Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Startet dagen med mye håp i dag. 2 timers kjøretur mot en spennende rev ventet på meg. Merket på vei ut at vannet hadde en spesiell farge i dag, sånn lysgrønn. Den obligatoriske agnsanking tok forferdelig lang tid..ikke små sei å se noen sted. Merkelig start på dagen ...men noen få makreller og sypiker reddet fersk agnet. Som alltid hadde jeg med med reserve agn i form av frosent makrell og den effektive øyepålen ( anbefales)

Bestemte meg for å ta noen korte stopp etter lange på noen givende plasser. Nada, nada, nada. Hvor er Skagerraks langa i år?? Hadde en time foran meg og bestemte rask å kjøre ut dagens plan.

Lovende plass og lovende markeringer!! Når agnet nådde bunnen 270 meter ned , tok det drøy ett par minnuter før 1. fisken begynte å smake på agnet. Fast fisk!! En brosme på drøyt 8-9 kg.

Kjørte på plassen igjen ( en korallflekk like stor som en fotballbane midt i leire område) . Etter en liten stund var det liv der nede. Fast fisk igjen!! Denne gangen var det litt mer liv en forrige gang. En flott brosme som passerte 10 grensa ble løftet om bord. Plassen var nå godkjent som lovende og bestemte meg for å ikke legge press på området. Ønsker at flere får fiskeglede her også.

Ellers var det en kjedelig dag utenom det, alt i alt.Begynner faktisk å bli "lei" brosme. Fornøyd allikevel med dagens rute og en ny plass er oppdaget.

IMG_4665.JPG

Dagens klumper som veide 10 600 og 9 400 veid ved brygga. Øyepål montert på "Elastopus" som PNløkke ble valgt av begge.

IMG_4668.JPG

Egentlig tynn og ferdig gyted, men fin størrelse som hadde veid rundt 12-13 i grei kondis .Synd at slike fisk ikke kan settes ut igjen.

Håper at resten av sommeren blir like givende og at langa begynner å vise seg. Idag er dagen reservert til de små og vi har artskonkurranse mellom "Gutta fra Calcuta" ( meg og reserve sønn) og "Kara fra Sahara" ( en flink fiskekompis og sønnen). Håper å gi ungene minner og gode opplevelser. Det er de som skal bevare og forsvare vår kjære lidenskap i fremtiden....

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeopplevelser består av mye, som de fleste av oss vet og har erfart. Å ta med unger ut og få disse til å bli glad i vår kjære lidenskap er også , i hvertfall for meg , stor opplevelse.

Gleden disse ungene viser når de får fisk, når de selv kan bevisse at de "mestrer" faget, kan ikke forklares med ord. Unger er så ekte ! Det må oppleves.

Vi hadde "guttetur" med artskonkurranse som tema og med 2 lag som "deltakere" : "Gutta fra Calcuta" ( meg og reserve sønnen)mot "Kara fra Sahara" ( Kristian og Markus) Startet turen med å finne en vindstille plass der vi kunne spise "som vikinger" . Grillede kyllinger er de lov å "rive" fra hverandre med hendene og bordskikk er det noe som hører hjemme til. Her var det lov å søle og ete. Ungene elsker slik!! ( vi voksne også) Dessverre var det en båt til som fant plassen attraktivt og ankre ved oss. For en stund mistet vi voksne fokus på barna. Båten var "bemannet" av flotte kvinnfolk i meget distraerende sommer antrekk!! En stund glemte jeg fisket og tenkte mer på jakt...

De små begynte å gjøre oss oppmerksom på at det var på tide å begynne å fiske, noe vi gjorde når vi kom til en lovende plass. Tok ikke lang tid før ungene begynte å få fisk og det tok ikke lang tid før vi voksne og ungene mistet tellingen på antall fisk, da disse ble satt ut etterhvert. Allikevel var det lett å holde rede på antall arter , som hovedsakelig var preget av ganske pene hvittinger og i mengder.

Som bildet viser var det " Kara fra Sahara" som vant med 5 arter ( makrell, hvitting,lyr,torsk,sandflyndre) og størst fisk (lyr) mot "Gutta fra Calcuta" 3 arter(hvitting, torsk,sandflyndre)Reserve sønnen var ikke så glad for å tape, men det er sunt å lære seg det også, for da smaker gleden ved å vinne ennå mer. Konkurranse er sunt !! Det skjerper. Han tok allikevel en ny art ( sandflyndre) og glemte "slaget" Nå er han opp i 35 arter i en alder av 7 år.

