Gå til innhold
Fiskersiden

Utsatte fisk i Norge....


 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, mye enig med Martin S her, en generell vurdering er ihvertfall helt verdiløs, begge veier.

ja. Det var et godt svar/ en god post.

Jeg tror jeg velger å terminere denne tråden nå (om det er mulig) for å komme tilbake med en mere spisset tråd som kan ha en litt mere målrettet diskusjon. Takker for alle innspill.

Karl Inge S: Er det mulig å fjerne posten, eller skal den få lov til å ligge videre å fungere som punchbag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig at såpass mange er så kritiske til problemstillingen, det er da mange som har ytret sine meninger om både utsetting av fisk og ødelagte fiskevann/vassdrag her på FS tidligere.

Jeg er ikke kritisk til problemstillingen, men er mer kritisk til at stort sett hver gang denne problemstillingen kommer opp så er det for å gjøre vann ørretvennlige igjen. (Jeg sier ikke at det er dette som ligger i tankene til trådstarter, men det virker sånn...)

Det finnes ikke en eneste art som er så ukritisk satt ut som ørret, og heller ingen fisk som har gjort mer skade sett under ett som ørreten. Hvor mange bestander av insekter og amfibier er ikke blitt utradert pga ørret?

Jeg kan selvfølgelig se hvorfor mange heller ønsker ørret enn diverse karpefisk, jeg liker også å ta med meg fine eksemplarer hjem. Ja, det smaker ekstra godt med selvfanget fisk. Men hvorfor ikke være litt mer allsidig, og sette seg som mål å få flest mulig forskjellige arter, eller flest mulig arter over en viss vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke det - det er da helt på det rene at ørreten på Hardangervidda har radert store bestander med diverse insekter ?

Men siden det er ørret, så er det vel ikke så nøye ?

Jeg favoriserer ørret fremfor andre fisker som er innført, ja. Det er først og fremst innførte arter som ikke kunne ha kommet seg hit på egenhånd jeg reagerer på.

Ørreten er en av våre "urnorske" fisker" og det at det finnes ørret i en del vann oppå vida er med på å gjøre naturopplevelsen større for folk som ferdes der. Folk som i sin tur blir ambassadører for natur, så jeg synes vi kan ha ørret i en del vann oppå der, men kanskje ikke i så stor grad som i dag? Jeg er for at det skal kunne fiskes på vidda og sådan øke naturopplevelsen sålenge biodiversiteten ellers og kanskje i større grad enn i dag blir ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe har du ihvertfall lært siden 15.05.2004 :lol:

Nå - har da vært medlem her MYE lenger enn det :angry2:

Jeg favoriserer ørret fremfor andre fisker som er innført, ja. Det er først og fremst innførte arter som ikke kunne ha kommet seg hit på egenhånd jeg reagerer på.

Ørreten er en av våre "urnorske" fisker" og det at det finnes ørret i en del vann oppå vida er med på å gjøre naturopplevelsen større for folk som ferdes der. Folk som i sin tur blir ambassadører for natur, så jeg synes vi kan ha ørret i en del vann oppå der, men kanskje ikke i så stor grad som i dag? Jeg er for at det skal kunne fiskes på vidda og sådan øke naturopplevelsen sålenge biodiversiteten ellers og kanskje i større grad enn i dag blir ivaretatt.

Så det vi ender opp med her, er altså atter en gang artsrasisme !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. Det var et godt svar/ en god post.

Jeg tror jeg velger å terminere denne tråden nå (om det er mulig) for å komme tilbake med en mere spisset tråd som kan ha en litt mere målrettet diskusjon. Takker for alle innspill.

Karl Inge S: Er det mulig å fjerne posten, eller skal den få lov til å ligge videre å fungere som punchbag?

Enig med deg, det er mer interessant å diskutere konkrete eskempler.

Lar tråden stå, sikkert noen som vil diskutere videre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skjønner hva du mener schpat og jeg er delvis enig med deg. Nei vi skal ikke utrydde ørreten fra hardangervidda. JA spredning av karpefisker og gjedde til gode ørret vassdrag er noe svineri og det tror jeg de fleste forummedlemmene her er enige om. Og jeg er nesten helt sikker på at alle vi som er på FS er såpass opplyste at ingen her gjør sånnt...

Men det er litt uklokt og provoserende å gå løs på alt uten fettfinne(Noe vi begynner å bli j.... lei).

