Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg knyttet noen tackle av typen Kirugbom PN smile.gif Og de ble veldig bra, men det tar litt tid smile.gif

snakkes

Flott Are ( du fikk bra erfaring med "vinnertakkelen" jeg bandt til deg)Ja ,det tar tid å binde denne konsepten, men til gjengjeld varer disse betydelig lengre en tradisjonelle metoder og er som du også har erfart ,veldig allsidige og ypperlig til artsjakt og konkurranser. Fleksoboom Svivel PN tar ennå lengre tid. men det er ikke alltid man kan få boom til slep på 1-2-3 og med samme takkelstamme.

I dag er Øyvind Sivertsen med på jakt etter musa og smørflyndre. Vi får se om vi får det til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj oj... Jammen ser det ut til at det skal være mulig å nappe opp en ny art til helga! Fruen og jeg gleder oss som unger til en tur ut på bøljan blå i lag med deg! Jeg har akkurat sjekket yr og det ser ut til at været er på vår side denne helga. Grattis med fin fangst. Dersom vi trenger noe makrell som agn på lørdagen så har jeg noen overliggere i fryseren fra 2009 sesongen. Du får bare si i fra så tar jeg med meg noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå en flott fiskedag med folk som setter like stor pris på arter som det jeg gjør. At han er en dyktig meiter og havfisker gjør turen ennå mer spennende.Selvfølgelig er det størrelsen som teller....

Øyvind og jeg startet i ettermiddag med felles mål av å få nye arter begge 2. Havmus og smørflyndre og aller helst i våre trakter.Vi starte tokten med den obligatoriske agnplukking, men her viste seien å være i den lunefule hjørne...De som tror at det er bare å plukke sei om man finnern, kan bare tro om igjen......Det tok oss tid.

Nye lovende plasser som jeg ønsket å prøve ble prøvd og det nappet med en gang ( på meg) Merket med en gang at konkurranse instinktet bluset opp hos Øyvind og nye strategier ble satt i gang fra hans side. Han begynte å få fisk også ( alltid fint med Lopez´s redskap i enden av snøret) Brosme, brosme og atter brosme av nydelig mat kvalitet og flere med rogn.

Jeg bestemte meg å prøve ny redskap på noen lysing platåer på 170 meters dybde . Ett par sekunder etter at jeg begynte sa det pang ( fisken likte så absolutt det jeg satt i enden av snøret) Noen titalls meter med sene ble drat ut men fisken slapp, han vant. Det var artig å se på loddet hvordan fisken svømte ned tilbake til plassen. Slapp en gang til på samme plassen , pang en gang til og slapp en gang til .....Sjekket oppleget og fant ut at kroken var kanskje litt for liten til formålet. Sansynligvis lysing begge. Fisk ble det her også.

Planen skulle følges og havmusa var neste mål. Plassen gir mye havmus og smørflyndre i følge en rekefisker som ungår å tråle her nettop på grunn av at det er for mye havmus....

Vi fisket med smått og variert agn og drifta var ypperlig til formålet. Små napping som vi ikke greide å identifisere ble etter andre drifta etterfulgt av noe som bare ble "tung" etter krokingen og det ble liv etter hvert som jeg begynte å løfte. Meter for meter sveivet jeg inn forsiktig for dette var havmus inntil det motsatte ble bevist. Det motsatte ble bevisst:

Torsk!!

Fortsatt mye små napping som vi ikke greide å identifisere og fisken som ikke satt på. Driften var kanskje litt for rask og bestemte meg derfor å jobbe litt med båten, men neida vi klarte ikke å kroke fiskene som små nappet dernede.

Pluttselig drev båten til en rullestein bank og Øyvind fikk fast fisk av den lette slaget. Begge ble spent på hva det kunne være.......2 ganske feite og store lusuer ble etterfulgt av denne:

IMG_4547.JPG

Den største sypike som er blitt fanget om bord i båten!! ( sorry Geir)Gratulerer Øyvind!!

IMG_4551.JPG

IMG_4557.JPG

En ny storsypike plass er oppdaget!!