Vi bestemte allikevel at alle vant og premien ble delt oss imellom: " Wienerbrød"

Alle turer gir minner, minner er det vi sitter med når vi blir gamle ( om vi blir). En flott opplevelse vi hadde var blandt annet å se ei lita kveite som viste seg for oss alle i overflata. Hyggelig!!

IMG_4681.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin og takk for sist!

Jeg skulle ha skrevet en rapport om Fruen og min tur med deg på havet utenfor Arendal, men da vi kom hjem så hadde modemet tatt kvelden, mest sannsynlig på grunn av noen tordengreier.

Først så vil jeg takke deg for en kjempehyggelig tur med suveren guiding! At Fruen fikk dobbelt så mange blåkjeft som meg og også den største, skal jeg være overbærende med for jeg fikk jo arten jeg og til slutt. :) Jeg tok jo "noen" bilder på turen så om jeg får til en eller annen løsning for å overføre bilder hit så skal jeg gjøre det.

Det var jo litt morsomt at du sa at ved 19 tiden så får vi blåkjeft, da du sa det så var vel klokka rundt 16.30 og klokka 19.03 så dro Fruen opp en brosme og en blåkjeft samtidig! Det er hva jeg kaller suveren guiding! Jeg så jo på deg at du nesten ble desperat da jeg brukte så mye tid på å fotografere denne blåkjeften til Fruen i stedet for å fiske nå som blåkjeften var i bettet, men den som er både foto og fiskeinterresert klarer jo ikke å la vær å ta en "dullion" bilder av en slik nydelig fisk.

Starten av fisketuren hadde en litt dårlig bismak. Mens vi ventet på deg så stakk jeg innom fiskemottaket for å kjøpe noen varme fiskekaker og i disken der så lå det en kveitebaby. Jeg spurte betjeningen om det ikke var noe minstemål på kveite på Sørlandet og til det så svarte de at det aner de ingen ting om! Denne kveita gjetter jeg veide ca 4 kg og var ca 60 cm lang. Er det jeg som har misforstått et eller annet eller er minstemålet her sør også 80 cm? Hvis minstemålene for fisk ikke overholdes av yrkesfiskerne og slik undermålsfisk omsettes av Fiskernes salgslag eller Skagerak fisk så må det vel gå an å anmelde disse?

Vel, vel... Det siste var bare et hjertesukk. Det føles bare så jævlig dumt at vi sportsfiskere som kanskje fisker 1-200 kg i året driver med gjenutsetting når yrkesfiskerne som tar det dobbelt hver dag ikke slipper ut fisk under minstemålet og i tillegg legger denne yngelen ut for salg!

Jeg håper at Fruen og jeg får lov til å booke deg for en ny tur ved en senere anledning. Jeg har vel aldri blitt guidet så bra noen gang tidligere, så enda en gang TUSEN TAKK FOR EN FLOTT TUR ! Og så må jeg jo gratulere deg med en meget stor blåkjeft, grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at Fruen og jeg får lov til å booke deg for en ny tur ved en senere anledning. Jeg har vel aldri blitt guidet så bra noen gang tidligere, så enda en gang TUSEN TAKK FOR EN FLOTT TUR ! Og så må jeg jo gratulere deg med en meget stor blåkjeft, grattis!

Takk Per, alltid hyggelig med fornøyde gjester og ønsker dere velkommen ved senere annledninger. Fiskekakene smakte godt også . Det er ikke mye stor fisk man kan tilby på vår kant av landet, dog er ikke dette noe som hindrer å ha gode fiskeopplevelser for det. Håper at turen ble også lærerik for dere.

Gleder meg til å se bildene du tok. Jeg er like dårlig til å ta bilder som jeg er flink til å fiske, til tross på at jeg har 2 sønner som driver i media og film bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen min og som A menneske starter alltid tidlig- " El jéfe" (sjeffen) presser meg til det og allerede ved 5 tiden starter hverdagen og pliktene skal gjøres frem til kveldingen. I dag derimot var " El jéfe" litt grei og komanderte til å jobbe i ettermiddag der jeg trives best, til sjøs, og for å ladde opp batteriet. Det var spådd nydelig vær og nye ruter , plasser og utstyrtesting var målet for jobben. Igjen : For ett vær!!

