 4 stenger...

Det hele startet bra. Før jeg fikk strammet opp snøret, nappet det for første gang. Lett tilslag og en transportetappe til overflaten var igang. Skjønte tidlig at det var lusuer som var på vei opp, men ikke at den skulle være såpass stor.

Andersdal-210408074.jpg

405 gram, og skikkelig rund og god i buken.

Piggene stemmer...

Andersdal-210408075.jpg

...men hva gjør denne utveksten her?

Andersdal-210408078.jpg

Har plutselig fått noen deilige fantasier, men regner med at det er lusuer.

Fikk en liten torsk etter dette, før det gikk 4 lange timer før det igjen skjedde noe.

Snøret føk ut av snella i høy hastighet før jeg fikk strammet snøret og sirkelkroken fant feste i en fiskekjeft.

Deilig å ha på noe som ga en brukbar fight! Tippet på brosme eller torsk, og ganske riktig.

Andersdal-210408090.jpg

Greit med litt lange armer, når fisken ikke er større enn dette...

Andersdal-210408092.jpg

;)

6625 gram, grei nordnorsk småtorsk... ;)

Dette var vel det eneste som hendte. Noen få, små napp som ikke ville sitte, og desverre blanking for Truls.

28 stangtimer og kun 3 fisk, men plassen skal helt klart prøves igjen!!!

Tirsdag 22. april

Da vikarbyrået jeg jobber for ikke trengte mine tjenester idag, så bestemte jeg meg for å teste etter flyndrer og skater. Tross en del vind og sne i lufta.

Truls var ikke vanskelig å be og møtetidspunkt ble avtalt.

Hysene og småtorsken var som vanlig hjemme, men plutselig var den der: årets første sei. For liten til å fortjene å bli tatt bilde av, men stor nok til å brukes som agn.

Sirkelkrokene ble laddet med blodfersk seifilet, og håpet steg.

Og etter en liten stund var det noe som forsiktig dro litt sene av snella. Jeg fikk en anelse om hva det var, og lot fisken få god tid til å smake på agnet.

Stanga ble hevet, og etter en heller laber fight, kunne denne løftes opp til kaia.

Krmer-220408005.jpg

Krmer-220408006.jpg

Krmer-220408012.jpg

Ny pers med 730 gram, og et lite steg nærmere n.rek. på kloskate... ;)

Dagen var reddet og vel så det!

Fiskelykken var ikke helt med Truls i dag heller, men en sandflyndre, uansett størrelse, redder litt av æren!

Krmer-220408001.jpg

Blir mer gutsing etter kloen, men hvem får årets første over kiloen???

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.