Dagen ble avsluttet med at jeg løftet agnet 20-25 meter opp i en stim som kunne være kolmulle og fisket der mens jeg ryddet til hjemmereise. Øyvind gjorde meg klar over at jeg satt på bunnen. Bunnen ? Jeg fisker jo en god del meter over !!Man blir alltid overrasket i dette gamet. En pen brosme på rundt 5-6 kg satt fast på en liten krok og 0,70 sene!!

Alt i alt en flott dag på sjøen !

Vi får se om dagen bringer blåkjeft og nye arter til Perca & Co. Gjester som har ønsket blåkjeft har alltid fått arten og har aldri blanket. Men...en gang må bli 1. gang. Håper ikke det er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil-ha-blåkjeft-!

Mangler du blåkjeft, Thor? Martin er nok en maaange hakk dyktigere skipper med en smule mer ideell båt, men skulle du forville deg til Trøndelag en gang så har vi jo flere relativt sikre plasser til blåkjeft her. Det er tross alt plass til to sånne som oss i skuta mi i verste fall om man ikke får tak i annen båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbudet Sverre - Men Trøndelagen er nok langt utenfor mine reiseruter de neste årene.

Forøvrig : det går vel nesten 3 som oss i båten din ?

forøvrig forøvrig :

Jeg mangler faktisk mange "enkle" arter - så så fort jeg får ånden over meg igjen så tar jeg dere fort igjen :)

Jeg nevner i fleng : vassild, havål, blåkjeft, kolmule, sild, tangstikling, kloskate, spisskate, sik - og vips :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte ved 8 tiden. Plassen er så pass lovende at det blir ankring neste gang. Vi har ikke peiling på havmus, så tips mottas.

Uten å verken ha fiska målretta etter havmus fra båt, eller fått særlig mange, tror jeg likevel jeg har fått flere mus fra båt enn >99% her inne, så her er mine fem cent: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=36937 Det ble tre havmus som bifangst under smørflyndreblankinga mi sommeren 2008. Ble også en brukbar brosme på bittelite agn, Stinger #5 og 0.30 fortom (flaks!), i tillegg til kolmuler, lusuer og øyepål som bifangst.

Selv om mange havmus tas på makrell har jeg en subjektiv ubegrunnet formening om at ferske reker må være det ideelle agnet til arten, den ser jo ikke ut som noen utpreget fiskespiser. Plasseringen av munnen tilsier også at agnet bør ligge på bunnen. Selv om havmus selvsagt kan gå på mye større kroker enn smørflyndre så ville jeg heller ha dimensjonert krok- og agnstørrelse til smørflyndre og satset på at havmusa også finner agnet og klarer å kroke seg. Pass ellers opp for piggen på ryggen, achtung!

Har ankret opp med gummiskipet mitt ved hjelp av et 1.5 kgs paraplydregg og to meter kjetting på håkjerringutstyret, og så fiska med lett utstyr med stang nr to med ut i båten, for å kunne ligge dønn stille. Har hatt 2-3 opphengere tiltenkt sølvtorsk, laksesild og lysprikkfisk, men disse har bare gitt kolmuler, øyepål og lusuer. Det er på slepet havmusene har kommet. Etter tips fra Arve har jeg brukt ca 1 m langt slep etter bom, med lite søkke på ca 5 g i enden av slepet og 2-3 opphengere på slepet med kroker i str 5-8 agna med reke eller reke/gulpbiter. Det største problemet mitt har vært slimål når jeg har fiska på for bløt bunn. Slimålen kan virkelig ødelegge et slikt slep totalt, så det er bare å binde opp en solid haug med takler på forhånd. Siden agnet bør ligge stille bør man kanskje legge tid i å finne litt hardere leire med mindre slimål? Når det gjelder agn så står det i Pethon at smørflyndra er børstemarkspesialist. Det er mye jobb, men kanskje vært innsatsen å finne børstemark til slik satsing?