Jeg har faktis ett godt eksempel på at utsatt ørret har tatt knekken på et lite vann i losbymarka.

Dette vannet huset meget fin abbor og masse ørekyte før ørreten kom (finnes ingen gytebekk i dette vannet), mens nå er ørekyta borte og abboren blir maks 10 cm samt at ørreten har lange slanke kropper og stort hode. UFISK :lol:

Er det god fiskekultivering?

Er veldig bra at du er med på forvalte dine nævann som har blitt ødelagt av "ufisk" som du kaller det, men husk at det mange vann hvor karpefisker og gjedde kom til landet rett etter siste istid så trå litt forsiktig her.

Veit ikke hvor mye du ar fisket etter "ufisk" som gjedde, abbor osv osv, men jeg inviterer deg gjerne til mitt "hjemvann" med "norske" arter som nettopp gjedde, gjørs, asp, vederbuk osv så kanskje du får en litt annen opplvelse og syn med disse "ufiskene" der hvor de faktisk hører hjemme.

Vi har en artsrassisme her i norge som ikke ligner grisen, se over grensa så skal du se at de har en helt annen holdning til div arter enn vi har her på berget... forskjellen er rett og slett skremmende.

Som en oppfordring til alle andre forummedlemmer så mener jeg at vi må gjøre vår jobb for å forhidre spredning av arter samt og fremme våre andre arter her i landet spess med tanke på holdninger... Fiskeforvaltninga her i norge er gammeldags og vi i den yngre gennerajon er vell de neste som skal ta over og har en mulighet til å gjøre ting annerledes... Folkens, vi har en jobb å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en oppfordring til alle andre forummedlemmer så mener jeg at vi må gjøre vår jobb for å forhidre spredning av arter samt og fremme våre andre arter her i landet spess med tanke på holdninger... Fiskeforvaltninga her i norge er gammeldags og vi i den yngre gennerajon er vell de neste som skal ta over og har en mulighet til å gjøre ting annerledes... Folkens, vi har en jobb å gjøre!

AMEN !

Ørret der de passer seg, og karpe ligeså !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en oppfordring til alle andre forummedlemmer så mener jeg at vi må gjøre vår jobb for å forhidre spredning av arter samt og fremme våre andre arter her i landet spess med tanke på holdninger... Fiskeforvaltninga her i norge er gammeldags og vi i den yngre gennerajon er vell de neste som skal ta over og har en mulighet til å gjøre ting annerledes... Folkens, vi har en jobb å gjøre!

Er redd det ikke blir mye fremgang med det første. Synes det er altfor mye "ovenfra og ned" holdninger fra begge leire, man er altfor opptatt av gamle historier og altfor lite interessert i ta tak i ting. Virker som endel er mer opptatt av å hevde seg selv enn å være konstruktive. Viktigere å fremstille "motparten" som dum enn å argumentere saklig. Det er nå engang slik her i verden at svært lite er svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd det ikke blir mye fremgang med det første. Synes det er altfor mye "ovenfra og ned" holdninger fra begge leire, man er altfor opptatt av gamle historier og altfor lite interessert i ta tak i ting. Virker som endel er mer opptatt av å hevde seg selv enn å være konstruktive. Viktigere å fremstille "motparten" som dum enn å argumentere saklig. Det er nå engang slik her i verden at svært lite er svart/hvitt.

Nei, det er lite som er svart hvitt i verden, men her fremstiller du virkeligheten på en HELT skjev måte KIS. For de gamle fordommene som fortsatt rir dette landet er det faktisk ikke så lett å respektere. Det er ikke de som her et åpent syn på alternative arter som er problemet her, men de som fortsatt tviholder på det gamle dogmet om edelfisk-ufisk, og som bruker en argumentasjon som stort sett mangler enhver rot i biologisk virkelighet. Jeg tror ikke at noen tilhengere av den nye "skolen" er i mot laksefisk som arter, de er faktisk ikke i mot NOEN arter i det hele tatt. De mer enn noen andre innser at ALLE arter har sin verdi, og de aller fleste jeg har snakket med har et svært så balansert og kunnskapsbasert syn på disse spørsmålene. Og de fleste er pragmatikere som like gjerne fisker ørret som karpe. Så det er ikke på denne siden av gjerdet svart-hvit tenkingen foregår.

