Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite på 201 kilo fångad.


Alessandro
 Share

Recommended Posts

Hadde hu enda sagd av seg huet i stedet...

Jeg syns faktisk det er noe sexy med henne. Hadde jeg klart å sjekke henne , tar jeg med kamera under dyna også ;):):):):):) bare for å se om shaden greier å treffe kamskjellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres ut som en sjarmerende blanding av jantementalitet, fordommer, frykt for alle nye tanker og altoverskyggende, overlagt uvitenhet. Gjentar meg selv; WW-svenskene burde vært lokale helter på Røst og Værøy, og en stor inspirasjon for lokale til å drive sportsfisketurisme.

Jeg ser ikke argumentet ditt mot jantementalitet. Mange lokalfiskere ute på værøy fortviler når gode fiskeplasser som har vært holdt "hemmelig" plutselig er fisketomme. Steder de kunne hente ut det de trengte, værken mer eller mindre. Disse svenskene har jo flyttet på seg gang på gang og etterlatt "tomme" plasser igjen.

Hvordan du kan forsvare noen som bruker undervanns-kamera for å finne ut hva fisken omsider vil ta forstår ikke jeg. Blir det samme som om noen elg-jegere skulle radiomerket en elg, for så å tilby folk med penger en enkel måte å skyte elg på. Nei, vettu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke argumentet ditt mot jantementalitet. Mange lokalfiskere ute på værøy fortviler når gode fiskeplasser som har vært holdt "hemmelig" plutselig er fisketomme. Steder de kunne hente ut det de trengte, værken mer eller mindre. Disse svenskene har jo flyttet på seg gang på gang og etterlatt "tomme" plasser igjen.

Hvordan du kan forsvare noen som bruker undervanns-kamera for å finne ut hva fisken omsider vil ta forstår ikke jeg. Blir det samme som om noen elg-jegere skulle radiomerket en elg, for så å tilby folk med penger en enkel måte å skyte elg på. Nei, vettu...

Fins det noen dokumentasjon på at disse svenskene etterlater seg "svart hav"? I motsetninge til yrkesfiskerne setter de jo ut igjen store deler av den fisken de får. Denne påstanden faller på sin egen urimelighet.

Har det enda ikke siget inn? Man bruker jo ikke undervannskamera for å finne ut hva fisken omsider vil ta. Meningsløse myter blir ikke riktigere av at de gjentas. Og dessuten; man trenger da ikke noe kamera for å finne ut hva fisken vil ta; det merker man da fort nok....

Greit å kritisere, hvis det er noe som er kritikkverdig, men la oss bli spart for rene misforståelser og meningsløsheter som smaker av jantelov lang vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det blir umulig å gjennomføre. Fiskecamper skal finansieres. Det betyr at man trenger mange folk som er villige til å legge igjen mye penger. Den beste reklamen er fangstrapporter som nærmest lover storkveite. Kundene forventer etterhvert kveite. Får de en på 10 vil de ha en på 20. Når den er i båten vil de gjerne ha en på 50, og så en på 125. Dette vil alle. Derfor drar 500 mann opp 800 kveiter. Og fordi folk som har betalt mye for en ukes fiske driter i dem som kommer uka etter, er de ikke interessert i å etterleve regler og reguleringer. De kommer hele tiden til å sabotere dette - ved å rense fisk på havet så den ikke blir registrert, eller andre måter å omgå foreløpig teoretiske begrensninger. Hvor lenge kan man fortsette å dra 800 kveiter i året innenfor et relativt lite område? Og hvem bryr seg egentlig? Når fiskecampene er godt etablert og hvermansen fra Sverige og Tyskland kommer som gjester, da er allerede de innovative (semi)profesjonelle sportsfiskerne på vei til nye jomfruelige områder for igjen å hylles for sine bragder.