IMG_4747.JPG

Etter mye loggføring er det, ihvertfall hos meg og av eget erfaring, ikke noe tvil på betydning av månefaser når det gjelder fiske til havs. Noe fisk går det alltids ann å lure , men mengden og beta er betydelig dårligere i disse dager, når manefaser er på feil tidspunkt.

Litt artig at flere arter begynner å vise seg nå og det er ikke vannskelig å avslutte dagen med 10- 12 arter når man fisker ved skjærgården og man fisker lett. Litt lengre ute har langene på rudnt 2- 3 kg begynt å vise seg. Jeg kunne ikke la være å sette kurset mot nye plasser litt lengre ute og for å sjekke ett hul omringet med koraller.

Lengre ute tok det lengre tid før fiskene lot seg lure og enorme stimer med små fisk viste seg på bunnen. bestemte meg for å bruke isfisketriks og utstyr beregnet til formålet . Ett rad med fjærnygg mormyskaer fikk synke ned til 120 meter. Etter en stund greide jeg å lure noen av de små :

Øyepål, en av favoritt agnet i dybden. Bestemte meg derfor å bruke øyepål som agn og etter favoritt arten min.

IMG_4752.JPG

6-7 drift over samme plassen og med forskjellige metoder for å se om fiske med kun fersk agn og krok ga mer resultat en fiske med attraktorer. 4 runder uten attraktorer ga nada. 3 runder med samme agn montert med attraktorer ga 3 BK, dog alle feite over kg. 1125-1230 og......

...1347 !!!

IMG_4762.JPG

Disse fiskene er glad i selvlyssende pynt!!

IMG_4739.JPG

Jeg holdt fisken levende frem til veiing og prøvde for 1. gang å sette denne ut ved brygga. En god del sjømil fra fangstplassen. Fisken svømte fint og frisk. Det er utrolig hvor mye denne arten tåler!! Noe for akvarie interesserte ?

IMG_4760.JPG

Ellers var det givende å finne nye plasser som også ga brungylte og feite lusuer.

IMG_4755.JPG

IMG_4757.JPG

Nå er det bare å dra på jobben igjen med toppladede batterier. Har ikke glemt dere som har bestillt varer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse flott fisk du får, gleder meg til å teste litt utpå sommeren på hytta på det glade sørland. Sett noe til havabboren i år og tidligere år eller er det havfiske det går i?

Vet om flere som har prøvd og prøver etter HA nå, men har ikke hørt om fangst, dog tas det en god del SØ. Blir bedre etter hvert og det er moro å se hvordan stimene av HA jager og hopper i overflata. For min del er fisket livsperioder og kan ikke henge meg i spesifikke metoder, men ønsker å prøver det meste siden jeg er en såkalt allround fisker . Liker å fiske etter alt utennom laks ( dritt kjedelig) Koser meg mer med pillemeite etter mort en med lakse fiske, selv om det er moro å få laks. Slik er det.

Havfiske er uten tvil det som står meg nærmest. Enorme muligheter med variasjoner etter arter , veldig enkelt, veldig vanskelig.Fisken bestemmer alltid. En hver ny grunne er som å utforske og prøve nye fiskevann i skogen eller på fjellet . Det kan selvfølgelig ha med at jeg vokste opp i en liten fisker landsby på Gran Canaria og saltsmaken trekker.

Bare ta kontakt når du er hernede eller jeg kan legge frem ruter etter HA om du-dere ønsker det.

Mye sprek fisk..

Hvordan ser ditt "isfisketackel" ut?

Vet ikke om du er gammel nok til å huske fjærmyggen fra isfiskeserien min ( vanninsekter). Disse knyter jeg i rekke a 5 stk. med krokøye frit på løkke. Skal prøve å ta bilde av disse.

jeg blir satt ut av hva du får til her på sørlandet, mye fin fisk å få tak på hvis mann vett hva en driver med, og det gjør du, imponert goodjob.gif

Området du bor i er faktisk veldig fiskerik Hansi, ennå bedre biotop en ved Arendal. Så, ikke gi opp.

Klok av skade vet jeg at man ikke kan ta været på Sørlandet som gitt. Derfor bruker jeg enhver anledning til å komme meg ut , særlig på kveldingen og etter jobben. Nydelig hernede når det ikke blåser og mitt mål i dag var å omringe - prøve nye plasser der biotopen er ypperlig etter de store av de små artet. Det er faktisk jævlig moro med "pilemeite"

Det blir en haug med arter og det er artig å se hvordan små variasjoner i selve takkelet trigger forskjellige arter, og hvordan små variasjoner trigger de største igjen. Jeg bruker nå hovedsakelig " Svivel PN" og Flekso-Svivel PN" når jeg fisker . Anbefales!!! Konseptet gir ypperlig og allsidige muligheter til å variere krokstørrelse, farge, oppsett på 1-2-3.

