Gå til innhold
Fiskersiden

Tysk par fekk svindyr bot på kroken.


Helge S
 Share

Recommended Posts

Oppdretterne burde bøtelegges i milliardklassen for å forurense fjordene våre med pellets og suter-liknende søppelfisk :)

er veldig enig i detta (bortsett fra at suter er en/ligner på en søppelfisk. er jo en av de vakreste fiskene norske vann!)

det tyske paret dreit seg vel ilitt ut da de først innrømmet å ha fiska og så hadde de ikke fiska allikavel når det blei litt konsekvenser av det:)

personlig så hadde det ikke gjort meg noe om de hadde fått lov til å fiske oppi oppdrettsanlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bare et spørsmål

gjelder denne hundre meters regel i fersk vann også ?

Hvorfor jeg spør er pga en tur til skogseid i vinter - første turen dit

der ble det fisket meget nære ett annlegg.

Hadde ikke målebånd men tror nok noen av plassene som ble dregget opp var innenfor 100m

kunne ikke se noe skilt.

Håper på svar fra noen som vet da slike bøter gjerne vil unngås! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bare et spørsmål

gjelder denne hundre meters regel i fersk vann også ?

Hvorfor jeg spør er pga en tur til skogseid i vinter - første turen dit

der ble det fisket meget nære ett annlegg.

Hadde ikke målebånd men tror nok noen av plassene som ble dregget opp var innenfor 100m

kunne ikke se noe skilt.

Håper på svar fra noen som vet da slike bøter gjerne vil unngås! :)

Sann eg forstår det utifrå fangstane, so er vel det legendariske Skogseidvatnet so og sei berre eit digert oppdrettsannlegg? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er grei som den er, men jeg liker å vite hvorfor reglene er som de er også... Er det fordi at krokene kan sette seg fast i notene og ødelegge dem? Men i så fall er det jo bare å ha litt kontroll over snøret, så er det jo null stress!

Skal man spørre hver båt om de har kontroll på snørene sine da?

Du har ikke vert med å fylle bøtter med sluker, pilker og diverse når nøter og fortøyninger skal tas opp...

Man holder henda vekke for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel en sak på TV2 for endel år siden der de hadde filmet en gjeng med tsjekkere som faktisk hadde fisket OPPI mærdene. De filmet båten ovenfra når de på vei inn kjørte under ei bro, og i båten lå det temmelig greie mengder med laks. I sånne tilfeller kan det ikke finnes rom for å la tvilen komme tiltalte til gode. I motsatt tilfelle kan man jo bare dra med seg hagla til Marcusplassen og jakte duer.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel en sak på TV2 for endel år siden der de hadde filmet en gjeng med tsjekkere som faktisk hadde fisket OPPI mærdene. De filmet båten ovenfra når de på vei inn kjørte under ei bro, og i båten lå det temmelig greie mengder med laks. I sånne tilfeller kan det ikke finnes rom for å la tvilen komme tiltalte til gode. I motsatt tilfelle kan man jo bare dra med seg hagla til Marcusplassen og jakte duer.

he he, fiske oppi merdene. Kanskje også vi som aldri får noe også hadde fått fisk da? :blush: Naturligvis uakseptabelt med slikt tyvfiske rent juridisk, og den sportslige utfordringen er naturligvis lik null. Men når man tenker på de skader O-industrien påfører naturen, der overfylte merder er en viktig årsak, så gjør ihvertfall min rettferdighetssans det vanskelig å få særlig sympati med oppdretter for at noen tar seg til rette og driver litt "uttynningsfiske" i merdene, en operasjon som strengt talt burde vært påkrevet...!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart alt for høy bot - hvis man sammenligner med straffen for andre lovbrudd - også fiskerelaterte.

Og jeg har mange ganger sett båter med fiskere mye nærmere enn 100 meter unna oppdrettsanleggene på Skogseid. Egentlig skulle storrøyer som er tatt innenfor 100-metersgrena fjernes fra rekordlistene da de er like ulovlige (ja, tydeligvis mere ulovlig) enn abbor tatt på levende agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart alt for høy bot - hvis man sammenligner med straffen for andre lovbrudd - også fiskerelaterte.

Og jeg har mange ganger sett båter med fiskere mye nærmere enn 100 meter unna oppdrettsanleggene på Skogseid. Egentlig skulle storrøyer som er tatt innenfor 100-metersgrena fjernes fra rekordlistene da de er like ulovlige (ja, tydeligvis mere ulovlig) enn abbor tatt på levende agnfisk.

Tja, hva som er mer eller mindre ulovlig kan man jo diskutere, men enten er jo noe ulovlig eller så er det lovlig. Og ja, selv om de fisker innenfor en slik grense virker jo straffen urimelig høy. For øvrig virker det på meg dessuten litt urimelig at en næring skal ha en slik juridisk "spesialbehandling" fra samfunnet sin side. Greit at det ikke er lov å fiske i merdene - det er jo rent tyveri som cato er inne på - men en sone på 100 meter virker drøyt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.