Kom igen, det är inget litet område dessa 800 kommer ifrån och många är tagna av folk i sportfiskebranschen eller guiderna själva. Det är inte varmansfiske där ute, alldeles för dyrt, utan dom

svenskar, tyskar, finnar och engelsmän som fiskar där ute är oftast fanatikerna. 800 kveiter, ja, 113 märkta fler isatta, det tar tid att märka kveiter och en del skiter i det, tar fisketid.

Jeg ser ikke argumentet ditt mot jantementalitet. Mange lokalfiskere ute på værøy fortviler når gode fiskeplasser som har vært holdt "hemmelig" plutselig er fisketomme. Steder de kunne hente ut det de trengte, værken mer eller mindre. Disse svenskene har jo flyttet på seg gang på gang og etterlatt "tomme" plasser igjen.

Hvordan du kan forsvare noen som bruker undervanns-kamera for å finne ut hva fisken omsider vil ta forstår ikke jeg. Blir det samme som om noen elg-jegere skulle radiomerket en elg, for så å tilby folk med penger en enkel måte å skyte elg på. Nei, vettu...

Snack, har WW fiskat rent i Saltströmmen? Finns det ingen fisk kvar där? Varför dom satsade på Väröya är att dom inte får som icke Norska medborgare äga fastigheter ute på Röst.

Cb, kan du säga åt dom här att renskriva sin text, namnet på Sören Beck är fel och det står 80 kveitar inte 800 som är det korrekta

http://www.underwatertimes.com/news.php?ar..._id=96103214870

Hvis jeg har forstått det riktig så har ikke kveita samme problemer som annen fisk når det hales opp fra dypet. Den kan svømme rett ned, mens annen fisk får problems. Har løsnet en god del kveitelapp fra torskegarnene i vinter og de var kvikke som f alle i hop. Ikke en eneste en var dau.

Tror egentlig at hele debatten i kommunene med fiskeoperatører roer seg ganske kjapt. Værøy har ikke råd til å miste operatøren. Mange steder i NN er det nesten blitt "hjørnesteinsbedrifter" og lokalsamfunnene er avhengig av dem. Savner en god dialog mellom de det gjelder her.....

Vet ikke hvordan svenskene driver på Røst og Sørøya, men de må ha en stor omsetning. Litt synd hvis firmaene er utenlandsregistrerte. Hvorfor klarer ikke vi nordmenn å få dette til selv i stor skala?

Röst hyr dom boende av en lokal norrman, på Väröya har det funnits en fiskecamp som blivit såld, Norsk

ägd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltstraumen ER tom! Om det er utfisket eller hva enn grunnen er, så har det vært helt elendig der i år.

Tidligere fikk man så mye torsk man bare ville om vinteren, mens i år har jeg bare fått 5-6 stykker, og fisket atskillig mer enn tidligere år.

Muligens et bevis på at man skal være forsiktig med å drive rovdrift på et område, for det er i motsetning til hva mange tror, mulig å fiske havet tomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Skreslet på høyskolen i bodø er det svenske mataukfiskere som truer Saltstraumen. Han ropte varsku for flere år siden. Han var svært redd for bestanden av steinbit.

Dette var før turistkvotene kom. Vet ikke om det har bedret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltstraumen ER tom! Om det er utfisket eller hva enn grunnen er, så har det vært helt elendig der i år.

Tidligere fikk man så mye torsk man bare ville om vinteren, mens i år har jeg bare fått 5-6 stykker, og fisket atskillig mer enn tidligere år.

Muligens et bevis på at man skal være forsiktig med å drive rovdrift på et område, for det er i motsetning til hva mange tror, mulig å fiske havet tomt!

Aldrig fiskat i Saltströmmen själv, men havet är definitivt inte tomt. Men visst kan spöfiske påverka bestånden av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aldri fisket der, men vet at det ikke er tomt? Jeg bor 20 min kjøring unna Straumen, og er der ofte. Både steinbit og stortorsk er det lenge siden jeg har fått, eller hørt om noen som har fått noe særlig av. Greit nok at seien enda er der, men seien lever andre steder, og trekker mot straumen i sommerhalvåret.