Det er den andre leiren (jeg er fullstendig klar over at en todeling her er en forenkling jfr det som er skrevet om svart-hvitt tenkning, men det reflekterer likevel situasjonen i Norge ganske så presist) som med sine gufs fra fortiden gang på gang viser at de ikke har rikket seg en millimeter nærmere virkeligheten, og bakstreversk tviholder på sitt syn som strengt talt burde ha vært gått ut på dato for lenge siden. Kan du fortelle meg hvordan vi skal finne en felles forståelse når utgangspunktet er som det er? Mange av oss har i snart 30 år forsøkt å bryte ned disse ødeleggende fordommene med saklig argumentasjon og opplysningsarbeid, men hvor langt har vi faktisk kommet? Skal vi unngå å fortelle sannheten for å "blidgjøre" de som fortsatt vandrer i dogmenes og uvitenhetens dal? Kommer vi noen vei med det? For de virker jo ikke en gang interessert i å høre sannheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå i si sannheten, hvor i all verden finner du det i mitt innlegg? Sannheten skal gjentas den, saklig og rolig til den sitter- så enkelt er det.

Er man ikke en del av løsningen, er man en del av problemet som det heter. Det må bli slutt på at man sitter og kaster gamle feil mot hverandre. KAlking av sure myrvann for å sette ut ørret, hundrevis av vann med ulovlge karpefisk utsettinger- man kommer aldri videre dersom man ikke kommer forbi det som er gjort tidligere.

Når det gjelder gamle fordommer... for oss som ikke husker krigen :angry2: kan det virke som endel har hatt god tid å opparbeide seg rimelig sterke fordommer på begge sider av diskusjonen altså..... :blush: Nå er vel du et unntak både mtp variert fiske og viljen og evnen til å diskutere dette saklig, men det kan neppe komme som en overraskelse på deg at det ikke nødvendigvis er representativt for noen av miljøene i sin helhet....

Mulig du ikke merker det, men ting endrer seg ganske merkbart faktisk. Riktignok ikke mot den oppmykningen av f.eks utsetting av karpefisk mange kunne ønske, men for de som vil sette ut ørret er situasjonen radikalt endret på få år. Jo nærmere man kommer en likebehandling av fisk uansett art, jo nærmere kommer man en praktisk og fornuftig forvaltning av alle arter, til beste for både miljø og hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så langt som det finnes troverdige kilder (og nei... det er ikke lett å avgjøre hve som er troverdig å ikke)

Det som er mest problematisk her er de LOVLIGE utsettingene av ørret.

Det første vi må gjøre er å finne ut hvilke vann det har blitt satt ut ørret i de siste 2-300 årene og så rotenonbehandle disse tilbake til istiden. Dette kan nok med fordel gjøres med sånne fly som man slokker branner med. Deretter er det bare å forby all utsetting i all framtid og la naturen ordne opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest problematisk her er de LOVLIGE utsettingene av ørret.

Det første vi må gjøre er å finne ut hvilke vann det har blitt satt ut ørret i de siste 2-300 årene og så rotenonbehandle disse tilbake til istiden. Dette kan nok med fordel gjøres med sånne fly som man slokker branner med. Deretter er det bare å forby all utsetting i all framtid og la naturen ordne opp selv.

Eller sagt på en annen måte:

Dette ønsker vi ingen debatt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå i si sannheten, hvor i all verden finner du det i mitt innlegg? Sannheten skal gjentas den, saklig og rolig til den sitter- så enkelt er det.

Er man ikke en del av løsningen, er man en del av problemet som det heter. Det må bli slutt på at man sitter og kaster gamle feil mot hverandre. KAlking av sure myrvann for å sette ut ørret, hundrevis av vann med ulovlge karpefisk utsettinger- man kommer aldri videre dersom man ikke kommer forbi det som er gjort tidligere.

Når det gjelder gamle fordommer... for oss som ikke husker krigen :) kan det virke som endel har hatt god tid å opparbeide seg rimelig sterke fordommer på begge sider av diskusjonen altså..... :P Nå er vel du et unntak både mtp variert fiske og viljen og evnen til å diskutere dette saklig, men det kan neppe komme som en overraskelse på deg at det ikke nødvendigvis er representativt for noen av miljøene i sin helhet....