Håper virkelig dere lykkes med å ta smørflyndra på målretta fiske, det må dere i så fall feire behørlig! Selv kommer jeg bare på Perca som har fått smørflyndre på stang her på forumet (og som kan bevise det).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inrømmer at jeg startet dagen i går med litt tvil om det ble blåkjeftdag. Rett månefase som gir best fangst av de store er allerede på vei ut, floa på vei opp var mange timer foran turen startet og vinden kunne skape litt problemer. Jeg sier til meg selv at en gang må det være 1. gang blåkjeftjegere om bord blanker. Det ble heldigvis ikke med denne koselig ektepar . Per og kona med den vanskelig navnet..... Jeg valgte å gjøre det enkelt og kalte henne for Maria inntil navnet ble lagret i min hardisk.

Jeg liker at folk fisker på sine egne måter men den obligatoriske takkel prat kom også på sin plass..Per og kona lærte seg fort nye måte å binde allsidige takler til dagens jakt.

Små seien var vanskelig å lure i dag også, men klarte å få nok agn til slutt. 1,5 kjøre vei til gode og givende plasser ved en rullestein bank med koraller var foran oss......

Jeg viste at det kunne ta tid før blåkjeften var om bord....Det er utrolig hvor mye sjøen bygger seg opp på vår kant, også med "lite vind", og er glad for at mine gjester tålte sjøen godt og hadde lært seg å sette "sjøbein".

Rettet kursen mot kolmulle og øyepål plasser der rovfisken fisken pleier å samle under. Det tok ikke lang tid før noen titalls kg. med mat kom til baljen. Toppet med en brosme på 6-7 kg som Per greide å lure.

Det tok ikke lang tid før det begynte å små nappe hos henne og som jeg sa, det skjedde ved 19 tiden. Fisken ble kroket etter flere forsøk og ble forsiktig sveivet opp ,meter for meter . En brosme kom til syne etterfulgt av : Blåkjeft!!

Bilder , bilder , bilder!! Den fisken er jævlig pen..Nå var målet for turen nådd med denne på rundt 8-900 gr. Etter å ha gitt klar melding om at nå måte det jobbes , da bite perioden er kort og intens.

Ny agn ble satt på og det tok ikke lang tid for det begynte å små nappe på hennes takkel. Etter flere krokings førsok satt igjen fisken og meter for meter sveivet opp.

BLÅKJEFT!! og av respektabelt størrelse på 1200 gr !! som satt selvfølgelig på den effektive Lyskapselen ( blåkjeft våpen nr. 1) En runde med oobligatoriske bilder ble etter fulgt av flere drift over området og jeg kunne se tydelig en lur smill i Per sin kones ansikt. Hu hadde greid å lure 2 stk. og Per ingen, på tross av uttalige napp som han ikke greide kroke.

IMG_4569.JPG

Per var små oppgitt og det ble rolig en stund inntil ...helle hans store kropp eksploderte og forandret stilling. Fast fisk!! som meter for meter ble sveivet opp.

BLÅKJEFT!! også av den respektabelt størrelse på 1100 gr og på Lyskapselen. Nå kunne jeg slappe av.....

IMG_4574.JPG

Den hyggelig dama på Tjøme radio hadde ønsket oss en hyggelig kveld, og hyggelig med en nydelig og vindstille kveld ble det , som ble avsluttet med bilder av en hyggelig ektepar med blåkjeft i solnedgang ....

I dag blir det også spennende. Jakten på stor sypike.

Edit: Takk for tips SMS !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig Martin !! Du leverer varene igjen... Finner alltid fisk... Men vi vet jo at det ligger endel timer med prøving og leting etter gode plasser bak disse resultatene.... Men ekstra hyggelig at du kan levere en slik proff guidetjeneste som du gjør :withstupid: Gleder meg til det er min tur.... ;)

Krysser fingrene for at jeg trekker deg til festivalen :o kanskje det kan dukke opp en Brosme på 5 + kg.. Virker jo som det er vanlig for deg :o

Takk for flott rapport :)