Og når det gjelder kvoten på 15 kg, så går det med sikkert 100 kg rund fisk på de 15 kiloene med filet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aldri fisket der, men vet at det ikke er tomt? Jeg bor 20 min kjøring unna Straumen, og er der ofte. Både steinbit og stortorsk er det lenge siden jeg har fått, eller hørt om noen som har fått noe særlig av. Greit nok at seien enda er der, men seien lever andre steder, og trekker mot straumen i sommerhalvåret.

Og når det gjelder kvoten på 15 kg, så går det med sikkert 100 kg rund fisk på de 15 kiloene med filet...

Sej är också fisk, tomt betyder väl just tomt? 100 kilo på 15 kilo filé? Inte på hälleflundra, där har du 70% filé av fångstvikten. Torsk har du väl 40% filé av kroppsvikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Skreslet på høyskolen i bodø er det svenske mataukfiskere som truer Saltstraumen. Han ropte varsku for flere år siden. Han var svært redd for bestanden av steinbit.

Dette var før turistkvotene kom. Vet ikke om det har bedret seg.

Så det vil si at det er bare svensker som driver matauk?

Og di er i flertall i Norge iforhold til nordmenn?

Og nordmenn driver mest C&R i havet?

Eller det det fordi svenske er mye flinkere en oss å fiske i havet?

Skulle likt å sett hva denne Skreslet begrunner sine teorier på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det skal være tomt i saltstraumen når en dansk kompis var der i fjor og de fikk nesten 100 kveiter på ti dagers fiske fordelt på 2 båter. C&R på alt selvfølgelig

Og gjennomgangsmelodien for nordmenn er vel at enten skal det spises, hvis ikke skal det hives på land.

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det skal være tomt i saltstraumen når en dansk kompis var der i fjor og de fikk nesten 100 kveiter på ti dagers fiske fordelt på 2 båter. C&R på alt selvfølgelig

Og gjennomgangsmelodien for nordmenn er vel at enten skal det spises, hvis ikke skal det hives på land.

Dette høres mere riktig ut ja Vilhelm.

Det er ikke til å stikke under en stol at svensker og dansker normal er hakket vassere en oss i saltvann, og dem har somregel kommet litt lengre en oss i C&R tankegangen. Men godt å se at det er endel nordmenn som også begynner å tenke i disse baner.

Du får hilse til Bondø, Vilhelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det skal være tomt i saltstraumen når en dansk kompis var der i fjor og de fikk nesten 100 kveiter på ti dagers fiske fordelt på 2 båter. C&R på alt selvfølgelig

Og gjennomgangsmelodien for nordmenn er vel at enten skal det spises, hvis ikke skal det hives på land.

Finns lite fisk där onekligen, http://www.fiskefeber.se/news.php?id=080603.082815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at det er bare svensker som driver matauk?

Og di er i flertall i Norge iforhold til nordmenn?

Og nordmenn driver mest C&R i havet?

Eller det det fordi svenske er mye flinkere en oss å fiske i havet?

Skulle likt å sett hva denne Skreslet begrunner sine teorier på.

Var ikke mye fisk som ble sluppet ut av svenskene heller for noen år siden. Og ja, de er flinkere en oss på havfiske.

For fisken sin del er det vel det samme hvem som fisker den opp. Blir det fisket for mye av stedegne arter blir de borte. Fang og slipp er jo en grei måte å hindre utfisking av et område. Håper å se mer av det i framtiden. Gjerne av fastboende nordleninger også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke mye fisk som ble sluppet ut av svenskene heller for noen år siden. Og ja, de er flinkere en oss på havfiske.

For fisken sin del er det vel det samme hvem som fisker den opp. Blir det fisket for mye av stedegne arter blir de borte. Fang og slipp er jo en grei måte å hindre utfisking av et område. Håper å se mer av det i framtiden. Gjerne av fastboende nordleninger også....