Mulig du ikke merker det, men ting endrer seg ganske merkbart faktisk. Riktignok ikke mot den oppmykningen av f.eks utsetting av karpefisk mange kunne ønske, men for de som vil sette ut ørret er situasjonen radikalt endret på få år. Jo nærmere man kommer en likebehandling av fisk uansett art, jo nærmere kommer man en praktisk og fornuftig forvaltning av alle arter, til beste for både miljø og hobby.

Nå var ikke det om å si sannheten myntet på deg KIS, du må ikke ta dette personlig. Men jeg står fast ved at din fremstilling av dette som to likverdige "fronter", der mengden fordommer er omtrent likt fordelt på begge sider av "gjerdet", er rimelig skjev. Jo, hvis jeg skal være HELT presis har det tross alt skjedd NOE i løpet av de snart 30 årene jeg har engasjert meg i disse spørsmålene. Men det som har skjedd har egentlig vært av mer "kosmetisk" art. De fundamentale underliggende fordommene lever dessverre i beste velgående. Og for å være litt personlig, det er faktisk et nederlag for meg å måtte innrømme det, for det betyr at jeg har mislykkes med mye av det jeg har prøvd å få til i løpet av hele min karriere som sportsfisker. Og dette dreier seg ikke om en direkte oppmykning av regelverket for eksempel i forhold til å spre karpefisk. Kanskje dette er galt. Men det er ikke DET dette dreier seg om, dette handler i bunn og grunn om hvordan man ser på naturen, og hvordan man rangerer arter. Og det handler om hvordan man argumenterer for hvordan man mener naturen bør forvaltes. Hovedmotivet for å ta vare på laks for eksempel er økonomisk og relatert til meneskelige interesser. Det kan det neppe herske særlig tvil om, særlig når man ser på hvilke metoder som brukes for å oppnå dette. Likevel kjøres det lite troverdige argumentet om bevaring av biologisk mangfold frem. Nå er ikke jeg i mot bevaring av laks, snarere tvert i mot er dette noe jeg støtter helhjertet, men hvorfor er man ikke såpass ærlig at man kaller en spade for en spade? Tror man ærlig talt på dette røret om biologisk mangfold i denne sammenhengen? Jeg synes faktisk menneskelige interesser kan være et vel så godt argument for å gjøre inngrep i naturen, forutsatt at skadene ikke er for store, men hvorfor ikke innrømme dette? Vi er jo tross alt en del av naturen vi også, vi står aldri på sidelinjen enten vi vil eller ikke, som SMS også var inne på.

Hvis jeg skal argumentere for å sette ut karpe så er jeg i hvertfall såpass ærlig at jeg rett ut innrømmer at dette er for å skape et bedre sportsfiske. Men grunnen til at det å skape en slik menneskelig gevinst kan forsvares er at skadene på økosystemet er små (mye mindre enn rotenon for eksempel). Det handler om å sette fordeler og ulemper opp mot hverandre, men hvorfor skal man sette mennesket helt på sidelinjen når man snakker om karpe, mens menneskelige interesser stå helt i sentrum når vi snakker om laks, selv om noen forsøker å innbille oss noe annet? Du også må da vel se den ENORME skjevheten her KIS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke det om å si sannheten myntet på deg KIS, du må ikke ta dette personlig. Men jeg står fast ved at din fremstilling av dette som to likverdige "fronter", der mengden fordommer er omtrent likt fordelt på begge sider av "gjerdet", er rimelig skjev.

Jeg tar det ikke personlig- hadde jeg tatt slike diskusjoner personlig hadde jeg vært på lukket avdeling for lenge siden. 20 000poster kommer ikke av seg selv- jeg LIKER å ha meninger om det meste :P

Og nei- jeg tror ikke skjevehen er slik du vil ha det til, det er bare det at den ene siden støttes av flere hundretusener sportsfiskere og store deler av forvaltningen. Det betyr ikke at det prinsippiellt er noen forskjell.

Mens karpefisk var et fy-ord for 20-30år siden og man nærmest ble både betalt og oppfordret til å spre ørret mest mulig, er nå utsetting av begge fy-fy. Så endringen er jo egentlig enorm :) om man ser det fra ørretentusiastenes side ihvertfall :)

I teorien skal veien til å sette ut ørret i et fisketomt tjern nå være like lang som for karpe- selv om den nok ofte i praksis ikke er det. Og da er man ihvertfall på vei mot en likebehandling, om man ikke er der enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei- jeg tror ikke skjevehen er slik du vil ha det til, det er bare det at den ene siden støttes av flere hundretusener sportsfiskere og store deler av forvaltningen. Det betyr ikke at det prinsippiellt er noen forskjell.