//Are

PS : blitt hekta på kirugbom PN :) knyter en hver kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste arbeidsdags til sjøs ( i denne omgangen) er unnagjort. Med litt tvil da det blåste en god del , plannla Limanda og jeg jakten etter stor lusuer og sypike.Ett par timer senere ble det faktisk betydelig bedre og varvarselet til DMI i Skagerrak ( anbefales på det sterkeste) var mer til å stole på en YR ( som bommet totalt på bla. vindrettnninger og styrke)

Ifølge DMI skulle det bli en såkalt vindstille "øy" i vårt område og det stemte på prikken. Derfor og etter å ha sjekket forholdene på vei ut ble det bestemt at sypiken og stor lusuer var en jobb for de siste timene i skumringen. I dag hadde Limanda lyst til å komme litt ut og pumpe litt stor fisk og jeg lot meg ikke be 2 ganger. En stor fisk område som jeg besøker fra tid til annet var målet denne gangen og målet var stor brosme,torsk,lange og lysing.Dagen startet med obligatorisk agn sanking.

MAKRELLEN ER KOMMET!! og av fin agnstørrelse. Selv om det ble en god del banning om bord grunnet noen billige hekler som gjøre at Limanda mistet fisk etter fisk. Sjekk krokene før dere hadler hekler!!

Fiske er til tiders urettferdig, men ikke denne gangen.Jeg var så vidt kommet til bunns og 1. fisk satt allerede på "Oktokapsellen", en magnet til stor fisk på bunnen. Vi fikk fisk på tur, 1. jeg , deretter Limanda. Slik skal det være.

Det ble ( igjen) en god del pen brosme derute, de fleste over 5 kg. toppet med dagens største, på litt over 7 kg, som falt for Limandas agn. De store var enten ikke til stede eller fikk ikke tid til å komme 1. til agnet. Overrasket at det er så lite lange i år, dog er det en god del torsk av pen størrelse.

IMG_4587.JPG

Fisken ser liten ut avbildet med Limanda. For ordens skyld nevner jeg at han er lengre en en dag uten røyk.....

Man blir "lei" av å pumpe fisk, især av samme art og som ikke kan settes ut igjen. Jeg satt kursen til stor lusuer plasser, men på vei ditt slapp vi en gang i en liten "rev" for å se om det var noe spennende å få. Napp hos Limanda og etter noen få minnuter ble etterfulgt av : BLÅKJEFT , dog av nesten baby størrelse. De er så finne!!( det er noe med fjeset og de flotte øyne)Jeg mistet selv en som slapp kroken.

Nå satt vi kursen må stor sypikeplassen . Før det klarte vi å lure noen lusuer på litt over 300 gr. , men ikke noe mer. Det stemte "dessverre" med at vinden skulle øke , noe vi merket når vi forlott "den vindstille øy". Det ble neste umulig å temme båten med strømmene og vinden vi fikk når vi komm inni felten. Vi for ta stor sypike neste gang...

Ellers kan vi si oss førnoyd med en flott dag på sjøen denne gangen også. Nå er det andre plikter som venter ....mange av dere har skjønt at det lønner seg å ha Lopez´s produkter i enden av snøret. Jeg kan ikke la dere vente lengre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en fin tur, selv om ikke alt klaffet like godt, men slik er fisket. Det ble etterhvert godt og varmt i "stillebeltet", kjenner i dag at solkrem kanskje hadde vært en ide ja, kanskje en burde høre på fruen iblandt? Synd at det blåste kraftig opp akkurat da vi skulle starte opp med "pillemeitet", finfiske med småkrok er vanskelig kombinert med bølger og kraftig strøm.

Hekla Martin nevnte var en "Elbe norsk sildehekle", tror aldri jeg har mistet så mye sei og makrell noen gang, landet knapt 50% av fisken som hugg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevelser er alltid best om disse kan deles med andre. I dag har jeg igjen en hard dag alene på jobben ( testing av nye konsepter) I morgen derimot og i og med at jeg ikke har planlagte turer, har jeg ledig plass om noen av dere kan løsrive dere. Maks 2 stk. da jeg dra ut til jumfruelig plasser ett stykke ut fra kysten.