Jeg regner med at de fleste av dere er allerede lei av å lese om blåkjeft, så denne arten skal jeg la hvile en stund. Nå er det stor sypike og andre små arter som står på dagsorden.

I går ble tokten avsluttet med store sypike i solnedgang:

Ny pers for meg:

IMG_4766.JPG

Denne falt for en cocktail av blodfersk makrell og reke. Egentlig er det ille å tenke på at minstemålet for torsken er bare 10 cm. større en denne sypike.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått PM fra meg Xplorer1?

Ja. Tok en titt nå.Etter å ha prøvd Neptun PRO fra Seacom en stund nå, fraråder jeg å investere i programet om den skal brukes i båt. Elendig support og lisensen må renoveres om du bytter maskin . Spår at bedriften går konk ( har skjedd før)Til plannlegging av turer og resourch av kart er den grei, men ikke noe mer. Finnes bedre alternativer på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Tok en titt nå.Etter å ha prøvd Neptun PRO fra Seacom en stund nå, fraråder jeg å investere i programet om den skal brukes i båt. Elendig support og lisensen må renoveres om du bytter maskin . Spår at bedriften går konk ( har skjedd før)Til plannlegging av turer og resourch av kart er den grei, men ikke noe mer. Finnes bedre alternativer på markedet.

Tror vi ikke snakker samme PM, kan sende en påminnelse sak på nytt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi ikke snakker samme PM, kan sende en påminnelse sak på nytt :rolleyes:

Sorry. Som det står i signaturen min og om det er spørsmål som mange flere kan ha nytte av , setter jeg pris på om saker relatert til utstyrtips osv. stilles her. Har dessverre ikke kapasiet til å svare alle PM.

Linedimensjonen som anbefales å brukes her nede bør være tilpasset både dybden du skal satse på og stang-snelle klasse. Jeg pleier å si : Så tynn som mulig. Det er mye strøm her nede og jo tynnere jo mindre strømfang. I ditt tilfelle og med snella di hadde jeg satset på 0,28. Det burde holde til det meste.

Du har ikke nevnt hvor du har hytta ( det kan vi ta på PM) men beste HA områder er på utside og begge endene av Tromøya og skjærgården helt ned til Grimstad. SØ fiskere forteller meg at de er til tiders "plaget" av HA når de dorger etter SØ.

Ellers er det mye fint område så å si overalt på utside om du ønsker å satse på bergylte (Flotte) Jeg kommer innom kortid med noen nye takkel tips til sjømeite i denne tråden Selvfangede strandreker ( både rå og nykokte)strandkrabber ( HA også) og små kutlinger (ikke svart) er mine favoritt agn til det meste når jeg meiter etter de store av de små.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Som jeg har nevnt før, så er fiskeopplevelse mangt. Det er det som er hærlig med vår kjære lidenskap.I denne tilfelle og i forbindelse med Torungen Havfiskefestival stillte jeg min båt til festivalens disposisjon.

Jeg har sluttet med konkurranser og benekter ikke at jeg savner miljøet som oppstår rundt disse. Det betyr ikke at jeg ikke liker konkurranse ( konkurranse er sunt) og denne gangen bestemte jeg meg for å konkurrere mot resten av båtførere. Strategien var klar inntil .....jeg så kartet med begrenset området grunnet været. UFF!! Området var i hvertfall ikke mitt hjemmebane !! Som en liten djevel jeg er satt hardisken allikevel i gang ny strategi. Her måte ikke jeg begynne med å lure fisken til å bite, bestemte meg derfor å få resten og så mange som mulig av båtførere til å "gå i garna".

De som havner om bord hos meg og under en konkurranse er for meg "mine barn". Man gjør ikke forskjell på barna , noe de fikk klar melding om. Alle skulle få like mye sjanse til å fiske , uansett plassering om bord. Som " pappaen" fikk også alle klar melding om å gjøre meg stolt !! Jeg hadde strategien og planen klar.