Mens karpefisk var et fy-ord for 20-30år siden og man nærmest ble både betalt og oppfordret til å spre ørret mest mulig, er nå utsetting av begge fy-fy. Så endringen er jo egentlig enorm :) om man ser det fra ørretentusiastenes side ihvertfall :)

I teorien skal veien til å sette ut ørret i et fisketomt tjern nå være like lang som for karpe- selv om den nok ofte i praksis ikke er det. Og da er man ihvertfall på vei mot en likebehandling, om man ikke er der enda.

Jo, at det er så stor forskjell i antall på de to hovedsidene i denne "konflikten" er en av grunnene til denne skjevheten. Dette er jo kanskje den viktigste grunnen til at de gamle fordommene har overlevd. Og jo, det er også en stor prinsippiell forskjell, som jeg allerede har vært inne på. Et dogamtisk og foreldet syn på naturen generelt sett og på fisk spesielt er i all hovedsak kun representert på den ene siden. Og selv om det har vært noen forandringer når det gjelder praksis, de underliggende holdningene i den norske befolkningen har endret seg forbausende lite de siste 30 årene. Det kan ingen bortforklare. Og som du sier, selv om det PÅ PAPIRET har vært en innstramming i forhold til utsetting av ørret fra forvaltningens side, så har jo praksis ikke stemt overens med dette. Og hva forteller dette oss? Jo, at det gamle synet på saker og ting egentlig ikke har endret seg, heller ikke i forvaltningen. Og det er jo egentlig holdninger vi snakker om her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og holdninger endrer man med kunnskap og informasjon over tid..... vet ikke hvor aktiv du var her på FS for noen år siden, men bare her inne ser man jo en stadig større del får et mer reflerktert og balansert syn på dette.... og det er det jeg mener man må jobbe for.

Og dersom man ikke ønsker å bidra med det, trtenger man ihvertfall ikke gå inn for å ødelegge muligheten for at det gjøres :)

(Noe jeg absolutt ikke mener du gjør bare så det er klart-du er tvert imot et eksempel til etterfølgelse, jfr f.eks rotenon i Bymarka diskusjonene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og holdninger endrer man med kunnskap og informasjon over tid..... vet ikke hvor aktiv du var her på FS for noen år siden, men bare her inne ser man jo en stadig større del får et mer reflerktert og balansert syn på dette.... og det er det jeg mener man må jobbe for.

Og dersom man ikke ønsker å bidra med det, trtenger man ihvertfall ikke gå inn for å ødelegge muligheten for at det gjøres :)

(Noe jeg absolutt ikke mener du gjør bare så det er klart-du er tvert imot et eksempel til etterfølgelse, jfr f.eks rotenon i Bymarka diskusjonene)

Ja, jeg trodde også at man kunne endre holdningene med formidling av saklig kunnskap og informasjon. Men etter 30 års gjentatte forsøk er jeg faktisk i tvil om dette fungerer. At vi ser en endring innenfor en engere krets som FS er jo positivt, men ute i befolkningen har det dessverre skjedd ganske lite. De samme holdningene og fordommene som jeg så i den lokale forgubbete jeger og fiskerforeningen på slutten av 1970-tallet - og som var utgangspunktet for mitt engasjement på dette området - lever dessverre i beste velgående, og har fortsatt en alt for sterk posisjon i den norske befolkningen og i forvaltningen.

Og apropos det med antall "tilhengere" som ble diskutert i de foregående innlegg. Det er først når et tilstrekkelig høyt antall endrer syn og/eller at noen som sitter i sentrale posisjoner endrer sitt syn, at forutsetningene for såkalte paradigme-skift er tilstede. Eller for å si det med Max Plancks ord; vitenskaplige fremskritt skjer ikke fordi du overbeviser dine motstandere men fordi de dør, og som Arthur Schopenhauer skrev; enhver sannhet gjennomgår tre stadier; først blir den latterliggjort, deretter kraftig motarbeidet for til slutt å bli akseptert som en selvfølge. "Kampen" for et mer korrekt og balansert syn på fisk i Norge er knapt kommet til stadie to...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke du undervurdere FS piscator :)

Vi er faktisk Nordens største nettside for sportsfiskere, og har flere brukere enn f.eks hjemmesidene til NJFF-som jo har over 100 000 medlemmer.....