Først kan vi jo prøve å få "sportsfiskerene" på Fiskersiden til å slutte med matauk, deretter kan vi prøve å motivere resten av landets befolkning til å slutte med matauk. Svensker og Dansker er mere profesjonelle en oss, så syns ikke det er den gjengen vi skal begi oss utpå først. Mye dau fisk ¨å se på fiskersiden, så tipper vi har nok å gjøre i egene rekker. Vet det er mange seriøse C&R her inne, men laaaangt fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel ikke en og annen død fisk. Jeg tar gjerne med fisk hjem til middag. Fisk er godt!

Det er når det ikke vises måtehold at det blir et problem. Svære hauger av død fisk er ikke pent eller sportslig.

Hva er værst?

En tysker som tar med seg 15 kg fileter 1 gang i året eller du som tar med 1 kg filet 15 ganger i året?

Endret av Sixton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar nok mer en 1kg 15 ganger... ;)

Det er uinteresant for meg om det er en tysker eller naboen som tar opp en fisk. Det er kun antallet fisk på et område som er viktig.

Har tro på folk blir mer og mer opplyste på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det svarte markedet for sjølfisket torsk og sei her i fiskerinasjonen Norge er relativt begrenset. Her hjemme har vi dessuten mer tradisjon for å gi bort fisken, i hvertfall sjøfisk. Unntaket er vel laksefiske, men bunnen går vel snart ut av det markedet også med tanke på prisene på fjøslaks. Men våre venner fra sør selger mer enn gjerne fisk for å finansiere turen til Norge (det er jo dyrt her) og kimser heller ikke på nesa av en liten profitt på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det svarte markedet for sjølfisket torsk og sei her i fiskerinasjonen Norge er relativt begrenset. Her hjemme har vi dessuten mer tradisjon for å gi bort fisken, i hvertfall sjøfisk. Unntaket er vel laksefiske, men bunnen går vel snart ut av det markedet også med tanke på prisene på fjøslaks. Men våre venner fra sør selger mer enn gjerne fisk for å finansiere turen til Norge (det er jo dyrt her) og kimser heller ikke på nesa av en liten profitt på toppen.

Og hva kan vi gjøre for å stoppe dette?

Få fiskecampeierene til å tilse at de ikke har med seg mere en 15kg?

Fiskecampeierene tipser politiet om noen kjører avgårde med for mye?

Satse på at tollerene tar dem når di er på leiting etter smuglere av andre ting(er vel svært få ting som blir smuglet UT av dyre Norge)?

Holdningskampanjer?

Lage en populærutgave (illustrerende) av reglene og henge opp på alle fiskecamper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva kan vi gjøre for å stoppe dette?

Få fiskecampeierene til å tilse at de ikke har med seg mere en 15kg?

Fiskecampeierene tipser politiet om noen kjører avgårde med for mye?

Satse på at tollerene tar dem når di er på leiting etter smuglere av andre ting(er vel svært få ting som blir smuglet UT av dyre Norge)?

Holdningskampanjer?

Lage en populærutgave (illustrerende) av reglene og henge opp på alle fiskecamper?

Gjør ikke meg noe imot å bli kvitt disse som finansierer turene sine med å ha med vakuumpakket fisk for videresalg hjem. At de er kriminelle er det jo ingen tvil om, men de vet at sjansen for å bli tatt er såpass liten at de våger å ta den. Kontrollene burde bli mer intensive. Et alternativ syns jeg bør faktisk være at campeiere bør lønnes/straffes om slikt forekommer/ikke forekommer. Det er capmene som kan rydde opp i dette. "yrkesfiskerne" fra utlandet bryr seg nok pent lite om hva som står på et skilt.

En annen ting bør være at om utlendinger skal ut i båt, bør de enten ha med seg en med båtførerbevis eller ha det selv. Dette vil også øke profesjonaliteten til de som kommer, og vi vil luke ut de som videreselger fisk pga det vil bli for dyrt for dem.(forhåpentligvis) Det vil også bli færre dødsulykker på sjøen.

Jeg syns faktisk at det er campeierne som bør ta rev i seilene her. At de mister penger på de som forsvinner, vil vinnes igjen på de fiskefanatikerne som forstår at dette er en seriøs camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.