Viste helt fra begynnelse at vi ikke skulle få noe særlig med fisk. De beste plasser på insiden var så å si omringet av garn fra "fritidsfiskere " som besøker hyttene sine i helgene. La også merke til at resten hadde dårlig bet ( det ser man når båtene begynner å røre på seg rastløse) Da satt jeg strategien i gang.

Bestemte meg for å bruke tid på en "møkka plass" og i nærheten av en "joker plass". Det tok ikke lang tid før jeg hadde 6 båter rundt meg:thumbsup: ( planen begynte å virke) Jeg stusser alltid på at på tross av enorme mengder med sjø og hav overalt må en god del båtførere følge etter andre som har sine egne fiskeplasser. Nå skulle de få en liten "lekse" Fikk dem til å "kaste bort tid" både med kjøring mot meg og ved å legge seg å fiske rundt meg ( til å med drifta mi ble avstengt av andre) Selvførlgelig fikk ikke disse fisk , det gjore ikke vi heller. Som forventet gikk alle lei plassen og forsvant fra synet og rekkeviden , en etter en. Nå skulle jokerplassen brukes og nå skulle det jobbes !!

Bildet og avis omtale forteller resten. "Mine barn" om bord gjorde meg selvfølgelig stolt !! De gjorde en kjempejobb og alle kom på toppplassene!!

Omtale%20Torungen%20havfiskefestival.jpg

Beste%20ba_t_2010.JPG

Målet var nådd !! dog uten en eneste gratulasjon for seiern fra "mine ingarvede og inngrodde konkurrenter" ( smålig og usportlig , dog bittersøt ) Dagen ble allikevel avsluttet med en god middag på naboøya og med hyggelige havfiskere fra Båstad HK.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Som det står i signaturen min og om det er spørsmål som mange flere kan ha nytte av , setter jeg pris på om saker relatert til utstyrtips osv. stilles her. Har dessverre ikke kapasiet til å svare alle PM.

Linedimensjonen som anbefales å brukes her nede bør være tilpasset både dybden du skal satse på og stang-snelle klasse. Jeg pleier å si : Så tynn som mulig. Det er mye strøm her nede og jo tynnere jo mindre strømfang. I ditt tilfelle og med snella di hadde jeg satset på 0,28. Det burde holde til det meste.

Du har ikke nevnt hvor du har hytta ( det kan vi ta på PM) men beste HA områder er på utside og begge endene av Tromøya og skjærgården helt ned til Grimstad. SØ fiskere forteller meg at de er til tiders "plaget" av HA når de dorger etter SØ.

Ellers er det mye fint område så å si overalt på utside om du ønsker å satse på bergylte (Flotte) Jeg kommer innom kortid med noen nye takkel tips til sjømeite i denne tråden Selvfangede strandreker ( både rå og nykokte)strandkrabber ( HA også) og små kutlinger (ikke svart) er mine favoritt agn til det meste når jeg meiter etter de store av de små.

Takk for svar, sendt hvor hytta ligger på PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, sendt hvor hytta ligger på PM :rolleyes:

Så den nå. Er ikke kjent i området ,men når jeg ser på kartet (sjøkartet ) er det jo masse lovende områder!! Fint skjærgård på utside som også virker som lovende biotop for HA ( prøvd deg mellom land og skjærgården) og ikke minst BG

Grattis som beste skipper, velfortjent!!

Takk , takk. I morgen får jeg endelig "fri" av "El jéfe" (sjeffen) Det blir for mye for kroppen å kjøre på 12- 16 timers dag...og da kommer det til å smake lyden av stilhet og saltsmaken. Nye våpne skal hardkjøres.

I morgen er det " Terna" lokkepilk sin tur. Og for dere (som meg) som liker havmeite : En ny artsbombe har sett lyset i dag...fæn som den virker!!!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den nå. Er ikke kjent i området ,men når jeg ser på kartet (sjøkartet ) er det jo masse lovende områder!! Fint skjærgård på utside som også virker som lovende biotop for HA ( prøvd deg mellom land og skjærgården) og ikke minst BG

Takk , takk. I morgen får jeg endelig "fri" av "El jéfe" (sjeffen) Det blir for mye for kroppen å kjøre på 12- 16 timers dag...og da kommer det til å smake lyden av stilhet og saltsmaken. Nye våpne skal hardkjøres.

I morgen er det " Terna" lokkepilk sin tur. Og for dere (som meg) som liker havmeite : En ny artsbombe har sett lyset i dag...fæn som den virker!!!

Ett bilde forklarer mere en 1000 ord :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.