Vi vet også at det sitter mange både fra media og forskningsmiljøene og følger med her.

Derfor er det jeg synes det er så viktig at vi behandler emnet saklig og konstruktivt. jeg kan ikke huske at noen har tatt til seg lærdom ved å bli stemplet som dumme.... men konstruktiv og saklig lærdom er de fleste fullt i stand til å ta til seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for å si det med Max Plancks ord; vitenskaplige fremskritt skjer ikke fordi du overbeviser dine motstandere men fordi de dør, og som Arthur Schopenhauer skrev; enhver sannhet gjennomgår tre stadier; først blir den latterliggjort, deretter kraftig motarbeidet for til slutt å bli akseptert som en selvfølge. "Kampen" for et mer korrekt og balansert syn på fisk i Norge er knapt kommet til stadie to...

Jeg kunne ikke vaere mer enig!! Vi har nok en utrolig lang vei aa gaa!! :) Men i hvertfall er vi paa vei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke du undervurdere FS piscator :)

Vi er faktisk Nordens største nettside for sportsfiskere, og har flere brukere enn f.eks hjemmesidene til NJFF-som jo har over 100 000 medlemmer.....

Vi vet også at det sitter mange både fra media og forskningsmiljøene og følger med her.

Derfor er det jeg synes det er så viktig at vi behandler emnet saklig og konstruktivt. jeg kan ikke huske at noen har tatt til seg lærdom ved å bli stemplet som dumme.... men konstruktiv og saklig lærdom er de fleste fullt i stand til å ta til seg :)

Naturligvis må vi fortsette å være saklige, og fortsette å argumentere ut fra faglige kriterier. Men det er frustrerende at vi har kommet så kort i løpet av 30 år... Og selv om jeg fastslår at fordommene lever i beste velgående betyr ikke at jeg stempler folk som dumme. Mangel på opplysning behøver ikke ha noe som helst med manglende intelligens å gjøre.

Jeg undervurderer verken FS eller internett generelt. Dette blir et stadig viktigere medium. Og det er bra at media følger med på hva som skjer her inne, særlig fordi det vitterlig er mange her inne som sitter på mye kunnskap og har fremtidsrettede holdninger. Min frustrasjon og kritikk er på ingen måte rettet mot FS. Faktisk tror jeg FS er en av mange "aktører" som kan spille en viktig rolle i årene som kommer, og som kanskje kan føre til at snøballen ruller litt raskere de neste 30 årene, enn de foregående. Å utnytte media for eksempel i forbindelse med mortesaken er smart, og kanskje en første mulige "seier" på vei mot et riktigere syn på fisk her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg trodde også at man kunne endre holdningene med formidling av saklig kunnskap og informasjon. Men etter 30 års gjentatte forsøk er jeg faktisk i tvil om dette fungerer. At vi ser en endring innenfor en engere krets som FS er jo positivt, men ute i befolkningen har det dessverre skjedd ganske lite. De samme holdningene og fordommene som jeg så i den lokale forgubbete jeger og fiskerforeningen på slutten av 1970-tallet - og som var utgangspunktet for mitt engasjement på dette området - lever dessverre i beste velgående, og har fortsatt en alt for sterk posisjon i den norske befolkningen og i forvaltningen.

Og apropos det med antall "tilhengere" som ble diskutert i de foregående innlegg. Det er først når et tilstrekkelig høyt antall endrer syn og/eller at noen som sitter i sentrale posisjoner endrer sitt syn, at forutsetningene for såkalte paradigme-skift er tilstede. Eller for å si det med Max Plancks ord; vitenskaplige fremskritt skjer ikke fordi du overbeviser dine motstandere men fordi de dør, og som Arthur Schopenhauer skrev; enhver sannhet gjennomgår tre stadier; først blir den latterliggjort, deretter kraftig motarbeidet for til slutt å bli akseptert som en selvfølge. "Kampen" for et mer korrekt og balansert syn på fisk i Norge er knapt kommet til stadie to...

Jeg kan nesten ikke ikke si meg mer enig i dette.

Derfor er det utrolig viktig å argumentere mot all feilinformasjon og jobbe mot de gamle holdningene som

blir representert gjennom media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.