Vi kan bomme,( slik er det med utprøvning av nye områder) men vi kan også treffe spikeren på hodet. Om noen ønsker å booke seg på tur med meg er hovedbetingelser: Båtvante havfiskere som klarer seg selv.

Det blir variert fiske, med hovedvekt i dypmeite. 200>300 mtr. samt den obligatoriske "pillemeite" etter de store av små arter på vei hjem.

Det er ett par dager med flotte forhold. "El jéfe" er grei og gi meg "fri" i disse dager.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå en hard dag på jobben er over. Nye strategier og nye plasser som ventet på å bli oppdaget var dagens mål. Det er faktisk moro og en god del av mitt fiske det å forske på dybder og nye konturer som viser seg på bunnen. En ny lovende plass på rundt 200 meter ble testet i dag. Forholdene var rett og slett perfekt og med lite strøm.

Det skjer mye så å si hele tiden og jeg er overasket over hvor mye fin og stor brosme det er i år. Har en teori om at dårlig reke fiske og få båter som dra ut for å tråle etter disse , har ført til at vi får så mye pen brosme. Gjennomsnittet ligger på rundt 6- 7 kg. og flere nærmer seg 10 kgs. Skal kjøre litt mer forsiktig i morgen for å ikke gi brosma sjansen til å "tømme seg" på vei opp. Det ble en god del pene i dag også, noe som gir meg mulighet til å hard teste redskap og konsepter.

IMG_4606.JPG

"Lokkeboompluggen" Fikk kjørt seg i dag. Denne monteres hvor man ønsker og knytes som jeg knyter svivelPN. Gutter metoden holder så det holder og er veeelidig allsidig.Denne brosma var ikke fornøyd med det sore agnet. Den lille tenkt til mindre arter falt i smak også. Dessert?

IMG_4613.JPG

"Elastopus" montert som PN løkke og på svivelPN fikk også kjørt seg i dag. "Elastopus" har også vist seg å værer en meget allsidig attraktor i dybden og igrunna.Deilig å ha kommet frem til og utviklet et myk material som tåler fisk etter fisk, fisk etter fisk, fisk etter fisk....

IMG_4617.JPG

Maten til brosma og BKJ. Denne blekkspruttart inspirerte meg til å konstruere Oktopus den gang. Krepsen inspirerte meg til noe annetshiftyninja.gif

IMG_4643.JPG

Skagerraks brosma er av det beste matkvalitet i landet. De beiter hovedsakelig på kreps, noe som pregger smakken i kjøtet. Nydelig!!

Det finn ikke bedre måte å vise den siste respekt til disse vessener en å nyte disse som mat.

Men...i dag var det en fisk som ga virkelig glede!! Blandt 7 BK tatt på rundt 190 mtr. var det en som markerte seg i dag. Feit og i perfekt form, med en lengde på litt over 45 cm fikk meg til å finne vekta med en gang. Hjertet pumpet når vekta balanserte mellom 1500 > 1 600 gr!! Tiden gikk sakte frem til jeg var fremme på brygga og en nøyaktig vekt kunne brukes på land.

IMG_4621.JPG

IMG_4625.JPG

Allerede i vannet kunne jeg se at denne skillte seg fra de andre!!

IMG_4628.JPG

Den feiteste blåkjeft jeg har hatt om bord !!

IMG_4645.JPG

Sliten men fornøyd. Nå ventet vekta og spenningen øker.....

IMG_4656.JPG

Ikke ny NR- men , gjør det noe ? Gram for gram nærmer jeg meg. Ja, jeg er besatt av blåkjeften. Avrundet til nærmeste 0 havnet vekta på 1 500 gr.!!!!! Ny pers og ny båtrekord. SORRY GEIR !! Det måte skje før eller senere.

Hva den tok på ? Selvfølgelig på en av mine mest effektive babyer : Hvitt Oktopus original ( made by me)

I morgen starter jeg tidligere. Flere tackler ventet på å bli bundet og flere timer skal brukes på ennå en ny plass. Spennende...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.